Svenska språket behöver en uppdatering?

Permalänk
Avstängd

Vem fan bryr sig? Utom dom som gör det

Permalänk
Medlem

@cyklonen: ah, tack

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Förklara gärna vad problemet är i dag, och hur en omfattade stavningsreform som gör allt svårare för nästan hela befolkningen i generationer skulle göra saken bättre.

De förändringarna i stavningen vi skulle kunna göra idag är inte jättestora, alla som redan kan svenska bör utan problem förstå den nya stavningen. Eftersom att den nya stavningen är mer konsekvent (t.ex. uttal sj-ljud, kort och långa vokaler osv) så kan det faktiskt vara så att det blir lättare för majoriteten att läsa och skriva med den nya stavningen. Som jag nämnde tidigare, man kan tillåta den gamla stavningen under en period, så som vi redan gör idag på liten skala, t.ex. ordet "dom", vilket gör att ingen behöver lära om.

Språket vi talar styr hur vi tänker, därför tror jag det är viktigt att vi tänker i ett språk som är effektivt. Tänk dig ett programmeringsspråk. Om ett programmeringsspråk innehåller ologiska regler och för många undantag då kommer detta språk inte vara särskilt snabbt eller effektivt. Det man bör göra då är antingen att byta till ett bättre mer effektivt språk, eller uppdatera det befintliga för att göra språket effektivare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Om ett programmeringsspråk innehåller ologiska regler och för många undantag då kommer detta språk inte vara särskilt snabbt eller effektivt. Det man bör göra då är antingen att byta till ett bättre mer effektivt språk, eller uppdatera det befintliga för att göra språket effektivare.

Det finns gott om populära programmeringsspråk med ologiska regler!

Detta för att även programmeringsspråk uppfinns av människor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av furuliden:

De förändringarna i stavningen vi skulle kunna göra idag är inte jättestora, alla som redan kan svenska bör utan problem förstå den nya stavningen. Eftersom att den nya stavningen är mer konsekvent (t.ex. uttal sj-ljud, kort och långa vokaler osv) så kan det faktiskt vara så att det blir lättare för majoriteten att läsa och skriva med den nya stavningen. Som jag nämnde tidigare, man kan tillåta den gamla stavningen under en period, så som vi redan gör idag på liten skala, t.ex. ordet "dom", vilket gör att ingen behöver lära om.

Språket vi talar styr hur vi tänker, därför tror jag det är viktigt att vi tänker i ett språk som är effektivt. Tänk dig ett programmeringsspråk. Om ett programmeringsspråk innehåller ologiska regler och för många undantag då kommer detta språk inte vara särskilt snabbt eller effektivt. Det man bör göra då är antingen att byta till ett bättre mer effektivt språk, eller uppdatera det befintliga för att göra språket effektivare.

Men var anser du om att väldigt många på tex detta forum använder väldigt mycket engelska ord och uttryck även om det finns svenska ? Ska vi då inte samordna reglerna mot de engelska i stället för att utveckla nått eget nytt system när ändå så mycket styrs av engelskan idag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Språket vi talar styr hur vi tänker, därför tror jag det är viktigt att vi tänker i ett språk som är effektivt. Tänk dig ett programmeringsspråk. Om ett programmeringsspråk innehåller ologiska regler och för många undantag då kommer detta språk inte vara särskilt snabbt eller effektivt. Det man bör göra då är antingen att byta till ett bättre mer effektivt språk, eller uppdatera det befintliga för att göra språket effektivare.

Ah! Jag har en bok för dig!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

I Finska finns det ju delvis sådana lösningar tex i form av dubbelvokaler såsom EE, AA osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

I Finska finns det ju delvis sådana lösningar tex i form av dubbelvokaler såsom EE, AA osv.

Finska stavningen skapades för att motsvara uttalet just då, och det fanns inget tidigare skriftspråk att påverkas av vid den tidpunkten. Dessutom användes det knappt förrän från 1800-talet, med då uppdaterad stavning. Därför är finsk stavning väldigt fonetisk.

Om svenskan inte hade haft ett skrivspråk långt in på 1800-talet, och man då hade skapat ett, så hade det förstås sett rätt annorlunda ut jämfört med dagens skrivna svenska. Men, märk väl, vi hade förmodligen talat mer som på 1800-talet, eftersom skriftspråket märkligt nog ses som "facit" och bland många yngre i dag hör man nästan rent läsuttal på ord som inte uttalats så på århundraden. Ord som "är", "jag" och "och" som blir "ä" eller "e", "ja" och "å" uttalas av många som de stavas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Finska stavningen skapades för att motsvara uttalet just då, och det fanns inget tidigare skriftspråk att påverkas av vid den tidpunkten. Dessutom användes det knappt förrän från 1800-talet, med då uppdaterad stavning. Därför är finsk stavning väldigt fonetisk.

