[OMRÖSTNING] Har du haft en glappande mobilladdare?

Permalänk
Medlem

Peppar peppar men aldrig haft några problem med glappande kontakter. iPhone 3GS, 4S, 5S, 7 och nu XS.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

De gamla stora Ericssonladdarna var ju hopplösa, minns att man var tvungen att linda ett gummiband runt telefonen för att spänna fast laddkontakten mot telefonen rakt..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

USB-C är jag bara allmänt trött på på grund av mängden damm som fastnar i kontakten och att de glappar...

Hur kommer det in damm i just denna typen av kontakt? Jag har aldrig märkt det. Inte att de glappar för den delen heller

Permalänk
Medlem

Trodde ett tag att min glappade, men det visade sig vara fickludd i porten på telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag byter mina grejer med ett par års mellanrum. Sen är huset städat om det spelar någon roll, haha.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Ja tills jag sluta köpa skitkvalite från apple och köpte från anker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Simon^L: mest troligt pga damm i porten!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Alla mina Micro-usb glappade efter ett tag. Har dock hittills inte haft problem med någon C.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Yup, fick glapp i USB-C-kontakten på min Oneplus 5T efter ett år, köpte ny kontakt på ebay och har inte pajjat än..

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur kommer det in damm i just denna typen av kontakt? Jag har aldrig märkt det. Inte att de glappar för den delen heller

Det kommer in och fastnar i botten av kontakten där det sedan packas och byggs upp till slut sitter laddsladden löst. När detta sker brukar jag ta en tandpetare av trä och klyva på hälften med ett rakblad sedan går skiten pilla ur.

Detta sker för mig med både usb c och ligthning enheter. Micro usb hade jag aldrig detta problemet med.
Har mina telefoner i fickorna på arbetsbyxorna och jeans så det blir ju en del ludd från fickorna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Minns ärligt talat inte när jag hade glappande mobil-laddar-sladd senast.

Inte haft något fall med de "modernare" sladdarna, bara haft två falsklarm, första visade sig vara skräp i uttaget på telefonen och det andra, som jag hade häromdagen, var att förläningssladden jag dragit fram till soffan för att kunna ladda där nästan åkt ur vägguttaget, så det var på den sidan det glappade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur kommer det in damm i just denna typen av kontakt? Jag har aldrig märkt det. Inte att de glappar för den delen heller

Det brukar ansamlas lite ludd från jeansfickan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Micro USB. Jag har kvar min s3a som är stendöd. Den vägrar ladda. Lite synd för jag är rätt nyfiken på att veta vad som ligger på telefonen. Men jag kanske får ork till att beställa och byta kontakt i framtiden ^^.

USB-C klickade jag inte i för att rensa lite ludd då och då räknar jag inte riktigt som glapp på samma sätt eftersom det är så enkelt att åtgärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Både Lightning och Type C har glappat för mig. Varje gång orsakat av damm i kontakten på telefonen. Enkelt löst med en tandpetare och tryckluft.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ja man har ju barn som lånat dom och sliter och slänger med dom i alla positioner så ja det har jag

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Wifi:

Jag har i och med detta lovat mig själv att nu inte köpa en telefon utan trådlös laddning.

Jag lyckades korrodera USB-C kontakten på min LG G6 så att den började vägra ladda. Just den europeiska LG G6 saknar trådlös laddning, så jag är tillbaka på min OnePlus 2.
Efter det lovade jag också mig själv att nästa mobil skall ha Qi.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd

Min ficka kanske är smutsig då jag kör smutsigt jobb.. nallarnas jack brukar krångla efter något år.. kan man köpa plugg, för att täppa till? iphone lightning

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Medlem

@HoK Ja det finns pluggar för de flesta kontakter sök på "dust plug" sedan vilken kontakt du ska ha ex

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag lyckades korrodera USB-C kontakten på min LG G6 så att den började vägra ladda. Just den europeiska LG G6 saknar trådlös laddning, så jag är tillbaka på min OnePlus 2.
Efter det lovade jag också mig själv att nästa mobil skall ha Qi.

USB portar finns ofta att köpa för typ 50kr på ebay sen åker du säkert på importavgift, men säg 150kr och lite jobb sen kan du använda din g6 igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kört trådlös laddning i flera år så sladdar är minnes blott för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

I can see a pattern....

Har aldrig haft glappande mobilladdare, men där emot så fick jag också damm i min USB-C port på mobilen. Trodde först porten var kaputt innan jag såg att den inte gick in ordentligt.

Skrivet av HoK:

Min ficka kanske är smutsig då jag kör smutsigt jobb.. nallarnas jack brukar krångla efter något år.. kan man köpa plugg, för att täppa till? iphone lightning

https://www.teknikproffset.se/Smartphone-Surfplattor/Ovriga-t...

Annars sök på lightning dust cover

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Micro-USB har glappat på alla enheter jag haft (inte bara mobiler). Lightning har funkat perfekt, inte ens haft en trasig kabel där. USB-C har inte gett några problem men det har jag bara haft i några månader på mobilen.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av jOnÄTÄn:

USB portar finns ofta att köpa för typ 50kr på ebay sen åker du säkert på importavgift, men säg 150kr och lite jobb sen kan du använda din g6 igen.

150 kronor inklusive verktyg. Sökte upp det när den gick sönder för ett år sedan.
Har bara inte kommit till att beställa den ännu. OnePlusen funkar nästan lika bra ändå. XD

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Har 5-6 Androidenheter med Micro usb. Sämsta kontakten någonsin. I bilen har jag en sladd från typ 2012, det är den enda som inte börjat glappa. Vågar inte svära på om det är kabel från Sony, acer eller nexus. Men den använder jag varje dag och trots det sitter den så bra att man kan lyfta telefonen i sladden.

Men alla andra kablar. Herregud. Jag har köpt dyra kablar, med hölje gjort av flätorna från valkyrior, men det är ju aldrig höljet som går sönder. Det är de där jämra metallclipsen, eller vad det är, som gör att det börjar glappa och en arg myra skulle utan tvekan kunna dra ur kontakten. Ska aldrig köpa nåt utan trådlös laddning igen.

Exempel : sladd från Ikea. Sitter bra 2 veckor. Samsung original till s7 - bra i max en månad. Osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har hört när det gäller lightning så beror det på att man har tagit med fingrarna på kontakten, fettet från fingrarna hjälper till med att oxidera kontakten när det kommer ström. Det i kombination med damm får den att sluta ta laddning. Vet inte om det är samm med USB-c, men inte helt orimligt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Inte på laddningskablar, utan i headsets, jorduttag och andra hemelektroniker.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Mikro USB har skett rätt ofta. Att överföra massa filer bryts plötsligt.
Ingen än på C

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Har haft problem med min lightning men då berodde det på fickludd i kontakten. En tandsticka senare så var problemet löst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hmm... jag valde usb-c för det är vad jag haft mest problem med. Inte när jag laddar, men när jag kopplar in tillbehör.
Det sagt så går det inte att få ut mycket intressant information från den där grafen för mig som kund - det man vill få ut är ju hur många procent av en kontakttyp som glappar, så man kan se vilken kontakt som glappar minst / mest.

Som grafen ser ut just nu skulle den vara användbar om jag hypotetiskt var en ingenjör som var ansvarig för alla kontakttyper, varpå jag kan välja vart jag vill fokusera min framtida ansträngning baserat på att förbättring av den kontakttyp som har det största absoluta missnöjet kommer ge störst positiv impact på den totala kundnöjdsamheten (vilket nu är ett ord).

Men det är kul att det finns en poll att klicka i ändå.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med min privata utrustning. Kontakten i mobilen rengör jag med tryckluft varannan vecka.

Men däremot har jag haft problem med kontakten på jobbets mobil. Där tror jag att det är mer kollegor som missköter den. För den mobilen använder vi bara för att veta ifall någon ringer på dörren ifall man är tillfälligt borta.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Rekordmedlem

Räknas det när telefonen ligger lite snett på laddplattan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.