Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gamestop stänger alla butiker under 2020

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt Monster Hunter World fysiskt till PC för 130 där i höstas men det är nog mitt enda köp från Gamestop. Får se om de rear ut nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Håller med dig. På tal om omslag och spel. Minns när man öppnade ett nytt spel till PS1/PS2 och instruktionsboken luktade nytryckt papper. Den lukten skulle jag kunna tänka mig att ha som parfym, haha!

Kommer verkligen inte sörja GameStop. Som nämnt tidigare, alldeles för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, håller helt med, underbar lukt! Minns när jag köpte Metroid Prime till Gamecube när det var nytt (dock på Siba) och satt och luktade på handboken medan jag läste genom den. Var så mysigt med nyköpt plast och papper. Det kan jag sakna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Håller med dig. På tal om omslag och spel. Minns när man öppnade ett nytt spel till PS1/PS2 och instruktionsboken luktade nytryckt papper. Den lukten skulle jag kunna tänka mig att ha som parfym, haha!

Kommer verkligen inte sörja GameStop. Som nämnt tidigare, alldeles för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, som offsetryckare har jag aldrig hört någon säga att det luktar parfym på tryckeriet!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Händer väl att jag handlar där men oftast inte. Känns inte så motiverat att betala 100kr mer för spel för Switch jämfört med konkurrenterna tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Brukar ta en sväng igenom där när man är i stan då det känns lite retro och gå i en spelbutik men har aldrig köpt något.. väldigt dyrt tyvärr. Nu måste jag hinna med en sista tur före sista spelbutiken stänger!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nilox:

Gillar också deras mercs, de borde satsa på det istället och kanske ta in brädspel och sånt med istället.

Då blir de ju isåfall återigen ganska likt föregångsbutikskedjan Tradition (som sedermera köptes upp och blev EB Games som sedan blev Gamestop), vilken mest sålde brädspel och rollspel, men även fantasy/SF-litteratur; bland annat där jag köpte mina numera klassiska Dragonlance-trilogier av Margaret Weis och Tracy Hickman, "Dune" av Frank Herbert, och "Magician" av Raymond E. Feist, med mera.

Handlade även Kult, samt Mutant Chronicles-jox där när det begav sig. Synd och skam att de butikerna försvann. Uppköp är mest av ondo har jag kommit att tycka...

Har även inhandlat ett nummer av den extremt bisarra serien "Knights of The Round Dinner Table" där, någon gång för länge länge sedan nu. Den borde fortfarande stå någonstans i mina hyllor tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ehh beror ju på det där.

Själv är jag en spelsamlare av JRPG's och PS-exclusives. Finns inte spelet på fysisk utgåva så köper jag det inte till Playstation heller, även om det innebär att jag t.ex. lär importera från Japan direkt.

På PC sidan kör även jag exklusivt digitalt idag däremot, men det är mycket p.g.a. hur smidigt och snabbt det är att ladda ner genom Steam och dylika plattformer. Enda gången jag köper ett "fysiskt" exemplar är om jag vill ha fodralet till samlingen, t.ex. Blizzard spel, Battlefield och Command & Conquer när det begav sig en gång i tiden.

Du vet lika säker som mig att du är en utdöende art.
Även om du skulle bli en fridlysning, så kommer ditt fysiska sakta men säkert dö ut.

Ditt ända hopp, är som jag skrev innan, köpa fodral och skriva ut själv, men jag lovar du kommer att tröttna, efter några år.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Alltid varit så dyrt och köpt spelet online istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du vet lika säker som mig att du är en utdöende art.
Även om du skulle bli en fridlysning, så kommer ditt fysiska sakta men säkert dö ut.

Ditt ända hopp, är som jag skrev innan, köpa fodral och skriva ut själv, men jag lovar du kommer att tröttna, efter några år.

Helt ärligt väljer jag bort PSN för de är dyra, får oftast betala mer för deras digital smörja än en fysisk utgåva från webshop 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Haha, håller helt med, underbar lukt! Minns när jag köpte Metroid Prime till Gamecube när det var nytt (dock på Siba) och satt och luktade på handboken medan jag läste genom den. Var så mysigt med nyköpt plast och papper. Det kan jag sakna.

Haha, vad skönt att jag inte är ensam!

Skrivet av Kvickstick:

Haha, som offsetryckare har jag aldrig hört någon säga att det luktar parfym på tryckeriet!

Fantastiskt! Jag har själv jobbat i ett större tryckeri bland Heidelberg- och Rotoman-maskiner under några år och kan känna igen lukten lite grann, men ändå inte den där äkta "öppna handboken-lukten" som infann sig när man var liten. Det är något speciellt med det!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av skog1s:

Du vet lika säker som mig att du är en utdöende art.
Även om du skulle bli en fridlysning, så kommer ditt fysiska sakta men säkert dö ut.

Ditt ända hopp, är som jag skrev innan, köpa fodral och skriva ut själv, men jag lovar du kommer att tröttna, efter några år.

Det är dock ett tag kvar tills den dagen är kommen!

T.ex. så kommer nästa Xbox i 2 utgåvor, Anaconda och Lockhart (enligt information från Windows Insider - Forbes artikel). Sedan så är bakåtkompabilitet för nästa Xbox något som Microsoft skryter om med, vilket då nästan garanterat innebär stöd för fysiska skivor.

Även PS5 ser ut att komma med en Bluray läsare och även PS4 kompabilitet. Så med allt detta i åtanke tror jag att vi har åtminstone fram till 2027-2028 innan vi kanske börjar se dom fysiska skivorna dö ut. Speciellt då Stadia och liknande plattformer än så länge inte visat sig leverera som förväntat, inte nog åtminstone för att ersätta konsoler eller datorer i folks hem helt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är dock ett tag kvar tills den dagen är kommen!

T.ex. så kommer nästa Xbox i 2 utgåvor, Anaconda och Lockhart (enligt information från Windows Insider - Forbes artikel). Sedan så är bakåtkompabilitet för nästa Xbox något som Microsoft skryter om med, vilket då nästan garanterat innebär stöd för fysiska skivor.

Även PS5 ser ut att komma med en Bluray läsare och även PS4 kompabilitet. Så med allt detta i åtanke tror jag att vi har åtminstone fram till 2027-2028 innan vi kanske börjar se dom fysiska skivorna dö ut. Speciellt då Stadia och liknande plattformer än så länge inte visat sig leverera som förväntat, inte nog åtminstone för att ersätta konsoler eller datorer i folks hem helt.

Jag köper inte ens nästa generations Playstation om den skulle sakna optisk läsare med stöd för uhd bluray, jag kommer vara jätte sen in i det men jag har verkligen inte orkat köpa en separat spelare till bluray så jag hoppas ju på att få det på köpet när jag köper ps5.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kozmos:

Jag köper inte ens nästa generations Playstation om den skulle sakna optisk läsare med stöd för uhd bluray, jag kommer vara jätte sen in i det men jag har verkligen inte orkat köpa en separat spelare till bluray så jag hoppas ju på att få det på köpet när jag köper ps5.

Du kan vara lugn, Sony har redan bekräftat att PS5 har UHD Blu-ray-läsare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Du kan vara lugn, Sony har redan bekräftat att PS5 har UHD Blu-ray-läsare!

Najs, tack för upplysningen!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inga ja kommer sakna. Fast det med STEAM pengar måste ja kolla upp....

Skrivet av MetallicAcid:

I used to work for GameStop as a Store Manager many years ago. I hated the internal structure of the company to the point of quitting. I know that the people who work there are passionate about gaming though.

With this said, I know that there are still so many customers that relied on the service that GameStop provided. Those people will be forced to purchase from other chains now, and receive a worse customer experience because of it.

It is a massive loss for the consumer, and a large beacon of what the future of retail will look like in the very near future.

Dafuq..? ”Massive loss” HOW!? GameStop were crap, bro!

Skrivet av makarickiri:

Pratade med personalen på mitt lokala Gamestop förra året och ifrågasatte deras priser. Fick till svar att dom kan sätta vilka priser dom vill för Gamestop har inga konkurrenter..
Inte helt säker på hur han fick ihop det där. Tydligen är deras business one of a kind. 🙄
Skickades från m.sweclockers.com

Sa han det med rakt ansikte? Han va normal?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det går inte att förlita sig på att mindre insatta barn och föräldrar ska själva bära upp hela affärsrörelsen. Själv störde jag mig bl.a. på att man får ett begagnat spel när man köper ett nytt, d.v.s. fodralet har stått framme i butiken och omslagsplasten är självklart borta. Är du inte alert framme vid kassan har de hunnit sätta på ett plomberingsklistermärke som lämnar fula rester efter sig.

Förhoppningsvis skapar detta utrymme för nya fristående och entusiastdrivna butiker att ploppa upp runtom i landet, som kan ha varierande utbud och prissättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Sa han det med rakt ansikte? Han va normal?

Japp. Var deras butikschef jag pratade med som för övrigt är ganska rolig snubbe att snacka spel med. Han har väl delvis rätt då det inte finns renodlade fysiska spelbutiker i närheten. Men det finns ju andra butiker som säljer spel och merch tillsammans med massa annan skit. Det finns konkurrenter men kanske inte en 100% motsvarighet till GS. Sen ska man inte förneka allt som finns online.
Dom enda personerna jag såg köpa spel där var föräldrar utan koll. Annars handlade folk mest merch. När begagnade spel där är dyrare än nya i andra butiker så är ju något fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite sent ute men fick precis mail om att min lokala Gamestop (Umeå) stänger snart.
För mig så är det inte jätte konstigt att dom inte får sälja så mycket spel, jag menar tar man 699 - 749:- för ett nytt spel, medans konkurrenterna nån km bort ofta ligger nere på 549:- för samma spel så får du inte sälja så mycket.