Det är en vanlig företeelse att utvecklare släpper demoversioner eller verktyg för prestandamätning inför spellansering. I vissa fall blir dessa verktyg inte klara till lansering och får sjösättas i efterhand. Stardock går dock mot strömmen och släpper nu ett prestandatest för Star Control: Origins ett år efter spelets lansering.

Star Control: Origins låter spelaren utforska universum och försvara hemplaneten från interstellära hot. Spelmekaniskt innefattar detta både strider i tvådimensionellt perspektiv och utforskande av planeter med tillhörande resurssamlande i tre dimensioner. Den förhållandevis enkla tekniska presentationen ställer låga krav på hårdvaran som ska driva den.

Syftet med prestandatestet är inte heller att pressa spelarens hårdvara till bristningsgräns. Enligt Stardocks pressmeddelande är syftet istället att utvärdera hur pass bra grafikdrivrutinen kan hantera stora mängder trådar till både processor och grafikkort. Tanken är att hårdvarutillverkare som AMD och Nvidia ska kunna identifiera styrkor och svagheter i stödet för gränssnitten DirectX 12 och Vulkan i de egna drivrutinerna.

Being able to have several threads talking to the GPU at once is a game changer. When fully exploited by the game and graphics drivers, and then combined with hardware with lots of cores, a lot of exciting game features become possible.

The biggest technical challenge was making sure to push the CPU and GPU simultaneously. The planet in the benchmark is being done a bit like the Genesis demo from Star Trek II. That is, the planet is actually being generated as the lander travels over it. This is extremely CPU intensive and really lets users see the connection between lots of CPU cores and next-generation APIs.

Användare som vill testa gränserna för vad processorn kan hantera kan dessutom aktivera ett startkommando som placerar hundratals fysikobjekt i spelvärlden. Landningsfarkosten kraschar in i dessa objekt på väg ned mot planetens yta, vilket genererar stora mängder trådar och fysikberäkningar att hantera.

When we saw what FidelityFX could do in a scene, we were a little skeptical that this kind of visual improvement was 'free,' so naturally we added this as an option for the benchmark. Sure enough, it appears to have no performance impact while delivering noticeable improvements to visual clarity.

Avslutningsvis talar Stardock om erfarenheter av att testa AMD:s grafikteknik Fidelity FX, vilket stöds i prestandatestet. Företagets VD Brad Wardell menar att utvecklarna blev överraskade över de visuella förbättringarna tekniken ger, utan några märkbara försämringar i prestanda.

Prestandatestet för Star Control: Origins är gratis att ladda ned och de enda moderna kraven som ställs på hårdvaran är att gränssnitten DirectX 12 och Vulkan stöds för grafikkorten.

Läs mer om prestandatest: