Gamestop stänger alla butiker under 2020

Permalänk
Melding Plague

Gamestop stänger alla butiker under 2020

Uppgifter om att Gamestop lägger ned i Sverige visar sig stämma. Nu uppmanar företaget kunder att använda presentkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Helt ärligt har jag aldrig handlat därifrån förutom en burk Coca Cola. Men synd är det givetvis, tråkigt för de

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Gamestop går inte under pga folk handlar digitalt och online. De går under därför att de är svindyra och inte erbjuder någonting som inte t.ex Webhallen, Inet och Elgiganten redan gör och därpå gör bättre.
Det är bara larvigt hur allt beskylls den "digitala handeln" hela tiden när det är affärsplanen som är antik.

Permalänk
Hjälpsam

Fysiska spel är dött, om man inte lyckas ädra affärsriktningen så dör man.

Ta CDON som exempel som bara sålde CD-skivor från början, om de fortsatt på samma spår hade de dött med.

Det lilla som var roligt att kika på i GameStop vad geek-merch, bobble heads, små gadgets etc. De hade några få men kunde gott ställt om till något mer i stil med SiFi-bokhandeln där böckerna i sig är kärnan men nog sekundär på omsättningen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Med tanke på priser på t.ex begagnade spel dom har vs samma spel som man hittar till lägre pris på nätet, så blir det svårt att handla där. Jag vet att i USA så hade gamestop ganska generösa inbytes deals.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Proffsmoddare

I used to work for GameStop as a Store Manager many years ago. I hated the internal structure of the company to the point of quitting. I know that the people who work there are passionate about gaming though.

With this said, I know that there are still so many customers that relied on the service that GameStop provided. Those people will be forced to purchase from other chains now, and receive a worse customer experience because of it.

It is a massive loss for the consumer, and a large beacon of what the future of retail will look like in the very near future.

Permalänk
Medlem

Gillade deras merchandise synd att de går i konkurs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag handlar oftast spel i fysiskt format när det är till consol.
Men då går jag till elgiganten, mediamarkt, netonnet eller någon annan fysisk butik som säljer spelen betydligt billigare än gamestop gjort.

Det har ju tom varit dyrare att köpa begagnade spel på gamestop än nya spel på någon annan butik. Inte konstigt att de måste lägga ner.

Permalänk
Medlem

Sedan anställde gamestop folk som faktiskt tyckte om spel och inte esteter som kollar ner på disken medan de hjälper dig samt egirls. Detta var dock främst under ebgamestiden.
Tackar dock för deras tid då de va de enda i handeln som förstod att PEGI 18 inte var utfärdat av Göran Persson när man va liten. Fick tag på gtatitlar med mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Gillade deras merchandise synd att de går i konkurs

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, de går väl inte i konkurs som jag förstår det. Utan snarare anser de sig inte tjäna på att ha några butiker kvar i vårt lilla land.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men Gamestop är en global concern med säte i USA och butiker i flera andra länder än Sverige.

Permalänk
Medlem

Lätt hänt dock att spel kräver SSD och börjar ta uppemot 100-200 GB
Då kan det bli ett intressant läge för oss PC Gamers.

Förvisso kan man alltid installera på en mekanisk disk men generellt så anpassas nya spel allt mer för SSD:er.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam

Verkar sköta det snyggt, slutar sälja presentkort i god tid och uppmanar folka att använda befintliga. :up.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gillar också deras mercs, de borde satsa på det istället och kanske ta in brädspel och sånt med istället.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Mja, de går väl inte i konkurs som jag förstår det. Utan snarare anser de sig inte tjäna på att ha några butiker kvar i vårt lilla land.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men Gamestop är en global concern med säte i USA och butiker i flera andra länder än Sverige.

Antar att han menar den svenska delen, man brukar sätta upp företag i varje land man har butiker i om man är en internationell koncern. När man stänger ner ett företag så är det en konkurs som registreras.

Permalänk
Medlem

Det sista spelet jag köpte i fysisk form var Half Life 2, det förbeställde jag till och med. Året var 2004.
Jag fick inte ens hämta ut det själv för att det var 16 års gräns på spelet, jag var 13. Trodde inte de skulle bry sig i affären men det gjorde de, så fick be mamma att hämta ut det till mig, samtidigt som jag fejkade att jag hade "feber". Hon fattade givetvis att det var pga spelet och att jag inte alls var sjuk. Hon sjukanmälde mig endå och tillät att jag satt typ 12 timmar i sträck och spelade igenom det Det är kärlek det ni! Go mum!

Tycker det är rätt otroligt att GameStop har överlevt hittils. Imponerande!

Permalänk
Medlem

Får inte plats med hur mycket som helst på HDD så ja, jag köper spel på disk ganska ofta (PS4), synd att de stänger, har ingen annan butik i min stad.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Känns rimligt. Bra att de har en avslutningsprocess istället för konkurs där presentkort blir värdelösa direkt. Skulle gissa på att det eventuellt är bättre för de anställda också?

Jag har köpt på gamestop när det varit reor. Nu senast wii u beg för 480 kronor. Den var typ i nyskick med kartong och allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När konsoler som Xbox One säljs utan inbyggd skivläsare så blir det ju svårt att köpa spel i butik hur gärna man än vill. Det tråkiga är att man blir helt inlåst i Microsoft och Sonys ekosystem där det i praktiken inte finns någon som helst konkurrens och vad jag vet så går det inte att sälja sina spel när man tröttnat. Samtidigt får butikerna skylla sig själv när de inte hänger med i tiden och inser att det inte längre bara är finniga tonårskillar som spelar spel. Många av oss som växte upp på 70-80 talet är runt 50 år dag och spelar fortfarande, men går man in i en butik som säljer spel så märker man att man inte tillhör deras tilltänkta kundkrets.

Permalänk
Medlem

Mest använt Gamestop för att köpa Steam wallet cards som varit särskilt fördelaktigt nu med kronans värde mot euron

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Svindyra produkter, helt värdelöst begagnat program, man betalar nästan lika mycket som för nytt och man får nästintill ingenting för begagnat.

Resten av produkterna är helt enkelt dyrare än konkurrenterna/online, finns ingen poäng med butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Antar att han menar den svenska delen, man brukar sätta upp företag i varje land man har butiker i om man är en internationell koncern. När man stänger ner ett företag så är det en konkurs som registreras.

Att stänga ner en affärsverksamhet är inte nödvändigtvis en konkurs. Att begära sig i konkurs är en juridisk process som bara sker när skulderna överstiger tillgångarna. Utifrån framförhållningen lär inte Gamestop gå i konkurs, utan genomför i stället en kontrollerad avveckling.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Flufs förslag att de skulle bli mer Sci-Fi-bokhandeln lät intressant. Är nog nästan enklare att starta en ny firma då dock. Och det är nog inte Gamestop USA intresserade av.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MetallicAcid:

I used to work for GameStop as a Store Manager many years ago. I hated the internal structure of the company to the point of quitting. I know that the people who work there are passionate about gaming though.

With this said, I know that there are still so many customers that relied on the service that GameStop provided. Those people will be forced to purchase from other chains now, and receive a worse customer experience because of it.

It is a massive loss for the consumer, and a b large beacon of what the future of retail will look like in the very near future.

Massive loss is the word,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De stängde ner butiken här i stan tidigare i år. Jag har köpt där någon enstaka gång. De hade t.ex. 50% rabatt på begagnade Wii U spel innan de stängde.

Jag gillar fysiska spel men köper mest nya och då är GS dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att fysiska butiker försvinner, det brukar vara bra ställe att smita in på när damsällskapet vill shoppa: kläder, parfym, smycken, te etc.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Senaste spelet jag köpte i butik var The Orange box med cs 1.6 etc på GameStop för 10 års sen eller något sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Skyhöga priser, men deras begagnadlåda hade emellanåt guldkorn.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Gamestop går inte under pga folk handlar digitalt och online. De går under därför att de är svindyra och inte erbjuder någonting som inte t.ex Webhallen, Inet och Elgiganten redan gör och därpå gör bättre.
Det är bara larvigt hur allt beskylls den "digitala handeln" hela tiden när det är affärsplanen som är antik.

Problemet med Gamestops butiker är att de har väldigt små lokaler och extremt små lager. De kan inte expandera sitt sortiment till hushållsvaror/datorer/skrivbord, etc på grund av detta. Sedan har de alltid varit måna om att hålla sig till just spel för sina kunders skull.

Och på tal om den digitala handeln så stämmer det mycket väl att det digitala är det som övertar det fysiska, källa från exempelvis USA, då kan du tänka dig hur det ser ut här i Sverige som har en ännu mer utvecklad infrastruktur för nätverk och dess hastigheter:

https://www.statista.com/statistics/190225/digital-and-physic...

Skrivet av zeleni:

Med tanke på priser på t.ex begagnade spel dom har vs samma spel som man hittar till lägre pris på nätet, så blir det svårt att handla där. Jag vet att i USA så hade gamestop ganska generösa inbytes deals.

Ja, de har inte varit särskilt generösa med sina begagnade priser, men det är antagligen mer tänkt för kunderna som vill handla i butik, där de ser nypriset och ser sedan att den begagnade är 100kr billigare och kniper därför den istället. Det har uppenbarligen fungerat i en väldigt lång tid.

Skrivet av nilox:

Gillar också deras mercs, de borde satsa på det istället och kanske ta in brädspel och sånt med istället.

De har brädspel i form av Cluedo, Monopol, Trivial Pursuit, osv.

Skrivet av dlq84:

Antar att han menar den svenska delen, man brukar sätta upp företag i varje land man har butiker i om man är en internationell koncern. När man stänger ner ett företag så är det en konkurs som registreras.

Är det inte en frivillig likvidation av aktiebolag som sker? En konkurs är väl enbart om företaget har en stor skuld som måste återbetalas, då hade inte presentkort nu exempelvis varit giltiga, som med 4sound som nyligen gick i konken eller Toys R Us förra året.

Skrivet av GuuFi:

Svindyra produkter, helt värdelöst begagnat program, man betalar nästan lika mycket som för nytt och man får nästintill ingenting för begagnat.

Resten av produkterna är helt enkelt dyrare än konkurrenterna/online, finns ingen poäng med butikerna.

Helt fel. På Black friday exempelvis var Gamestop billigast på PS4 Pro (3299kr). På konsollerna har de alltid legat konkurrenskraftigt.

På spelen har du dock i överlag rätt, där har de varit dyrare än andra butiker, dock har det ofta dykt upp guldkorn (exempelvis AOT2 för Switch för 99kr, Smash bros för 349kr, World of Warcraft BFA preorder copy för 99kr, etc)

Med begagnatprogrammet har du också tyvärr fel, jag har personligen lyckats införskaffa en helt ny Nintendo Switch (2019, uppdaterade modellen) för 2400kr, köpt ett 10-tal Nintendo Switch AAA-titlar (Pokemon, Zelda, Luigis Mansion, etc)
för endast ca 150kr/styck istället för 699kr.

Det var bara att man behövde hålla ögonen öppna när de bra dealsen kom.

Ang. inbytesvärden på spelen så får man för nya spel som kostat 699kr ca 400-450kr den första veckan om man hinner spela klart det. Sedan går ju värdet självfallet ner snabbt eftersom majoriteten som vill ha spelet köper det inom de första veckorna. Därför går priserna ner för inbytet då det tar längre tid att sälja spelen och de tar upp viktig lagerplats.

Permalänk
Medlem

Handlar väldigt sällan på gamestop men köper oftast spel på fysisk media när det går så jag kan byta in dem när jag är klar. Har sparat många många tusen på detta istället för att ha ännu ett spel jag aldrig någonsin kommer installera igen i steamlistan.