Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Skrivet av Morrreee:

Tjaa!

Såg att vi har likadan tv! Köpte du något xbox? Jag har series X, och innan hade jag ps4 slim. På ps4an fick jag igång HDR och kunde göra HDR kalibrering inne på Warzone. Men nu med xboxen så säger den att jag inte har stöd för 4k hdr?! Har du lyckats?

Tjena!
Det kan hända att du får aktivera HDR/Dolby Vision i Xbox inställningarna. Så var det för mig och min tv. Jag kör LG men det kan vara värt att kolla.
Du kan ju även prova ett annat HDMI uttag 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Tjaa!

Såg att vi har likadan tv! Köpte du något xbox? Jag har series X, och innan hade jag ps4 slim. På ps4an fick jag igång HDR och kunde göra HDR kalibrering inne på Warzone. Men nu med xboxen så säger den att jag inte har stöd för 4k hdr?! Har du lyckats?

Tjena! Snabbt svar här nu då jag inte kan dubbelkolla, men tror det bara är HDMI2,3 som har enhanced format på sig. Du måste även aktivera det i inställningarna någonstans på TVn.
Googla så kommer du hitta!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Tjena! Snabbt svar här nu då jag inte kan dubbelkolla, men tror det bara är HDMI2,3 som har enhanced format på sig. Du måste även aktivera det i inställningarna någonstans på TVn.
Googla så kommer du hitta!

Grymt, det blev ju hur bra som helst! Även Dolby Vision ska dra igång. På de spel som erbjuder det stödet! Taggad nu på Vanguard på fredag! Tack!

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Audio delay

Måste säga att jag blir lite halvt irriterad på hur krångligt jag har haft det med mitt ljud.

Har haft kanske 0,2 sekunders fördröjning på ljudet ända sedan jag köpte Xbox Series X. Jag har ett äldre Logitech Z906 så för att få surround måste jag använda optisk kabel. TVn är en Samsung Q95T.

Jag har haft Xbox Series X och PS5 kopplat till TVn via HDMI, sedan optisk kabel från TVn till Z906. Samma problem på PS5, så det är inte Xbox fel.

Om jag ändrar ljudinställningarna så är det endast okomprimerad stereo som inte ger någon fördröjning. All surround ger ca 200ms fördröjning.

Det verkar vara min @Samsung Q95T som behandlar ljudet på något vis och lägger till 200ms.

Lösningen verkar ha varit att skaffa en extraktor (eller köpa ett nytt ljudsystem, men jag är nöjd med mitt och inte sugen på att köpa nytt för flera tusen)! Då kan jag fortsätta ha mina enheter kopplade direkt till TVn (och därmed inte förlora t.ex. 120Hz, VRR m.m.) och använda ARC från TVn till extraktorn och sedan vidare via optisk till ljudet.

Fasen så skönt det är att ljudet äntligen är synkroniserat med cutscenes, avtryckare när man skjuter osv.

Hoppas inte det här är något vanligt problem som folk har men inte vet om bara. Antar att det bara gäller dom som fortfarande använder optisk kabel och eventuellt kanske begränsat till enstaka Samsung TV. Jag var även tvungen att ändra ljudinställningar i TVns menyer till Passthrough - vilket endast går om man har ARC aktivt (därav extraktor-kravet) - annars gick ljudet via TVn och blev fördröjt ca 200ms.

TL;DR:
Problem med fördröjning av ditt surroundljud via optisk kabel? Lösning: Aktivera "Passthrough" av ljudet i din TVs inställningar.
I mitt fall krävs det att ARC är igång för att kunna välja "Passthrough" och därför behövde jag en extraktor med ARC-stöd.

I bästa fall hjälper detta någon

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Var inne hos Elgiganten och bokade en series-X idag som ska bli julklapp, eftersom man måste vara fysiskt i butiken för att kunna boka.
De hade preliminärt datum 1/11 nu.

Permalänk
Medlem

Xbox som mediaspelare

Jag fick helt plötsligt en Series S över och tänkte kika på om den skulle kunna ersätta min Nvidia Shield Pro (2017) eftersom den saknar stöd för Dolby Vision.

Först och främst, det här med ljudinställningar, känns ju otroligt svårt att veta hur man ska ställa in det. Ska skriva att den är inkopplad till en reciever med atmos (5.1.2).
Tog ett gäng försök tills jag tror det blev typ rätt.
Körde först med 7.1 okomprimerat
Först matades allt ut som 5.1, oavsett vad vad jag matade den med.
Sen valde jag bitstream ut och dolby atmos, men då matade den konstant ut 5.1.2.
Sen gick jag tillbaka till 7.1 okomprimerat men bockade i "passthrough". Då matar den automatiskt ut 5.1 överallt, även om jag kör något i stereo. Däremot så verkar den aktivera atmos när jag drar igång en sån film.

Finns det något facit på det här?

Sen undrar jag om någon vet nåt om HBOMax appen, får varken ut Vision eller Atmos. Har mailat supporten om det.

Plex klarar iaf att skicka ut Vision, det var över förväntan

Edit.
Valde stereo okomprimerat nu, har bockat i passthrough. Nu fungerar saker som de ska i Plex iaf. Stereo kommer ut som stereo, surround som surround och atmos som atmos.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag fick helt plötsligt en Series S över och tänkte kika på om den skulle kunna ersätta min Nvidia Shield Pro (2017) eftersom den saknar stöd för Dolby Vision.

Först och främst, det här med ljudinställningar, känns ju otroligt svårt att veta hur man ska ställa in det. Ska skriva att den är inkopplad till en reciever med atmos (5.1.2).
Tog ett gäng försök tills jag tror det blev typ rätt.
Körde först med 7.1 okomprimerat
Först matades allt ut som 5.1, oavsett vad vad jag matade den med.
Sen valde jag bitstream ut och dolby atmos, men då matade den konstant ut 5.1.2.
Sen gick jag tillbaka till 7.1 okomprimerat men bockade i "passthrough". Då matar den automatiskt ut 5.1 överallt, även om jag kör något i stereo. Däremot så verkar den aktivera atmos när jag drar igång en sån film.

Finns det något facit på det här?

Sen undrar jag om någon vet nåt om HBOMax appen, får varken ut Vision eller Atmos. Har mailat supporten om det.

Plex klarar iaf att skicka ut Vision, det var över förväntan

Edit.
Valde stereo okomprimerat nu, har bockat i passthrough. Nu fungerar saker som de ska i Plex iaf. Stereo kommer ut som stereo, surround som surround och atmos som atmos.

För Atmos är det väl Bitstream + Dolby Atmos som ska användas? Eventuellt kanske du även behöver ladda ner och köra appen "Dolby Access" från Microsoft Store?

Blandar ihop saker
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

För Atmos är det väl Bitstream + Dolby Atmos som ska användas? Eventuellt kanske du även behöver ladda ner och köra appen "Dolby Access" från Microsoft Store?

Det är ju här det blir lite förvirrande.
Kör jag som sagt stereo okomprimerat med "passthrough" så får jag följande resultat på min reciever när jag kör filmer/serier på Plex:
AAC -> Stereo
Eac3 5.1 -> Dolby 5.1
TrueHD 7.1 -> Dolby 5.1.2

Men om jag öppnar dolby access appen så aktiveras Dolby 5.1.2 på recievern, men deras testvideos kommer upp med en varningstriangel som säger att atmos inte är aktivt.

Aktiverar jag som du säger Bitstream out - Dolby Atmos så kommer dolby access samt recievern bekräfta att jag kör atmos.

Men nu till det tråkiga, går jag då till Plex och kör en serie med AAC så kommer den köra ut Dolby 5.1.2. Har inte testat youtube än men antar att det kommer vara samma där.
I plex har jag även en film med DTS-HD MA 7.1, men oavsett inställningar (t.ex. bitstream out - dts-x) så får jag bara DTS 5.1.

Känns lite tråkigt att behöva ändra ljudinställningar fram och tillbaka samt inte få ut dts-hd ma 7.1.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Plex transcodar ljudformat?
Du får nog köra Kodi om du ska ha bitstreamat.

Permalänk
Medlem

Jag kör på:

HDMI audio: bitstream out
Bitstream format: Dolby Atmos for Home Theater
Allow passthrough: PÅ

Receivern på auto. Funkar felfritt på min Marantz och även på den gamla Pioneern innan den dog. Rätt format och antal kanaler väljs som de ska automatiskt både på film och spel.

Skulle också tro att det är Plex som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Är det inte så att Plex transcodar ljudformat?
Du får nog köra Kodi om du ska ha bitstreamat.

Skrivet av Emma242:

Jag kör på:

HDMI audio: bitstream out
Bitstream format: Dolby Atmos for Home Theater
Allow passthrough: PÅ

Receivern på auto. Funkar felfritt på min Marantz och även på den gamla Pioneern innan den dog. Rätt format och antal kanaler väljs som de ska automatiskt både på film och spel.

Skulle också tro att det är Plex som spökar.

Men då spökar även youtube, som jag misstänkte så kommer även där stereo ut som 5.1.2.
Kan ju vara recievern, men den har fungerat perfekt gällande allt sånt här med nvidia shield.
Så tror att det något med xboxen. Eller att apparna inte fungerar som de ska om man anger bitstream och dolby atmos

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men då spökar även youtube, som jag misstänkte så kommer även där stereo ut som 5.1.2

Hur har du kopplat alla sladdar och ställt in receivern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Hur har du kopplat alla sladdar och ställt in receivern?

Hdmi från xbox till hdmi på reciever, hdmi från reciever till tv.
Reciever inställd på auto detect.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hdmi från xbox till hdmi på reciever, hdmi från reciever till tv.
Reciever inställd på auto detect.

Kanske som du säger själva apparna då. Har inte använt såna själv på Xbox eftersom jag har dem på TV:n i stället (Android).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Kanske som du säger själva apparna då. Har inte använt såna själv på Xbox eftersom jag har dem på TV:n i stället (Android).

(Jag vet att jag upprepar saker jag redan sagt, men det är min process)

Det roliga är ju det här.

Om jag kör stereo okomprimerat och passthrough så fixar plex utan problem aac, eac3, truehd.. Trycker jag på "info" knappen på fjärren till recievern medans jag testar respektive media så kommer recievern säga
Input: 2.0 pcm
Input: dolby +
Input: dolby atmos/truehd...

Om jag nu går in i dolby access appen och startar en demo av atmos så kommer det upp en liten varning så säger att dolby atmos inte körs.. Men trycker jag på "info" på knappen igen så säger den
Input: dolby atmos/truehd.

Så xbox säger att jag inte har atmos.. Men min reciever säger att jag har det.

Om jag fortsätter med stereo okomprimerat men bockar ur passthrough då kommer allt spelas i stereo, oavsett media.

Om jag väljer bitstream - atmos så kommer atmos samt eac3 5.1 fungera som de ska.. Men allt som är stereo i plex eller youtube skickas som atmos, detta bekräfta jag genom återigen trycka på info knappen, det står då
Input: dolby atmos/truehd.

Så..
När jag väljer okomprimerad stereo + passthrough så kommer min reciever säga att jag får atmos. Men dolby appen säger att jag inte får atmos.

Jag TROR att dolby appen inte är korrekt uppdaterad.
Fan.. Jag tror att hela xboxen inte är korrekt uppdaterad.
Passthrough är något nytt. När detta inte fanns så var det enda sättet att få atmos genom att sätta det i inställningar med bitstream out... Det som dolby access appen gör är nog att kolla så att denna inställningen sitter.

Men passthrough är passthrough, oavsett om det är stereo eller dts eller dolby+ eller atmos. Xboxen tar ljudet som det är och skickar det vidare.

Så jag tror att hela den där bitstream out borde avvecklas och helt enkelt bara ersättas med "passthrough"...
Varför skulle annars min reciever tycka att den får atmos medans dolby access appen inte tycker det?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter mitt tjat om ljud.
Så efter att ha känt att stereo okomprimerat + passthrough var vägen framåt så tänkte jag att jag var tvungen att testa detta med ett spel. Det enda spel jag kom på i huvudet som har atmos var Forza Horizon 4, så jag installerade det.
Testade nu på morgonen och självklart så får jag bara ut stereo i spelet fast passthrough är ibockat.
Ändrar till bitstream out - atmos, ja nu får jag atmos i spelet.
Startar spelet Alan Wakes American Nightmare, ett xbox 360 spel från 2012, tänker att det här spelet lär ju knappast ha Atmos. Men självklart, trycker jag på info-knappen på fjärrkontrollen så säger min reciever (pioneer sc-lx501, knappast en billig eller dålig) input: atmos.

satt till atmos så gick jag även in i hbo max appen och startade suicide squad, nu hackar ljudet varannan sekund och recievern hoppar mellan Dolby+ samt Dolby Atmos.. ställer jag om till stereo + passthrough och startar filmen så kommer den helt korrekt visa Dolby+ 5.1

antingen förstår jag inte tekniken eller så är xboxen helt oduglig på att hantera olika ljud och man måste alltid in och ändra för varje grej man ska göra.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Hyfsade reviews för Forza 5. Inte nått fan av bildpel som sagt, men kommer definitivt ge detta en chans tack vare GP. Riktigt kul för MS och Xbox och oss som gillar spel.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag fortsätter mitt tjat om ljud.
Så efter att ha känt att stereo okomprimerat + passthrough var vägen framåt så tänkte jag att jag var tvungen att testa detta med ett spel. Det enda spel jag kom på i huvudet som har atmos var Forza Horizon 4, så jag installerade det.
Testade nu på morgonen och självklart så får jag bara ut stereo i spelet fast passthrough är ibockat.
Ändrar till bitstream out - atmos, ja nu får jag atmos i spelet.
Startar spelet Alan Wakes American Nightmare, ett xbox 360 spel från 2012, tänker att det här spelet lär ju knappast ha Atmos. Men självklart, trycker jag på info-knappen på fjärrkontrollen så säger min reciever (pioneer sc-lx501, knappast en billig eller dålig) input: atmos.

satt till atmos så gick jag även in i hbo max appen och startade suicide squad, nu hackar ljudet varannan sekund och recievern hoppar mellan Dolby+ samt Dolby Atmos.. ställer jag om till stereo + passthrough och startar filmen så kommer den helt korrekt visa Dolby+ 5.1

antingen förstår jag inte tekniken eller så är xboxen helt oduglig på att hantera olika ljud och man måste alltid in och ändra för varje grej man ska göra.

Som sagt, med inställningarna jag kör så fungerar det som det ska (som du vill ha det också). Det där att Dolby-appen ger en varning låter suspekt. Och att ljudet hoppar mellan format i film. Fabriksåterställning av både Xbox och receiver? Annars skulle jag kontakta MS support, de brukar vara trevliga och hjälpsamma. Det låter ju som något är fel, antingen hur du kopplar in och ställer in det eller på mjuk-/hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Hyfsade reviews för Forza 5. Inte nått fan av bildpel som sagt, men kommer definitivt ge detta en chans tack vare GP. Riktigt kul för MS och Xbox och oss som gillar spel.

Älskar Forza Horizon. Särskilt när man känner för att slänga TV:n genom fönstret efter att återigen fått storstryk och kraschat in i väggen i F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Älskar Forza Horizon. Särskilt när man känner för att slänga TV:n genom fönstret efter att återigen fått storstryk och kraschat in i väggen i F1.

Haha!

Väldigt taggad på FH5! Fina betyg överallt. IGN gav det 10 av 10. 91 på Metacritic. Kommer bli en härlig höst!

Permalänk
Konsolgrävare

Riktigt taggad för Forza här med!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Som sagt, med inställningarna jag kör så fungerar det som det ska (som du vill ha det också). Det där att Dolby-appen ger en varning låter suspekt. Och att ljudet hoppar mellan format i film. Fabriksåterställning av både Xbox och receiver? Annars skulle jag kontakta MS support, de brukar vara trevliga och hjälpsamma. Det låter ju som något är fel, antingen hur du kopplar in och ställer in det eller på mjuk-/hårdvara.

Har chattat med xbox "supporten".. dock är ju det andra gamers man får chatta med och inte en riktig support. efter att ha gjort allt han bad mig så avslutade han med "recievern kanske inte är kompatibel med S/X", knepigt påstående tycker jag.
gjorde en factory reset av Series S, bar t.o.m in en av Series X som finns i huset, samma fel där.

Men ja, det kanske är något mer hur xboxen skickar datat som min reciever inte fattar.

Kan inte du testa hos dig vid tillfälle? Sätt stereo uncompressed och passthrough, testa sen dolby access appen och kör igång ett demo

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Årets högsta betyg på Open Critic. Rätt in på Game pass. Fy fan så trevligt

https://opencritic.com/game/11624/forza-horizon-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Årets högsta betyg på Open Critic. Rätt in på Game pass. Fy fan så trevligt

https://opencritic.com/game/11624/forza-horizon-5

PS fans använder ofta game pass som någon slags svordom.. typ "det där är ett spel som passar på game pass"..
Just nu är spel 1 och 3 på listan från MS studios och rakt in på game pass

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Årets högsta betyg på Open Critic. Rätt in på Game pass. Fy fan så trevligt

https://opencritic.com/game/11624/forza-horizon-5

Om man har köpt Premium-versionen eller Premium-tillägget för Game Pass så är spelet nu tillgängligt att spela om man byter land till Nya Zeeland.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av nu1mlock:

Om man har köpt Premium-versionen eller Premium-tillägget för Game Pass så är spelet nu tillgängligt att spela om man byter land till Nya Zeeland.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

PS fans använder ofta game pass som någon slags svordom.. typ "det där är ett spel som passar på game pass"..
Just nu är spel 1 och 3 på listan från MS studios och rakt in på game pass

Och fyran på listan kommer till Game pass idag
( It takes two )

Permalänk
Medlem
Permalänk

Behöver er expertis känner jag.
Har idag en Xbox One X Scorpio Edition men har på senare tag vart sugen på en Xbox series S.
Spelar nästintill bara spel via gamespass idag.
Men kan inte riktigt bestämma mig om bytet är värt det?
Blir skillnaden i prestanda märkbar?

Är riktigt hype på forza horizon 5 nu på tisdag.

Permalänk
Medlem

Ja. Det är tydlig skillnad i prestanda. Det man märker mest är nog de mycket kortare laddtiderna. Men i många spel gör även stabilare och/eller högre framerate sitt.