Permalänk

Hur ska jag koppla? (Stadsfiber)

Hej.

Har fått stadsfiber inkopplat men vet inte riktigt hur jag ska koppla.
Såhär ser det ut.

Hur ska jag koppla om jag ska koppla in alla uttagen från mediaomvandlaren till patchpanelen. (Har 6 ingångar och 4 utgångar)
Ska koppla in router men vart? (Har 6 uttag i lgh)
Har en 8 portar switch som kanske kommer till användning?
Och en Nas som också ska kopplas in.

Ska jag då koppla in en kabel från Mediaomvandlaren till routern sedan en vidare till switchen för att koppla in i patchpanelen (alla 6 ingångarna)?
Sedan kan man väl koppla på Nasen i vilket uttag som?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ser en installations guide där 😁

Om de har installerat fiber så är ju mediaomvandlaren redan installerad. Du har sen RJ45 portar till internet/routern.

Vad heter prylarna som sitter där?

Använder du iptv/tele?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@alexander_e_b: Mediaskåpet ser inte ut att vara anpassat för mer än mediaomvandlaren. Om du kan använda valfri port i mediaomvandlaren (beror på nätägare/bestånd) så sätter du in routern i förslagsvis uttaget LAN1 eller LAN2 går till. Skulle nog säga att gör bara ändring ifall du behöver.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Ser en installations guide där 😁

Om de har installerat fiber så är ju mediaomvandlaren redan installerad. Du har sen RJ45 portar till internet/routern.

Vad heter prylarna som sitter där?

Använder du iptv/tele?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en Inteno (Telia)

Man ska kunna kolla på IPTV i samtliga uttag i lgh. Men inget vi har idag via fiber. (Eller tele för den delen)
Ja jag ska ju koppla från mediaomvandlaren till patchpanelen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@alexander_e_b: Mediaskåpet ser inte ut att vara anpassat för mer än mediaomvandlaren. Om du kan använda valfri port i mediaomvandlaren (beror på nätägare/bestånd) så sätter du in routern i förslagsvis uttaget LAN1 eller LAN2 går till. Skulle nog säga att gör bara ändring ifall du behöver.

Va?

Jag ska inte gör någon förändring på nått.
Vill bara veta hur jag ska koppla det.
4 uttag går från mediaomvandlaren.
Det finns 6 uttag i lgh. (2st i 3 olika rum)
Jag har en router som ska kopplas in, samt en NAS. (Vill ju ha tillgång till min Nas i nätverket)
Även en Hue bridge ska kopplas in.
Har även en switch jag kan koppla in om det behövs.

Men nej, det får inte plats en router i skåpet om det va det du tänkte på

Permalänk
Medlem

@alexander_e_b: Du ska koppla ifrån mediaomvandlaren till router, sedan till switch, sedan till patchpanelen.

Har du dubbeluttag i något rum?
Koppla ifrån mediaomvandlaren till ex. LAN1 på patchpanel, sedan i rummet med LAN1 kopplar du in din router till WAN.
Sedan valfri port ifrån router till det andra vägguttaget ex LAN2.
I skåpet med patchpanelen kopplar du då in din switch ifrån LAN2 till valfri port och sedan övriga portar på switchen till resterande uttag i patchpanelen.

(LAN1 LAN2 namnen har jag hittat på, kolla hur du har det på plats.)

Edit: Missade att du skrev att du har dubbeluttag i varje rum.
Placera routern i valfritt rum, notera vad det står på uttagen och koppla enligt ovan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@alexander_e_b: Koppla kabeln som går från medieomvandlaren till LAN1 till WAN på din router istället. Sedan kopplar du en utgång från din router till "ingång" på sin switch. Sedan kopplar du ur den kabeln som går från mediaomvandlare till LAN2. Sedan kopplar du in 6 kablar från din switch till LAN1-LAN6 som du har i skåpet. Till sist så kopplar du in din NAS på en av utgångarna på din switch också. Då kommer du ha 2 uttag i varje rum som du kommer kunna koppla in utrustning i. Och alla utrustning för att få det att fungera sitter på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Va?

Jag ska inte gör någon förändring på nått.
Vill bara veta hur jag ska koppla det.
4 uttag går från mediaomvandlaren.
Det finns 6 uttag i lgh. (2st i 3 olika rum)
Jag har en router som ska kopplas in, samt en NAS. (Vill ju ha tillgång till min Nas i nätverket)
Även en Hue bridge ska kopplas in.
Har även en switch jag kan koppla in om det behövs.

Men nej, det får inte plats en router i skåpet om det va det du tänkte på

Mediaomvandlare > router > switch > trådade enheter. D.v.s. om du inte kör TV så vanligtvis LAN1 på mediaomvandlaren till WAN på routern, resten på ditt lokala nätverk/switch-sidan på routern. Var du vill ha routern är ju princip efter tycke och smak, men LAN1 är ju redan kopplat till ett nätverksuttag du kan använda.

Permalänk

Men visst kan jag koppla Nasen till någon av dem trådade utgångarna i lgh. Behöver inte kopplas till router eller switchen direkt?

Permalänk
Medlem

@alexander_e_b: Japp!
Men dom trådade utgångarna i lgh behöver kopplas till switch/router i andra änden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@alexander_e_b: Visst kan du det precis som @Lembritt skriver. Däremot så kan det väl vara dumt att binda upp ett uttag i din lägenhet till något som du inte behöver ha "fysisk" tillgång till utan lika gärna kan stå "undanskymt". Därav mitt förslag att koppla in allt som du inte behöver "pilla på" så nära din mediaomvandlare som möjligt.

Permalänk

Tack för all återkoppling.
Bara hitta nått bra sätt att koppla dem till ett eluttag :s

Man har ju tyvärr satt den i hallen, utan något uttag mer än det i skåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Tack för all återkoppling.
Bara hitta nått bra sätt att koppla dem till ett eluttag :s

Man har ju tyvärr satt den i hallen, utan något uttag mer än det i skåpet.

Du har väl uttag bredvid nätverksuttagen? Är det dubbeluttag eller enkeluttag du har i lägenheten?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du har väl uttag bredvid nätverksuttagen? Är det dubbeluttag eller enkeluttag du har i lägenheten?

Tänkte sätta allt vid mediaskåpet. Dock dem ända uttagen här är dem man ser på bilden (trippel eurouttag)
Är placerat intill proppskåpet i hallen. Utan någon ann an strömkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Tänkte sätta allt vid mediaskåpet. Dock dem ända uttagen här är dem man ser på bilden (trippel eurouttag)
Är placerat intill proppskåpet i hallen. Utan någon ann an strömkälla.

Har du nätverksuttag i hallen? Är nätverksuttagen dubbla uttag eller 6 st enkla?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du nätverksuttag i hallen? Är nätverksuttagen dubbla uttag eller 6 st enkla?

Nej inget i hallen. Dubbel i 2 sovrum samt ett dubbel i vardagsrummet.
Dubbeluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Nej inget i hallen. Dubbel i 2 sovrum samt ett dubbel i vardagsrummet.

Säga att LAN1 (och DATA 01 eller 02) redan sitter till uttaget i vardagsrummet, vad hindrar dig då från att köra routern och switchen (om du ska ha mer än fyra enheter med kabel) där?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Säga att LAN1 (och DATA 01 eller 02) redan sitter till uttaget i vardagsrummet, vad hindrar dig då från att köra routern och switchen (om du ska ha mer än fyra enheter med kabel) där?

Sorry. Men min sista fråga va mer en elfråga.
Har inga eluttag, förutom det i skåpet.
Dåligt förklarat av mig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Sorry. Men min sista fråga va mer en elfråga.
Har inga eluttag, förutom det i skåpet.
Dåligt förklarat av mig :/

Mediaomvandlare > patchkabel till uttag på patchpanel > uttag > router och om du vill köra något i ett annat rum kör en patchkabel mellan switch/lan-portarna på routern tillbaka till mediaskåpet och patcha till annat rum. Vad är det för problem med det? Eluttag finns väl i vardagsrummet och sovrummen?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Mediaomvandlare > patchkabel till uttag på patchpanel > uttag > router och om du vill köra något i ett annat rum kör en patchkabel mellan switch/lan-portarna på routern tillbaka till mediaskåpet och patcha till annat rum. Vad är det för problem med det? Eluttag finns väl i vardagsrummet och sovrummen?

Men jag vill ju ha routern och switchen vid mediaskåpet.
Mediaomvandlare-> Router-> Switch-> patchpanel.

Men mitt problem blev inte nätverket tillslut utan elen

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Men jag vill ju ha routern och switchen vid mediaskåpet.
Mediaomvandlare-> Router-> Switch-> patchpanel.

Men mitt problem blev inte nätverket tillslut utan elen

Men varför? Vad är problemet med att köra routern i t.ex. vardagsrummet? Hade fastighetsägaren/föreningen tänkt att ni ska installera utrustning i hallen hade de installera ett mediaskåp som hade plats för routern. Har du ens hål för kabeldragning om du sätter utrustningen i hallen?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Men varför? Vad är problemet med att köra routern i t.ex. vardagsrummet? Hade fastighetsägaren/föreningen tänkt att ni ska installera utrustning i hallen hade de installera ett mediaskåp som hade plats för routern. Har du ens hål för kabeldragning om du sätter utrustningen i hallen?

Dem har nog inte tänkt alls
4 utgångar i mediaomvandlaren till 6 ingångar i patchpanelen.

Permalänk

En annan fråga.
Spelar det ingen roll vart jag sätter min router då?
Jag vill ju ha tillgång till Nas och routern från alla mina uttag i lgh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Dem har nog inte tänkt alls
4 utgångar i mediaomvandlaren till 6 ingångar i patchpanelen.

De har nog visst tänkt. Tänk själv här? IPTV kan köras direkt från mediaomvandlaren, så du kan få IPTV i valfritt uttag i de tre rummen (med uttag) plus att du kan köra routern i vilket av de tre rummen du vill. Du kan också göra som jag skrev tidigare.

Frågan är vad du tänker med routern i hallen? Finns håltagning/hål att dra kablar genom ens? Som jag sa i första inlägget gör så små förändringar du kan, då gör du det inte svårt för dig.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De har nog visst tänkt. Tänk själv här? IPTV kan köras direkt från mediaomvandlaren, så du kan få IPTV i valfritt uttag i de tre rummen (med uttag) plus att du kan köra routern i vilket av de tre rummen du vill. Du kan också göra som jag skrev tidigare.

Frågan är vad du tänker med routern i hallen? Finns håltagning/hål att dra kablar genom ens? Som jag sa i första inlägget gör så små förändringar du kan, då gör du det inte svårt för dig.

Men oavsett vad kan jag ju inte koppla 4 utgångar till 6 ingångar. Då blir ju 2 av ingångarna på patchpanelen ej inkopplade!?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Mediaomvandlare > router > switch > trådade enheter. D.v.s. om du inte kör TV så vanligtvis LAN1 på mediaomvandlaren till WAN på routern, resten på ditt lokala nätverk/switch-sidan på routern. Var du vill ha routern är ju princip efter tycke och smak, men LAN1 är ju redan kopplat till ett nätverksuttag du kan använda.

Nu skriver du ju två olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Hej.

Har fått stadsfiber inkopplat men vet inte riktigt hur jag ska koppla.
Såhär ser det ut.

https://i.imgur.com/PlbFm0x.jpg

Hur ska jag koppla om jag ska koppla in alla uttagen från mediaomvandlaren till patchpanelen. (Har 6 ingångar och 4 utgångar)
Ska koppla in router men vart? (Har 6 uttag i lgh)
Har en 8 portar switch som kanske kommer till användning?
Och en Nas som också ska kopplas in.

Ska jag då koppla in en kabel från Mediaomvandlaren till routern sedan en vidare till switchen för att koppla in i patchpanelen (alla 6 ingångarna)?
Sedan kan man väl koppla på Nasen i vilket uttag som?

Tacksam för all hjälp!

Koppla så här för att ställa router i vardagsrummet.

PP=PatchPanel
VR=VardagsRum
MC=Mediakonverterare
SW=Switch (hoppas du har en lite som får plats i skåpet).

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Koppla så här för att ställa router i vardagsrummet.

PP=PatchPanel
VR=VardagsRum
MC=Mediakonverterare
SW=Switch (hoppas du har en lite som får plats i skåpet).
https://i.imgur.com/diKY0Cf.png

Ah super. Kanske så Petterk tänkte.
Men det spelar ingen roll vart jag sätter routern då? Bara det kopplas som på bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Men oavsett vad kan jag ju inte koppla 4 utgångar till 6 ingångar. Då blir ju 2 av ingångarna på patchpanelen ej inkopplade!?

Ska du använda alla sex portar till ditt lokala nätverk behöver du ju sju nätverkskablar ut från mediaskåpet, förutsatt att du inte har en switch (eller strömadapter som får plats i mediaskåpet) som du kan köra på.

Det är inte tänkt att alla uttag ska nyttjas till lokalt nät. Det är typ tänkt för 1 port till bredbandsroutern, 1-3 portar till TVs/tv-mottagare. Dubbeluttag betyder att du kan dra t.ex. WAN till vardagsrummet och sen koppla in ditt lokala nät till uttaget i sovrum 2 med hjälp av ett par patchkablar för att där ställa exempelvis NAS:en eller en dator.

Enda möjligheten att köra en switch i mediaskåpet är nog en som drivs via PoE.

Rita var du vill ha grejerna, en planskiss.

Skrivet av alexander_e_b:

Nu skriver du ju två olika saker.

Va?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ska du använda alla sex portar till ditt lokala nätverk behöver du ju sju nätverkskablar ut från mediaskåpet, förutsatt att du inte har en switch (eller strömadapter som får plats i mediaskåpet) som du kan köra på.

Det är inte tänkt att alla uttag ska nyttjas till lokalt nät. Det är typ tänkt för 1 port till bredbandsroutern, 1-3 portar till TVs/tv-mottagare. Dubbeluttag betyder att du kan dra t.ex. WAN till vardagsrummet och sen koppla in ditt lokala nät till uttaget i sovrum 2 med hjälp av ett par patchkablar för att där ställa exempelvis NAS:en eller en dator.

Enda möjligheten att köra en switch i mediaskåpet är nog en som drivs via PoE.

Rita var du vill ha grejerna, en planskiss.

Va?

Se ovan

Tror bara vi missuppfattade varandra eller jag dig.