Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv har jag en fru som är i riskzonen, en äldre mamma som jag hjälper ofta och träffar många äldre i mitt jobb. Så man vill ju helst inte åka på något igen... Hade troligtvis Covid-19 i våras, men fick inte testa mig då. Sedan hör man ju om folk som får det igen.

Var inte så säker på att du haft det, trodde jag åkt på det i september, checkbox på flera symptom men negativt test och har många exempel i min närhet med negativa test. I mitt fall värsta förkylning jag haft hittills, torrhosta, andfåddhet o.s.v. (och då har jag haft lunginflammation två gånger, så har att jämföra med även om lunginflammationerna var värre förstås), men som sagt inte corona enligt hemtestet.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv

Här tycker jag då att de flests häller avstånd i köerna, men självklart passerar man folk när man går runt i affärerna, det är oundvikligt. Men ser jag att Bert 78 står och plockar frukt går jag såklart inte och ställer mig bredvid och plockar apelsiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Här tycker jag då att de flests häller avstånd i köerna, men självklart passerar man folk när man går runt i affärerna, det är oundvikligt. Men ser jag att Bert 78 står och plockar frukt går jag såklart inte och ställer mig bredvid och plockar apelsiner.

Bra skrivet! Problemet nu när äldre går ut är att de är lite segare än yngre. Kan ställa sig mitt i en gång och stå där och även en själv får stå och vänta en evighet på att de går undan. Men det är inte lätt när man är gammal, märker redan på mig själv att jag blivit segare med åren. Vi får helt enkelt försöka ta det lite lugnare fast det tex kan vara stressigt att handla efter jobbet och man vill hem. Äldre människor i riskgruppen har inte det tänket och vi kommer också bli lika sega när vi blir äldre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var inte så säker på att du haft det, trodde jag åkt på det i september, checkbox på flera symptom men negativt test och har många exempel i min närhet med negativa test. I mitt fall värsta förkylning jag haft hittills, torrhosta, andfåddhet o.s.v. (och då har jag haft lunginflammation två gånger, så har att jämföra med även om lunginflammationerna var värre förstås), men som sagt inte corona enligt hemtestet.

Är ganska säker på att jag hade skiten i mars/april, då det var många andra som hade det. Folk som jag hade kontakt med..
Man förvånas aldrig över hur själviska folk är, då det gäller att få saker gjorda, då det är mycket pengar iblandat. Att de är hur sjuka som helst och kan smitta ner en annan, spelar ingen roll...

Även om mina "symptom" försvann i mitten av april, så har jag inte återhämtat mig helt ännu. Blir fruktansvärt trött vid ansträngning, smak/luktsinnet är i stort sätt ur funktion, minnet försämrat och allmänt "hjärntrött".

Var ute och plockade svamp med frugan en fredagseftermiddag, då hon tyckte jag behövde komma ut lite och var helt utslagen efter det hela lördagen... Lagade mat häromdagen och saltade, provsmakade, saltade, provsmakade... Frugan sa att det var det saltaste hon ätit någonsin. Själv kände jag knappt inte smaken av salt. :-/ Idag provsmakade jag inte ens, utan körde på känn som jag gjort ett bra tag nu. Så här borde bli bra... men smaklöst även med chili, dock tyckte frugan det blev bra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är ganska säker på att jag hade skiten i mars/april, då det var många andra som hade det. Folk som jag hade kontakt med..
Man förvånas aldrig över hur själviska folk är, då det gäller att få saker gjorda, då det är mycket pengar iblandat. Att de är hur sjuka som helst och kan smitta ner en annan, spelar ingen roll...

Även om mina "symptom" försvann i mitten av april, så har jag inte återhämtat mig helt ännu. Blir fruktansvärt trött vid ansträngning, smak/luktsinnet är i stort sätt ur funktion, minnet försämrat och allmänt "hjärntrött".

Var ute och plockade svamp med frugan en fredagseftermiddag, då hon tyckte jag behövde komma ut lite och var helt utslagen efter det hela lördagen... Lagade mat häromdagen och saltade, provsmakade, saltade, provsmakade... Frugan sa att det var det saltaste hon ätit någonsin. Själv kände jag knappt inte smaken av salt. :-/ Idag provsmakade jag inte ens, utan körde på känn som jag gjort ett bra tag nu. Så här borde bli bra... men smaklöst även med chili, dock tyckte frugan det blev bra.

Så varför inte bara gå o testa dig för att se om det var det du hade? Har ju hellre ett kvitto än "tro" när jag träffar mina äldre

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så varför inte bara gå o testa dig för att se om det var det du hade? Har ju hellre ett kvitto än "tro" när jag träffar mina äldre

Som jag förstått det, verkar det vara lite sisådär med exakthet på dessa tester. Så har inte känt det som pålitligt.. Kan ju lika gärna på svar att man inte haft det, som att man haft det. Meningslöst.. i min mening.
Bättre att uppträda som man gjort från början och hålla avstånd, sprita händer etc. etc.. och se glad ut.
Har inte gett min mamma en kram sedan i början av mars...... men hon är förstående och tacksam ändå.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Som jag förstått det, verkar det vara lite sisådär med exakthet på dessa tester. Så har inte känt det som pålitligt.. Kan ju lika gärna på svar att man inte haft det, som att man haft det. Meningslöst.. i min mening.
Bättre att uppträda som man gjort från början och hålla avstånd, sprita händer etc. etc.. och se glad ut.
Har inte gett min mamma en kram sedan i början av mars...... men hon är förstående och tacksam ändå.

Men om du har antikroppar och det visar sig så kan du ju krama din mamma. Tar 10 minuter o kostar några hundra. För åtminstone en chans till en kram

Men alla bestämmer själva hur de gör såklart ❤️

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men om du har antikroppar och det visar sig så kan du ju krama din mamma. Tar 10 minuter o kostar några hundra.

Problemet är att antikropparna försvinner efter några månader så om han var sjuk i mars/april är det för sent att göra ett serologiskt test nu (såvida han inte blev väldigt sjuk, för då håller antikropparna i sig längre, men då hade man förmodligen redan gjort ett PCR-test). Obs att bara för att antikropparna försvinner så betyder det inte att immuniteten försvinner - men det blir mycket svårare att påvisa den med test.

Permalänk
Medlem

Pratade med en bekant i Slovakien (eller möjligen Tjeckien, inte helt säker var han bor) och där ska man testa alla invånare. Testet är visserligen frivilligt men de som väljer att inte testa sig måste stanna hemma i 10 dagar som om de vore smittade. De som testar sig får jobba som vanligt men isoleras om de är positiva. Han skulle göra en test denna helg och en till test nästa helg. Han sa att 4,6 % av befolkningen beräknades vara smittad just nu.

Det är en radikal åtgärd. Någon som tror detta kommer fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Pratade med en bekant i Slovakien (eller möjligen Tjeckien, inte helt säker var han bor) och där ska man testa alla invånare. Testet är visserligen frivilligt men de som väljer att inte testa sig måste stanna hemma i 10 dagar som om de vore smittade. De som testar sig får jobba som vanligt men isoleras om de är positiva. Han skulle göra en test denna helg och en till test nästa helg. Han sa att 4,6 % av befolkningen beräknades vara smittad just nu.

Det är en radikal åtgärd. Någon som tror detta kommer fungera?

Läste om det förra veckan:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7579716

Lär väl vara hyfsat effektivt för att sänka smittoutvecklingen på kort tid, men så länge man har öppna gränser så kommer det ju tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Läste om det förra veckan:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7579716

Lär väl vara hyfsat effektivt för att sänka smittoutvecklingen på kort tid, men så länge man har öppna gränser så kommer det ju tillbaka.

Ja den där artikeln stämmer bra med vad han berättade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är en radikal åtgärd. Någon som tror detta kommer fungera?

Ja, om ingen åker in/ut ur landet innan vi har ett vaccin. (d.v.s. nä, det kommer inte fungera i verkligheten. )

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, om ingen åker in/ut ur landet innan vi har ett vaccin. (d.v.s. nä, det kommer inte fungera i verkligheten. )

Det verkar otroligt att Östeuropa kommer att kunna stoppa takten i vinter. Det går för snabbt i många länder just nu. Att stoppa gränserna helt lär inte ens vara ett praktiskt alternativ.

Från https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=l...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Pratade med en bekant i Slovakien (eller möjligen Tjeckien, inte helt säker var han bor) och där ska man testa alla invånare. Testet är visserligen frivilligt men de som väljer att inte testa sig måste stanna hemma i 10 dagar som om de vore smittade. De som testar sig får jobba som vanligt men isoleras om de är positiva. Han skulle göra en test denna helg och en till test nästa helg. Han sa att 4,6 % av befolkningen beräknades vara smittad just nu.

Det är en radikal åtgärd. Någon som tror detta kommer fungera?

Det beror väl på vad man vill åstadkomma. Det fungerar säkert för att få stopp på en tilltagande våg, och rädda vården från att kollapsa. Frågan är väl om man inte kunnat klara det utan karantänstvånget för de som inte testar sig, med minimal effektförlust om man bara gör det tillräckligt lätt att ta testet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt läskigt i vilken takt intensivvårdsfallen ökar igen. Måtte det göras något genombrott i vaccinväg snart.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Läste om det förra veckan:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7579716

Lär väl vara hyfsat effektivt för att sänka smittoutvecklingen på kort tid, men så länge man har öppna gränser så kommer det ju tillbaka.

Öppna gränser ha, det måste man ju absolut ha 🥴

Permalänk
Medlem

Då ser det ut som flockimmunitet är kört då:
https://news.sky.com/story/coronavirus-herd-immunity-hopes-da...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skulle flockimmunitet vara kört kan vi lika gärna ge upp. För alla lösningar slutar där iaf. Även vaccin är flockimmunitet.
Att antalet antikroppar sjunker betyder ju inte att kroppen inte klarar att producera nya vid behov.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och i denna studien så har 82% av de som haft antikroppar kvar mätbara nivåer efter 4 månader.

Artikeln går även in på att det även kan finnas en kvarstående immunitet vid sjunkande/brist på antikroppar genom minnescellerna.

Citat:

− Vi ser att durationen av antikroppar är sammankopplat med vissa symptom såsom andningsbesvär och feber. Vad sjunkande antikroppsnivåer har för klinisk betydelse för den enskilde är fortfarande för tidigt att svara på. Troligtvis finns det, trots detta, en kvarstående immunitet via så kallade minnesceller, säger Sebastian Havervall, biträdande överläkare vid Danderyds sjukhus och doktorand i projektet.

Själv hoppas jag att pandemin kommer leda till någon bra antiviral medicin också, och inte bara ett vaccin.
Mänskligheten har kunnat behandla och bota bakteriella sjukdomar i snart 100 år. Dags göra detsamma med virus.

(Teknik förbättras snabbt under krig, och läkemedelsbolagen har mig veterligen aldrig jobbat hårdare än under denna pandemin heller.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Skulle flockimmunitet vara kört kan vi lika gärna ge upp. För alla lösningar slutar där iaf. Även vaccin är flockimmunitet.
Att antalet antikroppar sjunker betyder ju inte att kroppen inte klarar att producera nya vid behov.

Varför ska vi ge upp? Däremot kanske vi måste hitta ett sätt att långvarigt leva med det. (och då menar jag inte långvarigt som i sveriges strategi utan mer permanent leva med det)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför ska vi ge upp? Däremot kanske vi måste hitta ett sätt att långvarigt leva med det. (och då menar jag inte långvarigt som i sveriges strategi utan mer permanent leva med det)

För att om flockimmunitet inte kan uppnås kommer det tillslut sluta på samma sätt hur som. Då kan vi lika gärna återgå till det normala och låta folk dö. Sen bara ha kvar en befolkning som klarar viruset utan större symtom. Visst det låter hemskt men ser inte varför man ska dra ut på lidandet man kommer aldrig kunna skydda någon på längre sikt.

Men, jag tror att studien att flockimmunitet inte skulle funka är skitsnack. Skulle snarare tro det är reportrar som inte förstår hur antikroppar fungerar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:
Skrivet av MinscS2:

Och i denna studien så har 82% av de som haft antikroppar kvar mätbara nivåer efter 4 månader.

De två artiklarna blir ett kul exempel på framingeffekten, samt hur i stort sett jämförbara resultat kan tolkas med helt olika budskap. Brittiska studien: "Neej, 26% har inga mätbara antikroppar efter 4 månader (74% har det)"; Svenska studien: "Hurra, 82% har mätbara antikroppar efter 4 månader (18% har inte det)". Resultaten tycks i stort sett jämförbara, om det inte är stora skillnader i mätmetod.

Att antikroppsnivåerna sjunker under mätbara nivåer med tiden har ju varit känt ett bra tag, @deltascu nämnde det bara några inlägg upp i tråden:

Skrivet av deltascu:

Problemet är att antikropparna försvinner efter några månader så om han var sjuk i mars/april är det för sent att göra ett serologiskt test nu (såvida han inte blev väldigt sjuk, för då håller antikropparna i sig längre, men då hade man förmodligen redan gjort ett PCR-test). Obs att bara för att antikropparna försvinner så betyder det inte att immuniteten försvinner - men det blir mycket svårare att påvisa den med test.

Jag vet inte vad Sky News har för rykte och nisch, men artikeln känns inte så seriös. Dels sätter den (utan grund) likhetstecken mellan "inga mätbara antikroppar" == "ingen immunitet", och sen känns den väldigt pigg på att få resultatet att handla om Herd immunity vs. Lockdown, utan att räkna in i modellen vare sig vaccin eller det faktum att lockdown inte heller kan utrota smittan.

Skrivet av Mindfighter:

Varför ska vi ge upp? Däremot kanske vi måste hitta ett sätt att långvarigt leva med det. (och då menar jag inte långvarigt som i sveriges strategi utan mer permanent leva med det)

Vi kommer nog att få leva med det på ett eller annat sätt. Med ett fungerande vaccin så kan man ju vaccinera så ofta som behövs för att upprätthålla flockimmunitet. Det verkar väl inte orimligt att gissa att immuniteten kommer att avta med tiden likt hur den gör med besläktade virus, men det har ju gått att hantera förr, även utan vaccin. Svårt att veta hur det blir på sikt då viruset är nytt, men många av de mer skrämmande rubrikerna verkar vara journalistiska spinn på sådant vi ännu inte vet, snarare än realistiska scenarier.

Ungefär såhär:

Journalist: "Hej forskare, kan bli så att... [katastrofscenario]"
Forskare: "ho hum, ja det går inte att utesluta givet vad vi vet idag, men..."
Rubrik: Ny forskning: [Katastrofscenario!!!]

osv.

Dold text
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

De två artiklarna blir ett kul exempel på framingeffekten, samt hur i stort sett jämförbara resultat kan tolkas med helt olika budskap. Brittiska studien: "Neej, 26% har inga mätbara antikroppar efter 4 månader (74% har det)"; Svenska studien: "Hurra, 82% har mätbara antikroppar efter 4 månader (18% har inte det)". Resultaten tycks i stort sett jämförbara, om det inte är stora skillnader i mätmetod.

Jag väljer att se det som att glaset är halvfullt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Självklart kommer vi på sikt leva med viruset, precis som med alla andra Coronavirus innan.
Medias senaste hype är ju just att anti-kroppar inte är mätbara efter några månader, men studien på KTH som kom för någon månad sen visade att samtliga som hade haft Covid, oavsett hur hård infektionen var hade T-Cells immunitet också, men den studien verkar ha blivit bortglömd.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Oegat:

Jag vet inte vad Sky News har för rykte och nisch, men artikeln känns inte så seriös. Dels sätter den (utan grund) likhetstecken mellan "inga mätbara antikroppar" == "ingen immunitet", och sen känns den väldigt pigg på att få resultatet att handla om Herd immunity vs. Lockdown, utan att räkna in i modellen vare sig vaccin eller det faktum att lockdown inte heller kan utrota smittan.

Rupert Murdoch äger och styr Sky News, Fox News och mycket mer och supportar öppet Trump. https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch

På jobbresa i Australien på mitten av 80-talet slogs jag av alla TV-kanaler sände reklam exakt samtidigt, fick sen reda på att han ägde alla TV-kanaler. Hur man kontrollerar och sprider information som denne tycker är lämplig - efter eget huvud.

Permalänk
Entusiast

Man kan diskutera länge kring varför det är såhär men faktum är alltså att kalenderåret 2020 kan gå till historien som en av de minst dödliga åren per capita hittills sedan mitten av 1800-talet i Sverige. https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/september-2020-least-d...

Det finns ju fortfarande utrymme för djävulskap i vinter med den utvecklingen vi ser nu som skulle kunna ändra på det, men det är ändå fascinerande måste jag säga. Då har jag ändå förlorat min farmor på äldreboende i COVID-19 i våras och jag sitter och skriver det här med bekräftat pågående infektion av COVID-19. Så jag är inte på något sätt opåverkad eller likgiltig inför viruset och dess konsekvenser.

Jag antar att folks generellt högre standard av hygien och relativa sociala distansering hittills har undvikt annars "normala" dödsfall i samhället. Fascinerande, hur som helst.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Man kan diskutera länge kring varför det är såhär men faktum är alltså att kalenderåret 2020 kan gå till historien som en av de minst dödliga åren per capita hittills sedan mitten av 1800-talet i Sverige. https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/september-2020-least-d...

Det finns ju fortfarande utrymme för djävulskap i vinter med den utvecklingen vi ser nu som skulle kunna ändra på det, men det är ändå fascinerande måste jag säga. Då har jag ändå förlorat min farmor på äldreboende i COVID-19 i våras och jag sitter och skriver det här med bekräftat pågående infektion av COVID-19. Så jag är inte på något sätt opåverkad eller likgiltig inför viruset och dess konsekvenser.

Jag antar att folks generellt högre standard av hygien och relativa sociala distansering hittills har undvikt annars "normala" dödsfall i samhället. Fascinerande, hur som helst.

Alla som föds kommer att dö förr eller senare. Så om dödligheten sjunker per antal invånare betyder det att man hamnat i en tid då människor lever allt längre i snitt eftersom omsättningstakten födda/döda jämfört med antal levande minskar. Så medellivslängden har stadigt ökat sedan mitten av 1800-talet. Visst om väldigt många plötsligt dör samtidigt så kommer det också påverka kurvan på medellivslängd. Antar att även om väldigt många dött i år på grund av covid 19 så har det på något sätt hittills kompenserats av ökande medellivslängd bland de övriga?

Permalänk
Lego Master

Skärpta råd i Skåne nu:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Primärt gäller det att undvika lokaltrafik, nöjesshopping och umgänge med folk man inte bor med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har precis sett kvällens Uppdrag granskning; Spelet om munskydden, del 1.
Rätt beklämmande att se. Har ni andra sett detta reportage och hur tänker ni?

Personligen anser jag att oavsett om fakta kring munskydden stämmer, så borde regionchefen för arbetsmiljöverket kastas ut med huvudet före. Att bara komma på idén att ha ett icke diariefört (dvs icke protokollfört) ensidigt möte mellan verket och arbetsgivaren i en pågående arbetsrättslig tvist är helt otroligt korkat. Om hon inte själv insåg det, speciellt i ett såhär känsligt ärende, så ska hon definitivt inte ha den chefsbefattning hon innehar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har precis sett kvällens Uppdrag granskning; Spelet om munskydden, del 1.
Rätt beklämmande att se. Har ni andra sett detta reportage och hur tänker ni?

Personligen anser jag att oavsett om fakta kring munskydden stämmer, så borde regionchefen för arbetsmiljöverket kastas ut med huvudet före. Att bara komma på idén att ha ett icke diariefört (dvs icke protokollfört) ensidigt möte mellan verket och arbetsgivaren i en pågående arbetsrättslig tvist är helt otroligt korkat. Om hon inte själv insåg det, speciellt i ett såhär känsligt ärende, så ska hon definitivt inte ha den chefsbefattning hon innehar.

Såg delar av den. Klart jobbigt läge för alla inblandade - antingen kräver man munskydd för alla och klarar därmed inte av verksamheten då det inte finns tillräckligt med munskydd eller så accepterar man att de anställda utsätts för risker i jobbet. Jag avundas verkligen inte någon av de som var inblandade i det där, det var verkligen pest eller kolera som gällde. Skydda personalen eller riskera att hela äldrevården totalkollapsar?

Sedan håller jag med om att det är mindre lämpligt att inte diarieföra möten med ena parten, det lär ju ha varit en hel del påtryckningar som lassades över där.