Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag tycker att FHM och regeringen ska vara självkritiska.

Inte bara regeringen, utan samtliga partier representerade i riksdagen i så fall. Alla partier är helt överens nämligen.

Nästa pandemi, för den kommer, kan bli riktigt illa eller bara en västanfläkt.
Worst case scenario är något "ebola"-liknande som är luftburet/extremt smittsamt, med en dödlighet på över 70%

eller

något relativt milt.

Den som (över)lever får se.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Om man räknar bort Stockholmsområdet, men med Göteborg som är jämförbart med Oslo, så är Sverige inte så mycket värre drabbat än Norge. Apropå jämförelser.

F.ö gjorde jag och dottern senaste resan med kollektivtrafik den 27 februari, men redan då med tveksamhet. Jag bedömde dock antalet smittade i Sverige som litet. Den 28 februari åt frun på restaurang med jobbet, efter att vi diskuterat lite grand. Jag har inte sjukdomar som profession eller intresse. Det var alltså i slutet av februari allmänt känt att Corona sannolikt var på väg. De mer insatta visste säkert i början av februari, men förmodligen tidigare.

Det finns såklart många foliehattar i den här diskussionen, men man måste också fundera på om det finns folieskygglappar och stanniolpapper i öronen på en del.

Det man ödmjukt bör inse är att extremt få har rätt i det mesta, de flesta har ganska fel. Och mycket handlar om mer eller mindre kvalificerade gissningar. Vi får se efteråt vilka lärdomar vi ska dra inför framtiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@kanskedet: Har du inte tittat på någon presskonferens med FHM? Jag kan i så fall informera dig att de svarar på kritiska frågor varje gång (notera att de i detta forum varken kan eller bör stå och presentera varje svar som om det vore en timslång disputation med dess tillhörande detaljnivå). Vidare har de uttryckt att det är olyckligt med situationen på äldreboendena. De har också uttryckt att de kanske borde kommunicerat bättre och tidigare. Jag tror också på dem när de säger att det på det stora hela faktiskt inte skiljer så mycket på ländernas strategier. Danska motsvarigheten till FHM står t.ex. inte bakom allt som den danska regeringen fattat beslut om. Det värsta är de här konspirationsteorierna om att FHM:s strategi skulle vara att uppnå flockimmunitet, när det enda de helt sanningsenligt sagt är att vi till slut får en sådan effekt, antingen genom vaccin eller ett minskat förlopp om/när 20-30% haft viruset. De blir nästan straffade här för att kommunicera vetenskapligt! Lyssna också på hur WHO allt mer kommunicerar i linje med de strategier som behöver ändras när allt fler fått samhällsspridning. Precis som Johan Carlson uttrycker i DN idag så kommer det ta lång tid innan vi på riktigt har ett facit och man kommer då att utreda sig själva kan du nog vara säker på. Idag finns prognoser, och t.o.m. ganska dåliga prognoser är svåra att göra.

Mer bra läsning:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndighetens-johan...
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-riktiga-proffs...

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kanskedet:

Jag tycker att FHM och regeringen ska vara självkritiska.

Ja men det är de surru.

Här har du en färsk intervju från folkhälsomyndighetens högsta höns Johan Carlsson där han själv tar upp den delen:

- Vad tänker du om den makt ni fått i Sverige i dag?

– Det finns ju snart inte en byggnad i Sverige som inte har en affisch, som upprepar våra råd. Det är klart att det kan kännas lite skrämmande. Man tänker: gör vi rätt här nu? Borde vi ompröva något, säger Johan Carlson.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndighetens-johan...

Sedan passar kanske inte FHMs upplägg alltid de nyblivna hobbyepedemiologerna. Eller iaf inte varje enskild lekmannaanalys av läget.

Det är väl just där jag kan tycka att @Irregular Programming prickar så rätt med sitt inlägg om att dessa lekman kanske ska ta sig en funderare om de verkligen vet bättre än de som har akademisk skolning för det här, yrkeserfarenhet och även bättre dataunderlag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

En till bra vinkling på det här med kritiska frågor och det är "tysken" som oförtrutet ställer frågor vid varje presskonferens.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vem-ar-tysken-som-staller-t...

Tegnell verkar själv uppskatta Stichler's frågor eftersom det hela tiden är relevans i frågeställningarna.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av kanskedet:

Jag uppfattar rubriken så på grund av det samtalsklimat som vi har i Sverige idag: man ska bara lyssna på FHM, och inte kolla på vad andra länder gör. Har man en annan åsikt än FHM, kanske baserat på expertmyndigheter i andra länder, då är man en hobbyepidemiolog.

Jag förstår fortfarande inte varför vi skiljer oss från våra nordiska grannländer. Strategin har varit att skydda de äldre. Men nu i veckan rapporterades det att 1/3 av alla äldreboende i Stockholm har covid-fall.

Ja den attityden kan de stoppa upp nånstans!

Ja fattar inte heller. Sitter Tegnell på fakta bara han känner till lr..?
Enligt Samhällsnytt t.ex så är han en jäkla stolle o ja får hålla med om en hel del.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

@kanskedet: Har du inte tittat på någon presskonferens med FHM? Jag kan i så fall informera dig att de svarar på kritiska frågor varje gång (notera att de i detta forum varken kan eller bör stå och presentera varje svar som om det vore en timslång disputation med dess tillhörande detaljnivå). Vidare har de uttryckt att det är olyckligt med situationen på äldreboendena. De har också uttryckt att de kanske borde kommunicerat bättre och tidigare. Jag tror också på dem när de säger att det på det stora hela faktiskt inte skiljer så mycket på ländernas strategier. Danska motsvarigheten till FHM står t.ex. inte bakom allt som den danska regeringen fattat beslut om. Det värsta är de här konspirationsteorierna om att FHM:s strategi skulle vara att uppnå flockimmunitet, när det enda de helt sanningsenligt sagt är att vi till slut får en sådan effekt, antingen genom vaccin eller ett minskat förlopp om/när 20-30% haft viruset. De blir nästan straffade här för att kommunicera vetenskapligt! Lyssna också på hur WHO allt mer kommunicerar i linje med de strategier som behöver ändras när allt fler fått samhällsspridning. Precis som Johan Carlson uttrycker i DN idag så kommer det ta lång tid innan vi på riktigt har ett facit och man kommer då att utreda sig själva kan du nog vara säker på. Idag finns prognoser, och t.o.m. ganska dåliga prognoser är svåra att göra.

Mer bra läsning:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndighetens-johan...
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-riktiga-proffs...

Ja, jag har följt ett antal presskonferenser, och för mig är det fortfarande oklart varför Sverige skiljer sig från våra grannländer. Notera dock att kritiken jag hade tidigare var mot samtalsklimatet kring FHM, snarare än om FHM. Jag tycker att FHM har gjort ett hyfsat jobb.

Visst, vi vet inte nu vilka strategier kommer att visa sig vara effektiva. Då är det ju extra intressant att få reda på varför vi skiljer oss från våra grannländer? Jag tycker att vår teststrategi skiljer sig, exempelvis mot Norge som testar betydligt fler. Det kanske vore en bra idé att testa anställda på äldreboenden regelbundet? Det kanske inte räcker med att bara stanna hemma ifall du känner dig sjuk? WHO har hela tiden varit tydliga med att testa mycket, och FHM har ansett att man inte behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

En till bra vinkling på det här med kritiska frågor och det är "tysken" som oförtrutet ställer frågor vid varje presskonferens.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vem-ar-tysken-som-staller-t...

Tegnell verkar själv uppskatta Stichler's frågor eftersom det hela tiden är relevans i frågeställningarna.

Ja, detta är en artikel som tydligt illustrerar det svenska samtalsklimatet. En kul bild från StegetEfter:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag uppfattar rubriken så på grund av det samtalsklimat som vi har i Sverige idag: man ska bara lyssna på FHM, och inte kolla på vad andra länder gör. Har man en annan åsikt än FHM, kanske baserat på expertmyndigheter i andra länder, då är man en hobbyepidemiolog.

Jag förstår fortfarande inte varför vi skiljer oss från våra nordiska grannländer. Strategin har varit att skydda de äldre. Men nu i veckan rapporterades det att 1/3 av alla äldreboende i Stockholm har covid-fall.

Det är svårt att skydda de äldre på äldreboendena genom att stänga ned samhället och införa utegångsförbud därför att

1. De äldreboenden jag känner till som är drabbade råder det redan strikt besöksförbud på.

2. Dessa äldre är i alla fall inte ute och springer i kollektivtrafik, gym och på arbetsplatser som många vill stänga ner. Det är bara att stänga vägen in på äldreboendet för alla vilket vi gjort. Utom personalen förstås, vilket tar oss till punkt 3.

3. Personalen för över smitta när de springer från rum till rum, hur noga de än är. En del äldreboenden saknar också egen dusch och toalett på alla rum. Personalen måste ta hand om sin familj, umgås med sina barn som går i skolan och sin man eller fru som kanske också jobbar på en arbetsplats som inte kan stänga. Smittvägarna är många vad man än gör.

4. Bemanningen på ett äldreboende är ett systemfel i sig. Mycket slimmad fast anställd organisation som ger omedelbart behov av timvikarier vid sjukfrånvaro. Många "fasta" har 50% eller 75% istället för heltid då framförallt kommunen vill ha det så, vilket ger kanske 50% fler personal som kan föra smitta. Timvikarier har sällan schema och får därmed inte betalt för ett pass om de inte jobbar, och många har familjer att försörja. Därför jobbar en del säkerligen med lite symptom ändå.
I Falun var sjukfrånvaron i omsorgen 30% i mitten av mars. 30% av bemanningen var alltså "dagavlönade" timvikarier.

No offence, men jag blir lite trött ibland på att det är så många idag som ska ha åsikter om hur det ska funka i äldrevården när man kanske aldrig satt en fot på ett äldreboende och inte vet vad man pratar om. Jag har jobbat extra på både sjukhem (svårt kroppsligt sjuka äldre) och hemtjänst när jag pluggade och har anhöriga som jobbat och jobbar i äldrevården. Man vet ignenting för att man besökt farfar på äldreboendet ett par gånger. Har man inte jobbat där själv har man ingen aning om hur det faktiskt är och vilka små möjligheter man har att stoppa en sån här smittspridning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kanskedet:

Jag uppfattar rubriken så på grund av det samtalsklimat som vi har i Sverige idag: man ska bara lyssna på FHM, och inte kolla på vad andra länder gör. Har man en annan åsikt än FHM, kanske baserat på expertmyndigheter i andra länder, då är man en hobbyepidemiolog.

Jag förstår fortfarande inte varför vi skiljer oss från våra nordiska grannländer. Strategin har varit att skydda de äldre. Men nu i veckan rapporterades det att 1/3 av alla äldreboende i Stockholm har covid-fall.

Problemet ligger inte i att man ställer frågor. Problemet ligger väl snarare i att många lekmän drar undermåliga slutsatser av läget. Det är när man utan utbildning på området ändå snickrar på slutsatser som inte håller måttet riktigt som det blir lite tokigt.

Nu kan vi ta ditt inlägg här som exempel. Jag menar inte för illa här. Dont worry.
Varför gör vi inte samma som våra andra länder i norden? Bra fråga. Den är rimlig att ställa sig - och att fortsätta ställa.
Vad som däremot blir tokigt (och som du inte har gjort i inlägget) är att själv snickra ihop slutsatsen att FHM är kass för att de inte gör som andra länder i Norden.
Det är här det blir hobbyepidemiologi.

"Strategin har varit att skydda de äldre. Men nu i veckan rapporterades det att 1/3 av alla äldreboende i Stockholm har covid-fall."

Yes. Strategin är att skydda de äldre. Och det är svårt att helt lyckas med det. Jag ser inte riktigt att det finns någon motsättning här. Men visst är det trist. Sjukdomen är svår att begränsa. Så är det, och det ser spår av i hela världen. Tyvärr alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Ja, detta är en artikel som tydligt illustrerar det svenska samtalsklimatet. En kul bild från StegetEfter:

https://pbs.twimg.com/media/EUl3ua-UEAAvbmh?format=jpg&name=medium

Jo men nu ställs de kritiska frågorna och för min del så är det bra så. Sen kanske det är en bra erfarenhet att svenska journalister måste fundera över sin kompetens.

Sen får tysken hela tiden bra svar av framförallt Tegnell.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Svar till flera källor som syns om man klickar på Visa innehåll:

Skrivet av Mugen08:

@kanskedet: Varför är det förminskande, de flesta som producerar grafer på nätet är väl de facto inte epidemiologer? Jag är disputerad matematiker och om jag ens brydde mig om att producera en figur här skulle jag inte ens hävda att jag är "hobbyepidemiolog" för inte har jag brytt mig om det här mer än i någon månad.

Skrivet av plunn:

Nej det tror inte jag heller men att det blir en fördröjning ligger nog mer åt det makabra hållet.

Det är ju bara en legitimerad läkare som kan skriva en dödsattest och det funkar på ett sjukhus men troligen inte om en person avlider hemma eller på ett äldreboende och troligen så uppstår det en fördröjning när ett bårhus och en obducent ska skriva dödsintyget. (jag tror inte man skickar ut en läkare till någons hem om det är sannolikt Covid-19)
Hursomhelst troligen svårt att förklara för FHM eftersom det troligen är så här....

Skrivet av Hurtigbullen:

Med anledning av det stora antal grafer, beräkningar och statistik av varierande kvalité som cirkulerar både här på forumet och på nätet så tycker jag att DNs artikel, "Vad varje hobbyepidemiolog bör veta", är läsvärd.

Skrivet av Irregular Programming:

Jag tycker faktiskt defacto hobby epidemiologer som började sin karriär för fyra veckor sedan kan börja med att vara lite mer kritiska mot sig själva också.

