Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Ännu mer goda game pass nyheter, Warhammer: total war 3 kommer dag 1!

https://news.xbox.com/en-us/2021/11/04/total-war-warhammer-3-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Behöver er expertis känner jag.
Har idag en Xbox One X Scorpio Edition men har på senare tag vart sugen på en Xbox series S.
Spelar nästintill bara spel via gamespass idag.
Men kan inte riktigt bestämma mig om bytet är värt det?
Blir skillnaden i prestanda märkbar?

Är riktigt hype på forza horizon 5 nu på tisdag.

Du kommer att få högre prestanda men också lägre upplösning. Har du inte en 4K-TV så är det nog en bra uppgradering, men har du det skulle jag nog satsa på en Series X.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du kommer att få högre prestanda men också lägre upplösning. Har du inte en 4K-TV så är det nog en bra uppgradering, men har du det skulle jag nog satsa på en Series X.

Har en 2021 OLED tv 😁
Givetvis hade en Series X vart perfekt men ekonomin tillåter inte det just nu haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Har en 2021 OLED tv 😁
Givetvis hade en Series X vart perfekt men ekonomin tillåter inte det just nu haha.

Hmm, jag hade nog hållit ut ett par månader med One X och sparat ihop merkostnaden. Men det är klart att en Series S är väldigt trevlig på många sätt. Som nämnt redan är ju det stora lyftet den snabba lagringen, inte bara genom kortare laddtider utan också att man kan ha flera spel igång men pausade samtidigt, så har man en handfull spel man växlar mellan så behöver man i teorin i alla fall aldrig se några spelmenyer efter första starten av respektive spel liksom. Men om man bara spelar ett åt gången så spelar ju det mindre roll, speciellt eftersom XBone ju har denna funktion fast för bara ett spel redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Ännu mer goda game pass nyheter, Warhammer: total war 3 kommer dag 1!

https://news.xbox.com/en-us/2021/11/04/total-war-warhammer-3-...

Blev väldigt förvånad när jag läste det, men jäklar vad nice!

Permalänk
Medlem

fattar inte Forza H5 riktigt… har ju Gamepass Ultimate, men finns ju en uppsjö av tillägg att välja på
om man tex köper ”välkomstpaket” för 44:- får man spela tidigare då?
tror inte jag kommer spela överdrivet mycket, när man inte längre blir imponerad av grafiken blir det väl mest en massa ”grindande”
har saves från 4:an & några av Forza Motorsport, vilket man tydligen ska få några bilar för
sen påstås ju att man kan spela redan imorgon om man köpt nåt ”premium” tillägg

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Behöver er expertis känner jag.
Har idag en Xbox One X Scorpio Edition men har på senare tag vart sugen på en Xbox series S.
Spelar nästintill bara spel via gamespass idag.
Men kan inte riktigt bestämma mig om bytet är värt det?
Blir skillnaden i prestanda märkbar?

Är riktigt hype på forza horizon 5 nu på tisdag.

Så här är det!!!
När jag fick min Series X så fick min One X flytta in i gästrummet. Jag och damen delade på Series X men när båda ville spela samtidigt eller damen skulle spela på kvällen så fick hon snällt sätta sig i gästrummet. Ganska fort lessnade hon på laddtider och kände att hon också ville ha en ny generation där.
Vi började då titta på videos där man jämförde Series S mot One X och vi båda konstaterade att även om man inte fick 4k på S så var helhetsupplevelsen ändå att S var snyggare tack vare fräsigare effekter. Så vi ersatte One X mot en Series S.
Jag använde den på tidiga mornar när hon sov och jag var sjukt imponerad över hur jävla snyggt Gears 5 samt Hivebusters var på den konsolen, det var riktigt snyggt.

Men hon spelar Valhalla samt Legion, bara dom två spelen tar upp över 200gb lagring. Hon vill fortsätta ha båda installerade för att snabbt hoppa in när det kommer ny content eller bara starta upp ibland för att slöspela.
Lägg till ett spel här och där och dom där 340gb tog slut jävligt fort.

I fredags uttryckte hon sitt missnöje över att behöva avinstallera spel bara för att testa något nytt, samt att hon var sugen på att spela igenom RDR2 igen, ett spel vi tyvärr köpte på skiva. Så att... I fredags köpte jag en till Series X för att ersätta Series S. Series S har nu fått flytta till vardagsrummet där jag utvärderar den som som mediaspelare samt för att vi eventuellt ska kunna spela couch co-op om vi blir sugna.

Men detta sagt, håll ut och spara ihop mellanskillnaden, alternativt försök plocka en Series X med All Access på elgiganten.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Behöver er expertis känner jag.
Har idag en Xbox One X Scorpio Edition men har på senare tag vart sugen på en Xbox series S.
Spelar nästintill bara spel via gamespass idag.
Men kan inte riktigt bestämma mig om bytet är värt det?
Blir skillnaden i prestanda märkbar?

Är riktigt hype på forza horizon 5 nu på tisdag.

Hade definitivt inte gått från One X till Series S. Det enda du tjänar på är laddtider och kanske fler titlar med stabila 60 fps fast med märkbart sämre upplösning.
Du får dessutom en galet liten SSD och inga spel på skiva kan köpas för ett betydligt bättre pris.
All Access på Elgiganten på en Series X för 370 spänn/mån med GP hade jag kört på om priset är för högt eller väntat och sparat mer.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av Factorial112:

fattar inte Forza H5 riktigt… har ju Gamepass Ultimate, men finns ju en uppsjö av tillägg att välja på
om man tex köper ”välkomstpaket” för 44:- får man spela tidigare då?
tror inte jag kommer spela överdrivet mycket, när man inte längre blir imponerad av grafiken blir det väl mest en massa ”grindande”
har saves från 4:an & några av Forza Motorsport, vilket man tydligen ska få några bilar för
sen påstås ju att man kan spela redan imorgon om man köpt nåt ”premium” tillägg

Om jag förstått det rätt så måste du ha premium edition för att spela tidigare. Går tydligen att köpa tillägget för typ 450 spänn om du har GP men då äger du inte själva spelet

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Om jag förstått det rätt så måste du ha premium edition för att spela tidigare. Går tydligen att köpa tillägget för typ 450 spänn om du har GP men då äger du inte själva spelet

japp verkar så... köpte paketet för 44:- & installerar spelet just nu
får se imorgon, har för mig att man fick spelet gratis (när ej längre på Gamepass) när man köpt nåt premiumtillägg dvs 4:an då
blir kanske samma med 5:an
undrar fan om jag inte spelat de flesta Forza.. har FH4 på skiva, samt FM4,5 & 7
spännande att se vad man får för bilar med dom spelade

red: trots 101,57 GB lär det väl komma en 30 GB patch på måndag

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Hade definitivt inte gått från One X till Series S. Det enda du tjänar på är laddtider och kanske fler titlar med stabila 60 fps fast med märkbart sämre upplösning.
Du får dessutom en galet liten SSD och inga spel på skiva kan köpas för ett betydligt bättre pris.
All Access på Elgiganten på en Series X för 370 spänn/mån med GP hade jag kört på om priset är för högt eller väntat och sparat mer.

Behåller kanske min One X ändå.
Kikade lite digitalt foundry och Forza horizon 5.
Spelet går att spel i 60Fps men upplösning kan då sjunka till så lite som 810p.
Så kör nog med min One X och spelar i 4K 30fps.

Permalänk
Medlem

Har man köpt premiumtilläget går det bra att köra Forza Horizon 5 redan nu om man ställer om till Nya Zeeland eller liknande. Har just kört en halvtimme

Permalänk
Medlem

vet inte om det innebär att jag kan spela imorgon... får la se
skattkartan för 26 spänn har ju datum den 5:te

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

https://i.imgur.com/BmDKHFM.jpg
https://i.imgur.com/pCSYDNZ.jpg
vet inte om det innebär att jag kan spela imorgon... får la se
skattkartan för 26 spänn har ju datum den 5:te

Nej, det räcker inte för att spela imorgon (idag om du byter location)

Du behöver köpa premiumtillägget:
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/forza-horizon-5-premiu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nej, det räcker inte för att spela imorgon (idag om du byter location)

Du behöver köpa premiumtillägget:
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/forza-horizon-5-premiu...

jo du har säkert rätt, men olika datum på tilläggen...
vet ju imorgon vad som gäller

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Behåller kanske min One X ändå.
Kikade lite digitalt foundry och Forza horizon 5.
Spelet går att spel i 60Fps men upplösning kan då sjunka till så lite som 810p.
Så kör nog med min One X och spelar i 4K 30fps.

Ja alltså 800-1080p är inte värt 60fps imo. Det är för lågt om man har en större lite bättre tv. Spela 4K30 nu o köp en Series X längre fram. Du får säkert 1500- 2000 för din One X innan jul om du har tur med.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

jo du har säkert rätt, men olika datum på tilläggen...
vet ju imorgon vad som gäller

Man kan spela redan nu om man äger Premium addon med Game Pass (eller Premium-versionen av spelet) och byter land till Nya Zeeland.

Man kan spela imorgon om man äger Premium addon.

Man kan spela på tisdag i alla andra fall.

Skrivet av megaman01:

Ja alltså 800-1080p är inte värt 60fps imo. Det är för lågt om man har en större lite bättre tv. Spela 4K30 nu o köp en Series X längre fram. Du får säkert 1500- 2000 för din One X innan jul om du har tur med.

Hellre 1080p60 än 4k30 alla dagar i veckan, oavsett spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Som sagt, med inställningarna jag kör så fungerar det som det ska (som du vill ha det också). Det där att Dolby-appen ger en varning låter suspekt. Och att ljudet hoppar mellan format i film. Fabriksåterställning av både Xbox och receiver? Annars skulle jag kontakta MS support, de brukar vara trevliga och hjälpsamma. Det låter ju som något är fel, antingen hur du kopplar in och ställer in det eller på mjuk-/hårdvara.

gjorde ett nytt test igår kväll.
har en series X i sovrummet kopplad till en Oled C1 som har atmos. om jag kör igång bitstream out - atmos så kommer plex/youtube även där köra stereo som atmos. så antagligen är något fel med min reciever i vardagsrummet och min tv i sovrummet eller så är något fel med boxarna.
jag har en till Series X hemma, med mycket senare tillverkningsdatum, kanske ska se om den har samma problem.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Vad hittar alla FH5 tillägget för 44:-?
Jag har Ultimate men hittar det bara för 404:- och det känner jag är i mesta laget.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av xlr8:

Vad hittar alla FH5 tillägget för 44:-?
Jag har Ultimate men hittar det bara för 404:- och det känner jag är i mesta laget.

https://i.ibb.co/jJHb3JD/Capture.png

Det där är rätt paket, finns inget för 44

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Vad hittar alla FH5 tillägget för 44:-?
Jag har Ultimate men hittar det bara för 404:- och det känner jag är i mesta laget.

https://i.ibb.co/jJHb3JD/Capture.png

haha ja det var ett jävla rotande... jag såg dom i Game Pass-appen (iPad)

jag lyckades hitta dom på Xboxen - standard edition & ner på d-padden så finns dom där (i M$ Store)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av xlr8:

Vad hittar alla FH5 tillägget för 44:-?
Jag har Ultimate men hittar det bara för 404:- och det känner jag är i mesta laget.

https://i.ibb.co/jJHb3JD/Capture.png

Tror det är endast välkomstillägget som finns för 44kr. Går ju köpa dom separat. Jag köpte Ultimate också. Ska bli kul att spela efter jobbet i eftermiddag 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Behåller kanske min One X ändå.
Kikade lite digitalt foundry och Forza horizon 5.
Spelet går att spel i 60Fps men upplösning kan då sjunka till så lite som 810p.
Så kör nog med min One X och spelar i 4K 30fps.

På min One X har jag har bytt min interna HDD till en SSD för att sänka laddtiderna. Det finns guider på internet som visar hur. Om man inte vill skruva upp sin One X och mecka med att byta den interna så tror jag att laddtiderna blir betydligt bättre om man kör med en extern SSD också. Finns videos på youtube som visar på skillnaderna.

Permalänk
Medlem

Ok. Så rätta mig om jag har fel här. För att kunna spela FH5 på gamepass idag (early access) behöver jag köpa DLC-paketet för 404:-

Utan det får jag snällt vänta till den 9 november för att kunna spela det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Ok. Så rätta mig om jag har fel här. För att kunna spela FH5 på gamepass idag (early access) behöver jag köpa DLC-paketet för 404:-

Utan det får jag snällt vänta till den 9 november för att kunna spela det?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Ok. Så rätta mig om jag har fel här. För att kunna spela FH5 på gamepass idag (early access) behöver jag köpa DLC-paketet för 404:-

Utan det får jag snällt vänta till den 9 november för att kunna spela det?

Yes. Men tillägget är ju inte bara early access. Det inkluderar ju framtida expansioner och lite andra grejer.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få tag på xbox series x?
Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitokre:

Någon som vet vart man kan få tag på xbox series x?
Tack i förväg

Boka i butik hos Elgiganten

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Xbox serie x

Står en xbox serie x på hyllan hos elgiganten i Länna Stockholm för den som har vägarna förbi. Var där kl 11.