Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Hur har du kopplat hubben? Du måste slå om den till PWM på moderkortet, annars fungerar inte fläktstyrningen.

Sen tror jag inte du får så stor skillnad om du tar bort gallret eller inte, då HF-14 har nästan dubbla flödet och det är väl först då man märker stor skillnad på filtret.

Hubben fungera fläktarna snurra upp under load tillsammans med CPU fläkten.
CPU fläkten är kopplad i första 4 pins på hubben och hubben är kopplad till cpu fan på moderkortet.
och 3 pins chassi fläktarna till 3 pins uttagen i hubben.

Jag kör dom i Asus Fan expert 2+ med Smart mode men det visa ju endå bara cpu fläktens RPM och dom andra är ju 3 pin och styrs via DC antar jag? Jag ser ju aldrig hur snabbt dom snurra.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeedy:

Kan tillägga att jag köpte 1 Corsair ML140 PRO LED och testade lite.

Jag satte den baktill och den som satt där i botten, 3 original in och ML 140 ut och stresstestade datorn och spelade några timmar.
Det var knappt ingen skillnad alls 1-3 grader kanske testade mixa lite med höga och låga varv osv.
Testade även med samma setup och ta bort fläktfiltret och öppna fronten men det gjorde absolut ingen skillnad alls i mitt chassi.

Nu är jag lite inne på att fläktarna inte snurra på lika mkt som jag vill.
Dom är idag kopplade till hubben via CPU fläkten och där sitter en Hyper 212 Black Edition
Som visa sin RPM och dom 3 original fläktarna styrs ju med % av vad CPU fläkten går på eller?
Och den Cool master fläkten går ju upp 2000 rpm och har satt den på ca 1000 rpm idle och sen går den upp till max 1400.
Sen börja den låta rätt mkt och cpu håller sig hyffsad sval.
Detta innebär ju att chassi fläktarna går ju i 500 rpm idle och snurra upp kanske till 700 under load.

Utblåsfläkten sitter i chassi fan 1 så den styrs efter annat schema för den ska trycka ut lite mer.
Så nu fundera jag på att kopplar hubben via ett chassi fan uttag och slopa att ha den igenom cpu headern.
Detta för att jag fortfarande tycker Grafikkortet blir för varmt och att det flyttas för lite luft igenom lådan.

Nån som vet hur original fläktarna låter i högre varvtal kan man har dom i 800 idle?

Fläktarna som följer med R6 är specade till 18.9dB vid 1000 rpm. Problemet som jag ser det med de fläktarna som intag är det statiska trycket det är väldigt lågt som om du ska ha kvar dem hade jag sett dem som utblås och sen skaffat typ ML140/NF-A14/HP-14 eller liknande typ av fläkt som intag då borde du ha ett generellt bättre flöde i chassit.

Jag hade satt 2-3 x 140 mm i fronten med högt statiskt tryck sen satt 1x 140 mm utblås bak och sen 1x 140 mm utblås precis ovanför CPUn i det chassit av variant högt luftflöde istället. Ser ingen större nytta med fler fläktar än så. Sen hade alla dessa chassifläktar fått ligga runt 700-800 rpm.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk

Är det en sval och tyst dator du söker så rekommenderar jag ett chassi med mesh front. Typ Meshify C .