Hur göra när det fattas thermal pads på m2 plats?

Permalänk

Hur göra när det fattas thermal pads på m2 plats?

Hej

Har ett z390 meg ace och när jag skulle dra på ena m2 ssdn så råkade thermalpadesen gå sönder så slängde dom

Kan man använda denna plats ändå? Ser att där är lite klibbigt efter padsen!

Permalänk
Medlem

Förutsatt att M2 enheten inte överhettar ja? Du kan köpa eftermarknads-thermal pads och sätta dit också, skulle vart bra om du visste tjockleken på de du slängde dock, finns i alla former från 0.5mm till 3mm. Dessa klipper man ut de storlekar/former man behöver och klistrar på.

Sätter du en 3mm där det behövs en 0.5mm kommer det bli mycket tryck på M2 enheten dock och kan även försämra kylförmågan.

Permalänk
Medlem

du kan säkert använda den så länge. Vill du ha pads kostar dom inte särskilt mycket.
typ denna : Pad

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid använda m.2-porten utan täckplåten också. I många fall är de mest estetiska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hejj_Sann:

Kan man använda denna plats ändå? Ser att där är lite klibbigt efter padsen!

Brydde mig aldrig om att dra av skyddsfilmen över den värmeledande tejpen på moderkortets kylfläns till min SSD. Funderade som så att om jag någon gång vill byta SSD blir det bara jobbigt om jag limmat fast den här. Sedan, en SSD genererar inte så mycket värme i en vanlig spelnörds dator. Den jobbar helt enkelt för lite den mesta tiden.

Så du kan alldeles säkert bara skruva dit din kylfläns utan tejp och ändå få tillräckligt bra värmeavledning. Min samsung ligger på typ 40-45C i normal driftstemperatur även med skyddsfilmen på plats.