Nästa Xbox heter Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Inte officiell spec men Windowscentral rapporterar i dagsläget för XSX:

Hade väl helst sett 20 GB, om inte annat för att få upp bandbredden (320 bit buss). Vore fint om XSS fick 16GB dock.

CPU (tippar på mindre L3 cache än Ryzen3xxx dock) och framförallt GPU är dock otroligt för konsol-sammanhang. Man undrar vad TDP är.

Men som sagt, inget är officiellt.

Samma källa, uppskattade mått:

https://www.windowscentral.com/xbox-series-x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som det blir den dyraste konsolen någonsin.

Processorn låter som en 3700x, grafikkortet som en lite långsammare 5700, sdd:n låter som en PCIE 3.0 variant, och som grädde på moset hela 16GB DDR6 ram (som kostar runt 100-150kr/GB beroende på hastighet)

Men jag gillar designen. Väldigt stilren. Lite som en Macintosh II ställd på sidan

Skulle gissa på ett konsumentpris på ca 6-7000kr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Processorn låter som en 3700x, grafikkortet som en lite långsammare 5700, sdd:n låter som en PCIE 3.0 variant, och som grädde på moset hela 16GB DDR6 ram (som kostar runt 100-150kr/GB beroende på hastighet)

Men jag gillar designen. Väldigt stilren. Lite som en Macintosh II ställd på sidan

Skulle gissa på ett konsumentpris på ca 6-7000kr.

Tror som sagt att de kommer ha mindre L3 cache än 3700x. Någonstans måste de spara.

Grafikdelen spöar 5700, och 5700XT, med god marginal (om nu 12 TF stämmer). Enda orosmolnet är som sagt minnesbandbredden.

AMD tog bara $30 extra för att använda 2 GB moduler i 5500XT 8GB. Så 16 GB GDDR6 är nästa år inget att höja ögonbrynen över. Det är iaf inget "8 GB GDDR5"-moment ala PS4.

Känns som du har rätt med priset. $499 eller $599 är enda troliga alternativen. Grymt impad om de kirrar förstnämnda...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dblade:

Sony:
PS1
PS2
PS3
PS4 (Pro)
PS5

Microsoft:

Xbox
Xbox 360
Xbox One
Xbox One S
Xbox One X
Xbox Series X

Ehh? Längre och längre namn... Hur ska man ens googla för att bara få träff på första Xboxen?

Modell nummer

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jäkligt snygg! Namnet har jag inget problem med heller.

Permalänk
Medlem

Den där enklare modellen. Är det för samma prestanda i 1080p som en den andra har i 4K tro? Vad skiljer annars prestandamässigt för alla som spelar i 1080p?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Den där enklare modellen. Är det för samma prestanda i 1080p som en den andra har i 4K tro? Vad skiljer annars prestandamässigt för alla som spelar i 1080p?

Det vet vi när de gått ut med info. Men förhoppningsvis är det samma CPU men olika GPU och då kan det ju bli samma prestanda fast fulare på den billigare.

Om du jämför Xbox one med one X så är det ju snabbare GPU, CPU och minne i one X vilket gör att utöver grafiken så presterar one/s sämre i de flesta lägen. Om de inte lyckats dåligt med one x versionen av spelet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Låter som det blir den dyraste konsolen någonsin.

Processorn låter som en 3700x, grafikkortet som en lite långsammare 5700, sdd:n låter som en PCIE 3.0 variant, och som grädde på moset hela 16GB DDR6 ram (som kostar runt 100-150kr/GB beroende på hastighet)

Men jag gillar designen. Väldigt stilren. Lite som en Macintosh II ställd på sidan

Skulle gissa på ett konsumentpris på ca 6-7000kr.

Tillverkningskostnaden för en slimmad Zen2 chiplet är inte så hög alls, och IO-kretsen från PC-varianterna blir ju till största del överflödig. En Navi-krets på 12 TF är inte heller jättedyr i tillverkning. GDDR6 (inte DDR6) är fråga om en tusenlapp kanske.
Tror nog att Xbox 360 och Playstation 2 och 3 var dyrare för sin tid. Då kostade minnet en del, och varken CPU eller GPU var några småsaker för den tiden. Både Zen 2 och Navi är ganska slimmade ändå. Vilket är ganska avgörande.

Permalänk
Medlem

Kommer de skilja på de två konsolerna som släpps via nått tillägg i namnet eller färg. Xbox series X X eller Xbox series X S....... eller blir det PRO efter X eller tar de bort X till förmån för tex PRO och Light?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Tror även Microsoft kommer gå hårt in på priset, kommer lägga sig 1000 kr under Sony vad de än tar.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fin ut, gillar nya torn designen påminner lite om Corsair One.

Permalänk
Medlem

Kan bli ett köp om de för en gångs skull kan göra nästa Forza Motorsports bra.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har aldrig hört en officiell person från Microsoft säga att konsolen är 4ggr mer kraftfull (de kommer de inte klara) utan att processorn är 4ggr mer kraftfull eller liknande (inga problem att slå skiten som sitter i dagens Xbox/Playstation).

Jo, bara ny arkitektur med mycket högre IPC och högre klockfrekvens är ju tillräckligt för att nå upp till nivån "4 gånger snabbare processor". Ingen hade nog heller väntat sig något annat. Sedan kommer det vara intressant att se hur strömförbrukningen kommer påverkas, Xbox One låg inte på mer än 120 watt vid full belastning, men det var med 8 enkla kärnor klockade i 1,8 GHz och en ganska undermål grafiklösning, nu låter det som om vi kommer få 8 mer komplexa kärnor i ~3,5 GHz och mycket snabbare grafik. Även med en die shrink lär det få ett genomslag på strömförbrukningen. Skulle inte bli förvånad om Anaconda kommer landa på uppemot 170-180 watt.

Permalänk
Medlem

Så Microsoft vill ge AMD, Intel och Nvidia en konkurrent i onödigt konstiga namn?

Ibland är det bara enklare att följa redan existerande serier. Som Playstation 5. Inte direkt revolutionerande namn MEN minsta möjliga förvirring.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Låter som en grymt kraftfull processor. Vad ska man införskaffa själv nu för att hålla sig i en liknande eller högre nivå? Känns som att man ofta behöver prestera över med PC för att hålla sig i trim. Kommer 3700X räcka eller är det nästa gen som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blir svårt att placera den i tv-bänken även om jag faktiskt gillar denna typen av design på en konsol.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sienar:

Låter som en grymt kraftfull processor. Vad ska man införskaffa själv nu för att hålla sig i en liknande eller högre nivå? Känns som att man ofta behöver prestera över med PC för att hålla sig i trim. Kommer 3700X räcka eller är det nästa gen som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller nog att uppgradera till Zen 3 sen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Inte officiell spec men Windowscentral rapporterar i dagsläget för XSX:
https://i.imgur.com/Pj8XyI4.png

Hade väl helst sett 20 GB, om inte annat för att få upp bandbredden (320 bit buss). Vore fint om XSS fick 16GB dock.

CPU (tippar på mindre L3 cache än Ryzen3xxx dock) och framförallt GPU är dock otroligt för konsol-sammanhang. Man undrar vad TDP är.

Men som sagt, inget är officiellt.

Samma källa, uppskattade mått:
https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/xlarge_wm_blw/public/field/image/2019/12/xbox-one-series-x-extrapolated-measurements_copy.jpg?itok=YfFnSuFo

https://www.windowscentral.com/xbox-series-x

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar på att de klockar ned GPUn till runt 1400 Mhz så kan de kapa TDPn till runt 100 watt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Tror som sagt att de kommer ha mindre L3 cache än 3700x. Någonstans måste de spara.

Grafikdelen spöar 5700, och 5700XT, med god marginal (om nu 12 TF stämmer). Enda orosmolnet är som sagt minnesbandbredden.

AMD tog bara $30 extra för att använda 2 GB moduler i 5500XT 8GB. Så 16 GB GDDR6 är nästa år inget att höja ögonbrynen över. Det är iaf inget "8 GB GDDR5"-moment ala PS4.

Känns som du har rätt med priset. $499 eller $599 är enda troliga alternativen. Grymt impad om de kirrar förstnämnda...
Skickades från m.sweclockers.com

Tja, med massproduktion och chiplets så kan de säkerligen få ner det till 400 dollar om de klockar allt lågt, men tror nog vinstmarginalen drar upp det till 500 :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kommer den kunna hålla 4k 60fps, utan någon reducering i grafiken?

Permalänk
Medlem

Mycket, mycket dåligt namn som de flesta här påpekar.

Det glädjer mig att läsa om prestandan, mitt krav har alltid varit 4K @ 60 FPS för next-gen. Dock vet jag inte om det blir en Series X eller en PS5. Det beror på om om Hellblade II m.m. är exklusiva (på riktigt) till konsolen. Kommer samtliga stortitlar från Series X även till PC, ja då finns det totalt noll anledningar för mig att köpa den då jag kan spela spelen på PC istället.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Sony:
PS1
PS2
PS3
PS4 (Pro)
PS5

Microsoft:

Xbox
Xbox 360
Xbox One
Xbox One S
Xbox One X
Xbox Series X

Ehh? Längre och längre namn... Hur ska man ens googla för att bara få träff på första Xboxen?

Om Xbox One S är med borde inte S versionen av 360 också vara med? Varför inte alla versioner av PS1, 2 och 3?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rollox:

Kommer den kunna hålla 4k 60fps, utan någon reducering i grafiken?

Den kommer inte köra någon existerande metod då ? Att typ endast det i fokus i bild är 4k.

Men ja det tror jag !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Microsoft har väl alltid haft någon konstig form av namn fetisch. Windows är ju ett rätt bra exempel också. Totalt meningslöst och förvirrande för konsumenterna. Men kul med nya konsoler i alla fall, även om jag föredrar pc och inte kommer köpa någon spelkonsol.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollox:

Kommer den kunna hålla 4k 60fps, utan någon reducering i grafiken?

Nej varför skulle den det? Beror på vad man belastar den med. Den är inte magisk utan den fungerar precis som alla andra hårdvaror

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja, är väl tur att folk slutat röka, för den ser ju ut som en offentlig askkopp med krökningen på "gallret".

Vi får väl se hur den ser ut i verkligheten sen senare.

Permalänk
Avstängd

Gillar torndesignen, men ingen glasfönster/vattenkylning/rgb? Förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Mycket, mycket dåligt namn som de flesta här påpekar.

Det glädjer mig att läsa om prestandan, mitt krav har alltid varit 4K @ 60 FPS för next-gen. Dock vet jag inte om det blir en Series X eller en PS5. Det beror på om om Hellblade II m.m. är exklusiva (på riktigt) till konsolen. Kommer samtliga stortitlar från Series X även till PC, ja då finns det totalt noll anledningar för mig att köpa den då jag kan spela spelen på PC istället.

Det bästa MS någonsin gjort är ju att ÄNTLIGEN ta pc på allvar. Alla spel till pc och dessutom burkar deras pc versioner vara av allra högsta klass.
Så är man en pc gamer så är ju valet självklart. De som kanske inte har råd, eller bara vill koppla i och köra. Då är ju konsolen given och ett bra val.

Sony verkar ju dessutom börat förstå att släpp även spelen till pc, så säljer vi mera spel. Kan ju bara hoppas att så småningom släpps allt till den bästa plattformen - Pc. Då skulle jag aldrig behöva köpa en konsol igen, med deras nackdelar. Alltså äta kakan och ha den kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

återigen, kan vi bara snabbspola ett år? pretty pls!

Själv längtar jag i första hand till 20 December.

Denna veckan har jag
jobbat måndag till fredag (8-12h/dag)
Idag har jag ställt upp för en kompis som haft en nära anhörig som nyss gått bort.
Imorgon ska jag jobba igen.

Fredag 20/12 blir förhoppningsvis sista arbetsdagen för året. Ska bli skönt.

Sen ser jag fram mot våren.
När dagsljus existerar och utomhustemperaturer är över 10°C så blir livet i allmänhet lite lättare och skönare.
Både jobb och fritid.

Köpa prylar är kul.
Men blir mer shopaholic/horder om man inte har tid att använda prylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tillverkningskostnaden för en slimmad Zen2 chiplet är inte så hög alls, och IO-kretsen från PC-varianterna blir ju till största del överflödig. En Navi-krets på 12 TF är inte heller jättedyr i tillverkning. GDDR6 (inte DDR6) är fråga om en tusenlapp kanske.
Tror nog att Xbox 360 och Playstation 2 och 3 var dyrare för sin tid. Då kostade minnet en del, och varken CPU eller GPU var några småsaker för den tiden. Både Zen 2 och Navi är ganska slimmade ändå. Vilket är ganska avgörande.

Ja, fast Sony/Microsoft får väl inte processorerna till tillverkningskostnadspris, utan de lär ju få betala en liten summa.

Jag köpte min PS4 för 4290kr tror jag det var på releasen, och nästa generation lär ju tyvärr bli dyrare.

Även om tillverkningskostnaden för Zen2 är låg, så lär ju inte Sony/Microsoft få köpa de till tillverkningspris, AMD är ändå ett företag som vill tjäna pengar.

Även om vi säger 1500kr för processorn, 1500kr för grafikkortet, 1000kr för minnet, 500kr för ssd, så är vi uppe i 4500kr.. sedan måste väl R&D få tillbaka lite pengar för utvecklingen av konsolen, och så vill skatteverket ha sin moms, och så finns det ju risk för att svenska kronan har sjunkit ännu mer i värde mot dollarn.

Därför tror jag inte på under 6000kr i Sverige.

Kom på att jag sett dyrare konsoler i min barndom som Laseractive ifrån Pioneer

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz