Orimlig surfkostnad Serbien.

Permalänk
Entusiast

Nog för att det här med roamingkostnader utanför EU har uppmärksammats i media tidigare, men 120 kr/MB är ju faktiskt helt absurt! Hallon ska väl dock ha cred för att en relativt låg spärr fanns på plats.

Hos min "budgetoperatör" Vimla gäller tydligen en fast kostnad om 39 kr för 250 MB om dagen i t.e.x Serbien. Det är ju fullt överkomligt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

525:- är ingen stor summa i sig och självklart betalar jag om grabben har gjort något galet. Dock tycker jag ändå inte att kostnaden på 120:-/MB är skälig med tanke på att alla människor inte är lika tekniskt kunniga och kanske inte förstår sig på roaming oavsett sett om media har skrivit om detta tidigare. Det är otroligt lätt att missa att slå av roaming om man inte reser ofta eller är så tekniskt lagd. Som jag också skrev så är det bra att Hallon också har satt ett relativt lågt tak innan trafiken stängs av.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med fullständigt om allt.
Men ansvaret hamnar ju ändå på kunden :/
Är väl stora skillnader mellan länder beroende på vilka avtal operatören kan fixa länderna emellan?

Permalänk
Medlem

De balkanländer som inte är med i EU är ju rena bananrepublikerna. Var i makedonien och skulle stanna där en vecka. En vecka blev drygt 3 veckor när det körde ihop sig med flyg och det inte fanns internet någonstans. Som tur var stängde jag av roaming eftersom jag hade blivit förvarnad.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har själv stängt av roaming manuellt på min och på hans telefon som i stort sett är nyinstallerad så lär roaming per automatik ha varit aktiverad. Inget val som vi aktivt gjort att detta skulle vara aktiverat utan jag tror att inställningen är aktiverad från början, men kan ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Well, telefonen aktiverar inte surf utanför sitt SIM-korts hemnät, i ditt fall är det Tres nät, utan att roaming är på, så på något sätt har han aktiverat det. Mellanlandade han i något land som är inom Europeiska Unionen kanske?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Well, telefonen aktiverar inte surf utanför sitt SIM-korts hemnät, i ditt fall är det Tres nät, utan att roaming är på, så på något sätt har han aktiverat det. Mellanlandade han i något land som är inom Europeiska Unionen kanske?

Fast det är ju en engångsinställning. Är den igång så är den igång tills man slår av det manuellt. Kan ju varit kvar sedan senaste utlandssemestern.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Bortsett från dumheten att använda data så kostar det ofta att ta emot samtal och meddelanden också, Tex Telias prislista för Serbien.
Ta emot samtal i Serbien
Samtal 10 kr/min

Meddelanden i Serbien
Skicka sms 4 kr
Skicka mms 10 kr
Ta emot mms 10 kr

Samtal till Sverige från Serbien
Samtal 25 kr/min
Öppningsavgift 0.99 kr
Samtal inom Serbien
Samtal 25 kr/min
Öppningsavgift 0.99 kr
Surf

I Serbien kan du använda 50 MB för 99 kr/dygn. Pris per MB upp till dagstaxan är 50 kr. Vill du surfa mer än 50 MB kan du göra ett aktivt val genom att köpa till mer surf (50 MB för 99 kr).

Man bör plocka ut sitt simkort om man tar med sig telefonen utomlands, behöver man telefon där så köper man ett lokalt kontantkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast det är ju en engångsinställning. Är den igång så är den igång tills man slår av det manuellt. Kan ju varit kvar sedan senaste utlandssemestern.

Nu skrev TS att telefonen var nyinstallerad. Det var därför jag skrev som jag skrev i föregående inlägg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Var glad att det bara var 500kr.

Jag var utomlands i Asien och köpte surfpaket direkt när jag startat telefonen på flygplatsen, vilket jag alltid gör.
Ändå visade min lönespecifikation -5.600 kr under raden mobilsamtal.

Tele2 företag.

Något måste ha blivit galet, men det är väl ingen ide att ens klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu skrev TS att telefonen var nyinstallerad. Det var därför jag skrev som jag skrev i föregående inlägg

Tror dock det synkas över med övriga inställningar. Är ganska säker på att jag aldrig slagit på roamingen på min nuvarande telefon, men det är påslaget.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tror dock det synkas över med övriga inställningar. Är ganska säker på att jag aldrig slagit på roamingen på min nuvarande telefon, men det är påslaget.

Roaming inställningen har aldrig syncats för mig. Då har jag kört både mjukvaran som tillverkaren har, och även custom rom. Vad för telefon kör du?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Herregud, 120kr MB 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Roaming inställningen har aldrig syncats för mig. Då har jag kört både mjukvaran som tillverkaren har, och även custom rom. Vad för telefon kör du?

s10e

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

På våra gamla Samsung telefoner bruka vi sätta fingret längst upp på kanten (vid Samsung logon) och dra ned för att få upp nån genväg till inställningar. Sen drar vi till vänster tills vi ser det som heter mobildata och stänger av den.

Permalänk
Medlem

I länder som Siberien ska man absolut inte använda sitt eget med roaming, måste typ köpa lokalt sim.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om man är utanför EU och samtal går till röstbrevlådan kommer det också kosta massa pengar.

Hjälper inte om du stänger av telefonen. Kostnaden för samtalen till telefonsvararen kommer du ändå får betala för.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tänk på att om man är utanför EU och samtal går till röstbrevlådan kommer det också kosta massa pengar.

Hjälper inte om du stänger av telefonen. Kostnaden för samtalen till telefonsvararen kommer du ändå får betala för.

Hur vet min operatör att jag är i Serbien om jag stängt av telefonen då?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Hur vet min operatör att jag är i Serbien om jag stängt av telefonen då?

Han menar nog om den har varit igång i landet tidigare.

Annars håller jag med om att det är rätt saftigt pris. På Hallon verkar det vara det vanligaste priset per MB, vissa billigare är lite förvånande som Cap Verde eller Mauritius.

Edit: Angående roaming så har jag det på normalt för jag är utomlands då och då men ytterst sällan utanför EU. Men visst får man vara försiktig och tänka till om man ska någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hur vet min operatör att jag är i Serbien om jag stängt av telefonen då?

Skrivet av snajk:

Han menar nog om den har varit igång i landet tidigare.

Annars håller jag med om att det är rätt saftigt pris. På Hallon verkar det vara det vanligaste priset per MB, vissa billigare är lite förvånande som Cap Verde eller Mauritius.

Edit: Angående roaming så har jag det på normalt för jag är utomlands då och då men ytterst sällan utanför EU. Men visst får man vara försiktig och tänka till om man ska någon annanstans.

@snajk förstod mig rätt.
Ponera att din telefon är igång i landet men du svarar inte.
Du stänger av telefonen och alla meddelanden går till svararen. Du kommer nu få betala dyra pengar för alla samtal som går till svararen fastän telefon är helt död.

I Hallons fall så kommer du se detta i fakturaspecifikationen där det ser ut som du ringt dig själv.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

De balkanländer som inte är med i EU är ju rena bananrepublikerna. Var i makedonien och skulle stanna där en vecka. En vecka blev drygt 3 veckor när det körde ihop sig med flyg och det inte fanns internet någonstans. Som tur var stängde jag av roaming eftersom jag hade blivit förvarnad.

Det är då man går in i en "VIP" affär (operatören VIP) och köper ett sim med 4gb surf och fria samtal inom landet för ca 80kr
Vad gjorde du i Makedonien förresten?
// Svensk med Makedonska rötter