Star Control: Origins får prestandatest med DirectX 12 och Vulkan

Permalänk
Melding Plague

Star Control: Origins får prestandatest med DirectX 12 och Vulkan

Den som vill testa riggen i rymdutforskning med DirectX 12 och Vulkan kan nu göra detta med prestandatestet för Star Control: Origins.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett test där både DX12 och Vulkan kan testas.

Permalänk
Sjusovarn

Jäklar, har inte spelat spelet, men FPS på 70-130 med dippar ner till 40 - Känns inte jättekul att spela då

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt man kan testa bege DX12, DX11 och Vulkan tog och testade alla tre här om dagen och här är mitt resultat för AMD Ryzen 5 1600X och GTX 1070 körde testet på High.Mitt Benchmark Resultat

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av My2nd:

Jäklar, har inte spelat spelet, men FPS på 70-130 med dippar ner till 40 - Känns inte jättekul att spela då

Säger oss ingenting, eftersom vi inte vet vad du har för hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Ratatosk:

Säger oss ingenting, eftersom vi inte vet vad du har för hårdvara.

Läs om vad jag skrev Jag har inte spelat spelet, men i videon som artikeln länkar till får man se de dippar jag nämnde.

Permalänk
Medlem

Kikade lite med Triangelplockaren

Säkert intressant för någon att se vilken geometri som skickas genom grafikpipen samt lite om hur de använder D3D12 internt.

Visa signatur

Lärare i spelutveckling (BTH) som tycker om att tugga trianglar

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av My2nd:

Jäklar, har inte spelat spelet, men FPS på 70-130 med dippar ner till 40 - Känns inte jättekul att spela då

Jag har spelat spelet (utan några som helst prestandaproblem), men inte testat benchmarken. Jag skulle dock tro att den inte har något med spelets prestanda att göra, utan är ganska fristående.
Spelet är grafiskt simpelt, och rekommenderade systemspecs är "Video card with 2GB of video memory". Jag har mycket svårt att tro att en ens acceptabel dator skulle få märkbara FPS-drops.

Edit: Det är någorlunda krävande ändå, kanske. Får 90-160 fps i olika delar när jag spelar i 1600x900 (windowed) med 2x AA. Allt annat maxat. Har inte fått några framedrops utom vid laddningsskärmar och liknande övergångar.
I många lägen så ligger dock GPU-användningen på 30-50% och klart under maxfrekvens, medan den i andra fall ligger runt 98% med turbofrekvenser.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200