Inet.se levererar defekt dator

Permalänk
Medlem

Inet.se levererar defekt dator

Hej, då beställde man datordelar för ett helt nytt datorbygge hos Inet precis som vanligt. Alltid handlat mina datordelar hos dem.
Får delvis produkter försenade, men det vart inte oväntat med tanken på julrushen.
Testade ta Inets nya leverans av Budbee som lämnade produkterna utanför lägenhetsporten när jag var hemma, men detta är en annan story tillbaka till Inet.

Bygger ihop datorn precis som man gjort flertal gånger tidigare och installerar OS på den. Märker snabbt att något är fel. Blir linjer på skrämen som verkade som grafikkortsproblem. Men detta skedde bara under loading av windows/datorn. När Windows var installerat så gick det komma in på datorn öppna spel och inga grafikkfel på samma sett som vid loading av datorn. Men varje gång jag starta om datorn/startade datorn så blev det grafiksfel, testade annan skärm och kablar samma sak. Installerar om OS, löser detta problemet. Men dock är man skeptiskt till varför detta uppstod.
Då testar vi spel, oj oj oj, extremt dålig prestanda, låg fps i spel. Har ju ändå en ryzen 3900x, låt oss testa köra flera applicationer samtidigt. Oj det tog stopp redan där, installerar vmware och kör med 2 virtuella maskiner. Då går cpu i 60% När man bara startar upp det 2 maskiner och har windows installerade och inga program. Låt oss testa spela, då sänks prestandan ytterliggare. GPU ligger konstant på 50% + samt CPU 25-60%.

Stänger ner alla virtuella maskiner, låt oss testa CS GO, League of Legends och diablo 3. Alla spel har sämre prestanda än tidigare dator. Sen efter ett par timmars körande, hör jag ett vibrerande ljud. Nu är det något mer fel, chassit vibrerar konstigt nog. Kollar alla fläktar dylik. Ingen sladd som stöter emot.
Besviken och irriterad som man är, bestämmer jag mig för att inte göra allt för fler tester. Så jag ringde inet samma dag jag upplevde problemen och beslutade att lämna in datorn för felsökning dagen efter.

Inet förklarar att de har mycket just nu, och att det kan ta upp till 12 arbetsdagar innan jag får datorn. Blir dumförklarad av personalen när jag beskriver mina problem. De öppnar upp hela chassit för en snabb " felsökning" som de kallade det för att se om de är någon kabel som går emot fläktarna? ( HALLÅ det är prestanda fel, inte bara vibrerande ljud från datorn? Vad sysslar ni med, jag har åkt in till er butik. Ta emot datorn felsök den och ge mig en fungerande dator som jag betalat för?) Blir chockad av bemötandet.
Efter ca 8-9 arbetsdagar efter jag lämnat in datorn så ringer jag för att kolla om det finns någon status kring datorn. Får besked om att man kommer påbörjar den på måndagen som kommer och högst troligt får jag datorn under kommande vecka. Lät spännande. Väntade med spänning, gick ytterliggare 3-4 arbetsdagar utan att få någon besked. Ser att statusen ändrats till pågende. Efter ca 4 arbetsdagar ringer jag och kollar med de igen hur det går. Får information om att de också ser att det är extremt prestande loss men att det återgärdas av att installera om OS.
Blir chockad, jag har installerat om os redan 2 gånger, förklarar för kundtjänst om vad jag gjort igen och beskriver mina problem. Då visade sig att de i butiken inte ens noterat en tredje del av det jag informerade dem. Så då behövde de göra en "ny" felsökning" efter min beskrivning av att prestandan blev ytterliggare sämre när man använder virtuella maskiner.

Hopsan okey, jag vill bara ha en fungerande dator när de är klara. De kan fortsätta, hopsan Inets invigningsfest börjar denna helgen. Då åker vi ner dit, slår på en SSD hårddisk som jag köper. Frågar personalen i kassan om de kan installera SSD i datorn som de har i butiken mot en konstnad. Får ett blankt nej, det kan vi inte göra. Du får återkomma nästa vecka på måndag? Jag blir totalt chockad, frågar honom igen. " Jag har min dator i er butik för felsökning, det har redan gått mer än 12 dagar som ni sa att det ska ta och ni vägrar ta emot en produkt jag köper av dig här nu och installera den i dator som ni har i min butik är det vad du säger?. Säljaren säger, ja vi kan inte ta den idag eftersom att din dator´s ärende är påbörjad.
Blir totalt knäckt, vilken förnedring. Åker hem kontaktar kundtjänst och förklarar vad som hänt samt ber om att få prata med någon chef. Pratar på måndagen med butikschefen som ber om ursäkt för det inträffade och beklagade. Han förklarade att det var extremt stressig dag och att säljaren fick "som en hjärnsläpp" för självklart skulle de kunna installera SSD.
Jag godtar ursäkten, men påpekar att de haft min dator mer än 12 dagar som de lovade att det skulle ta och att jag i detta skede helre ser att jag får pengarna tillbaka och kan åka in till en annan datorbutik som kan leverera en dator på 2-3 dagar.
Så jag krävde att få veta nu vad det är som händer, annars vill jag helt enkelt reklamera det. För jag kan inte arbeta, samt göra mina ärende utan datorn.

Blir uppringda av kundtjänst senare, De efterfrågar om mitt användarnamn samt lösenord för steam. Jag blir väldigt skeptiskt och undrar varför vill ni ha det, jag har redan lämnat allt med automatiskt inlogg. Kundtjänst förklarar att man har tappat inloggningen efter ominstallation. Så jag säger till honom, att jag tänker inte lämna ut något personligt lösenord för mina konton och frågar, vad är det ni vill göra med det? " vi vill testa spelen som ni upplevt problem i". Men jag spelar bara cs go som jag nämnt på steam, det är ett gratis spel? " Det finns andra spel vi vill testa säger han". Frågar har inte ni egna konton som ni kan testa spel i, hur felsöker ni änns en dator om kund inte har några spel. TOTALT CHOCKAD ÅTER IGEN. Att de ens frågar om personlig lösenord. Ser statusen ändrad på inet.se " Inväntar svar från kund".
Blir kontaktad av teknikern som felsöker, frågar vad det är de vill ha mitt konto för. Han säger är för cs go och att testa spela min mina personliga inställningar. Förklarar att jag spelar med orginal inställningar som spelet har förinställt bara att jag ändra allting till Low/off om det är möjligt. Då säger han jaha, är det bara så. " vi vill ju testa spela med kundens exakta inställningar för att se felet".
Vad är det för andra spel ni vill testa som han på kundtjänst sa? Jag har som sagt bara meddelat om cs go, league of legends och diablo 3. Har inte testat andra spel pga jag hade datorn i knappt 1 dygn.

Efter att man lämnat in datorn 2020-01-08, får hämta ut den 2020-01-29. Överlycklig att det äntligen tagit ett slut och att jag kan hämta datorn.
När de hämtar datorn från lagret, så kommer den i extremt dålig skick. Det är i väldigt smutsig skick, samt påvisade repor, jag reagerade direkt när de ställde datorn på bordet VAD ÄR DET HÄR? Den är helt ny från karton, hade den själv i 2 dagar out of the box. De säkerställer att det bara var "lite smuts". Är helt chockad åter igen, och stressad då man bokade taxi för att kunna ta sig hem med datorn. Kommer hem, ser att det mesta var smuts men det visade sig att man hade rätt att det också var repad. Kopplar in datorn för att testa, oj oj oj. En USB port från moderkortet fungerar inte. Testar koppla andra enheter till den, ingen respons.
Testar spela lite, det är betydligt bättre. Men det är fortfarande dålig prestanda. Vad är det som pågår? Jag fick betala felsökningsavgift på en produkt som är helt ny och den är nya fel på den?

Nu är jag total rasande, kontaktar kundtjänst vill reklamera hela förbaskade produkten.
Nuläget väntar man på svar fortfarande av inet. Har varit kund i över 10 års tid och alltid haft gott och säga om inet fram tills detta inträffade.

Vill även tillägga, när jag lämnade in datorn så tog jag med mig alla kartonger till produkterna som de inte ville ta emot. Då jag var/är stensäker på att det är något defekt och att då behöver man ändå lämna in orginal karton etc.
De ville inte ta emot det, ( bad iaf om att få lämna alla skruva & moderkorts kartong.) "Om vi behöver byta ut något, så har vi reservdelar vi använder oss utav.
Efter de installerat SSD hårddisk, så bad de mig komma in med skruven för m.2. Sa till teknikern, men ni ville inte te emot det och nu ska jag komma med det igen?.. Helt otroligt
I good will so bjöd teknikern på installationen av SSD.

För de som är intresserade av att veta dator spec så är det följande:

AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 70MB
Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG
Gigabyte X570 AORUS PRO
Corsair RM750X 750W v2
Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC
Corsair 32GB (2KIT) DDR4 3200MHz/Vengeance LPX
Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB
Samsung 860 EVO 500GB M.2

Gamla datorn som man "jämnförde med" är följande:
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
MSI Z87-G55 ATX
Cooler Master GM 650W 80+ Bronze Modulärt
Corsair 4GB (1x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1
Corsair Hydro H115i
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

En fundering, om man installera om OS hur var de så att discord samt battlnet fanns installerat fortfarande samt att autoinlogg på de vid uppstart fortfarande var igång. Men steam konto var utloggad? Ser inga tecken på att man har installerat om windows som man fått bekräftat av butikschefen samt kundtjänst? Ljuger de om detta också?

Några förslag på hur jag ska gå vidare med deta? Varit som sagt i kontakt med butikschefen samt mailat om att jag vill få pengarna tillbaka/reklamera men inget svar ännu.

Permalänk
Medlem

Vilken röra. Låter ju helt och hållet som extrem inkompetens från alla deras håll. De måste ju ha rutiner för hur man felsöker dålig prestanda, utan att göra det i ett 8 år gammalt spel med hjälp av kundens Steam-konto..

Utifrån vad du nämner så ska du ju självklart få pengar tillbaka eller ny uppsättning komponenter. Annars är det bara att skapa ett ärende hos ARN. Lycka till!

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Kör "systeminfo" och leta upp "System Installation Date" (eller vad det nu kan heta på svenska). Då kan du nog lista ut om Windows faktiskt har blivit ominstallerat, om de inte använder sig av en image-tjänst.

OnT: Vad tråkigt, jag hade startat upp ett ärende hos ARN, det kommer ta ett tag att behandla såklart, men du kan komplettera med tilläggsinformation hela tiden innan ärendet faktiskt dryftas i kommité. Ett tips vid ARN-anmälan är att skaffa egna (korta) expertutlåtanden från t.ex. andra handlare, om hur deras rutiner fungerar och vad de hade gjort, om du kan.

Min gissning är att Inet kommer gå med på återköp när (om? men om det du skriver stämmer har du det) de märker att du har på fötterna, så att säga (allt kompletterande material till ARN delas med motparten, om jag inte missminner mig). Jag tror även att du kommer få besked om att de går med på återköp långt innan ARNs beslut, men det är naturligtvis en gissning och beror på en massa individuella saker.

Så skulle jag gjort, för att få lugn i sinnet och slippa känslan av problemdator, dvs. börja om på ny kula med annan handlare. Trist och tidsödande, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ja det kan man helt klart säga!
Spenderade hela kvällen igår på att göra olika tester på datorn. Jag är inte speciellt teknisk kunning, men jag kollade dyliks prestanda tester på youtube. Bad vänner skicka printscreen av deras cpuid hwmonitor när de kör examt samma spel/setup (dock har ingen 3900x utan äldre versioner av denna processorn samt grafikkort) Där de hade betydligt bättre prestanda i alla spel.
Tog långt tid att upptäcka något som kan ha gjort prestandan sämre.
Teknikern installerade ryzen master och aktiverat gaming mode. Som de sa ökar prestandan på datorn betydligt mer. Men vad jag upptäkt efter 12timmars körande, den stänger av hälften av alla processorer i datorn. Det var inget som de meddelade om, kan de ens göra så?

Har inte öppnat upp datorchassit ännu för att se innut i. Man kanske hittar något suprise där så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NameON:

Ja det kan man helt klart säga!
Spenderade hela kvällen igår på att göra olika tester på datorn. Jag är inte speciellt teknisk kunning, men jag kollade dyliks prestanda tester på youtube. Bad vänner skicka printscreen av deras cpuid hwmonitor när de kör examt samma spel/setup (dock har ingen 3900x utan äldre versioner av denna processorn samt grafikkort) Där de hade betydligt bättre prestanda i alla spel.
Tog långt tid att upptäcka något som kan ha gjort prestandan sämre.
Teknikern installerade ryzen master och aktiverat gaming mode. Som de sa ökar prestandan på datorn betydligt mer. Men vad jag upptäkt efter 12timmars körande, den stänger av hälften av alla processorer i datorn. Det var inget som de meddelade om, kan de ens göra så?

Har inte öppnat upp datorchassit ännu för att se innut i. Man kanske hittar något suprise där så småningom.

Om du menar att CPU-kärnor går till sleep mode så är det tänkt att det ska fungera så.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@Edge1:
Hej,
Upskattar verkligen alla dina råd, det ska jag definetivt göra. Har varit i kontakt med en datorbutik som ligger precis brevid inet´s på sveavägen som kunde bygga princip samma dator på ett par dagar. Det är ett beslut jag fortfarande funderar över.
Något jag tänker på extra nu, är hur länge ska jag vänta på ett svar från inet.
Jag ödlsar mer eller mindre tid på datorn jag har fått från de nu (attans man ska aldrig sälja en dator förrens man installerat och byggt klart "nya" är en sak man lärt sig iaf) Så jag har inte kvar min gamla dator desvärre som gör situationen ännu mer tråkigt

Permalänk
Medlem

Tråkig upplevelse.

De skall skyndsamt åtgärda felet men varje försök kan ta upp till tre veckor, enligt praxis. En intressant fundering är dock om det anses skäligt att vänta veckor med att faktiskt ens påbörja ärendet? Det är ju inte direkt "skyndsamt"?

De har tyvärr rätt att genomföra ett andra åtgärdsförsök.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

De skall skyndsamt åtgärda felet men varje försök kan ta upp till tre veckor, enligt praxis. En intressant fundering är dock om det anses skäligt att vänta veckor med att faktiskt ens påbörja ärendet? Det är ju inte direkt "skyndsamt"?

De har tyvärr rätt att genomföra ett andra åtgärdsförsök.

TS har köpt datorn i delar, inte färdigbyggd. Eftersom TS inte vet var felet ligger lämnas (som jag tolkar det) hela datorn in för felsökning istället för reklamation. Hela ärendet blir därmed betydligt mer luddigt än ett ordinärt reklamationsärende.

@NameON när du skall skriva en längre historia, försök vara mer koncis och saklig. Det är alldeles för mycket överdrivet "TOTAL CHOCKAD", "ojojoj"ande och sidospår. Tänkt på att den som skall läsa vill kunna bedöma ärendet, inte ditt eget känsloliv.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

INET verkar sämre och sämre.
Som mina bonus (dfick 1 av 4 ordes) godisar.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Avstängd

När jag googlat på processorn, grafikkortet och moderkortet så KANSKE det är moderkortet som är boven i dramat, då jag läst någon som haft problem med X570 chipset fast med annan AMD-processor:

https://forums.tomshardware.com/threads/can-cpu-is-responsibl...

Om så är fallet så är det såklart sjukt irriterande. Frågan är vad som hade hänt från återförsäljarens sida om det hade upptäckts vid ett betalt färdigbygge? Hade de kontaktat en och bett om att få byta moderkort?

Provade du någon gång att uppdatera chipset drivarna?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

TOTALT CHOCKAD, knäckt, och förnedrad efter att ha läst din historia. Det kan inte vara så att ditt AMD kort spökar? Många som har det upplever MASSIVA problem.

Permalänk
Medlem

Jag måste ändå säga att det låter rätt underligt för mig att Inet ska felsöka en dator som kunden själv satt ihop. I mitt tycke ska kunden felsöka för att komma fram till vilken komponent som är defekt, och därefter reklamera enbart den komponenten. Så oavsett hur Inet har uppfört sig i sammanhanget anser jag att de inte hade behövt göra ett dugg mer än att ta emot endast den felaktiga komponenten, alternativt göra felsökningen mot timersättning, på samma villkor som om nån kom in med en flera år gammal dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Eftersom att han betalade för en tjänst som felsökning så håller jag inte med dig. Men i övriga fall håller jag med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag måste ändå säga att det låter rätt underligt för mig att Inet ska felsöka en dator som kunden själv satt ihop. I mitt tycke ska kunden felsöka för att komma fram till vilken komponent som är defekt, och därefter reklamera enbart den komponenten. Så oavsett hur Inet har uppfört sig i sammanhanget anser jag att de inte hade behövt göra ett dugg mer än att ta emot endast den felaktiga komponenten, alternativt göra felsökningen mot timersättning, på samma villkor som om nån kom in med en flera år gammal dator.

Antar att TS köpte denna tjänst i butik?: https://www.inet.se/produkt/9990810/felsokning

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

TS skriver ju "Jag fick betala felsökningsavgift på en produkt som är helt ny", så jag tolkar det som att hen lämnade in hela datorn som en del i en reklamationsprocess, inte köp av en tjänst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lämnar du in en egenbyggd dator så betalar du väl för felsökningen? Att lösa kompatibilitetsproblem på utrustning de inte plockat ihop är inget de behöver göra. Varför nämns reklamation? Du kan bara reklamera den komponent som eventuellt strular.

Du måste som sagt skilja på felsökning och reklamationsärende här, annars kommer det bli svårt att komma någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Lämnar du in en egenbyggd dator så betalar du väl för felsökningen? Att lösa kompatibilitetsproblem på utrustning de inte plockat ihop är inget de behöver göra. Varför nämns reklamation? Du kan bara reklamera den komponent som eventuellt strular.

Du måste som sagt skilja på felsökning och reklamationsärende här, annars kommer det bli svårt att komma någonstans.

Exakt. "Felsökningen" för reklamation är gratis om det visar sig vara fel på den reklamerade komponenten inom garantitiden.

Det TS förmodligen gjorde var att köpa felsökningstjänsten som finns i butik. Jag spekulerar att det är moderkortet vilket vore tärt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt. "Felsökningen" för reklamation är gratis om det visar sig vara fel på den reklamerade komponenten inom garantitiden.

Det TS förmodligen gjorde var att köpa felsökningstjänsten som finns i butik. Jag spekulerar att det är moderkortet vilket vore tärt.

Har moderkortet ett för trådskaparen väsentligt fel så får han/hon reklamera köpet och om de inte kan leverera en ersättningsvara häva köpet. Dito om det är grafikkortet. Undantaget där är om det skulle fungera med andra komponenter, är det p.g.a. någon specialkomponent som det blir kompatibilitetsproblem får butiken väga om det är värt att häva köpet och sälja varan som fynd/demoex samt eventuellt lägga ursprungliga summan mot en ersättningsvara eller vad de nu vill göra av välvilja.

Kommer det in en dator där kunden säger att de har dålig prestanda så kommer de ju bara att titta på datorn. Eftersom det inte är en de sålt som ett system där allt ska fungera tillsammans kan man knappast vänta sig att de går in och testar med andra komponenter. Tjänsten är begränsad och gäller bara en kund. Är det ett färdigtbyggt system de leverera till flera kunder är de givetvis måna om att ta fram en lösning, för fler kommer vara drabbade och där kan fler än den enskilda butiken involveras.

Visst skulle man kunna ta in hela datorn i ett garantiärende när någon enskild komponent är trasig om butiken tycker det är en bra lösning, men detta är förmodligen inget garantiärende. Garanti är en tredje sak i det hela.

Permalänk
Medlem

Jag har hört av många "datorbröder" att Inets serviceavdelning har stora problem just nu.
Ärenden som tar upp till 3-4 veckor, fel kvartsår efter service m.m.
Hoppas de tar tag i detta asap för det kommer kosta i långa loppet att ha dålig servicenivå

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas senaste bios m.m. är installerat. Inte säkert det är hårdvarufel. Bygger man själv är det en fördel att man är påläst.

Permalänk
Medlem

Kan bara se att du byggt datorn själv efter din "historia". Inte har inte levereat någon dator. Dom har levererat en hög med produkter som du valt ut och varje produkt har sedvanlig garanti och reklamation enligt lag. Att du var för snål och inte tog med Inets datorbygge får vara ditt val, men detta är ju ett skolexempel på att det kanske är bättre att låta dom göra jobbet. Det skall bli intressant att se hur du skall häva detta köp på grund av reklamation.

Felet Inet gör och som nog är grunden till att dom har så mycket att göra är att just ta in dessa "goodwill" maskiner. Men sånt ligger på den dagliga ledaren av företaget, inte dom "vanliga" anställda.

Sorry, men så som du förklarar hela saken tvivlar jag starkt på att du byggt väldigt många datorer innan, än mindre felsökt några.

Att grejerna kommer tillbaka repiga och skitiga däremot, är helt kris. Det håller jag med om.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Viking
Skrivet av NameON:

Hej, då beställde man datordelar för ett helt nytt datorbygge hos Inet precis som vanligt. Alltid handlat mina datordelar hos dem.
Får delvis produkter försenade, men det vart inte oväntat med tanken på julrushen.
Testade ta Inets nya leverans av Budbee som lämnade produkterna utanför lägenhetsporten när jag var hemma, men detta är en annan story tillbaka till Inet.

Bygger ihop datorn precis som man gjort flertal gånger tidigare och installerar OS på den. Märker snabbt att något är fel. Blir linjer på skrämen som verkade som grafikkortsproblem. Men detta skedde bara under loading av windows/datorn. När Windows var installerat så gick det komma in på datorn öppna spel och inga grafikkfel på samma sett som vid loading av datorn. Men varje gång jag starta om datorn/startade datorn så blev det grafiksfel, testade annan skärm och kablar samma sak. Installerar om OS, löser detta problemet. Men dock är man skeptiskt till varför detta uppstod.
Då testar vi spel, oj oj oj, extremt dålig prestanda, låg fps i spel. Har ju ändå en ryzen 3900x, låt oss testa köra flera applicationer samtidigt. Oj det tog stopp redan där, installerar vmware och kör med 2 virtuella maskiner. Då går cpu i 60% När man bara startar upp det 2 maskiner och har windows installerade och inga program. Låt oss testa spela, då sänks prestandan ytterliggare. GPU ligger konstant på 50% + samt CPU 25-60%.

Stänger ner alla virtuella maskiner, låt oss testa CS GO, League of Legends och diablo 3. Alla spel har sämre prestanda än tidigare dator. Sen efter ett par timmars körande, hör jag ett vibrerande ljud. Nu är det något mer fel, chassit vibrerar konstigt nog. Kollar alla fläktar dylik. Ingen sladd som stöter emot.
Besviken och irriterad som man är, bestämmer jag mig för att inte göra allt för fler tester. Så jag ringde inet samma dag jag upplevde problemen och beslutade att lämna in datorn för felsökning dagen efter.

Inet förklarar att de har mycket just nu, och att det kan ta upp till 12 arbetsdagar innan jag får datorn. Blir dumförklarad av personalen när jag beskriver mina problem. De öppnar upp hela chassit för en snabb " felsökning" som de kallade det för att se om de är någon kabel som går emot fläktarna? ( HALLÅ det är prestanda fel, inte bara vibrerande ljud från datorn? Vad sysslar ni med, jag har åkt in till er butik. Ta emot datorn felsök den och ge mig en fungerande dator som jag betalat för?) Blir chockad av bemötandet.
Efter ca 8-9 arbetsdagar efter jag lämnat in datorn så ringer jag för att kolla om det finns någon status kring datorn. Får besked om att man kommer påbörjar den på måndagen som kommer och högst troligt får jag datorn under kommande vecka. Lät spännande. Väntade med spänning, gick ytterliggare 3-4 arbetsdagar utan att få någon besked. Ser att statusen ändrats till pågende. Efter ca 4 arbetsdagar ringer jag och kollar med de igen hur det går. Får information om att de också ser att det är extremt prestande loss men att det återgärdas av att installera om OS.
Blir chockad, jag har installerat om os redan 2 gånger, förklarar för kundtjänst om vad jag gjort igen och beskriver mina problem. Då visade sig att de i butiken inte ens noterat en tredje del av det jag informerade dem. Så då behövde de göra en "ny" felsökning" efter min beskrivning av att prestandan blev ytterliggare sämre när man använder virtuella maskiner.

Hopsan okey, jag vill bara ha en fungerande dator när de är klara. De kan fortsätta, hopsan Inets invigningsfest börjar denna helgen. Då åker vi ner dit, slår på en SSD hårddisk som jag köper. Frågar personalen i kassan om de kan installera SSD i datorn som de har i butiken mot en konstnad. Får ett blankt nej, det kan vi inte göra. Du får återkomma nästa vecka på måndag? Jag blir totalt chockad, frågar honom igen. " Jag har min dator i er butik för felsökning, det har redan gått mer än 12 dagar som ni sa att det ska ta och ni vägrar ta emot en produkt jag köper av dig här nu och installera den i dator som ni har i min butik är det vad du säger?. Säljaren säger, ja vi kan inte ta den idag eftersom att din dator´s ärende är påbörjad.
Blir totalt knäckt, vilken förnedring. Åker hem kontaktar kundtjänst och förklarar vad som hänt samt ber om att få prata med någon chef. Pratar på måndagen med butikschefen som ber om ursäkt för det inträffade och beklagade. Han förklarade att det var extremt stressig dag och att säljaren fick "som en hjärnsläpp" för självklart skulle de kunna installera SSD.
Jag godtar ursäkten, men påpekar att de haft min dator mer än 12 dagar som de lovade att det skulle ta och att jag i detta skede helre ser att jag får pengarna tillbaka och kan åka in till en annan datorbutik som kan leverera en dator på 2-3 dagar.
Så jag krävde att få veta nu vad det är som händer, annars vill jag helt enkelt reklamera det. För jag kan inte arbeta, samt göra mina ärende utan datorn.

Blir uppringda av kundtjänst senare, De efterfrågar om mitt användarnamn samt lösenord för steam. Jag blir väldigt skeptiskt och undrar varför vill ni ha det, jag har redan lämnat allt med automatiskt inlogg. Kundtjänst förklarar att man har tappat inloggningen efter ominstallation. Så jag säger till honom, att jag tänker inte lämna ut något personligt lösenord för mina konton och frågar, vad är det ni vill göra med det? " vi vill testa spelen som ni upplevt problem i". Men jag spelar bara cs go som jag nämnt på steam, det är ett gratis spel? " Det finns andra spel vi vill testa säger han". Frågar har inte ni egna konton som ni kan testa spel i, hur felsöker ni änns en dator om kund inte har några spel. TOTALT CHOCKAD ÅTER IGEN. Att de ens frågar om personlig lösenord. Ser statusen ändrad på inet.se " Inväntar svar från kund".
Blir kontaktad av teknikern som felsöker, frågar vad det är de vill ha mitt konto för. Han säger är för cs go och att testa spela min mina personliga inställningar. Förklarar att jag spelar med orginal inställningar som spelet har förinställt bara att jag ändra allting till Low/off om det är möjligt. Då säger han jaha, är det bara så. " vi vill ju testa spela med kundens exakta inställningar för att se felet".
Vad är det för andra spel ni vill testa som han på kundtjänst sa? Jag har som sagt bara meddelat om cs go, league of legends och diablo 3. Har inte testat andra spel pga jag hade datorn i knappt 1 dygn.

Efter att man lämnat in datorn 2020-01-08, får hämta ut den 2020-01-29. Överlycklig att det äntligen tagit ett slut och att jag kan hämta datorn.
När de hämtar datorn från lagret, så kommer den i extremt dålig skick. Det är i väldigt smutsig skick, samt påvisade repor, jag reagerade direkt när de ställde datorn på bordet VAD ÄR DET HÄR? Den är helt ny från karton, hade den själv i 2 dagar out of the box. De säkerställer att det bara var "lite smuts". Är helt chockad åter igen, och stressad då man bokade taxi för att kunna ta sig hem med datorn. Kommer hem, ser att det mesta var smuts men det visade sig att man hade rätt att det också var repad. Kopplar in datorn för att testa, oj oj oj. En USB port från moderkortet fungerar inte. Testar koppla andra enheter till den, ingen respons.
Testar spela lite, det är betydligt bättre. Men det är fortfarande dålig prestanda. Vad är det som pågår? Jag fick betala felsökningsavgift på en produkt som är helt ny och den är nya fel på den?

Nu är jag total rasande, kontaktar kundtjänst vill reklamera hela förbaskade produkten.
Nuläget väntar man på svar fortfarande av inet. Har varit kund i över 10 års tid och alltid haft gott och säga om inet fram tills detta inträffade.

Vill även tillägga, när jag lämnade in datorn så tog jag med mig alla kartonger till produkterna som de inte ville ta emot. Då jag var/är stensäker på att det är något defekt och att då behöver man ändå lämna in orginal karton etc.
De ville inte ta emot det, ( bad iaf om att få lämna alla skruva & moderkorts kartong.) "Om vi behöver byta ut något, så har vi reservdelar vi använder oss utav.
Efter de installerat SSD hårddisk, så bad de mig komma in med skruven för m.2. Sa till teknikern, men ni ville inte te emot det och nu ska jag komma med det igen?.. Helt otroligt
I good will so bjöd teknikern på installationen av SSD.

För de som är intresserade av att veta dator spec så är det följande:

AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 70MB
Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG
Gigabyte X570 AORUS PRO
Corsair RM750X 750W v2
Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC
Corsair 32GB (2KIT) DDR4 3200MHz/Vengeance LPX
Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB
Samsung 860 EVO 500GB M.2

Gamla datorn som man "jämnförde med" är följande:
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
MSI Z87-G55 ATX
Cooler Master GM 650W 80+ Bronze Modulärt
Corsair 4GB (1x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1
Corsair Hydro H115i
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

En fundering, om man installera om OS hur var de så att discord samt battlnet fanns installerat fortfarande samt att autoinlogg på de vid uppstart fortfarande var igång. Men steam konto var utloggad? Ser inga tecken på att man har installerat om windows som man fått bekräftat av butikschefen samt kundtjänst? Ljuger de om detta också?

Några förslag på hur jag ska gå vidare med deta? Varit som sagt i kontakt med butikschefen samt mailat om att jag vill få pengarna tillbaka/reklamera men inget svar ännu.

Jag kan nästan garantera att det är fel på grafikkortet. Det är en massa krångel med 5700 xt. Fick reklamera 2 st innan jag bytte till ett 2070 super, och allt löste sig. Försök att få betala en mellanskillnad till ett 2070 super så är det stor chans till förbättring. 👍

Edit: Och anledningen till att Inet inte fixar problemet är för att det inte går. De vill ju inte säga att det är fel på kortet, och att det inte går att lösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vet att AMD har haft lite problem med drivers till 5000 serien av grafikkort.
Kan vara så att microsoft pushar ut äldre drivrutiner som krånglar medans de nyare finns på amd's egna sida.
Ifall de nu gjort en sån miss på inet och låtit microsoft installera drivers till grafikkortet så är det mycket möjligt problemet.

Har du möjlighet att testa ditt gtx 970 i datorn så kan det vara värt och prova också förresten.

Nyaste drivers fr amd här version 2.0.2.1
https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-5700-serie...

Kan även testa att gå in i bios och se hur det ser ut med minnes inställningarna ifall xmp eller vad det nu heter på amds sida är igång.

När det kommer till hur det ser ut invändigt så antar jag du kan öppna sidan av chassiet och köra typ 3dmark demo't på steam och ha hwmonitor igång i bakgrunden ifall nu chassiet kanske stänger in för mkt luft så processorn sänker frekvenserna för att inte gå för varmt.
Ladda ner zip versionen och testa diverse belastningar i typ 20 minuter eller hur länge du nu vill hålla på med något innan du kollar vad max temperaturerna är.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Viking

Som @mini-z1994 skrev så tycker jag att du ska testa med ditt 970 eller ett annat billigare grafikkort. Då får du säkert likvärdigt eller bättre prestanda i CS, och då vet vi att grafikkortet är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Som @mini-z1994 skrev så tycker jag att du ska testa med ditt 970 eller ett annat billigare grafikkort. Då får du säkert likvärdigt eller bättre prestanda i CS, och då vet vi att grafikkortet är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Han hade väl inte kvar datorn?

Permalänk
Viking
Skrivet av Petterk:

Han hade väl inte kvar datorn?

Vet inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

#18271944

Ping @mini-z1994.

Permalänk
Medlem

har du kvar de gamla dator delarna kan du testa byta grafik kort och se om det hjälper eftersom artifakterna du upplever troligtvis har med det att göra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Många inlägg som kommit, jag har tyvärr inte gamla datorn kvar. Men jag har kommit överrens med inet om att kunna återlämna datorn.
Jag upptäckte att spel börja flimra nu mera. Vet inte hur man ska beskriva det riktigt, så fort det är rörelse i spel så blir grafiken något anourlunda mot de sämre. Som att bilden inte riktigt hänger med i rörelse. Har 240hz skärm och även en 120 hz. Blir samma på båda och har testat andra kablar. Är bort rest och därför inte kollat in här så mycket.

Är glad över att komma överrens med Inet för en förlängt "öppetköp" och kan retunera delarna utan prisavdrag.