Skrivet av kanskedet:

Jag uppfattar rubriken så på grund av det samtalsklimat som vi har i Sverige idag: man ska bara lyssna på FHM, och inte kolla på vad andra länder gör. Har man en annan åsikt än FHM, kanske baserat på expertmyndigheter i andra länder, då är man en hobbyepidemiolog.

Jag förstår fortfarande inte varför vi skiljer oss från våra nordiska grannländer. Strategin har varit att skydda de äldre. Men nu i veckan rapporterades det att 1/3 av alla äldreboende i Stockholm har covid-fall.

Skrivet av kanskedet:

Jag tycker att FHM och regeringen ska vara självkritiska.

Skrivet av Frispel:

Då kommer man ju till frågan om demografi - är de som är smittade i respektive länder representativa för demografin i landet, och är demografin jämförbar till att börja med? Har något land fler personer som befinner sig i riskgrupperna? Osv. Visst är det något mer relevant att jämföra antal döda än att jämföra antal som är bekräftat smittade, men det finns fortfarande faktorer som kan påverka resultatet ordentligt.

Kan tycka att en hel del av de som ifrågasätter FHM är lite väl tvärsäkra i att FHM har fel och att Tegnell är djävulens avkomma, samt att det finns en kraftig tendens att plocka saker ur sitt sammanhang. Det är klart hälsosamt att vara skeptisk och att ta in andra infallsvinklar, men faktum är att ingen vet vad som är rätt väg att gå förrän i efterhand. Något som jag uppfattar att FHM är tydliga med. Kunde önska att det fanns fler skeptiker som är lite mindre tvärsäkra i sin kritik. För visst finns det vettig kritik, den har bara en tendens att drunkna i tvärsäkra proklameranden om hur fel FHM agerar.

Dold text

Det är många som har uppfattningar idag, och det är väl bra. Vi lever i en demokrati. Se man på DN:s chefredaktör så säger han (av alla människor...) 13 mars att "Inget tyder på att Sverige har kontroll över coronavirusets spridning. Alla återstående val är dåliga. Vi behöver ta i rejält direkt för att minska skadorna".

Vad vet den stackaren om sådant som inte Tegnell och andra på FHM vet? Hans inlägg på ledarsidan är inte mer insiktsfull än många inlägg här på Sweclockers. Framförallt saknar hans text direkt hänvisning till vetenskapliga studier; han hänvisar förvisso till ett twitterinlägg som hänvisar till en artikel i Financial Times som hänvisar till data från Johns Hopkins University Center samt ett inlägg från en epidemiolog. Kritiken kom bla. i SvD och AB enligt https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/svidande-kritik-m...

Ironiskt nog kanske DNs artikel, "Vad varje hobbyepidemiolog bör veta", är riktad mot DN:s chefredaktör! Det kanske är denne som borde avgå, eller?

Men, att FHM har en så tydlig eftersläpning är inte bra, det är åt h-e. Varför har man ingen fungerande rutin för att snabbt få hem korrekta siffror? Varför publicerar man dem halvfärdiga?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Ja den attityden kan de stoppa upp nånstans!

Ja fattar inte heller. Sitter Tegnell på fakta bara han känner till lr..?
Enligt Samhällsnytt t.ex så är han en jäkla stolle o ja får hålla med om en hel del.

Ja det är väl bra att ledare tar för sig, mer makt åt myndigheterna(diktaturer).
För en gångs skull håller jag med Reinfeldt faktiskt, även om vi inte får "korrekt information"
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12566171

Eller mer övervakning , har vi en gång fått det så stannar det
Analys: Storebror skyddar dig https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-storebror-skyddar-d...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Svar till flera källor som syns om man klickar på Visa innehåll:

Dold text

Det är många som har uppfattningar idag, och det är väl bra. Vi lever i en demokrati. Se man på DN:s chefredaktör så säger han (av alla människor...) 13 mars att "Inget tyder på att Sverige har kontroll över coronavirusets spridning. Alla återstående val är dåliga. Vi behöver ta i rejält direkt för att minska skadorna".

Vad vet den stackaren om sådant som inte Tegnell och andra på FHM vet? Hans inlägg på ledarsidan är inte mer insiktsfull än många inlägg här på Sweclockers. Framförallt saknar hans text direkt hänvisning till vetenskapliga studier; han hänvisar förvisso till ett twitterinlägg som hänvisar till en artikel i Financial Times som hänvisar till data från Johns Hopkins University Center samt ett inlägg från en epidemiolog. Kritiken kom bla. i SvD och AB enligt https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/svidande-kritik-m...

Ironiskt nog kanske DNs artikel, "Vad varje hobbyepidemiolog bör veta", är riktad mot DN:s chefredaktör! Det kanske är denne som borde avgå, eller?

Men, att FHM har en så tydlig eftersläpning är inte bra, det är åt h-e. Varför har man ingen fungerande rutin för att snabbt få hem korrekta siffror? Varför publicerar man dem halvfärdiga?!

Det är sådant folk lyssnar på tyvärr.

En annan av mina "favorit"ledarskribenter är Göran Greider och hans protegé, tjejen med lila håret i unga 20-årsåldren som jag glömt vad hon heter men som vet allt om precis hur samhället fungerar och bör skötas trots ålder och förmodad utbildning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Ja den attityden kan de stoppa upp nånstans!

Ja fattar inte heller. Sitter Tegnell på fakta bara han känner till lr..?
Enligt Samhällsnytt t.ex så är han en jäkla stolle o ja får hålla med om en hel del.

Ingen har exakt facit på vad som är rätt att göra här. Varken FHM eller något annat land. Det här är svårt.
Däremot ser läget lite annorlunda ut för olika länder. Hade vi likt övriga nordiska länder lagt större tyngd vid att politikerna skulle göra fler av valen här så hade vi antagligen gått mer i deras hjulspår också. Politiker svarar på folks känsla/rädsla. Här har vi starka myndigheter som blir mer tongivande. Det i sig behöver inte vara så dumt för de är ju trots allt experter på sina områden snarare än politiker som samlar röster.

Oavsett så kan man väl säga att rätt svar heller inte uppnås genom att göra som "alla andra".
Att följa lämmeltåget låter som en fara i sig att sluta fundera över så bra lösningar som möjligt.

Men visst är det rimligt att ställa frågor kring vårt annorlunda upplägg. Det tycker jag låter sunt.

Hatsiten Avpixlat Samhällsnytt är väl visserligen en bottenskrapskanal för åsiktsförmedling. Alltså även om man gillar deras politiska vinkel så är nivån för risig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

...Hatsiten Avpixlat Samhällsnytt är väl visserligen en bottenskrapskanal för åsiktsförmedling. Alltså även om man gillar deras politiska vinkel så är nivån för risig.

Tack, alla tänkande människor förstår nog det, men så finns det en och annan som ändå inte kan låta bli att länka till källor i internets marianergrav.

Tycker vi alla bör försöka att inte parti-politisera så mycket med vetskapen att samtliga riksdagspartier är helt överens och eniga.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men, att FHM har en så tydlig eftersläpning är inte bra, det är åt h-e. Varför har man ingen fungerande rutin för att snabbt få hem korrekta siffror? Varför publicerar man dem halvfärdiga?!

Så vad ska man göra annars? Låta bli att publicera siffror? Jaga sjukhuspersonal så de rapporterar in i tid? FHM lär vidarebefordra de siffror de får från de som hanterar denna typ av inrapportering, det är knappast deras ansvar att se till att sjukvården(?) rapporterar siffrorna i tid. Jag misstänker att kritiken nog faktiskt bör riktas åt ett annat håll än just FHM. Det finns säkert någon här som är insatt i hur ordergången går när det gäller inrapportering av dödsfall och orsakerna till dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad finns det för försäkringar som täcker detta menar du?

Vilka gynsamma lån menar du? Bankerna får låna från riskbanken till 0% ränta, men de lånar ut till samma som vanligt och inte alls om de tror att du riskerar konkurs i närtid. Du tänker kanske på att man kan ”låna” från skatteverket genom att skjuta på skatten. Det är 6.6% ränta på det ”lånet”, skulle du ha lånat?

När det andra alternativet är undergång? Chansen är klart större om man är motiverad att försöka kämpa sig igenom denna enorma motgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Ja, jag har följt ett antal presskonferenser, och för mig är det fortfarande oklart varför Sverige skiljer sig från våra grannländer. Notera dock att kritiken jag hade tidigare var mot samtalsklimatet kring FHM, snarare än om FHM. Jag tycker att FHM har gjort ett hyfsat jobb.

Visst, vi vet inte nu vilka strategier kommer att visa sig vara effektiva. Då är det ju extra intressant att få reda på varför vi skiljer oss från våra grannländer? Jag tycker att vår teststrategi skiljer sig, exempelvis mot Norge som testar betydligt fler. Det kanske vore en bra idé att testa anställda på äldreboenden regelbundet? Det kanske inte räcker med att bara stanna hemma ifall du känner dig sjuk? WHO har hela tiden varit tydliga med att testa mycket, och FHM har ansett att man inte behöver det.

Sorry att jag först nu "citerade" istf enbart "svara". Nä jag vet inte, men det finns ju kanske trots allt mer likheter än vad man kan få intryck av. Förutom den där tysken som lyfts tycker jag nog även övrig media varit bra på att ställa kritiska frågor. Spelar liksom ingen roll att ställa om samma frågor varje dag om du får nästan samma svar (givetvis finns undantag när det kommit nya rön osv.).

Dina slutpåståenden är inte helt sanna. Tegnell har också förordat utvidgad testning och det är på gång. Det är dock en skillnad på hur man testar före och efter samhällsspridning. I det tidigare fallet (som WHO mycket riktigt förespråkade när fler länder inte hade samhällsspridning) handlar det om att testa och smittspåra aggressivt, vilket Sverige också gjorde om än inte lika expansivt som t.ex. Sydkorea (notera dock att det bl.a. handlat om världsompännande materialbrist). Amina Manzoor rapporterar dagligen WHO:s presskonferenser och numera låter det inte likadant.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ingen har exakt facit på vad som är rätt att göra här. Varken FHM eller något annat land. Det här är svårt.
Däremot ser läget lite annorlunda ut för olika länder. Hade vi likt övriga nordiska länder lagt större tyngd vid att politikerna skulle göra fler av valen här så hade vi antagligen gått mer i deras hjulspår också. Politiker svarar på folks känsla/rädsla. Här har vi starka myndigheter som blir mer tongivande. Det i sig behöver inte vara så dumt för de är ju trots allt experter på sina områden snarare än politiker som samlar röster.

Oavsett så kan man väl säga att rätt svar heller inte uppnås genom att göra som "alla andra".
Att följa lämmeltåget låter som en fara i sig att sluta fundera över så bra lösningar som möjligt.

Men visst är det rimligt att ställa frågor kring vårt annorlunda upplägg. Det tycker jag låter sunt.

Hatsiten Avpixlat Samhällsnytt är väl visserligen en bottenskrapskanal för åsiktsförmedling. Alltså även om man gillar deras politiska vinkel så är nivån för risig.

Fast menar du på allvar att Sverige har en mer vetenskaplig grundad strategi än våra grannländer och andra länder i Europa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ja den attityden kan de stoppa upp nånstans!

Ja fattar inte heller. Sitter Tegnell på fakta bara han känner till lr..?
Enligt Samhällsnytt t.ex så är han en jäkla stolle o ja får hålla med om en hel del.

Nu är det ju så att FHM inte endast består av Anders Tegnell och Johan Carlsson, det är ett ganska stort team, men det är till syvende och sist Johan Carlsson som beslutar vad som faktiskt ska presenteras utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men, att FHM har en så tydlig eftersläpning är inte bra, det är åt h-e. Varför har man ingen fungerande rutin för att snabbt få hem korrekta siffror? Varför publicerar man dem halvfärdiga?!

För att det egentligen inte är så viktigt med snabba och korrekta siffror på hur många som har dött varje dag efter de har dött. Det som är intressant är tendenser över tid. Om det går från 25 död till 35 döda över en dag är ointressant i sig. Om det fortsätter så över 5 dagar som exempel så börjar det få värde. Det är slumpen som avgöra exakt vilken dag du dör. Det kanske dör 25 st 23:59 eller så är det 25 st som dör 00:01 nästa dag. Vill du ha korrekta siffror så får du räkna med någon/några dagars eftersläpning helt enkelt. Skulle det vara så viktigt med 100% korrekt siffror så får du vänta med att de presenteras först efter 4-5 dagar kanske. Du kan ju tänka dig hur folk skulle skrika som stuckna grisar om FHM skulle säga att nu väntar vi med att presentera några siffror förrän vi är 100% säkra på att de är korrekta. Att du alltså får reda på måndag den 6 april hur många som hade dött den 30 mars. Vad som är orsaken till varför det dröjer med "korrekta siffror" kan vara att obduktion måste göras, personen var inte diagnostiserad för covid-19 innan döden inträffade osv. Finns många orsaker till att det tar ett tag innan en korrekt dödsorsak kan fastställas. Bara att det tar 24 timmar innan du får svar på ett test gör ju att en eventuell dödsorsak skjuts minst 24 timmar framåt och då kommer inte kunna fastställas dagen efter.

Från aftonbladets corona-rapportering(idag 12:23):

"Snälla, det är inte Folkhälsomyndigheten som rapporterar dödsfall. Det är olika behandlande läkare runt om i landet. Det finns mycket att göra när en patient dött - man ska samtala med anhöriga, eventuellt begära obduktion för att fastställa dödsorsak. Innan rapporten görs till Smittskyddsläkaren i regionen måste behandlande läkare ta fram olika uppgifter som t.ex. smittland. Folhälsomyndigheten sammanställer de rapporter som inkommer i hela landet, men det är inte deras fel om läkarna runt i landet kanske prioriterar att rädda livet på en annan patient. /Pensionerad läkare"

Lade till text från aftonbladets corona-rapportering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Sorry att jag först nu "citerade" istf enbart "svara". Nä jag vet inte, men det finns ju kanske trots allt mer likheter än vad man kan få intryck av. Förutom den där tysken som lyfts tycker jag nog även övrig media varit bra på att ställa kritiska frågor. Spelar liksom ingen roll att ställa om samma frågor varje dag om du får nästan samma svar (givetvis finns undantag när det kommit nya rön osv.).

Dina slutpåståenden är inte helt sanna. Tegnell har också förordat utvidgad testning och det är på gång. Det är dock en skillnad på hur man testar före och efter samhällsspridning. I det tidigare fallet (som WHO mycket riktigt förespråkade när fler länder inte hade samhällsspridning) handlar det om att testa och smittspåra aggressivt, vilket Sverige också gjorde om än inte lika expansivt som t.ex. Sydkorea (notera dock att det bl.a. handlat om världsompännande materialbrist). Amina Manzoor rapporterar dagligen WHO:s presskonferenser och numera låter det inte likadant.

Jag tänkte främst på tidigare uttalanden och att vi ligger efter våra grannländer i testning.

Från Worldometers, antal tester per en miljon personer:
Norge: 19 528
Danmark: 7 816
Finland: 5 234
Sverige: 3 654

Samtidigt som antal döda per en miljon personer är:
Sverige: 37
Danmark: 31
Norge: 12
Finland: 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så vad ska man göra annars? Låta bli att publicera siffror? Jaga sjukhuspersonal så de rapporterar in i tid? FHM lär vidarebefordra de siffror de får från de som hanterar denna typ av inrapportering, det är knappast deras ansvar att se till att sjukvården(?) rapporterar siffrorna i tid. Jag misstänker att kritiken nog faktiskt bör riktas åt ett annat håll än just FHM. Det finns säkert någon här som är insatt i hur ordergången går när det gäller inrapportering av dödsfall och orsakerna till dessa?

Skrivet av ToddTheOdd:

För att det egentligen inte är så viktigt med snabba och korrekta siffror på hur många som har dött varje dag efter de har dött. Det som är intressant är tendenser över tid. Om det går från 25 död till 35 döda över en dag är ointressant i sig. Om det fortsätter så över 5 dagar som exempel så börjar det få värde. Det är slumpen som avgöra exakt vilken dag du dör. Det kanske dör 25 st 23:59 eller så är det 25 st som dör 00:01 nästa dag. Vill du ha korrekta siffror så får du räkna med någon/några dagars eftersläpning helt enkelt. Skulle det vara så viktigt med 100% korrekt siffror så får du vänta med att de presenteras först efter 4-5 dagar kanske. Du kan ju tänka dig hur folk skulle skrika som stuckna grisar om FHM skulle säga att nu väntar vi med att presentera några siffror förrän vi är 100% säkra på att de är korrekta. Att du alltså får reda på måndag den 6 april hur många som hade dött den 30 mars. Vad som är orsaken till varför det dröjer med "korrekta siffror" kan vara att obduktion måste göras, personen var inte diagnostiserad för covid-19 innan döden inträffade osv. Finns många orsaker till att det tar ett tag innan en korrekt dödsorsak kan fastställas. Bara att det tar 24 timmar innan du får svar på ett test gör ju att en eventuell dödsorsak skjuts minst 24 timmar framåt och då kommer inte kunna fastställas dagen efter.

Visst förstår jag att det finns en eftersläpning både här och där, även enstaka "dippar".

Frankrike hade ju det enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/country/france/ när man inte räknade med de som dött på ålderdomshem.

Kina hade ju en förändring i hur diagnosen skedde, testerna, när deras mätutrustning tagit slut om jag kommer ihåg rätt. Då fick det räcka med lungröntgen ett tag.

Men, generellt har jag inte sett den nivån av på vad som verkar vara en abrupt förändring av statistiken i något annat land i EU sedan runt en vecka tillbaka. Vem som är ansvarig vet jag inte.

Men, det skall bli spännande att se hur stor andel av Svenskarna som är smittade om de publicerar det. Hoppas de tagit SCB till hjälp med utformningen.

Fast antikroppstesterna lär ju bli mer informativa när de väl kommer, då man kan då även se vem som haft det men inte har det längre.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kanskedet:

Fast menar du på allvar att Sverige har en mer vetenskaplig grundad strategi än våra grannländer och andra länder i Europa?

Nä. Det vill jag nog inte säga. Och jag inser att jag nog inte formulerat inlägget tydligt nog.

