Statyn på Zlatan, vandaliserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vad är faktan då? Hur många poäng med Z i landslaget, hur många utan han. Avgörande matcher? Gå till EM/VM?

Svensk fotboll på klubbnivå? Transfersumma till Malmö, sen då?

Z har gjort spektakulära mål, definitivt och han har spelat i framgångsrika lag ute i Europa men har Z höjt lagen eller inte? Han har ju misslyckats i sina lag när det verkligen gällt i de europeiska cuperna och när ett lag som han spelade i verkligen kom till final som man vann var han inte på plan och det var väl hans lycka.

Jämför det med Henke som satt på sidan av plan och vände Champions League finalen när han kom in med sina framspelningar, dessutom på ett ställe som Z spelat många matcher på. Stade de France. Thierry Henrys kommentar om matchen säger allt. "People always talk about Ronaldinho, Eto'o, Giuly and everything, but I didn't see them today, I saw Henrik Larsson. He came on, he changed the game, that is what killed the game. Sometimes you talk about Ronaldinho and Eto'o and people like that; you need to talk about the proper footballer who made the difference, and that was Henrik Larsson tonight."

Att Z inte bidragit till svensk fotboll, ursäkta, omformulerar min mening, kan man inte se vad Z gjort för att höja svensk fotboll eller till och med globalt så är det trångsynt.

Förutom att Z vunnit skytteligan i de flesta länderna/klubbarna han spelat, satt Sverige på kartan genom sitt spel/karaktär, influerat/inspirerat X antal tusen, tiotusentals, hundratusentals, kanske miljoner barn/människor över världen samt hemma här i Sverige så har jag ingen aning om vad man ska behöva göra?

Sen är det i min mening fel att jämföra päron och äpplen, Henke var/är en av mina idoler när det kommer till fotboll men du kan inte jämföra Henkes spelstil/personlighet med Z, två helt olika spelstilar och personligheter och bakgrunder. Att Z dessutom misslyckats med CL (den där jävla CL trofén) är han inte ensam om, oavsett så är det en man på sidan av planen och elva som springer efter bollen, knappast Z’s fel att det gått i baklås varenda gång han varit nära.

Angående statyn som tråden handlar om så är det tragiskt att det är som det är, oavsett om det är barn eller vuxna människor så är det sandlådenivåer på beteendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Finns ju alternativet att låta bli att vandalisera saker också...

Fast det är det enda vettiga att visa att vi är missnöjda med tillvaron det funkar liksom inte med insändare eller nån arg protest.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det känns som att SvFF skulle behöva lite smarta människor i sina kommittéer eller vilka som nu kommer på dessa tokiga idéer. Staty av nu levande person är så dumt det kan bli - om det ska ske så bör det vara någon på ålderns höst. De ville dessutom placera den i anknytning till Friends vilket turligt nog några engagerade AIK-are hjälpte SvFF att förstå hur dumt det skulle vara.

I sak är det väl ingen skräll att Zlatan med världens sämsta klubbkänsla skulle göra sig ovälkommen någonstans. Vad har han, en ny klubb vartannat år under sin karriär hittills?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fast det är det enda vettiga att visa att vi är missnöjda med tillvaron det funkar liksom inte med insändare eller nån arg protest.

Sittstrejka som Greta gör funkar inte alls. Det är inte så man får sin röst hörd.

Se bara hur mycket mediatid alla busshållplatsvandaler får!

Slå sönder saker, det är grejjer de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kunde det kanske ha varit om det nu inte hade varit så att kommunen inte bekostat statyn.

Men var det inte så att Zlatan sponsrade en ny bollplan i Malmö??

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fast det är det enda vettiga att visa att vi är missnöjda med tillvaron det funkar liksom inte med insändare eller nån arg protest.

Ja det enda sättet nån fått saker gjort är ju genom att förstöra saker. Det finn ju inga andra sätt.. *facepalm*

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brackemannen:

Men var det inte så att Zlatan sponsrade en ny bollplan i Malmö??

Det vet jag inte men det är nog inte omöjligt men statyn har Svenska fotbollsförbundet gjort för att hylla Zlatan så den är inget Malmö har rest.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Att påstå att 62 gjorda mål på 116 landskamper inte är att bidra är väl rätt magstarkt (Henrik Larsson har 37 på 106 matcher i jämförelse), särskilt eftersom de flesta andra forwards vi haft under den tiden varit rätt så kassa i jämförelse

Gäller att göra dom i avgörande matcher och inte i en träningsmatcher oxå. Henke förutom att göra mål själv så gjorde han sina lagkamrater bättre. Z har bara spelar för Z. Han bytte lag för att han skulle vinna CL, Henke såg till att sitt lag vann CL. Det är som sagt var stor skillnad på att vara en spelare i laget eller inte. Där har Z fortfarande mycket att lära och det är det som gör en spelare stor eller inte.

När det gäller målproduktion. Henke vann Guldskon 2000-01. Det lyckades aldrig Z med. Bäst i sin samtid.

Z är en mycket bra spelare och hans mål har ofta varit mycket spektakulära. Men i min bok är Henke klart före och ser man till prestationer när det gällt som mest så har Henke presterat och Z floppat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tar vi bort mål gjorda i vänskapsmatcher har Zlatan fortfarande 44 mot Henriks 27.

För övrigt så talar meriterna för sig själv om man jämför de båda:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zlatan_Ibrahimovi%C4%87#Meriter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_Larsson#Meriter

Omöjligt att vinna så mycket titlar och utmärkelser genom att enbart spela för sig själv och aldrig tänka på laget.

När det gäller Guldskon, var det så klart grymt att 35 gjorda mål i skotska ligan räckte till att vinna utmärkelsen på den tiden. Så få mål har ju knappt räckt senaste 10-12 åren när Ronaldo och Messi har härjat runt, med kring 40-50 mål per säsong.

I min bok har båda spelarna gjort ett utmärkt jobb, där Zlatan klart vinner matchen utifrån internationella framgångar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag är den förste att skriva under på att folk tillmäter fotboll alldeles för stor betydelse. Det är ju inte som att han valt AMD före Nvidia liksom. Som sagt, upprördheten och vandaliseringen går ju helt överstyr, men jag tror många kommentatorer inte insett hur extremt viktig Zlatan är för många, han är en symbol och någon de kan identifiera (eller hoppas kunna identifiera) sig med, att projicera sig själv på. Jag vet många som _inte_ håller på Malmölag som ändå blev jättebesvikna på att Zlatan sålde ut sig genom att köpa i en av de värsta konkurrentklubbarna. Inte ens Hammarbys supportrar jublade väl över det här?

Det här är som sagt lika galet som om Apple skulle lämna Motorola och börja använda Intel, eller Göran Persson skulle sluta vara socialdemokrat och bli Godsägare, eller ... ja, det är inte konstigt att folk blir upprörda. Däremot borde ju statyn kameraövervakas och idioterna som härjat sönder den gripas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Tar vi bort mål gjorda i vänskapsmatcher har Zlatan fortfarande 44 mot Henriks 27.

För övrigt så talar meriterna för sig själv om man jämför de båda:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zlatan_Ibrahimovi%C4%87#Meriter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_Larsson#Meriter

Omöjligt att vinna så mycket titlar och utmärkelser genom att enbart spela för sig själv och aldrig tänka på laget.

När det gäller Guldskon, var det så klart grymt att 35 gjorda mål i skotska ligan räckte till att vinna utmärkelsen på den tiden. Så få mål har ju knappt räckt senaste 10-12 åren när Ronaldo och Messi har härjat runt, med kring 40-50 mål per säsong.

I min bok har båda spelarna gjort ett utmärkt jobb, där Zlatan klart vinner matchen utifrån internationella framgångar.

Henkes meriter väger mycket tyngre.

VM-brons, satte avgörande straffen i kvarten, gjorde mål i bronsmatchen.
CL-Vinst där han kommer in och passar till båda målen när Barca vänder mot Gunners.
Guldskon, trots att målen räknades mindre i Skotska ligan jämfört med de större ligorna så är han bäst den säsongen.

Z har haft en bra mun och en bra agent och gjort spektakulära mål. Bäst när det gäller? Inte i närheten av Henke.

Fö så har det räckt med mindre än 35 mål 5ggr av de senaste 12 åren för att vinna guldskon. Det är över 40% av åren

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Jag är den förste att skriva under på att folk tillmäter fotboll alldeles för stor betydelse. Det är ju inte som att han valt AMD före Nvidia liksom. Som sagt, upprördheten och vandaliseringen går ju helt överstyr, men jag tror många kommentatorer inte insett hur extremt viktig Zlatan är för många, han är en symbol och någon de kan identifiera (eller hoppas kunna identifiera) sig med, att projicera sig själv på. Jag vet många som _inte_ håller på Malmölag som ändå blev jättebesvikna på att Zlatan sålde ut sig genom att köpa i en av de värsta konkurrentklubbarna. Inte ens Hammarbys supportrar jublade väl över det här?

Det här är som sagt lika galet som om Apple skulle lämna Motorola och börja använda Intel, eller Göran Persson skulle sluta vara socialdemokrat och bli Godsägare, eller ... ja, det är inte konstigt att folk blir upprörda. Däremot borde ju statyn kameraövervakas och idioterna som härjat sönder den gripas.

Det fungerar inte ens på julbocken så frågan är om kameraövervakning skulle fungera bättre i lilla lugna Malmö.