2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Fast det är ju lite temat på tråden, att vi fråntas det övervägandet [mer och mer] allteftersom staten säger vad man får och inte får tycka medelst [ökande] straffbeskattning.

Men det finns ingen gräns, eh. Vad vet jag...

Folk i gemen är ju inte ute och okynneskör bara för att det är så otroligt kul att spendera tid i en bil precis.

Förutsättningar förändras med tiden och det är inte bara pengar det handlar om. Det går att transportera sig kostnadseffektiv även idag och säkert också om fem-tio år.

Tror vi är mer bortskämda idag och värdesätter induviduallitet och egen vinning högre nu än för säg 20-30 år sedan. Det gör folk mindre villiga att kompromissa även om det är både ekonomiskt och miljömässigt smart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av OSkar000:

Förutsättningar förändras med tiden och det är inte bara pengar det handlar om. Det går att transportera sig kostnadseffektiv även idag och säkert också om fem-tio år.

Tror vi är mer bortskämda idag och värdesätter induviduallitet och egen vinning högre nu än för säg 20-30 år sedan. Det gör folk mindre villiga att kompromissa även om det är både ekonomiskt och miljömässigt smart.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tror vi är mer bortskämda idag och värdesätter induviduallitet och egen vinning högre nu än för säg 20-30 år sedan. Det gör folk mindre villiga att kompromissa även om det är både ekonomiskt och miljömässigt smart.

Det var ett program på SR för ett tag sen där man diskuterade just detta - hur vi har rört oss från det kollektiva till det individuella de senaste 30 åren ungefär. På 60- och 70-talen var lösningarna och utmaningarna kollektiva, idag är det allt oftare individen som ska lösa det när saker och ting inte fungerar. Det är individen som ska träna, äta, sova och tänka rätt för att ha det bra - inte kollektivet som ska lösa de bakomliggande problemen i helheten.

Båda delarna behövs givetvis, såväl det individuella som det kollektiva ... men man betonar olika i olika tider, och det har varit ett väldigt skift från det kollektiva till det individuella de senaste decennierna. Inte i allt, men i mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Det som är värst är lastbilar och fartyg.

Sen på bollen, men en ny Scania europadragare (64 ton, om jag minns rätt) drar två (2) liter milen. Det är inte en bov i sammanhanget.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av JackA:

Det var ett program på SR för ett tag sen där man diskuterade just detta - hur vi har rört oss från det kollektiva till det individuella de senaste 30 åren ungefär. På 60- och 70-talen var lösningarna och utmaningarna kollektiva, idag är det allt oftare individen som ska lösa det när saker och ting inte fungerar. Det är individen som ska träna, äta, sova och tänka rätt för att ha det bra - inte kollektivet som ska lösa de bakomliggande problemen i helheten.

Båda delarna behövs givetvis, såväl det individuella som det kollektiva ... men man betonar olika i olika tider, och det har varit ett väldigt skift från det kollektiva till det individuella de senaste decennierna. Inte i allt, men i mycket.

Försöker att inte bli för politisk i detta, stryker under det du säger

Vi har inte bättre politiker än vi förtjänar, tyvärr. Titta i nästan vilket land som helst så blir man livrädd för de krafter som gått framåt under 10- talet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Priser ökar som allt annat, löner ökar ju med. Tex vad kostar mjölk år 2025.
Helt normalt att även bränslepriser ökar tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Förutsättningar förändras med tiden och det är inte bara pengar det handlar om. Det går att transportera sig kostnadseffektiv även idag och säkert också om fem-tio år.

Tror vi är mer bortskämda idag och värdesätter induviduallitet och egen vinning högre nu än för säg 20-30 år sedan. Det gör folk mindre villiga att kompromissa även om det är både ekonomiskt och miljömässigt smart.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, det är i mångt och mycket en ideologisk fråga också. Det är mycket problematiskt med straffbeskattning även om man fortsättningsvis har ekonomiska resurser att spendera på, i det här fallet drivmedel, för att kanske kunna ta sig till sitt arbete.

Andra stycket vet jag inte om jag kan hålla med om alls. Den svenska indvidualismen som den formades under 50- och 60-talet, där staten och dess skyddsnät byggdes för att frikoppla individen från familjen så mycket som möjligt, svajar betänkligt. På världsmarknaden har Sveriges ekonomi tappat konkurrenskraft, och iom. att "marknaden" och ägare ej accepterar annat än ökande vinster så står det till den produktiva arbetskraften att täppa igen gapet.

Vi har det bättre, och det borde vi också ha det. Att man kan uppleva det som att folk värdesätter egen vinning i högre usträckning handlar nog åtminstone delvis om hur många ser hur festen [för Sverige] är inne på småtimmarna. Det är inte konstigt att man då försöker se om sitt eget hus snarare än att lita på staten. Uppfattningen om att staten har möjlighet att "ta hand om dig" när du blir gammal eller faller i onåd är svikande.

Precis omvänt så har det faktiska materialistiska överflödet och en vidlyftig [och inlednigsvis väldigt framgångsrik] ekonomisk kollektivism parallellt närt en utbredd naivitet gällande ens eget fiskala ansvar. Bland vissa är självberättigandet enormt och man lånar och konsumerar som om det inte finns någon morgondag. Givetvis är man ovillig att göra avkall på vad man själv uppfattar som livskvalité genom att ändra sitt eget beteende. Kanske en smula överdrivet, men inte utan ett korn av sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Försöker att inte bli för politisk i detta, stryker under det du säger

Vi har inte bättre politiker än vi förtjänar, tyvärr. Titta i nästan vilket land som helst så blir man livrädd för de krafter som gått framåt under 10- talet.

Denna kurva visar tydligt utvecklingen. Den återkommer förvånansvärt ofta världen över. Källa: https://wid.world/country/sweden/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Denna kurva visar tydligt utvecklingen. Den återkommer förvånansvärt ofta världen över. Källa: https://wid.world/country/sweden/

https://i.postimg.cc/R0TxsjLQ/Untitled.png

Japp, högre skatt på rika individer borde eftersträvas för att upprätthålla välfärden. Vill man ha dyra leksaker får de ha dem i företag som gör nytta! Inte hos sig själva på sin Herrgård...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Mycket informativ video om bränderna i Australien som sägs vara orsakade av klimatförändringarna.

Men vi måste öka skatten på bensinen för det påstådda mänskligt skapade klimathotet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det står på grafen var den är ifrån.
så du menar att du är kunnigare än tex Berns eller mörner?

Jag väntar fortfarande på en källa till grafen. Så vitt jag vet så har du själv satt ihop den. Är du rädd att jag ska hitta annan felaktig information där du hämtade den?

Skrivet av aragon:

A och så missförstå vi igen.....
som det stor ovan, så gällde det oljebolag inte miljön, miljö är det berns och mörner jag lyssnar på

Okej, då pratar vi väl om honom istället då

Citat:

"Mörner's claim that sea levels are not rising has been criticised for ignoring correctly calibrated satellite altimeter records, all of which show that sea levels are rising."

"Mörner asserts that satellite altimetry data indicate a mean rise in the order of 1.0 mm/yr from 1986 to 1996,[14] whereas most studies find a value around 3 mm/yr."

För det första så verkar Mörners inte tro på forskning alls. Han tolkar resultaten lite som han vill och drar egna slutsatser, vilket går tvärt emot den större majoriteten av de som studier som har tagits fram.

Citat:

"Specifically, he mentioned a tree he had discovered growing close to the shoreline as evidence to support his claim that sea level had actually fallen rather than risen."

Om du inte räknar det här som forskning såklart. Han grundar alltså sina argument på ETT ENDASTE TRÄD på ETT STÄLLE.

En riktig "forskare"? Jo tjena. Gammal gubbe som inte verkar veta vad som är fram och bak.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nils-Axel_M%C3%B6rner

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Jag väntar fortfarande på en källa till grafen. Så vitt jag vet så har du själv satt ihop den. Är du rädd att jag ska hitta annan felaktig information där du hämtade den?
Okej, då pratar vi väl om honom istället då
För det första så verkar Mörners inte tro på forskning alls. Han tolkar resultaten lite som han vill och drar egna slutsatser, vilket går tvärt emot den större majoriteten av de som studier som har tagits fram.

Om du inte räknar det här som forskning såklart. Han grundar alltså sina argument på ETT ENDASTE TRÄD på ETT STÄLLE.

En riktig "forskare"? Jo tjena. Gammal gubbe som inte verkar veta vad som är fram och bak.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nils-Axel_M%C3%B6rner

tja jag förutsatte att du skulle klara av att hitta den själv.
http://www.globalwarming.org/2016/02/05/satellites-and-global...

bilden jag postade är samma som ovan, men jag gjorde en skärmbild från
från en intervju med po eriksson, finns på swebbtv bilden hittar du, 42.23 i interview

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Japp, högre skatt på rika individer borde eftersträvas för att upprätthålla välfärden. Vill man ha dyra leksaker får de ha dem i företag som gör nytta! Inte hos sig själva på sin Herrgård...

Och du tror folk är villiga att ge välfärd genom sina företag om "allt" skall tas från dem? Eftersom vi har skatt i % och inte kr betyder det faktiskt att en som tjänar 10000 betalar mer än en som tjänar 100.

Till själva frågan så kommer den lösas som alla andra problem i mänsklighetens historia, genom nya innovationer. Sverige (& EU) hade mått betydligt bättre om den inte ville förbjuda allt som första steg utan satsa mer på forskning. Tänk om EU blev en innovations-union istället för en jordbruks? Idag lämnas allt utveckling över till Kina och USA tyvärr.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Denna kurva visar tydligt utvecklingen. Den återkommer förvånansvärt ofta världen över. Källa: https://wid.world/country/sweden/

https://i.postimg.cc/R0TxsjLQ/Untitled.png

Med tanke på att man driver företag med vinst så är det knappast överraskande. Till och med oundvikligt skulle man kunna säga.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Matthew_effect

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Med tanke på att man driver företag med vinst så är det knappast överraskande. Till och med oundvikligt skulle man kunna säga.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Matthew_effect

Skickades från m.sweclockers.com

En bland många naturliga tendenser som mänskligheten behöver gardera sig mot på ett intelligent sätt om man vill ha stabilitet.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av JackA:

Denna kurva visar tydligt utvecklingen. Den återkommer förvånansvärt ofta världen över. Källa: https://wid.world/country/sweden/

https://i.postimg.cc/R0TxsjLQ/Untitled.png

Tack för siffrorna

Det motsvarar ganska väl mångas åsikter som driver på just det. Visar också att många missriktat sin frustration

Edit:
Skulden på den som är i underläge från där man själv befinner sig.... knäppt
Lite så
https://youtu.be/rUohGIq8weA
Eller den
https://youtu.be/F-OgXq4Lqyw

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Mycket informativ video om bränderna i Australien som sägs vara orsakade av klimatförändringarna.
https://www.youtube.com/watch?v=PBsFVn-kKV8

Men vi måste öka skatten på bensinen för det påstådda mänskligt skapade klimathotet.

48 grader Celsius i Australien på varmaste stället medans huvudstaden Canberra har 43 grader självklart har detta orsakar bränderna pga global uppvärmning.

Märks även i Östersund och uppöver vi har haft 2 varma vintrar med snabba temperaturer skillnader ena dagen minus och nästa + grader med regn och detta orsakar mer is och halka istället för snö och vinter.

Detta har medfört att vi började salta vägarna för 3 år sedan pga väderskillnaden och jämtarna har annars varit strängt emot salt på vägarna men nu är det ett måste med utvecklingen som blivit.

Märker man detta även på hemmaplan så påverkar det oss också och går ej förneka.

Renägare har också märkt is på marken pga vädret så dom måste utfodra djuren som annars kunnat beta renlav under snön.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Japp, högre skatt på rika individer borde eftersträvas för att upprätthålla välfärden.

Vilka är dessa rika individer?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilka är dessa rika individer?

Sådant folk som bor på Lidingö t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om man har ett jobb där det är möjligt, vilket de flesta inte har så är arbetsgivarna i regel inte så sugna på att tillåta det.
Jag hade kunnat sitta hemifrån i princip 100% men det tillåts inte.

Man får väl ställa lite krav på dem. Eller byta till en annan. Eller offra lite av lönen. Kan man jobba hemifrån kanske man inte behöver nån bil och kan sälja den och slipper massor av kostnader. Då behövs inte så hög lön. Den här krisen löser man inte om man är feg eller girig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Och du tror folk är villiga att ge välfärd genom sina företag om "allt" skall tas från dem? Eftersom vi har skatt i % och inte kr betyder det faktiskt att en som tjänar 10000 betalar mer än en som tjänar 100.

Till själva frågan så kommer den lösas som alla andra problem i mänsklighetens historia, genom nya innovationer. Sverige (& EU) hade mått betydligt bättre om den inte ville förbjuda allt som första steg utan satsa mer på forskning. Tänk om EU blev en innovations-union istället för en jordbruks? Idag lämnas allt utveckling över till Kina och USA tyvärr.

Njaa, runt 1% av EU exporten är mat...på förstaplats är machindelar, sen bilar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Man får väl ställa lite krav på dem. Eller byta till en annan. Eller offra lite av lönen. Kan man jobba hemifrån kanske man inte behöver nån bil och kan sälja den och slipper massor av kostnader. Då behövs inte så hög lön. Den här krisen löser man inte om man är feg eller girig.

Den här krisen löser man inte genom att straffa folket.
Som vanligt så börjar man nerifrån eftersom det är enklast och mest bekvämt.
Kapitalismen segrar alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kapitalismen segrar alltid.

Inte den här gången.

Skrivet av SUMITOMO:

Den här krisen löser man inte genom att straffa folket.

Ingen kommer straffas. Utom oljebolagen kanske.

Skrivet av SUMITOMO:

Som vanligt så börjar man nerifrån eftersom det är enklast och mest bekvämt.

På sätt och vis. Hela klimatrörelsen är en gräsrotsrörelse. Det enda sättet att radikalt och snabbt ändra samhället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Skulle gärna använda mig av en elbil. Men det är tyvärr inte möjligt eftersom det inte finns möjlighet att ladda den.

Ungefär så. För det andra finns det ingen med 20+ cm markfrigång och fyrhjulsdrift för under 150k heller, vad jag vet, begagnad (jag använder min för motorvägar och hästvägar; naturen är ett intresse, utan det tämligen poänglös existens).
Ärenden i stan sköts till fots, ex 9kg kattpellets, 7,5kg Mush eller 10kg vermikulit igår).

Tyvärr spelar rationalitet inte nån roll. Poängen är för staten att få in skattepengar (köttskatt snart tack ) och för svenskar att känna sig varma inombords. Det svenska skeppet vinglar vidare ett par år till.

Edit. Men den tekniska utvecklingen är ändå rätt fascinerande. Elbilar känns som en naturlig utveckling, möjligen vätgas för räckvidd. Även om det inte är praktiskt möjligt att veta att elen man matar sin bil med inte kommer från ett kolkraftverk eller nåt annat dåligt så finns möjligheten att en del av elen är tillverkad på ett sätt man själv tycker bättre om. Självkörande kommer att vara nästa grej.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ungefär så. För det andra finns det ingen med 20+ cm markfrigång och fyrhjulsdrift för under 150k heller, vad jag vet, begagnad (jag använder min för motorvägar och hästvägar; naturen är ett intresse, utan det tämligen poänglös existens).
Ärenden i stan sköts till fots, ex 9kg kattpellets, 7,5kg Mush eller 10kg vermikulit igår).

Tyvärr spelar rationalitet inte nån roll. Poängen är för staten att få in skattepengar (köttskatt snart tack ) och för svenskar att känna sig varma inombords. Det svenska skeppet vinglar vidare ett par år till.

Edit. Men den tekniska utvecklingen är ändå rätt fascinerande. Elbilar känns som en naturlig utveckling, möjligen vätgas för räckvidd. Även om det inte är praktiskt möjligt att veta att elen man matar sin bil med inte kommer från ett kolkraftverk eller nåt annat dåligt så finns möjligheten att en del av elen är tillverkad på ett sätt man själv tycker bättre om. Självkörande kommer att vara nästa grej.

Men enligt mig är det därför bättre reduktion 120 000 SEK borde införas på Elbilar för då kommer flera köpa dessa och när mängden ökar så finns det mer begagnat att köpa.

MG ZS Ev kommer 2020 med ett rekpris på 300 000 - 60 000 = 240 000 Sek om reduktionen legat på min rekommendation hade du fått en ny bil för 180 000 Sek med 250-300 km räckvidd i 90 km/h.

Så billigt hittar du inte fossil driven SUV för med hög markfrigång. Redan med dagens pris på hybrid bilar är Elbilar billigare mot liknande bilar 2020.

Snabb laddare finns det redan nu ok med infrastruktur men på jobb, sjukhus, skolor m.m finns största behoven men kolla Norge när folk köper Elbilar så byggs infrastrukturen i rasande fart ut.

Tyskland och även Storbritannien har kommit igång med detta arbeta och med Volkswagen helhjärtade satsning + Tesla gigafactory är det ganska logiskt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Njaa, runt 1% av EU exporten är mat...på förstaplats är machindelar, sen bilar.

Vad jag syftar på är givetvis budgeten, av vilken 40% går till jordbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men enligt mig är det därför bättre reduktion 120 000 SEK borde införas på Elbilar för då kommer flera köpa dessa och när mängden ökar så finns det mer begagnat att köpa.

MG ZS Ev kommer 2020 med ett rekpris på 300 000 - 60 000 = 240 000 Sek om reduktionen legat på min rekommendation hade du fått en ny bil för 180 000 Sek med 250-300 km räckvidd i 90 km/h.

Så billigt hittar du inte fossil driven SUV för med hög markfrigång. Redan med dagens pris på hybrid bilar är Elbilar billigare mot liknande bilar 2020.

Snabb laddare finns det redan nu ok med infrastruktur men på jobb, sjukhus, skolor m.m finns största behoven men kolla Norge när folk köper Elbilar så byggs infrastrukturen i rasande fart ut.

Tyskland och även Storbritannien har kommit igång med detta arbeta och med Volkswagen helhjärtade satsning + Tesla gigafactory är det ganska logiskt

Talar begagnat. Visst, fossilfritt är steget innan mänskofritt på bilsidan men elbilar är inte superbilar dvs de kommer inte hålla sitt värde i tre år(sp. mtp batteriet livstid), det överlägset visaste är i mina ögon att köpa en bil som är åtminstone tre år gammal och i bra skick eftersom värderaset är rätt grundmurat.

Snabbladdare finns det inte tillräckligt med, har kört med elbil en gång till Sthlm och det var ..en planerad resa med "jaha, upptaget där, ajdå, där stod en taxi, trist, där står en laddhybrid" . Även om det fanns "tillräckligt" (observera glidande skala eftersom fler elbilar -> ökat behov av laddplatser) så kommer folk fortsätta att bo i städer, förmodligen i ökat antal, även lägenhet. Att förse vissa P-platser med laddstolpar måste nog sponsras och ske gradvis och med vissa diskussioner, det kan omöjligen ske över en natt.

Apropå el förresten..har du sett elprisets kurva? Runt 50% är skatt idag. 2014 kostade en kWh strax under 30öre, 2019 strax under 57öre. Så hur mycket kommer en förening ta för en laddstolpeplats? Hur mycket kommer elen att kosta om tio år?

https://www.vattenfall.se/foretag/elavtal/liten-forbrukning/r...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Talar begagnat. Visst, fossilfritt är steget innan mänskofritt på bilsidan men elbilar är inte superbilar dvs de kommer inte hålla sitt värde i tre år(sp. mtp batteriet livstid), det överlägset visaste är i mina ögon att köpa en bil som är åtminstone tre år gammal och i bra skick eftersom värderaset är rätt grundmurat.

Snabbladdare finns det inte tillräckligt med, har kört med elbil en gång till Sthlm och det var ..en planerad resa med "jaha, upptaget där, ajdå, där stod en taxi, trist, där står en laddhybrid" . Även om det fanns "tillräckligt" (observera glidande skala eftersom fler elbilar -> ökat behov av laddplatser) så kommer folk fortsätta att bo i städer, förmodligen i ökat antal, även lägenhet. Att förse vissa P-platser med laddstolpar måste nog sponsras och ske gradvis och med vissa diskussioner, det kan omöjligen ske över en natt.

Apropå el förresten..har du sett elprisets kurva? Runt 50% är skatt idag. 2014 kostade en kWh strax under 30öre, 2019 strax under 57öre. Så hur mycket kommer en förening ta för en laddstolpeplats? Hur mycket kommer elen att kosta om tio år?

https://www.vattenfall.se/foretag/elavtal/liten-forbrukning/r...

Kollar du Hyundai Kona och Kia E Niro 64 Kw/h tar dom mer en nypris på begagnat marknaden om man räknar bort 60 000 Supermiljö bonus.

Detta kan dom göra för att levereras tiden på dessa är 6-8 månader och efterfrågan är högre en tillgången.

Berätta mig vilken annan ny bil kan du köpa och efter 6-8 månaders ägande sälja för nypris eller mer kollar du också begnade Hyundai ionic 28 Kw så ägde en denna i ett års tid av 2017 års modell som han köpt och fick tillbaka pengarna han betalt.

Kan säga att jag förlora 3000 månaden på 2015 D4 momentum V70 vid försäljning så andra handsvärdet är bättre på Elbilar.

Degradering är lågt på Elbilar med vätskekyld batteri som MG ZS Ev, Hyundai ionic, Hyundai Kona, Kia E Niro, Volkswagen id 3, Ford Mustang Mach-e, Peugeot 208/2008, Citroën ds3, Opel Corsa E , Mini electric, Honda E, Tesla modell 3, Skoda Citigo, Seat Mii, Volkswagen E-up, Seat Elborn, Audi etron 55/50, Mercedes Eqc 300, Jaguar ipace, Opel ampera e, Chevrolet Bolt electric, BMW ix3 electric BMW i3, Porsche Taycan.

Känns som enbart Nissan Leaf och VW golf electric är passiva på begnat marknaden och skulle inte valt dom själv.

Men först 2020 som urvalet på Elbilar blir markant bättre i Europa med lägre prisklass och längre räckvidd.

Till och med Kia Soul Ev 30kw/h är vattenkylning och lika på nya Kia Soul 64 Kw 2019-2020.

Renault Zoe electric och alla varianter har jag dålig koll på aldrig haft intresse av dom.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Vad jag syftar på är givetvis budgeten, av vilken 40% går till jordbruk.

37% och budgeten är runt 85% mindre än sveriges statsbudget. Så EU budgeten är knappast rätt sätt att mäta vad Europa satsar på...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ungefär så. För det andra finns det ingen med 20+ cm markfrigång och fyrhjulsdrift för under 150k heller, vad jag vet, begagnad (jag använder min för motorvägar och hästvägar; naturen är ett intresse, utan det tämligen poänglös existens).
Ärenden i stan sköts till fots, ex 9kg kattpellets, 7,5kg Mush eller 10kg vermikulit igår).

Tyvärr spelar rationalitet inte nån roll. Poängen är för staten att få in skattepengar (köttskatt snart tack ) och för svenskar att känna sig varma inombords. Det svenska skeppet vinglar vidare ett par år till.

Edit. Men den tekniska utvecklingen är ändå rätt fascinerande. Elbilar känns som en naturlig utveckling, möjligen vätgas för räckvidd. Även om det inte är praktiskt möjligt att veta att elen man matar sin bil med inte kommer från ett kolkraftverk eller nåt annat dåligt så finns möjligheten att en del av elen är tillverkad på ett sätt man själv tycker bättre om. Självkörande kommer att vara nästa grej.

I norden är elen runt 70-90% CO2 neutral. I polen och tyskland är det en annan femma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...