Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Källa till det här så klart. Och varför skriver du inte ut vilket sjukhus det skulle vara. Försöker du få större trovärdighet när ingen kan kolla om det du slänger ur dig är sant eller inte?

Själv gissar jag på att ni konspirationsteoretiker har fantiserat om https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/03/13/sahlgrenska-...

för att jag får egentligen inte skriva det här då jag jobbar där...

och nej det är inga tält, tält har vi redan flera stycken.
har du intresserad av att åka och titta på dom så kan du få mer information i pm

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sen så kommer vi inte ha 4000 döda.
Inte en chans.

Inom vilket tidsintervall tänker du? Totalt under hela pandemin? Tills sommaren?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Källa till det här så klart. Och varför skriver du inte ut vilket sjukhus det skulle vara. Försöker du få större trovärdighet när ingen kan kolla om det du slänger ur dig är sant eller inte?

Det känns knappast som en orimlig förberedelse. Vi ser redan flera länder vars bårhus inte hinner med. Varför skulle situationen i Sverige bli annorlunda? Särskilt med tanke på att vi har väldigt lång tid mellan död och begravning i vårt land (till skillnad från många andra länder)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/707jB4/tid-mellan-dod-oc...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

På tal om kulturella skillnader så har den en enorm påverkan eftersom det är vi människor som kan sprida viruset, inte riktigt viruset själv. Ska väl vara rabies som mer eller mindre tar kontroll över sin värd? Vet ej om det blir liknande effekt i människor.

Hursomhelst: Sydkorea tillhör de länder som har hög nivå av kollektivism på individualism-kollektivism-skalan. Det betyder att i deras livsåskådning går gruppen före individen vilket gör att det i princip inte har skett någon märkbar hamstring av varken toapapper eller råvaror.

Tittar vi på i Sverige som är mer åt individualismens håll så är fokuset mer på, "Individen får klara sig själv" fast vi har samtidigt en viss kollektivism. Vi är iaf duktigare än italienarna att lyssna på råd från experter verkar det som. Fast jag tror oxå sociala kulturen där kombinerat med folktätheten har varit den störst bidragande spridningsfaktorn.

Dessutom vill jag upprepa den höga nivån av fysisk kontakt i Italien - "kindkyssning vid hälsning oavsett kön", "kramar bland nära vänner och familj". Och eftersom allt gick så snabbt så var det säkert bara många i början som trodde de hade någon simpel förkylning i början när de hostade massa på varandra rakt i ansiktet eller deras händer. Källa: https://www.justlanded.com/english/Italy/Articles/Culture/Soc...

Ponera att liknande fysiskt närgående bemötande mot turister, inklusive de i Norra Italien, som senare åker hem med något de trodde bara vara någon "populär förkylningsvirus som verkade härja just då".

Skrivet av Cordinator:

Nu har dom ställt upp flertalet kyl och frys containrar vid ett av Sveriges största sjukhus.
Troligtvis så ska dom förvara liken i dom då bårhusen kommer att bli överfulla

Herrevetenskap... Kan du inte ta en paus från Flashback och Sweclockers-forumet (läs endast nyheterna) ett halvår? Bara be någon moderator stänga av dig ett halvår så ses vi då igen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Herrevetenskap... Kan du inte ta en paus från Flashback och Sweclockers-forumet (läs endast nyheterna) ett halvår? Bara be någon moderator stänga av dig ett halvår så ses vi då igen!

varför? tror du att jag trollar (vilket jag inte gör)
eller har jag missat någon regel för tråden? jag öppnade den för första gången nu så jag har inte följt med här

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

7 dagar var det i måndags enligt OECD, vi har fortfarande inte stuckit på samma sätt.

Verkar som våra äldre lyssnar på råd iaf?

Är väl lite tur i detta fall, men de är ju vana vid att göra som staten säger. Säger staten, så gör man.

Äldre lyssnar på råd? Har inte stött på någon ännu som verkligen totalisolerar sig förutom möjligen äldre som är på hem, har du stött på någon som idkar totalisolering? Tror att personer som idkar totalisolering är färre än vad man kan tro.

Jag tror mataffärerna och att väldigt många människor fortfarande går och handlar mat är det generellt största problemet både bland yngre och äldre. Väntetider på hemkörningstjänster för mat är i många orter minst en vecka. Många människor verkar dock hyfsat disciplinerade om man bortser från hur många går tillväga när de skaffar mat. Mataffärer, restauranger, hamburgerställen, pubar etc, alla riskställen som väldigt många slarvar med. De som levererar hemkörning samt personer som sitter i kassorna på hemköp, coop och ica, självklart ligger dessa i riskzonen både för att smittas och för att sprida smitta.

Finns nog väldigt, väldigt många personer som är avslappnade också eftersom inget fall ännu konstaterats i just deras lilla byhåla eller stad på vischan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

en intressant iaktagelse från italien https://www.sydsvenskan.se/2020-03-20/kinesiska-experter-dome...

jag tror man underskattar de kulturella skillnader som finns mellan olika länder när man skall bedöma vilka åtgärder som krävs för att dämpa smittspridningen. uppenbarligen struntar italienare i vad staten säger.

nästan tvärtom emot hur svensk kultur är känns det som. här lyder folk för det mesta alla statens råd som om det vorre dödssynd att bryta mot det.

jag har en känsla av att sverige kommer klara sig bra jämfört mot vad andra länder kommer klara sig. men om några månader lär vi få se hur det gick.

Kanske förr, splittringen mellan landsbygd och stad, SD&sossarna, svenskar & invandrare etc har skapat en skepticism mot myndigheter och politiker som inte fanns förr.
Har blivit lite av en identitetsmarkör och på ren trots göra tvärtom, plus att vissa har noll förtroende för svenska myndigheter.
Syns på jobbet vilka som avfärdar viruset helt eller inte.

Permalänk
Skrivet av Cordinator:

Nu har dom ställt upp flertalet kyl och frys containrar vid ett av Sveriges största sjukhus.
Troligtvis så ska dom förvara liken i dom då bårhusen kommer att bli överfulla

Har du källa på det? Oroväckande.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kanske förr, splittringen mellan landsbygd och stad, SD&sossarna, svenskar & invandrare etc har skapat en skepticism mot myndigheter och politiker som inte fanns förr.
Har blivit lite av en identitetsmarkör och på ren trots göra tvärtom, plus att vissa har noll förtroende för svenska myndigheter.
Syns på jobbet vilka som avfärdar viruset helt eller inte.

vi får se men förtroende eller skepticism är ju inte direkt det som skulle karaktärisera italienarnas förhållande till staten om man säger så. många italienare speciellt i södern skiter fullständigt i staten. staten är närmast en fiende.

finns mycket intressant läsning kring italienarnas förhållande gentemot staten om man läser om maffians historia och även fascismens historia i italien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Har du källa på det? Oroväckande.

Läst hans inlägg ordentligt? Han påstår att han själv jobbar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

Nu har dom ställt upp flertalet kyl och frys containrar vid ett av Sveriges största sjukhus.
Troligtvis så ska dom förvara liken i dom då bårhusen kommer att bli överfulla

Låter rimligt, men än så länge är det väl så att det är vanliga begravningar som inte blir av som fyller bårhusen. Gissar att kremeringar blir vanligare. Det tar ett tag innan Corona-offer kommer "ikapp" antalet vanliga dödsfall; inte alls hoppas jag ju personligen men vi får se.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Läst hans inlägg ordentligt? Källan är att han själv jobbar där.

Det är ingen källa. Eller bevisar något alls.

I Oskarshamn finns riktiga enhörningar. Jag vet det för jag bor där.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

för att jag får egentligen inte skriva det här då jag jobbar där...

och nej det är inga tält, tält har vi redan flera stycken.
har du intresserad av att åka och titta på dom så kan du få mer information i pm

Var är maskinen som ska kyla ned containern då?
Varför ser jag ett par hål in till containern?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Jag är extremt nyfiken att läsa om det verkligen finns någon här i denna tråd som verkligen praktiserar totalisolering i hemmet? Också nyfiken på att läsa hur ni gör med matinköp, luncher samt tvätt av kläder (de av er som inte har egen tvättmaskin). Hur ser ni till att alla familjemedlemmar totalisolerar sig?

I synnerhet gäller min fråga de som bor i Stockholm samt Göteborg.

Jag börjar mer och mer misstänka att vi verkligen har en situation med snabb spridning i Stockholm men att otroligt få verkligen isolerar sig. Sedan kan man fråga sig om det verkligen är ett problem eller ej. Men man stänger ner arbetsplatser, stora delar av samhället, tvingar folk jobbar hemifrån men nästan inga människor isolerar sig ändå? Blir det då inte ganska verkningslöst att skicka hem folk, vad är det jag missat? Varför stänga ner samhället om folk ändå vägrar totalisolera sig?

Ok jag fattar att man vill dra ut smittspridningen men det känns ändå som en hel del luftslag och att många familjer lever relativt lika liv ändå (med skillnaden att de kanske jobbar hemifrån). Man drar ut smittan till ett rent exceptionellt högt pris, att lägga hela världsekonomin i nödbromsläge och kasta många människor in i arbetslöshet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är extremt nyfiken att läsa om det verkligen finns någon här i denna tråd som verkligen praktiserar totalisolering i hemmet? Också nyfiken på att läsa hur ni gör med matinköp samt tvätt av kläder (de av er som inte har egen tvättmaskin).

I synnerhet gäller min fråga de som bor i Stockholm samt Göteborg.

Jag tror iofs rippmaster13 bor i en bunker. Han kan inflika med mer info om hur han gjort eftersom han tycker fhm suger. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Var är maskinen som ska kyla ned containern då?
Varför ser jag ett par hål in till containern?

Du är alltså vid Karolinska och tittar på containrarna nu? Kan du ta lite bilder och lägga upp?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är extremt nyfiken att läsa om det verkligen finns någon här i denna tråd som verkligen praktiserar totalisolering i hemmet? Också nyfiken på att läsa hur ni gör med matinköp, luncher samt tvätt av kläder (de av er som inte har egen tvättmaskin). Hur ser ni till att alla familjemedlemmar totalisolerar sig?

I synnerhet gäller min fråga de som bor i Stockholm samt Göteborg.

Jag börjar mer och mer misstänka att vi verkligen har en situation med snabb spridning i Stockholm men att otroligt få verkligen isolerar sig. Sedan kan man fråga sig om det verkligen är ett problem eller ej. Men man stänger ner arbetsplatser, stora delar av samhället, tvingar folk jobbar hemifrån men nästan inga människor isolerar sig ändå? Blir det då inte ganska verkningslöst att skicka hem folk, vad är det jag missat? Varför stänga ner samhället om folk ändå vägrar totalisolera sig.

Ok jag fattar att man vill dra ut smittspridningen men det känns ändå som en hel del luftslag och att många familjer lever relativt lika liv ändå (med skillnaden att de kanske jobbar hemifrån). Man drar ut smittan till ett rent exceptionellt högt pris, att lägga hela världsekonomin i nödbromsläge och kasta många människor in i arbetslöshet.

Handeln skriker ju i panik i Sverige. Det är ju en tydlig indikation att människor håller sig hemma och rör sig inte ute i onödan.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Handeln skriker ju i panik i Sverige. Det är ju en tydlig indikation att människor håller sig hemma och rör sig inte ute i onödan.

Min fru jobbar på marknadsavdelningen på ett av de större varuhusen i Stockholm. Mån-onsdag var nattsvart, knappt någon handel alls. I torsdags vände siffrorna upp igen, har inga siffror från igår ännu.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av fecko:

Var är maskinen som ska kyla ned containern då?

eftersom det är kyl och frys containrar så antar jag att kompressorn är inbyggd, troligtvis så är det trefas anslutning, dom ska ju ändå stå intill sjukhusbyggnaden, alternativet är väl att det är bensin/disel drivet men det tror jag inte, ska undersöka saken, kan återkomma.

edit: dom ser ut såhär ungefär, vita, och just denna på länken är 3-fas https://containerpoolen.se/product/20ft-kyl-och-fryscontainer...

Skrivet av fecko:

Varför ser jag ett par hål in till containern?

va?

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Handeln skriker ju i panik i Sverige. Det är ju en tydlig indikation att människor håller sig hemma och rör sig inte ute i onödan.

Mataffärerna verkar gå helt lysande och här rör sig sannolikt en hel del smittade dagligen? (Syftar i synnerhet på Stockholm nu). Folk handlar mindre kläder, prylar men smittar ändå varandra på ICA? Frågan är då hur effektiva nedstängningarna verkligen är?

Ja, visst har restriktionerna och nedstängningarna påverkat men min teori kvarstår, att väldigt, väldigt få människor idkar totalisolering. Du håller inte med om den teorin?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Jag tror iofs rippmaster13 bor i en bunker. Han kan inflika med mer info om hur han gjort eftersom han tycker fhm suger. 😂

Typ. Jag hävdar ju att ingen dock kommer palla isolera sig helt endån om inte man inför starkare lagåtgärder och polis/'millitär kontroll över det. Faktumet att fhvm ens kör linjen med "stanna hemma" anser jag är fel analys och tro folket kommer göra det.

Men man kan ju hoppas.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du är alltså vid Karolinska och tittar på containrarna nu? Kan du ta lite bilder och lägga upp?

Det kanske är detta han sett?

"Försvarsmakten rustar för att bygga ett fältsjukhus i Uppsala, dit 80 containrar med utrustning nu är på väg."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/100-begravning...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Låter rimligt, men än så länge är det väl så att det är vanliga begravningar som inte blir av som fyller bårhusen. Gissar att kremeringar blir vanligare. Det tar ett tag innan Corona-offer kommer "ikapp" antalet vanliga dödsfall; inte alls hoppas jag ju personligen men vi får se.

ja det har ju varit många nyhetsartiklar tidigare om fulla bårhus, det tar ju numera upp emot 5 veckor innan begravningar blir av i Sverige, jag har inte koll på hur fulla bårhusen är för tillfället, detta containrar räcker väl inte långt heller om det blir som i Italien

Skrivet av Dahle86:

Det är ingen källa. Eller bevisar något alls.

I Oskarshamn finns riktiga enhörningar. Jag vet det för jag bor där.

jag kan nog lägga upp en bild senare (har ingen just nu) det är ju allmän plats så jag bör ju inte kunna bli hängd för det hoppas jag, jag ser att du bor i "fel" stad så det hjälper ju inte dig om jag skriver var dom står

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Typ. Jag hävdar ju att ingen dock kommer palla isolera sig helt endån om inte man inför starkare lagåtgärder och polis/'millitär kontroll över det. Faktumet att fhvm ens kör linjen med "stanna hemma" anser jag är fel analys och tro folket kommer göra det.

Men man kan ju hoppas.

Seriöst nu, totalisolering, du träffar inte någon människa utanför ditt hem?

Hur gör du med matinköp eller hur länge räcker ditt förråd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cordinator:

Nu har dom ställt upp flertalet kyl och frys containrar vid ett av Sveriges största sjukhus.
Troligtvis så ska dom förvara liken i dom då bårhusen kommer att bli överfulla

såg denna på SVT så antar att det inte är fake news https://youtu.be/Os1TJHJ_ijc

rätt otäckt när det kryper nära inpå en så här, troligtvis kommer det bli liknande här då IVA platserna kommer ta slut, om dom inte redan är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är extremt nyfiken att läsa om det verkligen finns någon här i denna tråd som verkligen praktiserar totalisolering i hemmet? Också nyfiken på att läsa hur ni gör med matinköp, luncher samt tvätt av kläder (de av er som inte har egen tvättmaskin). Hur ser ni till att alla familjemedlemmar totalisolerar sig?

I synnerhet gäller min fråga de som bor i Stockholm samt Göteborg.

Jag börjar mer och mer misstänka att vi verkligen har en situation med snabb spridning i Stockholm men att otroligt få verkligen isolerar sig. Sedan kan man fråga sig om det verkligen är ett problem eller ej. Men man stänger ner arbetsplatser, stora delar av samhället, tvingar folk jobbar hemifrån men nästan inga människor isolerar sig ändå? Blir det då inte ganska verkningslöst att skicka hem folk, vad är det jag missat? Varför stänga ner samhället om folk ändå vägrar totalisolera sig?

Ok jag fattar att man vill dra ut smittspridningen men det känns ändå som en hel del luftslag och att många familjer lever relativt lika liv ändå (med skillnaden att de kanske jobbar hemifrån). Man drar ut smittan till ett rent exceptionellt högt pris, att lägga hela världsekonomin i nödbromsläge och kasta många människor in i arbetslöshet.

Tänker du på sjuka personer nu som sats i frivillig karantän, eller i allmänhet?

Folk i Stockholms området har socialt distanserats sig rejält, det märks tydligt. Och det är självklart att det gör skillnad i hur snabbt det sprids mot att vara på stora arbetsplatser, gå på event och barer, åka kollektivt i rusning osv, där man stöter på tusental personer. Många rör sig såklart ute och i matbutiker, men det mesta annat är rätt tomt (iaf i mina kvarter).

Det är väl inte så svartvitt att man måste köra 100% karantän eller strunta i allt. Målet är ju att fördröja smittningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du är alltså vid Karolinska och tittar på containrarna nu? Kan du ta lite bilder och lägga upp?

Skrivet av Cordinator:

eftersom det är kyl och frys containrar så antar jag att kompressorn är inbyggd, troligtvis så är det trefas anslutning, dom ska ju ändå stå intill sjukhusbyggnaden, alternativet är väl att det är bensin/disel drivet men det tror jag inte, ska undersöka saken, kan återkomma.

edit: dom ser ut såhär ungefär, vita, och just denna på länken är 3-fas https://containerpoolen.se/product/20ft-kyl-och-fryscontainer...

va?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sjukhusdirekt%C3%B6re...

Hur ska ni ha det?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tänker du på sjuka personer nu som sats i frivillig karantän, eller i allmänhet?

Folk i Stockholms området har socialt distanserats sig rejält, det märks tydligt. Och det är självklart att det gör skillnad i hur snabbt det sprids mot att vara på stora arbetsplatser, gå på event och barer, åka kollektivt i rusning osv, där man stöter på tusental personer. Många rör sig såklart ute och i matbutiker, men det mesta annat är rätt tomt (iaf i mina kvarter).

Det är väl inte så svartvitt att man måste köra 100% karantän eller strunta i allt. Målet är ju att fördröja smittningen.

Du har rätt, jag gissar dock att tex mataffärer är hmmmm "en säkerhetsrisk" som väldigt många utsätter sig för? Folk struntar i kollektivtrafiken, försöker hålla sig hemma men går på ICA Maxi.

Syftade på "i allmänhet" att jag gissar att det är väldigt, väldigt få som verkligen praktiserar effektiv totalisolering? Inte lätt heller att ha koll på frugan och barnen, ska det vara effektivt ska ju alla isoleras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du har rätt, jag gissar dock att tex mataffärer är hmmmm "en säkerhetsrisk" som väldigt många utsätter sig för? Folk struntar i kollektivtrafiken men går på ICA Maxi.

Syftade på "i allmänhet" att jag gissar att det är väldigt, väldigt få som verkligen praktiserar effektiv totalisolering? Inte lätt heller att ha koll på frugan och barnen, ska det vara effektivt ska ju alla isoleras?

Ja, och? Sverige är inte i karantän, och vi har inget annan strategi än att bromsa smitta. Klart det är en ”risk” att gå utanför dörren, men måste leva också, ser inget problematiskt med att folk exponerar sig, så länge man tänker till lite och försöker minimera riskerna. Som sagt, det är inte svartvitt, det är inte allt eller inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Hur ska ni ha det?

Du driver va?

Du svarar på en post som handlar om Stockholm och kyl/fryscontainrar med bilder från Göteborg där man på ett sjukhus använder andra typer av containrar i ett helt annat syfte än det påstådda från op. Vad är syftet med det? Det är ju som att posta en bild på en container fylld med ris och säga: där ser ni enbart ris kan man frakta i en container.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata