Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Ah super. Kanske så Petterk tänkte.
Men det spelar ingen roll vart jag sätter routern då? Bara det kopplas som på bilden?

precis, det beror väl på var du vill ha bäst wifi.

Permalänk
Medlem

P.S. det är inte värt att köra switch i mediaskåpet för att få två dubbeluttag anslutna direkt till switchen. Vill du ha grejer anslutna med kabel i varje rum som har uttag går det enklare att lösa genom att all nätverksutrustning kopplas mot nätverksuttagen och att du bara kör patchkablar i mediaskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

P.S. det är inte värt att köra switch i mediaskåpet för att få två dubbeluttag anslutna direkt till switchen. Vill du ha grejer anslutna med kabel i varje rum som har uttag går det enklare att lösa genom att all nätverksutrustning kopplas mot nätverksuttagen och att du bara kör patchkablar i mediaskåpet.

Ska han inte ha en router? Sitta direkt mot det publika nätet?

[EDIT]
Ok sorry nu fattar jag hur du menade, men eftersom NAS äter upp det enda fungerande nätvärksuttaget i LAN kanske man vill ha lite fler uttag i andra rum på LAN? Visst på själva routern finns ju troligen tre lediga LAN-portar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ska han inte ha en router? Sitta direkt mot det publika nätet?

Varför tror du jag nämnde två uttag? Routern skulle han köra på tredje i det scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför tror du jag nämnde två uttag? Routern skulle han köra på tredje i det scenariot.

Ja sorry. Missade ditt inlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ska han inte ha en router? Sitta direkt mot det publika nätet?

[EDIT]
Ok sorry nu fattar jag hur du menade, men eftersom NAS äter upp det enda fungerande nätvärksuttaget i LAN kanske man vill ha lite fler uttag i andra rum på LAN? Visst på själva routern finns ju troligen tre lediga LAN-portar också.

Eftersom han ska köra med en router har han ju minst tre tillgängliga portar direkt i den att använda i samma rum, precis som du antyder.

Säg att han kör routern i vardagsrummet – en port går till WAN (router) > LAN1 (mediaomvandlare), en nätverksport på routern går till den andra porten på uttaget för att ta det lokala nätverket till mediaskåpet, i mediaskåpet patchas den porten till en av portarna i uttaget i sovrum 2. I sovrum 2 kör han en vanlig switch, sin NAS och sin stationära speldator, från den switchen drar han också en kabel till den andra porten på uttaget i sovrum 2. Sen kan han i mediaskåpet patcha sovrum 2-returen till sovrum 1 för att där koppla in t.ex. en smarttv. Enda som behövs inhandlas är patchkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Men oavsett vad kan jag ju inte koppla 4 utgångar till 6 ingångar. Då blir ju 2 av ingångarna på patchpanelen ej inkopplade!?

Finns mindre routrar med switchar inbyggda; mitt mediaskåp är nog mindre än ditt och jag får plats med en R7800 där inne.

Sedan BRUKAR man inte koppla allt till alla uttag.

Sedan tror jag någon nämnde att man kunde köra ut routern och sedan koppla tillbaka den in mot mediaskåpet igen och så kan du trycka in en stor switch där inne om du prompt vill nyttja alla uttag. Då får du tänka det som att två uttag får gå åt för "wifi på det stället" ungefär.

Hur du nu vill motivera det för dig själv är ju upp till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom han ska köra med en router har han ju minst tre tillgängliga portar direkt i den att använda i samma rum, precis som du antyder.

Säg att han kör routern i vardagsrummet – en port går till WAN (router) > LAN1 (mediaomvandlare), en nätverksport på routern går till den andra porten på uttaget för att ta det lokala nätverket till mediaskåpet, i mediaskåpet patchas den porten till en av portarna i uttaget i sovrum 2. I sovrum 2 kör han en vanlig switch, sin NAS och sin stationära speldator, från den switchen drar han också en kabel till den andra porten på uttaget i sovrum 2. Sen kan han i mediaskåpet patcha sovrum 2-returen till sovrum 1 för att där koppla in t.ex. en smarttv. Enda som behövs inhandlas är patchkablar.

Får mig att minnas token ring, inga bra minnen direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Får mig att minnas token ring, inga bra minnen direkt...

Alternativet är ju att ta ett dubbeluttag i anspråk till routern och köra t.ex. en Ubiquiti US-8-switch i mediaskåpet. Driva switchen med en PoE-injektor, eftersom de flesta switchar har stora AC/DC-adaptrar eller kör Schuko (CEE 7/4 eller 7/7). Den lösningen skulle begränsa dig till två trådade enheter i två av rummen och tre i det tredje och kosta 1500 kr.

Mediaskåpet/uttagen är ju till för att folk ska kunna placera routern i valfritt rum och koppla IPTV till valfritt rum. Det är inte anpassat för att köra lokalt nätverk på alla sex portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom han ska köra med en router har han ju minst tre tillgängliga portar direkt i den att använda i samma rum, precis som du antyder.

Säg att han kör routern i vardagsrummet – en port går till WAN (router) > LAN1 (mediaomvandlare), en nätverksport på routern går till den andra porten på uttaget för att ta det lokala nätverket till mediaskåpet, i mediaskåpet patchas den porten till en av portarna i uttaget i sovrum 2. I sovrum 2 kör han en vanlig switch, sin NAS och sin stationära speldator, från den switchen drar han också en kabel till den andra porten på uttaget i sovrum 2. Sen kan han i mediaskåpet patcha sovrum 2-returen till sovrum 1 för att där koppla in t.ex. en smarttv. Enda som behövs inhandlas är patchkablar.

Det är en väldigt bra lösning 😊👍
Nu tror jag TS har fått alla bra förslag, så nu är det bara att köra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alternativet är ju att ta ett dubbeluttag i anspråk till routern och köra t.ex. en Ubiquiti US-8-switch i mediaskåpet. Driva switchen med en PoE-injektor, eftersom de flesta switchar har stora AC/DC-adaptrar eller kör Schuko (CEE 7/4 eller 7/7). Den lösningen skulle begränsa dig till två trådade enheter i två av rummen och tre i det tredje och kosta 1500 kr.

Mediaskåpet/uttagen är ju till för att folk ska kunna placera routern i valfritt rum och koppla IPTV till valfritt rum. Det är inte anpassat för att köra lokalt nätverk på alla sex portar.

Ja det såg trångt ut, har dock gjort som jag beskrev hos min mor som har en massa anslutna apparater. Det är en pytteliten femportars switch, lyckades knö in den och ac-adapter efter att jag möblerat om lite i skåpet. Kanske borra ett hål i luckan ock sätta fast ac-adaptern på utsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja det såg trångt ut, har dock gjort som jag beskrev hos min mor som har en massa anslutna apparater. Det är en pytteliten femportars switch, lyckades knö in den och ac-adapter efter att jag möblerat om lite i skåpet. Kanske borra ett hål i luckan ock sätta fast ac-adaptern på utsidan?

Problemet med AC/DC-adaptrarna är ju mest att de inte får plats vid varandra i uttaget. Går ju att lösa med grenuttag, eller förlängningskabel. Det blir ju fortfarande bara två dubbeluttag på switchen om man inte lyckas få in routern också. Går gör det ju, men man kommer inte kunna fästa grejerna. Router, switch och huebrygga kommer han definitivt inte få in i mediaskåpet däremot. Princip det sista han behöver göra om han vill ha sina 6 st nätverksportar för sitt lokala nät att använda till annat. Sen kommer han ju i något rum ändå troligen ha fler än två prylar som ska anslutas med kabel.

Att göra förändringar på och borra hål i något man inte äger är dock inget jag skulle säga är att göra det lätt för sig. Hade man ägt allt hade det ju bara varit att ta dit elektriker så man får vettigare eluttag eller t.o.m. byta mediaskåp.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Om du tittar på min skiss ser du att man inte behöver ha routern i mediaskåpet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

@Petterk: Om du tittar på min skiss ser du att man inte behöver ha routern i mediaskåpet...

Om du läst mina inlägg så antyder jag att han får enklare att ansluta sina grejer om han kör switchen utanför mediaskåpet. Router med fyra portar (exkl WAN) plus hans åtta-port switch ger han möjlighet att ansluta 10 prylar med kabel. Bara router ger han möjlighet att köra kabel i två av rummen till kostnaden av en kort nätverkskabel. Mitt tips har varit att inte göra det svårare än det är.

Skrivet av alexander_e_b:

*Ska jag då koppla in en kabel från Mediaomvandlaren till routern sedan en vidare till switchen för att koppla in i patchpanelen (alla 6 ingångarna)? Sedan kan man väl koppla på Nasen i vilket uttag som?*

Skrivet av alexander_e_b:

Dem har nog inte tänkt alls
4 utgångar i mediaomvandlaren till 6 ingångar i patchpanelen.