Om svenskan inte hade haft ett skrivspråk långt in på 1800-talet, och man då hade skapat ett, så hade det förstås sett rätt annorlunda ut jämfört med dagens skrivna svenska. Men, märk väl, vi hade förmodligen talat mer som på 1800-talet, eftersom skriftspråket märkligt nog ses som "facit" och bland många yngre i dag hör man nästan rent läsuttal på ord som inte uttalats så på århundraden. Ord som "är", "jag" och "och" som blir "ä" eller "e", "ja" och "å" uttalas av många som de stavas.

Jo, det är därför vi har så många idag märkliga stavningar, "överblivna" bokstäver, mm kvar i Svenskan, "facit" du talar om här är faktiskt, som du säger, inte alls så gammal egentligen, nuvarande system är från början på 1900 talet.
Man stavade fonetisk här också långt in på 1800 talet i många regioner, vilket är ganska intressant när man studerar gamla skrifter, tex ortnamn och liknande.

Edit, egentligen är ju dettas med åtskilda tal och skriftspråk ännu tydligare i Ryska, tror i praktiken ingen talar "skrivet språk" där, tror inte att någon någonsin har gjort så heller i egentlig mening.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nja, om du menar senaste stavningsreformen, så visst, den är från tidigt 1900-tal, men det var en smärre justering av några få konsonantkombinationer. Nån övergripande justering av stavningen för att matcha uttalet ägde inte rum.

Platsnamn är intressanta, ja! Särskilt när man "genomskådar" de feltolkningar äldre tiders kartografer gjort i mötena med lokalbefolkningen. Ett exempel är när det på sjökort står "brudskär", som inte alls har med nån brud att göra, utan är bohuslänskt uttal av "brott" (brûdd), dvs brytande sjö.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, om du menar senaste stavningsreformen, så visst, den är från tidigt 1900-tal, men det var en smärre justering av några få konsonantkombinationer. Nån övergripande justering av stavningen för att matcha uttalet ägde inte rum.

Platsnamn är intressanta, ja! Särskilt när man "genomskådar" de feltolkningar äldre tiders kartografer gjort i mötena med lokalbefolkningen. Ett exempel är när det på sjökort står "brudskär", som inte alls har med nån brud att göra, utan är bohuslänskt uttal av "brott" (brûdd), dvs brytande sjö.

Vad menar du egentligen med "matcha uttalet"? Vems uttal? Om man har träffat lite folk från olika delar av Sverige märker man att det finns egentligen många talspråk som kallas svenska. Skriftspråket blir den minsta gemensamma nämnaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Nja, om du menar senaste stavningsreformen, så visst, den är från tidigt 1900-tal, men det var en smärre justering av några få konsonantkombinationer. Nån övergripande justering av stavningen för att matcha uttalet ägde inte rum.

Platsnamn är intressanta, ja! Särskilt när man "genomskådar" de feltolkningar äldre tiders kartografer gjort i mötena med lokalbefolkningen. Ett exempel är när det på sjökort står "brudskär", som inte alls har med nån brud att göra, utan är bohuslänskt uttal av "brott" (brûdd), dvs brytande sjö.

Jag vet inte om det skett någon övergripande reform i egentlig mening i Sverige, i allafall inte jämfört med tex Finska eller Ryska, men däremot har väl upprensningar skett med jämna mellanrum av sådant som ansetts otidsenligt, tex moderniseringen av stavning i slutet på 1800 talet.

Man talade väl om att göra det igen på 1930 talet men den reformen genomfördes aldrig, dock har vi ju en del fragmentariska kvarlevor som tex detdär underliga typsnittet med siffror och bokstäver man fick lära sig att skriva i skolan, det härstammar från den perioden.
(minns att jag aldrig gillade de fula, raka och i mitt tycker ganska otydliga siffrorna när jag var liten men det visade sig ju dock snart användbart i och med intåget av digitala siffror i folkhemmet på 1980 talet).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad menar du egentligen med "matcha uttalet"? Vems uttal? Om man har träffat lite folk från olika delar av Sverige märker man att det finns egentligen många talspråk som kallas svenska. Skriftspråket blir den minsta gemensamma nämnaren.

Om du följt tråden hade du sett att jag argumenterat just på det viset, MOT stavningsreformer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lengab:

Jag är inte sådär jättepigg på förenklingar. Då saknar grammatiken lite poänger. Sen är jag en sån som inte gillar ordet hen, det gör mig suspekt över något man försöker dölja. Och alla har vi en av våra fem könsroller. Så "hen" måste bort. Öka förståelsen istället för olika könsroller.

Personligen tycker jag att det är ett praktiskt substitut för en person i allmänhet, även om jag nog oftare säger "en" eller "en sån person" i ett sådant läge.

Permalänk

@cyklonen: Okej, ska kolla in den boken!

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Vad menar du egentligen med "matcha uttalet"? Vems uttal? Om man har träffat lite folk från olika delar av Sverige märker man att det finns egentligen många talspråk som kallas svenska. Skriftspråket blir den minsta gemensamma nämnaren.

Om det förekommer vissa ord där populationen är klyven 50/50, då kanske man ska låta bli att ändra på just den stavningen. Men det finns några svenska ord där ute som den stora majoriteten uttalar på ett sätt men som stavas lite underligt.
Till exempel ordet "cykel", den man använder för att transportera sig på. Jag tror att 99% av svenskarna uttalar det: cyckel. Med kort vokal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

@cyklonen: Okej, ska kolla in den boken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har på senaste tiden tänkt på svenska språket och lagt märke till att vi ibland stavar ord lite konstigt. Några exempel:

  • Kort – spelkort. (uttalas: kort)

  • Kort – motsatsen till lång. (uttalas: kårt)

  • Banan – en frukt (uttalas: banán)

  • Banan – bilen åker på banan (uttalas: bánan)

  • Cykel – ett transportmedel (uttalas: cyckel)

  • Cykel – återkommande period (uttalas: cykel)

Det finns massvis med sådana här ord i svenska språket, ord som stavas likadant, men uttalas olika och har olika betydelser. Det finns fler exempel på hur stavningen och uttalet inte riktigt går ihop:

  • Rosa (uttalas: råsa)

  • Logiskt (uttalas: lågiskt)

  • Ovanför (uttalas: Åvanför)

Jag tror att dessa motsägelsefulla stavningar kan åtgärdas och därmed göra svenska språket mer effektivt och logiskt. Bättre stavning av svenska språket kommer vara till nytta till alla som skriver och läser svenska och framförallt till de som håller på att lära sig språket, barn och invandrare eller kanske utlänningar som är intresserade av svensk kultur.

Frågor till er som läser detta:

  1. Tycker ni att det svenska språket bör uppdateras?

  2. Om ni anser att svenska språket inte bör förändras, varför? Finns det någon nackdel med att stava det svenska språket mer korrekt?

Om ni har mer förslag på stavningar, ord eller grammatik som är ologiska i svenska språket så dela gärna med er!

Jag som språkintresserad tycker det vore dumt att införa talspråk i stavningen. Det blir väldigt krångligt och ologiskt så fort man skall kolla upp etymologin bakom ett ord t. ex. Sedan är det ju så att språk är historia, arv, kultur... Och i de länder där man försökt sig på påtvingade språkrevolutioner så har det oftast inte bitit sig fast utan språk är helt enkelt trögflytande till sin natur.

Med det sagt så kommer det nog gå mer och mer mot talspråk i skrift och det sker ju redan. Vi stavar ju inte Kniv "Knif" längre, även om jag personligen tycker det är kul för då ser man tydligare att det är besläktat med "knife". Och det är tydligen helt OK och godkänt att stava äldst "älst" numera, så talspråket kryper sakta in i skriftspråket hur man än vrider på det, men som sagt, jag tycker det måste få gå i maka takt och inte tvingas fram.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bli komplicerat med lokala variationer, Sverige har en dialekt som skiljer sig så mycket att den grammatiskt är ett eget språk och betydligt svårare att förstå än flera andra språk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast älvdalska är minst lika mycket ett eget språk som svenskan är. Jag är inte en anhängare av hållningen att ett språk är en dialekt med flotta och armé, eller hur man nu brukar säga. Gränser mellan språk är ju otydliga även i de fallen. De flesta svenskar förstår norskar (som talar bokmål) utan bekymmer, och vice versa. Älvdalska är ungefär lika begripligt för mig som färöiska. Jag kan greppa delar av det, men inte alla detaljer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Fast älvdalska är minst lika mycket ett eget språk som svenskan är. Jag är inte en anhängare av hållningen att ett språk är en dialekt med flotta och armé, eller hur man nu brukar säga. Gränser mellan språk är ju otydliga även i de fallen. De flesta svenskar förstår norskar (som talar bokmål) utan bekymmer, och vice versa. Älvdalska är ungefär lika begripligt för mig som färöiska. Jag kan greppa delar av det, men inte alla detaljer.

Jo men det räknas som dialekt men är egentligen ett eget språk, Meänkieli är ungefär lika obegripligt för en som inte pluggat det men räknas åtminstone som ett minoritetsspråk och inte en dialekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det räknas som dialekt men är egentligen ett eget språk, Meänkieli är ungefär lika obegripligt för en som inte pluggat det men räknas åtminstone som ett minoritetsspråk och inte en dialekt.

Vem räknar det som dialekt, menar du? Det är ju helt befängt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Då tycker jag vi samtidigt kan ta bort bokstäverna C, W och Z då de är överflödiga. S och V fungerar utmärkt som ersättare. Cecilia blir Sesilia, tycker blir tyckker osv. Ingen skillnad på uttalet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Vem räknar det som dialekt, menar du? Det är ju helt befängt!

Älvdalsmål är officiellt en dialekt och utan tvekan den som avviker mest av dialekterna, bred Skånska och Gottländska är ju rena rikssvenskan i jämförelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Älvdalsmål är officiellt en dialekt och utan tvekan den som avviker mest av dialekterna, bred Skånska och Gottländska är ju rena rikssvenskan i jämförelse.

Officiellt av vem? Det är helt rubbat att klassa det som en dialekt. I så fall skulle isländska kunna räknas som en svensk dialekt. Eller plattyska.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Officiellt av vem? Det är helt rubbat att klassa det som en dialekt. I så fall skulle isländska kunna räknas som en svensk dialekt. Eller plattyska.

Det är inte klassat som minoritetsspråk i språklagen och då är det ju en dialekt eftersom det inte är något språk som kommit in i landet via invandrare.
https://www.dalademokraten.se/artikel/debatt-varfor-erkanns-i...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte klassat som minoritetsspråk i språklagen och då är det ju en dialekt eftersom det inte är något språk som kommit in i landet via invandrare.
https://www.dalademokraten.se/artikel/debatt-varfor-erkanns-i...

Njaa. Nä. Alltså det är ju rätt att det inte är ett minoritetsspråk.
Men definitionen på en dialekt är inte att det inte är ett eget minoritetsspråk.
Det finns fler alternativ här ;).

Älvdalska är väl snarare en språklig varietet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvdalska

Så varken ett eget språk eller en svensk dialekt vill jag påstå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Nä. Alltså det är ju rätt att det inte är ett minoritetsspråk.
Men definitionen på en dialekt är inte att det inte är ett eget minoritetsspråk.
Det finns fler alternativ här ;).

Älvdalska är väl snarare en språklig varietet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvdalska

Så varken ett eget språk eller en svensk dialekt vill jag påstå.

"Språklig varietet" är ett rätt vagt begrepp som täcker in såväl språk som dialekter som smärre uttalsskillnader. Att kalla älvdalsmål för en språklig varitet är mest ett sätt att slippa välja om man skall kalla det för ett eget språk eller en dialekt.

Älvdalsmål klassas uppenbarligen som en dialekt ur legal synvinkel.
Från en lingvistisk synvinkel så tror jag att älvdalsmål oftast betraktas som ett eget språk.

Så hur det definieras, beror på vem som definierar det och i vilket sammanhang man definierar det.

Vill man ha strikt entydiga definitioner som alla är överens om - då skall man inte titta på språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte klassat som minoritetsspråk i språklagen och då är det ju en dialekt eftersom det inte är något språk som kommit in i landet via invandrare.
https://www.dalademokraten.se/artikel/debatt-varfor-erkanns-i...

Nja, så enkelt är det ju inte. Att det inte är klassat som ett minoritetsspråk betyder inte att det automatiskt är klassat som dialekt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

"Språklig varietet" är ett rätt vagt begrepp som täcker in såväl språk som dialekter som smärre uttalsskillnader. Att kalla älvdalsmål för en språklig varitet är mest ett sätt att slippa välja om man skall kalla det för ett eget språk eller en dialekt.

Älvdalsmål klassas uppenbarligen som en dialekt ur legal synvinkel.
Från en lingvistisk synvinkel så tror jag att älvdalsmål oftast betraktas som ett eget språk.

Så hur det definieras, beror på vem som definierar det och i vilket sammanhang man definierar det.

Vill man ha strikt entydiga definitioner som alla är överens om - då skall man inte titta på språk.

Ja det var just därför jag valde ett vagt begrepp ;).
Din sista mening sammanfattar även min poäng väl.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled