Ny dator, behålla GPU (GTX 970), första bygge sen 2012

Permalänk
Medlem

Ny dator, behålla GPU (GTX 970), första bygge sen 2012

Hej!

Köpte min dator år 2012 och har uppgraderat vissa delar här och där (uppgraderat GPU från 560 Ti, till 670, sen till 970), men känner att det nu är dags att bygga nytt. Det bygget jag tittat på är följande:

Tänkte vänta till black friday med att köpa allting, vilket är lite jobbigt då jag är snuskigt sugen på att köra Jedi Fallen Order, som kom ut igår, men känner att det är bättre att köra när jag väl uppgraderat. Anledningen till att jag inte valt att ha med en GPU är att min 970 gör fortfarande väldigt bra ifrån sig. Jag spelar mycket FPS/RPG, och har väldigt sällan problem med prestandan. Har spelat mycket Battlefront II, kör allting på Ultra och får mellan 60-80 fps. Nya Modern Warfare ger mig 60-75 fps med nästan högsta inställningarna (med få undantag, skuggor på low bl.a.). Därför skulle jag vilja uppgradera resten av datorn för att se om det "räcker", och om det inte gör det så tänkte jag köpa ett 5700 XT.

Budget utan grafikkort är runt 10k, budget med grafikkort runt 15k.

Uppskattar all feedback!

Permalänk
Viking

@Lodethi: Byt ut ssd:n till en a2000

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Kan du utveckla? Jag har ingen erfarenhet med m2 SSD, vad är skillnaden/fördelen?

Permalänk
Medlem

Kanske något annat nätagg med. Betala nästan 900 för ett mediokert CX agg, när det går att få tag i bättre för mer eller mindre samma pengar.

Tex : https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5142057

Permalänk
Medlem

@elixyr:

Tack! Andra tankar?

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu just nu då?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Viking
Skrivet av Lodethi:

@Donnerstal: Kan du utveckla? Jag har ingen erfarenhet med m2 SSD, vad är skillnaden/fördelen?

En vanlig sata ssd som du valde har ca 500 mb/s i läs- och skrivhastiget, medans en a2000 är en nvme ssd som har ca 2000 mb/s läs- och skrivhastiget. Alltså ca 4 ggr snabbare. Dessutom så är det ju mycket smidigare med en m.2 ssd.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

En vanlig sata ssd som du valde har ca 500 mb/s i läs- och skrivhastiget, medans en a2000 är en nvme ssd som har ca 2000 mb/s läs- och skrivhastiget. Alltså ca 4 ggr snabbare. Dessutom så är det ju mycket smidigare med en m.2 ssd.

Flikar in med en fråga. Hur är "hållbarheten" på en m2 jämfört med SSD? Alltså kvalité och livslängd? Du verkar ha koll

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Grobar:

Flikar in med en fråga. Hur är "hållbarheten" på en m2 jämfört med SSD? Alltså kvalité och livslängd? Du verkar ha koll

M.2 SSD:er är väldigt små och tätt packade. De monteras ofta på baksidan av moderkortet där det är dåligt luftflöde. Därför blir de mycket varmare. Blir de för varma så sänks deras läs och skriv-hastigheter, risken för att de håller för ett mindre antal läsningar och skrivningar än vad som är specificerat ökar också.

Men generellt är det inget problem ändå. De håller så himla länge ändå så när den väl dör så har du antagligen slutat använda den för att den har så liten kapacitet ändå.

Vad har du idag?
Det är inte så att du har en i5:a som kan bytas ut mot en i7:a I samma moderkort?
Du kan inte återanvända chassi eller PSU?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Byggde som sagt datorn år 2012, i5 2500k

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Då är det ju inget att diskutera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodethi:

Verkar vara demoversion av moderkortet?

Om du vill spara en peng, rekommenderar jag B450 A Pro från MSI. Motsvarar B450 Tomahawk, med annat utseende samt avsaknad av led ljus.

Edit: fungerar direkt ur lådan med Ryzen 3000 serien.

880kr

https://cdon.se/hemelektronik/msi-b450-a-pro-max-moderkort-at...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lodethi: Angående SSDn så kan du läsa NordicHardwares recension om du vill ha mer motivering varför A2000 är att föredra framför SATA SSDer.

Ett problem med din bygge är att moderkortet har utgått hos Inet, så priset som visas på komponentkoll stämmer inte. Alla AMD-moderkort som inte är X570 kräver också en BIOS-uppdatering för att fungera med Ryzen 3000, vilket kan ställa till det eftersom man ofta behöver en äldre processor för att kunna utföra uppdateringen. Alla MSI-moderkort med Max i namnet ska vara uppdaterade från fabrik, i övrigt får man kolla om butiken skriver något om det.

Det finns även en del moderkort med BIOS flashback, en funktion som gör att man kan uppdatera BIOS utan processor. Bland de billigare moderkort verkar det dock mest bara vara MSI som har den funktionen, och då kan man lika gärna bara köpa ett av deras Max-moderkort istället.

Skrivet av miizoo:

Om du vill spara en peng, rekommenderar jag B450 A Pro från MSI. Motsvarar B450 Tomahawk, med annat utseende samt avsaknad av led ljus.

Kan vara värt att påpeka att det egentligen inte är CDON som säljer moderkortet, utan de agerar bara mellanhand för ComputerSalg. Det är troligtvis bättre att bara köpa direkt från ComputerSalg än att blanda in en tredje part som kan strula vid eventuellt garantiärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Alla AMD-moderkort som inte är X570 kräver också en BIOS-uppdatering för att fungera med Ryzen 3000, vilket kan ställa till det eftersom man ofta behöver en äldre processor för att kunna utföra uppdateringen.

Det stämmer ju (i princip) inte längre.
Det var bara i början man behövde tänka på det.
De flesta moderkort man köper från hyllan hos handlare idag är uppdaterade för Ryzen 3000.
Man ska ha riktig otur och få en gammal hyllvärmare som inte är uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Det stämmer ju (i princip) inte längre.
Det var bara i början man behövde tänka på det.
De flesta moderkort man köper från hyllan hos handlare idag är uppdaterade för Ryzen 3000.
Man ska ha riktig otur och få en gammal hyllvärmare som inte är uppdaterad.

Det är knappast något man bara bör ta för givet om man inte själv har möjlighet att utföra BIOS-uppdateringen, man vet aldrig hur länge ett visst moderkort har legat i diverse lager innan man får det. Vill man chansa så får man väl göra det, men det finns säkra kort att välja.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Har nu kommit fram till detta (GPU inkluderat bara för att):

Tack @perost och @Rospigg för diskussionen kring moderkort, har valt att köra på en MSI B450 A-PRO MAX, har uppfattat det som att det inte bör vara några problem med BIOS uppdatering om jag väljer det moderkortet.

En annan sak jag undrar, kommer min CPU-fläkt tillåta maximal RAM-kapacitet? Min nuvarande CPU-fläkt blockerar nämligen ett RAM-intag.

Permalänk
Medlem

Behöver du en ny fläkt? Det följer med en tillsammans med CPU:n som ska vara helt ok.

Permalänk
Medlem

@Halvmånen: senast jag byggde dator hörde jag att alla stock-fläktar var usla och att man alltid skulle uppgradera, efter lite googling verkar det som att stock-fläkten för 3700x ska vara helt okej, och att det inte behövs uppgraderas om man inte planerar att överklocka (vilket inte jag kommer göra). Grymt, då sparar jag några hundringar! Tack