Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja för arbetsgivarna verkar ju gå Kommunal till mötes i avtalsrörelsen, eller hur var det nu?

Hur menar du att detta är relevant för denna del av diskussionen? Sen får du gärna hålla en bättre ton i framtida inlägg. Jag uppfattar ditt inlägg som rätt spydigt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur menar du att detta är relevant för denna del av diskussionen? Sen får du gärna hålla en bättre ton i framtida inlägg. Jag uppfattar ditt inlägg som rätt spydigt.

Jag kan inte svara för hur du uppfattar saker. Relevant är det väl, om man arbetar i äldreomsorgen och det inte finns något intresse för höjda löner och allmänt sämre villkor från arbetsgivarens sida, så känns dina argument utopiska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Som jag skrev så kan man ju inte tvinga folk, men det betyder inte att man inte kan försöka ordna verksamheten så, t.ex. genom att erbjuda en rimlig ersättning. I vilket fall som helst så bör man ju iaf inte utgå från att folk säger nej förrän man frågat.

Angående betalningen så blir det ju vi alla som får betala; kostnaderna för pandemin bärs ju av samhället i stort på alla nivåer och det mesta finansieras i slutändan av staten, dvs det är vi skattebetalare kommer att få stå för notan.

Det ter sig för mig som att du letar skäl till varför det inte skulle gå. Jag tycker det är bättre att man funderar på om detta sätt att jobba på ger en signifikant ökad säkerhet och sen är det upp till dom som styr över pengarna att bedöma om den ökade kostnaden är motiverad av den (eventuellt) ökade säkerheten; den kanske inte är det, samma summa pengar kanske skulle göra mer nytta i något annat sammanhang. Jag tror iaf att det är möjligt att få folk att ställa upp och jobba och bo på jobbet om man tillhandahåller rätt incitament.

En mer rimlig strategi för äldreboenden och liknande hade väl varit att först och främst se till att nödvändig skyddsutrustning finns på plats och används och sen sett till att man inte satte folk på pallativ vård som hade klarat sig om de hade fått riktig sjukvård. Än bättre om man tillät äldreboenden att ha anställda läkare som kunde göra bedömningar och sätta in behandlingar, på plats inte över telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag kan inte svara för hur du uppfattar saker. Relevant är det väl, om man arbetar i äldreomsorgen och det inte finns något intresse för höjda löner och allmänt sämre villkor från arbetsgivarens sida, så känns dina argument utopiska.

Jag har svårt att tro att du inte kan förstå att tonen i ditt tidigare inlägg kan uppfattas som spydig och det är väl ändå du som väljer, och svarar för, vilken ton du stämmer an i dina inlägg.

Att det sätt som äldreomsorgen idag bedrivs på är kritiserat är väl knappast något okänt, men om vi (dvs samhället i stort) skulle komma fram till att det vore bra om de som jobbade där också bodde där och verkligen ville få till verksamheten på det sättet, så tror jag knappast att det skulle falla på att vi inte kunde få personal som ställde upp. Snarare faller det på att vi inte är beredda på att betala vad det kostar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En mer rimlig strategi för äldreboenden och liknande hade väl varit att först och främst se till att nödvändig skyddsutrustning finns på plats och används och sen sett till att man inte satte folk på pallativ vård som hade klarat sig om de hade fått riktig sjukvård. Än bättre om man tillät äldreboenden att ha anställda läkare som kunde göra bedömningar och sätta in behandlingar, på plats inte över telefon.

Visst är det så, jag håller helt med.

Det jag har argumenterat för är att jag tror att det visst går att få personal att bo på äldreboenden och att det inte är något helt orimligt (givetvis förutsatt att man kommer fram till att det är en bra idé).

Jag är bara trött på att man målar upp hinder och skyller på fel saker som bortförklaring för att inte göra något. Om vi verkligen vill ha personal som bor på äldreboenden så kan vi ha det. Jag tror inte det faller på att personalen inte ställer upp (alternativt att det inte går att anställa personal), utan snarare på att vi inte är beredda att betala vad det kostar (dvs viljan är inte tillräckligt stark).

Sen kan man givetvis också komma fram till att det inte är kostnadseffektivt och att det är bättre att satsa pengarna på någon annan åtgärd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har svårt att tro att du inte kan förstå att tonen i ditt tidigare inlägg kan uppfattas som spydig och det är väl ändå du som väljer, och svarar för, vilken ton du stämmer an i dina inlägg.

Att det sätt som äldreomsorgen idag bedrivs på är kritiserat är väl knappast något okänt, men om vi (dvs samhället i stort) skulle komma fram till att det vore bra om de som jobbade där också bodde där och verkligen ville få till verksamheten på det sättet, så tror jag knappast att det skulle falla på att vi inte kunde få personal som ställde upp. Snarare faller det på att vi inte är beredda på att betala vad det kostar.

Jag skulle nog säga att det är du som arrogant mot välfärdens arbetare om du på allvar tycker det är en vettig idé att låta folk som till vardags har svårt att få livspusslet att passa ihop, som är utarbetade av en organisation som redan innan pandemin inte riktigt fungerade och nu i mitten/början/vart vi är i pandemin - skulle bosätta sig på sitt arbete. Nej, jag tror nog snarare att folk hellre säger upp sig än ger sitt sista till dessa arbetsgivare.

Jag tycker mitt tonläge är alldeles för snällt med tanke på det du uttrycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag skulle nog säga att det är du som arrogant mot välfärdens arbetare om du på allvar tycker det är en vettig idé att låta folk som till vardags har svårt att få livspusslet att passa ihop, som är utarbetade av en organisation som redan innan pandemin inte riktigt fungerade och nu i mitten/början/vart vi är i pandemin - skulle bosätta sig på sitt arbete. Nej, jag tror nog snarare att folk hellre säger upp sig än ger sitt sista till dessa arbetsgivare.

Jag har knappas argumenterat för att du eller andra skulle tvingas till det och jag har varit tydlig på den punkten. Jag är övertygad om att man kan få personal som frivilligt ställer upp förutsatt att man ger rimliga förutsättningar för det. Att du uppfattar det som arrogant är tråkigt.

Skrivet av Sysop:

Jag tycker mitt tonläge är alldeles för snällt med tanke på det du uttrycker.

Är man på ett forum och diskuterar så hör det till allmänt hyfs att man håller sina inlägg hövliga. Att du inte gillar det jag säger ger dig inte rätt att uttrycka dig spydigt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har knappas argumenterat för att du eller andra skulle tvingas till det och jag har varit tydlig på den punkten. Jag är övertygad om att man kan få personal som frivilligt ställer upp förutsatt att man ger rimliga förutsättningar för det. Att du uppfattar det som arrogant är tråkigt.

Är man på ett forum och diskuterar så hör det till allmänt hyfs att man håller sina inlägg hövliga. Att du inte gillar det jag säger ger dig inte rätt att uttrycka dig spydigt.

Jag håller inte med dig, med tanke på den usla arbetsmiljö som redan råder, den måste fixas innan man ens skulle våga sig på det du föreslår.

Jag tänker inte be om ursäkt för det jag framfört här i tråden, jag tycker inte det är något ohövligt i det jag sa, enbart att jag kunde vart ohövligare med tanke på din syn på de som arbetar under rådande pandemi, men jag känner mig väl balanserad och inte i affekt, så vill du fortsätta den diskussionen, gör det i en passande tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Menar att man har betalat för vård. Jag kan tänka mig skriva på om jag får tillbaka alla skattepengar jag betalat för vård plus att jag garanteras skattefrihet framöver. Misstänker jag betalat mer i skatt än det jag utnyttjat under de 30 år jag jobbat.

Detta är ett klassiskt argument som inte håller. Är du medborgare i landet följer du samma skatteregler som alla andra. Att du anser att du betalat mer skatt än vad du "utnyttjat" ger dig inga frikort.

Det är heller inte det faktum att du betalat skatt som garanterar dig vård här. Det är ditt medborgarskap som gör. Barn och människor som inte betalat en krona har samma rättigheter som alla andra. Till och med icke-medborgare har vissa rättigheter i sk vård som inte kan anstå.

Vi betalar helt enkelt skatt för att alla i landet skall ha rätt till anständig vård och ett värdigt liv. I och med att du anser dig "betalat för dig" gissar jag att din hälsa tillåter dig att arbeta, Tänk de som föds med allvarliga sjukdomar som gör att de aldrig kommer att kunna arbeta. Hade man kunnat "välja bort" att betala skatt och diskvalificera sig till vård hade utsatta grupper blivit ytterst lidande.

Det finns andra länder som fungerar mer på sättet du önskar men då får du gott emigrera till USA eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag håller inte med dig, med tanke på den usla arbetsmiljö som redan råder, den måste fixas innan man ens skulle våga sig på det du föreslår.

Jag tänker inte be om ursäkt för det jag framfört här i tråden, jag tycker inte det är något ohövligt i det jag sa, enbart att jag kunde vart ohövligare med tanke på din syn på de som arbetar under rådande pandemi, men jag känner mig väl balanserad och inte i affekt, så vill du fortsätta den diskussionen, gör det i en passande tråd.

Du verkar ha missförstått min syn på de som arbetar inom äldrevården.

Om vi (som samhälle) kommer fram till att det vore bra om personalen bodde på boendena, ska vi då säga "nej det går inte" och skylla på att personalen vägrar? Det vore väl om något arrogant. Personligen tycker jag det vore bättre att komma med ett erbjudande om ökad lön, hjälp med barnen (hämta, lämna, passning), etc och försöka skapa de förutsättningar som behövs för att det ska gå att genomföra.

Det jag har uttryckt är att om vi vill ha personal som bor på äldreboendena så tror jag knappast att man kan skylla på personalen om det faller. Om det faller så beror det på att vi (samhället och arbetsgivare) inte har skapat de förutsättningar som krävs för att det ska fungera.

Om det sen är en effektivt åtgärd att ha personalen boende på äldreboendet jämfört med andra åtgärden är en annan fråga, som @snajk skrev, det finns andra åtgärder som troligen är bättre att börja med.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Visst är det så, jag håller helt med.

Det jag har argumenterat för är att jag tror att det visst går att få personal att bo på äldreboenden och att det inte är något helt orimligt (givetvis förutsatt att man kommer fram till att det är en bra idé).

Jag är bara trött på att man målar upp hinder och skyller på fel saker som bortförklaring för att inte göra något. Om vi verkligen vill ha personal som bor på äldreboenden så kan vi ha det. Jag tror inte det faller på att personalen inte ställer upp (alternativt att det inte går att anställa personal), utan snarare på att vi inte är beredda att betala vad det kostar (dvs viljan är inte tillräckligt stark).

Sen kan man givetvis också komma fram till att det inte är kostnadseffektivt och att det är bättre att satsa pengarna på någon annan åtgärd.

Jo det är klart att det inte är omöjligt att få folk att bo på jobbet i perioder, och isolera sig. Det går ju på oljeplattformar exempelvis. Dock tror jag att kostnaden hade varit enorm. Lönen som hade krävts för att få folk att gå med på ett sådant jobb är bara en del av det, sen tillkommer kostnader för att faktiskt ha personalen boende där med egna rum och så, och all logistik för att få dit livsmedel, läkemedel och hygienprodukter. Och hur ska man göra med exempelvis lokalvårdarna, ska de också bo på äldreboendet? Fönsterputsaren, fastighetsskötaren, rörmokaren, IT-killen, kocken osv. ska de alla bo på äldreboendena? På alla tusentals äldreboenden som finns i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är klart att det inte är omöjligt att få folk att bo på jobbet i perioder, och isolera sig. Det går ju på oljeplattformar exempelvis. Dock tror jag att kostnaden hade varit enorm. Lönen som hade krävts för att få folk att gå med på ett sådant jobb är bara en del av det, sen tillkommer kostnader för att faktiskt ha personalen boende där med egna rum och så, och all logistik för att få dit livsmedel, läkemedel och hygienprodukter. Och hur ska man göra med exempelvis lokalvårdarna, ska de också bo på äldreboendet? Fönsterputsaren, fastighetsskötaren, rörmokaren, IT-killen, kocken osv. ska de alla bo på äldreboendena? På alla tusentals äldreboenden som finns i landet.

Exakt. Praktiskt svårgenomförbart och väldigt kostsamt.

-----------

Om jag spånar lite.... Ett steg åt det hållet vore ju att erbjuda extrabetalning med vissa villkor om vad man får och inte får göra privat med avsikt att minimera att man drar på sig någon smitta. Quid pro quo

Kan man inte leva upp till kraven så får man inga extrapengar T.ex om man är tvungen att resa med kollektivtrafik vilket skulle kunna vara ett krav som ställs för att få extra kompensation. Tråkigt nog så tror jag inte att en tillräckligt stor del (dvs nästan alla) är kapabla att hantera ett sånt här "orättvist" och lätt-exploaterat upplägg. För givetvis skulle man inte kunna kontrollera att kraven som personalen gått med på efterlevdes på ett korrekt och avsett vis.

Edit: Detta bygger ju givetvis på premissen att pappa staten tar på sig rollen som pojken med guldbyxorna. Men det är ju inte en främmande idé i dessa corona-sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Menar att man har betalat för vård. Jag kan tänka mig skriva på om jag får tillbaka alla skattepengar jag betalat för vård plus att jag garanteras skattefrihet framöver. Misstänker jag betalat mer i skatt än det jag utnyttjat under de 30 år jag jobbat.

För att hålla mig till vad tråden gäller. Så, de som slipper undan corona. Ska de få tillbaks på skatten för att de inte belastade vården med det? Eller de som som blir lite "lätt" sjuka och snorar hemma i soffan, också tillbaks på skatten?

Och för att spåna loss. Jag har så här långt aldrig brutit ett ben t.ex, kanske jag få skatteavdrag för det? Många åkommor jag aldrig haft för att inte snacka om alla åkommor min 87åriga far aldrig haft heller. Blir mycket för myndigheterna att ha koll på .

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller inte med dig. Jobb på t.ex. oljeplattformar och fartyg är precis såna; man jobbar och bor på jobbet under en relativt lång tid och sen har man en lång ledig period. Jag är tämligen övertygad om att många skulle ställa upp om dom faktiskt fick en rimlig ersättning, men givetvis kan man inte tvinga någon att jobba så.

Oljeplattformar/Fartyg pratar vi om veckor och välbetalda jobb, inte månader som skulle krävas i ditt förslag. När du får fakturan (d.v.s. skattehöjningen) ditt förslag innebär så tror jag inte ens du är sugen. Vi pratar inte om några fåtal utan om rätt stor mängd människor som ska ge upp sin fritid och sina familjer utan att ha gått in i anställningen med de premisserna. Jag hade sagt upp mig på studs om ledningen hade föreslagit det du föreslår och vi pratar om verksamheter som redan idag har problem att rekrytera och behålla personal.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja för arbetsgivarna verkar ju gå Kommunal till mötes i avtalsrörelsen, eller hur var det nu?

Ja, för ironi funkar ju superbra i diskussionsforum 🙄

Nej, men allvarligt talat är det precis det som är problemet, ovan är bara mitt exempel på något som kan uppfattas som spydigt och lätt leda till sämre stämning och urspårade ping-pong-diskussioner. Det är bättre att vara rak och konstruktiv. Om du t.ex. formulerat dig som:

Arbetsgivarna kan ju inte ens gå Kommunal till mötes i avtalsrörelsen, att de skulle komma överrens om den mycket mer komplicerade frågan om långtidsboende på arbetsplatsen för skälig ersättning känns otroligt avlägset.

så hade nog inte @Hurtgibullen haft något att invända mot ditt tonläge, du hade fått sagt det du ville och samtidigt motiverat det = positivt och konstruktivt.

Annars vill jag säga att jag håller med dig. Visserligen går det att hitta exceptionella människor som för en rejäl ersättning kan utsätta sig för extrema arbetsförhållanden (oljeborrare t.ex.), men jag tror den gruppen är betydligt mindre än den grupp vårdnadsgivare som skulle krävas för att ta hand om alla riskgrupper. Levnadssättet är t.ex. väldigt svårt att kombinera med en familj, vilket många i arbetsför ålder har. Däremot finns det säkert andra saker man kan göra för att reducera risker, till exempel organisera arbetet så att antalet kontakter per vårdnadsgivare och vårdnadstagare minimeras och låta smittade vårdnadstagare ha särskilda vårdnadsgivare som inte har kontakt med icke-smittade vårdnadstagare. Betydligt enklare och kan nog ha god effekt. Och något som också görs.

Det går tyvärr inte att helt isolera riskgrupper från övriga samhället, utan man får fokusera på att ha bra rutiner och minimera risker (inte tro att man helt kan eliminera dem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Stor ökning i hela världen men i Kina är det helt dött. Det är jag skeptisk till.

Det var länge sedan Kina bemästrade viruset, inget nytt under solen. Förutom Kina har du Japan, Australien, Sydkorea, Singapore, Thailand, Taiwan, Nya Zeeland, Brunei, Vietnam. Varför skeptisk, vi ska väl glädjas när/där det går bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Detta är ett klassiskt argument som inte håller. Är du medborgare i landet följer du samma skatteregler som alla andra. Att du anser att du betalat mer skatt än vad du "utnyttjat" ger dig inga frikort.

Det är heller inte det faktum att du betalat skatt som garanterar dig vård här. Det är ditt medborgarskap som gör. Barn och människor som inte betalat en krona har samma rättigheter som alla andra. Till och med icke-medborgare har vissa rättigheter i sk vård som inte kan anstå.

Vi betalar helt enkelt skatt för att alla i landet skall ha rätt till anständig vård och ett värdigt liv. I och med att du anser dig "betalat för dig" gissar jag att din hälsa tillåter dig att arbeta, Tänk de som föds med allvarliga sjukdomar som gör att de aldrig kommer att kunna arbeta. Hade man kunnat "välja bort" att betala skatt och diskvalificera sig till vård hade utsatta grupper blivit ytterst lidande.

Det finns andra länder som fungerar mer på sättet du önskar men då får du gott emigrera till USA eller liknande.

Nu var det någon som tyckte vissa skulle nekas vård utefter vilka risker man tar i livet. Då argumenterade jag att om man nekas servicen man betalat för borde man få pengarna tillbaka. Vi har tyvärr inte möjligheten att välja bort skatten och borde därför heller inte nekas vården.

Sedan att vi har ett orättvist system där vissa betalar mer och andra får saker gratis var inte min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Oljeplattformar/Fartyg pratar vi om veckor och välbetalda jobb, inte månader som skulle krävas i ditt förslag. När du får fakturan (d.v.s. skattehöjningen) ditt förslag innebär så tror jag inte ens du är sugen. Vi pratar inte om några fåtal utan om rätt stor mängd människor som ska ge upp sin fritid och sina familjer utan att ha gått in i anställningen med de premisserna. Jag hade sagt upp mig på studs om ledningen hade föreslagit det du föreslår och vi pratar om verksamheter som redan idag har problem att rekrytera och behålla personal.

Bara för att förtydliga; jag har inte föreslagit att personalen ska bo på äldreboendena. Jag har inte heller sagt att det är en bra idé.

Däremot har jag sagt att jag personligen skulle ha ställt upp på dom arbetsvillkoren om det krävdes och om jag fick rimlig ersättning för det. Jag har också argumenterat för att jag tror att personal generellt hade ställt upp om man skapat rimliga förutsättningar för det. Givetvis kan jag ha fel om det sistnämnda, men jag tror att om man erbjuder tillräckligt bra villkor så får man med sig folk.

Att det sen kanske kostar mer än det smakar är fullt möjligt. Det är också troligt att andra åtgärder är mer kostnadseffektiva.

En hypotetisk fråga till dig; om vi ville införa att personalen bodde på äldreboendena, säg ett par veckor i stöten och sen var lediga lika länge, finns det något erbjudande som skulle göra att du seriöst skulle överväga det?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, för ironi funkar ju superbra i diskussionsforum 🙄

Nej, men allvarligt talat är det precis det som är problemet, ovan är bara mitt exempel på något som kan uppfattas som spydigt och lätt leda till sämre stämning och urspårade ping-pong-diskussioner. Det är bättre att vara rak och konstruktiv. Om du t.ex. formulerat dig som:

Arbetsgivarna kan ju inte ens gå Kommunal till mötes i avtalsrörelsen, att de skulle komma överrens om den mycket mer komplicerade frågan om långtidsboende på arbetsplatsen för skälig ersättning känns otroligt avlägset.

så hade nog inte @Hurtgibullen haft något att invända mot ditt tonläge, du hade fått sagt det du ville och samtidigt motiverat det = positivt och konstruktivt.

Annars vill jag säga att jag håller med dig. Visserligen går det att hitta exceptionella människor som för en rejäl ersättning kan utsätta sig för extrema arbetsförhållanden (oljeborrare t.ex.), men jag tror den gruppen är betydligt mindre än den grupp vårdnadsgivare som skulle krävas för att ta hand om alla riskgrupper. Levnadssättet är t.ex. väldigt svårt att kombinera med en familj, vilket många i arbetsför ålder har. Däremot finns det säkert andra saker man kan göra för att reducera risker, till exempel organisera arbetet så att antalet kontakter per vårdnadsgivare och vårdnadstagare minimeras och låta smittade vårdnadstagare ha särskilda vårdnadsgivare som inte har kontakt med icke-smittade vårdnadstagare. Betydligt enklare och kan nog ha god effekt. Och något som också görs.

Det går tyvärr inte att helt isolera riskgrupper från övriga samhället, utan man får fokusera på att ha bra rutiner och minimera risker (inte tro att man helt kan eliminera dem).

Klart det går att hitta folk, men tanken bygger väl på att alla ska isolera sig (om det ska ge någon effekt) och de som inte vill, ska de permitteras? Då blir ju folk i princip tvingade... Vidare behövs det dubbla antalet personal, för ingen orkar arbeta dygnet runt och då är vi redan uppe i antalet som redan arbetar på ett ställe. Vilka byter av dem? Ska en vikariepool också finnas på plats?

...och hur kul är livet utan sarkasm och ironi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Bara för att förtydliga; jag har inte föreslagit att personalen ska bo på äldreboendena. Jag har inte heller sagt att det är en bra idé.

Du har dock argumenterat riktigt hårt för det. Så tyckte du redan från början att det inte var en bra idé kanske diskussionen kan grävas ned där den hör hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

En hypotetisk fråga till dig; om vi ville införa att personalen bodde på äldreboendena, säg ett par veckor i stöten och sen var lediga lika länge, finns det något erbjudande som skulle göra att du seriöst skulle överväga det?

Självklart, alla är vi villiga att ta i stort sett vilket jobb som helst om bara lönen är tillräckligt hög!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du har dock argumenterat riktigt hårt för det. Så tyckte du redan från början att det inte var en bra idé kanske diskussionen kan grävas ned där den hör hemma?

Allt jag ser är folk som missförstår hans inlägg och tror att han vill ha det systemet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du har dock argumenterat riktigt hårt för det.

Det jag har argumenterat för är att om vi vill ha personal boende på äldreboenden så tror jag att det går att få personal att ställa upp och om det inte går så ska man inte skylla på personalen. Det är inte samma sak som att argumentera för att vi ska ha personal boende på äldreboenden.

Skrivet av Kwirek:

Så tyckte du redan från början att det inte var en bra idé kanske diskussionen kan grävas ned där den hör hemma?

Jag har inte heller påstått att det är en dålig ide. Dock har du har rätt i att det är dags att avsluta denna del av diskussionen då den är meningslös om du (mfl verkar det som) läser in saker i mina inlägg som jag inte har sagt. Uppenbarligen fungerar det inte när jag försöker förtydliga vad jag menar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Exakt. Praktiskt svårgenomförbart och väldigt kostsamt.

-----------

Om jag spånar lite.... Ett steg åt det hållet vore ju att erbjuda extrabetalning med vissa villkor om vad man får och inte får göra privat med avsikt att minimera att man drar på sig någon smitta. Quid pro quo

Kan man inte leva upp till kraven så får man inga extrapengar T.ex om man är tvungen att resa med kollektivtrafik vilket skulle kunna vara ett krav som ställs för att få extra kompensation. Tråkigt nog så tror jag inte att en tillräckligt stor del (dvs nästan alla) är kapabla att hantera ett sånt här "orättvist" och lätt-exploaterat upplägg. För givetvis skulle man inte kunna kontrollera att kraven som personalen gått med på efterlevdes på ett korrekt och avsett vis.

Edit: Detta bygger ju givetvis på premissen att pappa staten tar på sig rollen som pojken med guldbyxorna. Men det är ju inte en främmande idé i dessa corona-sammanhang.

Jag tror att ett sådant upplägg är dödfött från första början. Personal på äldreboenden är långt ifrån höginkomsttagare, de har generellt inte bilar, så de enda som skulle klara sig utan att åka kollektivtrafik är de som bor tillräckligt nära för att ta sig till jobbet med cykel eller inom gångavstånd. Av samma anledning så har de generellt inte extrarum i sina bostäder så de kan inte isolera sig från sin familj i hemmet, och gör man inte det så spelar ju kollektivtrafik och liknande ingen roll alls. Visst finns det en del ensamstående och barnlösa som bor tillräckligt nära jobbet, men knappast så många att de skulle kunna täcka dygnet runt bemanning. Om man inte ökar lönerna så mycket att personalen kan köpa bil och hyfsat stor villa är det alltså i princip omöjligt. Alternativt att arbetsgivaren (eller det offentliga) står för tillfälliga bostäder och/eller transportmedel.

Skrivet av Hurtigbullen:

Bara för att förtydliga; jag har inte föreslagit att personalen ska bo på äldreboendena. Jag har inte heller sagt att det är en bra idé.

Däremot har jag sagt att jag personligen skulle ha ställt upp på dom arbetsvillkoren om det krävdes och om jag fick rimlig ersättning för det. Jag har också argumenterat för att jag tror att personal generellt hade ställt upp om man skapat rimliga förutsättningar för det. Givetvis kan jag ha fel om det sistnämnda, men jag tror att om man erbjuder tillräckligt bra villkor så får man med sig folk.

Att det sen kanske kostar mer än det smakar är fullt möjligt. Det är också troligt att andra åtgärder är mer kostnadseffektiva.

En hypotetisk fråga till dig; om vi ville införa att personalen bodde på äldreboendena, säg ett par veckor i stöten och sen var lediga lika länge, finns det något erbjudande som skulle göra att du seriöst skulle överväga det?

Jag hade ställt upp på det när jag var tjugo kanske och lönen var tillräckligt bra, men knappast om jag var tvungen att isolera mig på mina "lediga" veckor också. Idag när jag har barn så hade jag sagt upp mig direkt om det blev ett krav att sova på jobbet i ett par veckor åt gången, inget snack om saken.

Jag har en polare som jobbar på fartyg och har småbarn. Han trivs inte med det men det är klart att den långa ledigheten mellan passen och den höga lönen väger upp en del (de jobbar ungefär en tredjedel av tiden vad jag förstår, och tjänar mer än dubbelt så mycket som jag som ändå tjänar rätt hyfsat, även när de är lediga). Men de är ju inte isolerade på fartygen mer än när de är ute till sjöss, i hamnarna kan de träffa folk som vanligt exempelvis, och de är inte sällan i hamnen här så då kan de ju träffa sina familjer och sånt trots att de egentligen jobbar. Och det är ju ändå det yrket de har valt, således var de medvetna om detta när de utbildade sig och när de sökte jobbet, det gäller inte vårdbiträden på äldreboenden direkt.

Skrivet av Mindfighter:

Självklart, alla är vi villiga att ta i stort sett vilket jobb som helst om bara lönen är tillräckligt hög!

Jag vet inte om det är så riktigt. Jag har flera gånger valt att inte söka jobb som jag sannolikt skulle få trots att jag var mer eller mindre desperat av diverse orsaker. Exempelvis sökte FRA folk ganska nyss här i stan, bland annat en tjänst som hade passat mig som hand i handske, men fuck that, jag vill inte spionera på allmänheten. Jag har före detta kollegor, bland annat min gamla chef som verkligen gillade mig, som jobbar på ett pyramidföretag (förlåt, multi level marketing av kosttillskott) som jag inte sökte för det är fan förkastligt. En polare till mig tackade nej till ett jobb han absolut behövde för han tyckte att produkten han skulle utveckla kunde vara farlig (appstyrning av professionella motorsågar). Sen vet jag inte, hade de erbjudit mig ett par hundratusen i månaden kanske det hade brutit ned mina moraliska betänkligheter, men jag är inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen vet jag inte, hade de erbjudit mig ett par hundratusen i månaden kanske det hade brutit ned mina moraliska betänkligheter, men jag är inte säker.

Exakt alla har vi vårt pris, säg 1-10 MSek/Mån så kanske du tar det då. Min poäng var mer att man kan få folk att acceptera t.ex. inlåsning på äldreboende några månader men det kommer också med en rätt stor prislapp, det är inte några 10% lönepåslag direkt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu var det någon som tyckte vissa skulle nekas vård utefter vilka risker man tar i livet. Då argumenterade jag att om man nekas servicen man betalat för borde man få pengarna tillbaka. Vi har tyvärr inte möjligheten att välja bort skatten och borde därför heller inte nekas vården.

Sedan att vi har ett orättvist system där vissa betalar mer och andra får saker gratis var inte min poäng.

Jag förstår vad du argumenterade för. Du har fortfarande fel i att du anser att du betalat för servicen "din vård" genom skatt. Det är som sagt inte så det fungerar. Du betalar skatt som alla andra för att alla skall få vård. Råkar du vara så pass frisk att du ej behöver nyttja vården/ej kvalar in för den spelar det ingen roll. Du betalar fortfarande. Huruvida man borde nekas vård utefter sitt riskbeteende var inget jag anmärkte på.

Du tog dessutom själv upp det faktum att du anser betalat för dig med råge genom din skatt. Det tycker jag talar emot ditt andra stycke jag just citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Klart det går att hitta folk, men tanken bygger väl på att alla ska isolera sig (om det ska ge någon effekt) och de som inte vill, ska de permitteras? Då blir ju folk i princip tvingade... Vidare behövs det dubbla antalet personal, för ingen orkar arbeta dygnet runt och då är vi redan uppe i antalet som redan arbetar på ett ställe. Vilka byter av dem? Ska en vikariepool också finnas på plats?

Så du menar att det är klart att det går att hitta folk, men att problemet är att det behövs dubbelt så många, så att det ändå inte går av den anledningen? Eller menar du att oavsett om det finns tillgänglig personal eller inte, så är det i praktiken opgenomförbart eftersom alla inte kan vara 100% isolerade 100% av tiden? Lite oklart för mig vad du menar egentligen. Jag ser i huvudsak två problem:

  1. Det finns inte tillräckligt mycket kompetent personal som skulle gå med på de arbetsvillkor som krävs.

  2. Det skulle bli extremt kostsamt att betala den ersättning som krävs för att få tillräckligt många intresserade.

Jag tror den första första punkten är det avgörande problemet, så att även om det är en god idé i princip så är det i praktiken ogenomförbart. Eftersom det också finns andra enklare och genomförbara sätt att reducera problemet med smitta på äldreboende kan man ju börja med dem innan man tar sig an de betydligt svårare sätten.

Skrivet av Sysop:

...och hur kul är livet utan sarkasm och ironi?

Allt har sin tid och sin plats Att använda sarkasm för att trycka ned sina meningsmotståndare i forum är sällan ett recept för ett trevligt debattklikmat. Förutom att stämningen blir sämre så är det också ett mindre effektivt sätt att kommunicera och leder lätt till pajkastning.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindfighter:

Exakt alla har vi vårt pris, säg 1-10 MSek/Mån så kanske du tar det då.

De flesta värdesätter annat i sitt liv än mycket pengar. Idén om medborgarlön är inte helt galen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

De flesta värdesätter annat i sitt liv än mycket pengar. Idén om medborgarlön är inte helt galen.

Svårt att låsa in personal på äldreboenden i några månader om de har medborgarlön att falla tillbaka på och om de inte bryr sig om pengar. Så tillbaka på ruta ett då, vi kommer inte inte kunna stoppa smittan på äldreboendena på det sättet.

För att komma tillbaka till ämnet då: Tror vi bekämpar smittan bäst genom de rekommendationer som kom i början, tvätta händer, håll avstånd, stanna hemma om sjuk. Problemet är att ”ingen” följer det längre, fler än någonsin hostar när man är och handlar o.s.v. ...så något behövs för att få tillbaka följsamheten av de i grunden bra råden.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag förstår vad du argumenterade för. Du har fortfarande fel i att du anser att du betalat för servicen "din vård" genom skatt. Det är som sagt inte så det fungerar. Du betalar skatt som alla andra för att alla skall få vård. Råkar du vara så pass frisk att du ej behöver nyttja vården/ej kvalar in för den spelar det ingen roll. Du betalar fortfarande. Huruvida man borde nekas vård utefter sitt riskbeteende var inget jag anmärkte på.

Du tog dessutom själv upp det faktum att du anser betalat för dig med råge genom din skatt. Det tycker jag talar emot ditt andra stycke jag just citerade.

OK. Det ändrar ändå inte min åsikt om hur det borde vara.

Edit: Att man skulle tvingas avskriva sig rätten till vård motsäger teorin att alla skulle ha samma rätt till vård. Vi har en allmän försäkring kan man se det som. Om försäkringen sägs upp för individen så är det inte mer än rätt att den personen inte ska behöva betala skatt för den. Det är så jag menar om det inte framgått innan.

På ett sätt skulle ett sådant system sätta högre press på samhället att leverera utlovade tjänster. Ingen leverans - inget betalt. Man skulle också kunna vända på det. Skattesmitare får ingen service. Skulle kanske öka viljan att betala skatten? Alternativt man kan få välja att stå utanför allmänna försäkringen och få välja någon privat försäkring istället. Konkurrens för bättre effektivitet. Se det som förslag på ett bättre samhälle.