Det finns ett helt gäng olika faktorer som styr vad varje land bör göra vid olika tider. Alla kommer antagligen inte agera helt identiskt när ett perfekt svar inte finns och alla inte har identiska förutsättningar på alla plan.

Det jag ville säga var väl snarare att det kan vara ett skydd mot att följa flockmentalitet att experterna på området i större utsträckning tar beslut om vad som är bäst att göra i vissa situationer snarare än politiker.
Tanken var att peka på att det inte måste vara fel att göra annorlunda. Inte minst om det är grundat på vad de bäst bildade på området tycker är lämpligt. Med de förutsättningarna vårt land har och i det läget vi är i just nu.

Jag vill samtidigt inte slänga alla andra länder under bussen och säga att deras val är fel. Det har jag inte riktigt fog för. De har säkerligen också lyssnat på sina experter på området.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jorgen69:

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Folk kan inte ta ansvar, så jag hade stannat hemma. (Jag är bara lite förkyld....)

Skrivet av Herr Kantarell:

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/01/cats-can-infect...

The findings followed recent reports of a pet cat in Belgium being infected with Covid-19. About a week after the cat’s owner started showing symptoms, the cat also developed breathing difficulties, diarrhoea and vomiting, and subsequent tests by vets at the University of Liège showed the animal was infected with coronavirus.

Vad jag minns från den andra artikeln var katterna inte sjuka, så förstår inte varför just denna skulle vara det. Kan lika gärna vara nån sidobakterie eller vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Inte bara regeringen, utan samtliga partier representerade i riksdagen i så fall. Alla partier är helt överens nämligen.

Nästa pandemi, för den kommer, kan bli riktigt illa eller bara en västanfläkt.
Worst case scenario är något "ebola"-liknande som är luftburet/extremt smittsamt, med en dödlighet på över 70%

eller

något relativt milt.

Den som (över)lever får se.

Det jag blev och tänka på som jag inte tänkte på innan va spanska sjukan. Första vågen va det inte många som strök med bara som en vanlig influensa men nästa våg då började folk att dö som flugor till höger och vänster. Blir det här något liknande så kommer det inte bli trevligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Inte bara regeringen, utan samtliga partier representerade i riksdagen i så fall. Alla partier är helt överens nämligen.

Nästa pandemi, för den kommer, kan bli riktigt illa eller bara en västanfläkt.
Worst case scenario är något "ebola"-liknande som är luftburet/extremt smittsamt, med en dödlighet på över 70%

eller

något relativt milt.

Den som (över)lever får se.

Väldigt dödliga sjukdomar sprids inte lika mycket (eftersom folk hinner dö innan det sprids för mycket).

Permalänk
Medlem

Trevlig diskussion. Jag ville bara tillföra en liten poäng, detta med att man tror att regeringen skulle vilja ha flockimmunitet och därmed inte stänga ner på allvar.

Det kan helt enkelt vara så att arbetet tar längre tid och i Sverige som ofta "skyndar långsamt". Dvs. som i flera vanliga fall är regeringen lite "efter" på bollen och när det väl är uppenbart så tar utredning/diskussion sin tid och så kommer svaga lösningar eftersom man inte riktigt förstår att utan företag så finns ingenting.

Vidare, var både ekonomin, vården och kommunerna i en ekonomisk svacka bland annat på grund av alla som tyvärr inte kommit in i den allt mer tuffa arbetsmarknaden.

Det leder till att man inte kunde stänga ner skolor för att att man var rädd att tex. sjuksköterskor inte skulle räcka till.

Därför har man valt något mellanting för att inte helt bromsa ekonomin, jag menar, friska människor kan väl lika gärna gå ut etc.? Vi måste ju konsumera om vi kan och leva som "vanligt"?

Ja, det är sådana frågor som vi inte har facit till ännu. Att alla i riskgrupp isoleras, verkar som mest vettiga.

Men en sak är säker, att den ekonomiska förlust är något som kommer ta många månader för vissa att ta igen. Ena stunden har vi "fullt i ladorna" och andra får företag belåna sig för ockerränta.
De rätta lösningarna kunde endast komma med en mer marknadsanpassad regering som vågar prata om varför vi ha så låg krona, ligger snart efter många andra EU länder etc.

Därför ser iaf. jag inte så ljust på vare sig handlingskraften eller åtgärdspaketen, som låter snyggt, men egentligen är det företagen och anställda som tar hela smällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Väldigt dödliga sjukdomar sprids inte lika mycket (eftersom folk hinner dö innan det sprids för mycket).

Värsta scenariot är om Corona-19 beter sig som spanska sjukan första vågen spred den sig bara och va inte så dödlig men sen kom nästa våg och då började folk att då som flugor.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan