Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem

Nu börjar de ekonomiska följderna synas. https://omniekonomi.se/volvo-leverantor-i-rekonstruktion-pa-g...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Foliehatt på. Hoppas den skyddar lika bra som skyddsmaskerna.

Det är underhållande med alla hobbyvirologer som kan bättre än alla som jobbar inom ett yrke där det faktiskt är rimligt att de har koll på ämnet i fråga.

Jag antar att jag kan fylla sweclockers med 100 länkar om varför vanliga skyddsmasker inte är ett bra skydd mot virus.

https://www.livescience.com/face-mask-new-coronavirus.html

En "kirurgmask" skyddar inte, korrekt. Men alla masker är inte "kirurgmasker".
För att skydda sig så behöver man en mask som kan filtrera viruspartiklar samt något som skyddar ögonen.

Däremot är det inte bra att alla skaffar sig masker. De som jobbar med sjuka har problem att få tag på skyddsutrustning för nuvarande och en av anledningarna är att skyddsmasker är så pass hett eftertraktade just nu.

Sen vet jag inte om den länken var till en jätteseriös sida om jag ska vara ärlig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ssargon:

En "kirurgmask" skyddar inte, korrekt. Men alla masker är inte "kirurgmasker".
För att skydda sig så behöver man en mask som kan filtrera viruspartiklar samt något som skyddar ögonen.

Däremot är det inte bra att alla skaffar sig masker. De som jobbar med sjuka har problem att få tag på skyddsutrustning för nuvarande och en av anledningarna är att skyddsmasker är så pass hett eftertraktade just nu.

Sen vet jag inte om den länken var till en jätteseriös sida om jag ska vara ärlig
https://i.postimg.cc/zBYPCwFn/livescience.png

Haha snygg bild, nej jag tog bara en av tio som jag hittade direkt

Ja precis, riktiga filter och skydd för ögonen. Men känns inte som om det är det folk pratar om när de säger att de ska köpa masker.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig iaf ett par FFP1, EN 149:2001 etc etc masker.. Det ska tydligen motsvara M3/N95 vilket är "all the rage" i asien nu. Inte tror jag de kommer göra mycket om ens något öht, men kanske jag känner mig lite bättre med den på när jag återvänder till Tokyo på Tisdag.

I övrigt blir planen att stanna hemma, laga min egen mat, och ta cykeln om jag behöver ta mig någonstans. Drar siffrorna iväg i mars så är jag redo att hoppa på nästa flyg ut tills vidare.

Det är inte så att jag är särskilt orolig över viruset i sig, men Japans svar har varit så jävla dåligt, det skulle inte förvåna mig alls om de ser en situation likt Kina snart, och där vill man inte vara oavsett smitta eller ej. De har verkligen gått all in på att det bara försvinner när våren drar sig in, så att de kan fortsätta med sitt jävla OS som om inget någonsin hände. Vi får väl se hur det går med det.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Två döda av viruset i Iran man vet inte var de smittats. Om de smittats i Iran kan de ha stora problem.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Folk borde inte resa så mycket nu när viruset härjar...
https://www.bbc.com/news/uk-51459210

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Rejält hopp i verifierade smittade i Syd Korea över natten/dagen igår? ifrån under 100 till idag 156?

Permalänk
Medlem

@Dredd: En religös kvinna som vägrade bli testad och smittade halva sin sekt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

@Dredd: En religös kvinna som vägrade bli testad och smittade halva sin sekt.

Fast detta stämmer väll ändå inte. Sekten hade 1000medlemmar i den staden bara och inte bara 100. Och hur många av dessa är bekräftade vara smittade av henne?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Två döda av viruset i Iran man vet inte var de smittats. Om de smittats i Iran kan de ha stora problem.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Folk borde inte resa så mycket nu när viruset härjar...
https://www.bbc.com/news/uk-51459210

Än så länge har det väl uteslutande varit kinesiska medborgare som avlidit, även inräknat dödsfallen som registrerats i andra länder?
Iran känns inte som världens mest transparenta land. De gick alltså från 0 smittade till 2 döda över en natt?

Permalänk
Avstängd

Iran : 13 nya fall idag, 5 döda
Italien : 6 nya fall idag
Libanon : Första fallet idag

Japan, Singapore & Syd Korea har nu nya fall löpande.

Här är en Twitter som rapporterar nya fall : https://twitter.com/BNODesk

Permalänk
Medlem

Värt att notera är också att kineserna i princip slutat att rapportera nya bekräftade fall. Från att ha haft 3-4 tusen nya varje dag så har ökningen de senaste dagarna bara varit ett par hundra fall totalt. Jag är inte alls säker på att man lyckats minska spridningen i den utsträckningen, känns som att man snarare håller inne information.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Värt att notera är också att kineserna i princip slutat att rapportera nya bekräftade fall. Från att ha haft 3-4 tusen nya varje dag så har ökningen de senaste dagarna bara varit ett par hundra fall totalt. Jag är inte alls säker på att man lyckats minska spridningen i den utsträckningen, känns som att man snarare håller inne information.

Vet inte var du hittat sådana uppgifter?

Här finns löpande uppdaterad info:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Värt att notera är också att kineserna i princip slutat att rapportera nya bekräftade fall. Från att ha haft 3-4 tusen nya varje dag så har ökningen de senaste dagarna bara varit ett par hundra fall totalt. Jag är inte alls säker på att man lyckats minska spridningen i den utsträckningen, känns som att man snarare håller inne information.

De har inte slutat rapportera. Problemet i Wuhan var ju att de inte hade läkare nog att testa alla som ville testas.

I många andra städer har folk isolerat sig från jobb och skola trots kanske bara 300 sjuka i den staden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Kina har återigen ändrat sitt sätt att mäta/rapportera in smittade.

Nu är det återigen bara verifierade testade smittade de rapporterar in (med testkit, inte lung röntgen längre), ett tag rapporterade de heller inte in verifierade testade med MILDA symptom, så exakt med vilka kriterier de rapporterar in med nu är nog inte helt känt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Kina har återigen ändrat sitt sätt att mäta/rapportera in smittade.

Nu är det återigen bara verifierade testade smittade de rapporterar in (med testkit, inte lung röntgen längre), ett tag rapporterade de heller inte in verifierade testade med MILDA symptom, så exakt med vilka kriterier de rapporterar in med nu är nog inte helt känt.

Källa?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Läste det på reddit men här är en för två dagar sen : https://www.reuters.com/article/us-china-health-toll/china-po...

Permalänk
Medlem

Det är tur att det verkar vara ett hyfsat milt virus för jag tror detta är nästa pandemi. Efter rapporterna från Iran och Sydkorea så tror jag det blir svårt att stoppa det. Sen hur stor spridningen blir här är en annan sak.

Man märker hur mycket mer riskmedveten man blivit med åren. Blev chockad när jag läste att Sars var 2003. Då var jag i tjugoårsåldern och kommer inte ihåg att jag läste en enda rad om det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vet inte var du hittat sådana uppgifter?

Här finns löpande uppdaterad info:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Här, vilket har postats flera gånger i tråden: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Än så länge har det väl uteslutande varit kinesiska medborgare som avlidit, även inräknat dödsfallen som registrerats i andra länder?
Iran känns inte som världens mest transparenta land. De gick alltså från 0 smittade till 2 döda över en natt?

Jag vet faktiskt inte.

Iran tror jag har mer dålig koll men visst inte transparenta heller.

Det är ju det som är det farliga, att inte ha koll och ta för lättvinnerligt på detta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

En fundering.
- Ca 80% av de smittade får milda symptom.
- Ca 20% av de smittade blir svårt drabbade men de flesta överlever tack vare intensivvård med stor insats av materiel och personal.

Vad händer då när materiel och personal tar slut? Troligen får vi en dödlighet på 20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

"Värt att notera är också att kineserna i princip slutat att rapportera nya bekräftade fall. Från att ha haft 3-4 tusen nya varje dag så har ökningen de senaste dagarna bara varit ett par hundra fall totalt."

Det har varit en nedgång i ökningen,
vilket är positivt, och precis vad man försöker uppnå med karantäner mm.

MEN, Jag kan inte hitta igen de siffror du anger på den siten...
(Dvs ett par hundra fall totalt senaste dagarna)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Läste det på reddit men här är en för två dagar sen : https://www.reuters.com/article/us-china-health-toll/china-po...

Ja, det är irriterande att de ändrar kriterier för rapporteringen...

Men skall man tro artikeln du länkat, så är största skälet att få bättre kvalitet på rapporteringen.

CT-scan som diagnosmetod ger många falska positiva,
då alla med någon sorts lunginfektion räknas in,
oavsett om den vållats av tex influensa, pneumokocker eller annat.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

En fundering.
- Ca 80% av de smittade får milda symptom.
- Ca 20% av de smittade blir svårt drabbade men de flesta överlever tack vare intensivvård med stor insats av materiel och personal.

Vad händer då när materiel och personal tar slut? Troligen får vi en dödlighet på 20%.

Innan dess har nog epidemin mattats av eller tagits fram ett vaccin. Sen är i stort sett alla experter överens att det finns betydligt fler smittade med milda symptom som inte sökt vård utan stannat hemma så 20% dödlighet kommer det aldrig komma i närheten av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Det är dock lite läskigt att det kommer fler fall av yngre som blir svårt sjuka. Senast en 38åring i Italien. Man vet ju inte om det finns andra sjukdomar bakom men ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Sedan EU infört skyddstullar på kinesiska skinnskor så finns det flera illegala fabriker i Italien med kinesiska svartarbetare. (Det är känt). De kan har fört smittan till EU. (Min teori).

"Italien stänger allmänna platser i tio olika städer" https://omni.se/italien-stanger-allmanna-platser-i-tio-olika-...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är ändå fascinerande att inte börsen reagerat mer på coronaviruset och dess spridning.
Kanske är något som kommer senare då bolag visar påverkan genom kvartalsrapporter eller liknande.

Permalänk

Beställde FFP3 skyddsmasker från 3 ställen, få se om jag får några, 14-30 dagars leveranstid, verkar vara slut nästan överallt, så någon, någonstans mer än jag, är bara lite orolig, och vill också köpa mask.

jag ser det så här, bättre vara lite förberedd än inte alls....

annars får jag väl starta sågspåns firma sedan o använda mina masker där...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

433 i Sydkorea nu.

Permalänk
Medlem

Vågar man resa utomlands nu?
Kanarieöarna?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)