Permalänk
Medlem

Arbeta med WordPress

Hej,

Jag är intresserad av att börja arbeta med WordPress professionellt. Tänkte höra om någon har erfarenhet av att arbeta med WordPress professionellt? I så fall vad är era tanker om det?

Är det enkelt eller svårt att hitta arbete om man är duktig på det? Är det knepigt att lära sig? Kanske känner ni någon som arbetar med det?

Alla tips och tankar är uppskattade!

Permalänk
Medlem

Det kräver goda kunskaper inom HTML, CSS, PHP och SQL.

Att lära sig HTML och CSS är inga svårigheter att lära sig. Men med enbart dessa kunskaper så kommer du enbart kunna åta dig enklare jobb. Kommer en kund som vill göra något mer avancerat, tex en funktion som inte finns. Då är det PHP/SQL som gäller vilket är en betydligt brantare/längre inlärningskurva. Vilket krävs enligt mig om du ska kunna jobba heltid med detta. Självklart kan du outsourca PHP/SQL, men då gäller det att du hittar någon du kan lita på och där kommunikation fungerar bra.

Men som enmanslag så kräver det också ett öga för detaljer och ett kreativt tänkande.
Tänk också på att många som vill ha en hemsida inte har speciellt bra koll på vad dem faktiskt vill ha. I alla fall små företag (skulle dock inte förvåna mig om vissa större företag hade lika dålig kravspec).
- Hej, jag skulle vilja ha en hemsida.
- Javisst hur vill du att den ska se ut? Har du några egna tankar eller idéer?
- Eeehm, hmmm jag vet inte riktigt...

Sen kan du jobba som frilansare på tex freelancer.com, där kommer du aldrig få bra betalt. Men håller du en god ton och verkar engagerad så kan du absolut vinna jobb för lite mer än de som budar det lägsta. I min mening när jag själv har anlitat på freelancer så är de flesta totalt oengagerade, verkar knappt ha några kunskaper eller någon vilja att ens läsa "annonsen". Sticker man ut och verkar lite professionell och lyhörd så tror jag absolut man har en bättre chans.

Permalänk
Medlem

Tack! Attityden verkar viktig. Har hittat lite potentiellt arbete inom front-end. Ska visa mig vara på hugget. Är inte så viktigt med bra betalt till en början, bor utomlands och tar det på min koreanska firma, vilket innebär betydligt lägre skatt än i Sverige. Är mest intresserad att bygga kontaktnät och förskaffa mig mer erfarenhet.

Ska lägga professionella och lyhörd på minnet. Tack för tipsen!