Dyrare frakt från Kina efter EU-beslut

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Läs mitt inlägg igen så hittar du namnet, och nej inte någon "konspirationsteori". Jag är långt ifrån ensam om att ha uttryckt den här åsikten.

Åkej. Så du har en teori om att Magdalena Andersson egentligen beordrat denna avgift för att minska på köpen från kina och att det är anledningen till att avgiften infördes snarare än den rådande förklaringen där det finns underlag.
Finns det belägg för din teori?
Det behövs liksom för att det inte ska vara en konsporationsteori.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Vi känner till att det framförts kritik av Postnords konkurrenter att de kom undan momshanteringen på sina paketleveranser.
Vi känner också till att tullverket har beordrat postnord att börja sköta momshanteringen.
Det ger motiv och vem som är kravställaren för nuvarande hantering.

Men du menar alltså att det egentligen är någon annan som bestämt att den här avgiften ska införas. Jag blir lite nyfiken på vem det är du menar som ligger bakom det här i så fall.
Är det någon form av konspirationsteori?

Det är inte svårare än att svenska folket lagstiftat om saken via riksdagen 1992, 1994, 1996 och 2008 (enda åren de rörde paragrafen som berör att vi inte har tröskelvärde och därför moms från första krona för postorder). Någon annan ligger inte bakom det, och finansministern har aldrig röstat om saken eller lagt fram något förslag om saken. Det är knappast ministerstyre att kräva en handlingsplan från en myndighet i syfte för att de eller andra aktörer att följa gällande lag.

Sen är grejen att Postnord inte ens brydde sig om vilket värde som stod skrivet på tulldeklarationen, 90-95 % av alla försändelser åkte förbi inklusive de med deklarerat värde över 300 kr. Vilket givetvis gjorde att de fick kritik från många håll inklusive konkurrenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte svårare än att svenska folket lagstiftat om saken via riksdagen 1992, 1994, 1996 och 2008 (enda åren de rörde paragrafen som berör att vi inte har tröskelvärde och därför moms från första krona för postorder). Någon annan ligger inte bakom det, och finansministern har aldrig röstat om saken eller lagt fram något förslag om saken. Det är knappast ministerstyre att kräva en handlingsplan från en myndighet i syfte för att de eller andra aktörer att följa gällande lag.

Sen är grejen att Postnord inte ens brydde sig om vilket värde som stod skrivet på tulldeklarationen, 90-95 % av alla försändelser åkte förbi inklusive de med deklarerat värde över 300 kr. Vilket givetvis gjorde att de fick kritik från många håll inklusive konkurrenter.

Yes. Delen jag frågar efter handlar om varför man infört avgiften.
Jag känner inte till att anledningen till införandet av avgiften postnord plockar ut för momshanteringen skulle vara någon form av straffavgift för att stoppa vanliga Svensson att importera från Kina och istället handla från svenska handlare. Anledningen till att jag frågar "vem" som infört detta också behöver stå bakom det motivet. Därför efterfrågades underlaget.

Det jag tror är precis det du skriver i andra stycket. Att postnord inte fullföljde uppdraget om momshantering och att konkurrenterna surnade till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Delen jag frågar efter handlar om varför man infört avgiften.
Jag känner inte till att anledningen till införandet av avgiften postnord plockar ut för momshanteringen skulle vara någon form av straffavgift för att stoppa vanliga Svensson att importera från Kina och istället handla från svenska handlare. Anledningen till att jag frågar "vem" som infört detta också behöver stå bakom det motivet. Därför efterfrågades underlaget.

Det jag tror är precis det du skriver i andra stycket. Att postnord inte fullföljde uppdraget om momshantering och att konkurrenterna surnade till.

Ganska säker på att Postverket hade speditionsavgift (under flera regeringar) redan innan tröskelvärdet försvann för postorder. Tjänster kostar pengar.

Det som hände förra året var att det delägda bolaget sänkte speditionsavgiften för försändelser med värde upp till samma gräns som för tull. Danska Postnord har fortfarande en speditionsavgift på 160 DKK för försändelser över 80 DKK. Avgiften har inte bestämts från politiskt håll. Speditionsavgifter är praxis och är tillåtna enligt de internationella regelverken, exempelvis har många speditörer i Kina dessa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Åkej. Så du har en teori om att Magdalena Andersson egentligen beordrat denna avgift för att minska på köpen från kina och att det är anledningen till att avgiften infördes snarare än den rådande förklaringen där det finns underlag.
Finns det belägg för din teori?
Det behövs liksom för att det inte ska vara en konsporationsteori.

Inget teori, googlea om du har missat när Magdalena Andersson gick ut med detta för ett och halvt år sedan.

Är snäll nog och hjälper till:
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena...
https://www.svd.se/ministern-om-momsfusket-kan-inte-vanta-pa-...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Frakt inom Sverige till Sverige: 50:-+
Frakt från Kina till Sverige: 10:-+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Grattis, nu får du köpa skitsaker från Kina av "svenska" handlare med minst ett par 100% markup.

Handlarna skrattar självklart hela vägen till banken.

Det är knappast så att skatten kommer sänkas, snarare tvärtom.

Är alltid trevligt när man faktiskt får något tillbaka. Men nu kommer pengarna gå till något jag drar absolut noll nytta av som vanligt. Skatt är kul, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. En klar majoritet av allt skit som köps från t.ex. Wish hittar aldrig hit ens. För hör och häpna så har faktiskt företag kvalitetskrav på det mesta.

Skrivet av anon56869:

Jag stödjer det 100%. Vad får dig att tro något annat?

Någon sade att det var tack vare EU, tvärt om så hade Kina aldrig haft dessa fördelar om det inte vore för just EU.

Vilket ännu en gång är rent struntprat.

Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Sverige följer EU-direktiven på området och har aldrig haft något undantag. Postorder har alltid gått att undanta från gränsvärdena (som varierar, det är upp till 22 EUR men från 80 DKK), och det är ju egentligen gränsvärdena som är undantagen

EU-direktivet hade möjlighet att undanta postorder innan Sverige införde moms från första krona 1 juli 1992, alltså när det var ett EEG-direktiv redan.

Med andra ord. Innan Sverige gick ens med i EU.

Skrivet av Traumklang:

So what?
Ska jag ta lurendrejeriet som det är, bara för att dom tog bort tröskelvärdet 92?
Det hjälper varken mig eller bortgångna arbetsplater nåt.
Vi hade en fungerande elektronik-industi under sjuttiotalet, vilket dom lade ner, när Kina oppnade up för världshandeln 71.
Hade politken sett till att förhindra en komplett nerläggning av alla produktionsorter, hade jag "köpt" högre priser för nationell producerade prylar, men så som det är nu, får man pröjsa skamligt höga priser för Kina prylar som stämplats med västerlänska märkesnamn.

Problemet du gör är detta. Du skyller något på EU som skedde innan man ens gick med i EU. Vilket borde peka på att det inte var EU som var orsaken till detta. Sedan att du bygger din trovärdighet på "Jag är egenföretagare och därför vet jag detta.." är inte riktigt heller givande.

Skrivet av muSashi:

Inget teori, googlea om du har missat när Magdalena Andersson gick ut med detta för ett och halvt år sedan.

Är snäll nog och hjälper till:
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena...
https://www.svd.se/ministern-om-momsfusket-kan-inte-vanta-pa-...

Det där bevisar dock inte det du vill påstå. Bara att Magdalena Andersson "krävt" att Tullverket ska skaffa en handlingsplan. En handlingsplan som i sin tur bygger på ett beslut från 1992. Med andra ord är det väsentliga här att detta infördes redan 1992.. Samma år som Magdalena Andersson avlade sin ekonomexamen. Alltså långt innan hon var tilltänkt någon högre position inom partiet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ja det syns ju verkligen hur fattiga de är

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så det är bra att beställa skitsaker från andra sidan jorden istället för att tillverka saker i Sverige och spara på klimatet samtidigt som vi skapar jobb? Kanske missuppfattade din mening

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte mycket som tillverkas i Sverige, väldigt mycket outsourcas.
Vet inte vad som omsätter mest i Sverige som inte rör sig om rena tjänsteföretag men en ren gissning är skog och järn, ssab och uddeholm exporterar mycket stål och plåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det är inte mycket som tillverkas i Sverige, väldigt mycket outsourcas.
Vet inte vad som omsätter mest i Sverige som inte rör sig om rena tjänsteföretag men en ren gissning är skog och järn, ssab och uddeholm exporterar mycket stål och plåt.

För att det är så billigt med transport...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Inget teori, googlea om du har missat när Magdalena Andersson gick ut med detta för ett och halvt år sedan.

Är snäll nog och hjälper till:
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena...
https://www.svd.se/ministern-om-momsfusket-kan-inte-vanta-pa-...

Det är nog jag som varit otydlig. My bad. Och jag kan vara trevligare när jag frågar om det också såklart.
Sorry. På bättring hoppas jag ;).

Jag ger mig på ett försök att vara lite tydligare.
Momssatsen skulle postnord inte komma undan att hantera framöver. Att följa statens momsregler är av intresse för staten. Mer klirr i statskassan. Den delen är oficiell och tydlig.

Frågan handlar snarare om nedan påstående verkligen stämmer:

"det här är en straffavgift för att stoppa vanliga Svensson att importera från Kina och istället handla från svenska handlare"

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Petterk: Det är ju absolut ett alternativ men om bara tanken av allt detta fram och tillbaka för att få betala 1-2 kronor skatt och vänta -ännu- längre på en försändelse är lite sådär (https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...). vore bättre om postnord helt enkelt sänkte sina ockerpriser.
Jag vill minnas en tid där man fick betala importen när man hämtade ut paketet hos ombudet istället för att det ligger på lager någonstans i två veckor efter man betalat innan man får sina saker, extra arbete som jag gissar är motiveringen till de höga priserna.

edit: ser nu att man ändå inte kommer undan kostnaden.

Skrivet av Ureet:

Svaret jag fick från Posten var att "Du kan deklarera importen själv men du kommer tyvärr inte undan deklarationsavgiften då vi fortfarande lagerhåller, aviserar och sorterar försändelsen manuellt då vi måste hålla varan tills dess att importmomsen betalas. Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag."

Så det verkar inte nödvändigtvis som att jag sparar pengar på det?

/edit

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Så de som sköter denna hantering ska jobba gratis för dig efter att de hanterat X paket för dig då? Eller menar du att någon annan ska betala hanteringen åt dig?

Det är väl upp till dig att minimera dessa kostnader genom att slå samman beställningar om du nu tycker kostnaderna börjar bli för stora av att göra beställningar varannan vecka.

Nej dom jobbar inte gratis för mig dom jobbar för och får betalt av postnord. som har fått betalt för att leverera paketet till mig. och räcker det inte till då får dom höja avgiften så får frakten från ursprunglandet bli dyrare istället.
lite svårt att slå samman beställningar från olika ställen/länder. tro mig, försöker redan minimera så mycket det går.
hade man fått välja vem som skulle ta hand om "generella" paket när dom kom till sverige så PostNord inte hade monopol hade dom nog pressat priserna till mer godtyckliga nivåer.

vi kan leka med 100.000 paket kommer varje vecka från utomlands. 75kr per paket = 7.500.000. är det rimligt? tror du verkligen den "extra" hanteringen kostar så mycket? jag vet inte men det känns orimligt. jag kan ha fel.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

@Petterk: Det är ju absolut ett alternativ men om bara tanken av allt detta fram och tillbaka för att få betala 1-2 kronor skatt och vänta -ännu- längre på en försändelse är lite sådär (https://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmom...). vore bättre om postnord helt enkelt sänkte sina ockerpriser.
Jag vill minnas en tid där man fick betala importen när man hämtade ut paketet hos ombudet istället för att det ligger på lager någonstans i två veckor efter man betalat innan man får sina saker, extra arbete som jag gissar är motiveringen till de höga priserna.

Tiden du hänvisar till hade högre speditionsavgifter än dagens 75 kr. Du kan som sagt också beställa dina varor till en mellanhand i t.ex. Hongkong som sen kan skicka när du får ihop till ett antal artiklar, eller så får du be säljarna/säljplattformen att sluta ett avtal med en speditör i Sverige så att du kan beställa ~2 grejer som två separata försändelser varje månad där de ansvarar för importdeklarationen och momsinbetalningen.

Skulle du ens gjort 20+ separata beställningar från utlandet om det inte vore för att fraktkostnaden för säljarna är 10-20 kr? Kommer du göra likadant när fraktkostnaden går upp 5 gånger eller dylikt i pris?

Postnords speditionsavgifter är bland de lägsta i EU/EES, så där lär det inte hända mycket. Vad skulle Postnord få ut av att göra det gratis? Tullagret innebär att de fick nya kostnader, och det behövs för att de ska kunna registrera alla uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet du gör är detta. Du skyller något på EU som skedde innan man ens gick med i EU. Vilket borde peka på att det inte var EU som var orsaken till detta. Sedan att du bygger din trovärdighet på "Jag är egenföretagare och därför vet jag detta.." är inte riktigt heller givande.

Herregud, hur kan man ha så mycket fel i en så kort text

Du skyller något på EU som skedde innan man ens gick med i EU.
Nej gjorde jag inte. Citerar mig isf.

Vilket borde peka på att det inte var EU som var orsaken till detta.
Har jag sagt att det var EU? Jag har även skrivit kort och knappt hur och av vems bedrift det kom till.
Läste du ens inlägget?

Sedan att du bygger din trovärdighet på "Jag är egenföretagare och därför vet jag detta.." är inte riktigt heller givande.
Det är ditt lullull projicerande av det jag sagt.
Jag ville förtydliga att jag som VARIT företagare vet om och försår hur viktigt det är med en nationell produktion.
Kompetensskryt är det du projicerar in, men aldrig var det jag var ute efter.

Hade du nån poäng öht, eller varför svarade du mig?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är nog jag som varit otydlig. My bad. Och jag kan vara trevligare när jag frågar om det också såklart.
Sorry. På bättring hoppas jag ;).

Jag ger mig på ett försök att vara lite tydligare.
Momssatsen skulle postnord inte komma undan att hantera framöver. Att följa statens momsregler är av intresse för staten. Mer klirr i statskassan. Den delen är oficiell och tydlig.

Frågan handlar snarare om nedan påstående verkligen stämmer:

"det här är en straffavgift för att stoppa vanliga Svensson att importera från Kina och istället handla från svenska handlare"

Det säger sig väl självt att det inte stämmer?

En kinesisk säljare är fri att registrera sig i Sverige och sköta momsen via en firma utan anställda och med hjälp av lokala speditörer/lagerhållare. Ingen svensk handlare behöver vara inblandad, ingen handlare i EU behöver vara inblandad.

Hade t.ex. Komplett inte varit momsregistrerade i Sverige och ordnat importdeklarationerna så hade speditionsavgift och moms tillkommit på varor från Komplett, eftersom de skickas från Norge

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För att det är så billigt med transport...

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle väl mer vilja påstå att det är arbetskraften som är för billig i andra länder.
Det är svårt och krävs i regel ett stort kapital för att starta företag från scratch som håller på med någon form av tillverkning eller bearbetning i Sverige.

Du måste omsätta tillräckligt för att betala ut höga löner, höga skatter, hög hyra, höga elkostnader, dyra maskiner, förbrukningsmaterial och licenser med mera och på det ska du försöka hålla konkuranskraftiga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle du ens gjort 20+ separata beställningar från utlandet om det inte vore för att fraktkostnaden för säljarna är 10-20 kr? Kommer du göra likadant när fraktkostnaden går upp 5 gånger eller dylikt i pris?

Från USA och Japan är det lätt 200kr+ i frakt och ja, det gör jag.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Från USA och Japan är det lätt 200kr+ i frakt och ja, det gör jag.

Förmodligen inte samma typ av varor du beställer därifrån. Använder du mellanhand för Japan betalar du ju dessutom moms även där

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra, Kina är inte ett U-land längre och därför ska dem inte ha subventioner. Tycker också det är bra för att de människor som beställer billiga produkter från Kina med gratis frakt förhoppningsvis kommer sluta med det då det inte kommer bli lönsamt längre vilket kommer leda till att leveranstiderna kommer kortas ner iom att Posten och tullen inte kommer ha lika många paket att hantera i nuläget.

Jag föredrar att köpa i EU och har aldrig handlat från Kina men dock finns vissa grejer inte att köpa någon annanstans än Kina så jag beställde en datorkomponent därifrån för några dagar sen, 337 kr för produkten, EMS frakt 209 kr (gick bara välja EMS eller DHL) + Postens hanterings avgift + moms (ingen tull antar jag pga att värdet är lågt).

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@dumbo: Så Tullverket skulle inte förtydliga för Postnord att de behöver följa lagen, för att Postnord och alla andra speditörer tar ut speditionsavgifter? Hur schysst är det mot DHL, UPS, Fedex och så vidare?

Givetvis ska postnord följa lagen. Ocker är olagligt. Tullverket borde göra det möjligt att på ett rimligt smidigt sätt själv moms- och tullklarera sina varor så att speditörer inte kan sko sig och ta ut ockerafgifter.

Skrivet av Blomman90:

På vilket sätt menar du att privatbilismen subventioneras (annat än att blanda in rent filosofiska frågor om rättigheter och friheter)?

Vidare så säger du att du och många andra behöver betala mer för produkter som ändå inte finns att köpa i Sverige, vilket kanske stämmer. Men hur är det bättre att jag, som inte köper någon från Alibaba och Wish, ska vara med och bekosta dina Kina-inköp? Ni som är "negativa" till detta verkar inte inse att det är alla andra som hjälper till att bekosta erat kalas.

Varje körd kilometer med bil kostar samhället ca 1kr i miljöpåverkan, negativa hälsoeffekter osv. Bilister betalar inte maknadsmässiga hyror för parkeringen när de parkerar (åtminstone inte i tätorter).

Du missade helt min poäng om att man håller inhemska handlare som säljer undermåliga varor med offantliga påslag om ryggen?
Att göra detta innebär att vi som konsumenter får sämre utbud och högre priser. Hur kan det vara bra, menar du?
Det är deras affärmodeller som från första början gjort att folk har börjat privatimportera och sedan vill man alltså förvärra situationen ytterligare...
Om inhemska handlare faktiskt har något slags konkurrens från utländska handlare kommer ju (förhoppningsvis) även sortiment och priser att bli bättre på den inhemska marknaden. Det gynnar ju även dig som inte köper saker från utlandet. Att ta bort konkurrensen gör att de kan ha ett ännu mindre sortiment och kränga sin skit till ännu högre priser, vilket knappast gynnar någon, utom möjligen aktieägarna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

EU/USA vill skydda sig från konkurrens, men det blir omöjligt i längden. Tag bort alla handelshinder så måste den egna industrin skärpa sig.
Kina har investerat mångmiljardbelopp på infrastruktur utanför Kina. Exempelvis den nya Sidenvägen (järnväg), gör att varor till och från Europa når mottagaren på ett par veckor. Fraktpriset blir mycket billigare än med flyg. Det "vräks" in varor just nu!

Fraktpriset blir ändå dyrare än med båt vilken kan frakta lååååååååååångt mycket mer än vad tåg kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Givetvis ska postnord följa lagen. Ocker är olagligt. Tullverket borde göra det möjligt att på ett rimligt smidigt sätt själv moms- och tullklarera sina varor så att speditörer inte kan sko sig och ta ut ockerafgifter.

Varje körd kilometer med bil kostar samhället ca 1kr i miljöpåverkan, negativa hälsoeffekter osv. Bilister betalar inte maknadsmässiga hyror för parkeringen när de parkerar (åtminstone inte i tätorter).

Du missade helt min poäng om att man håller inhemska handlare som säljer undermåliga varor med offantliga påslag om ryggen?
Att göra detta innebär att vi som konsumenter får sämre utbud och högre priser. Hur kan det vara bra, menar du?
Det är deras affärmodeller som från första början gjort att folk har börjat privatimportera och sedan vill man alltså förvärra situationen ytterligare...
Om inhemska handlare faktiskt har något slags konkurrens från utländska handlare kommer ju (förhoppningsvis) även sortiment och priser att bli bättre på den inhemska marknaden. Det gynnar ju även dig som inte köper saker från utlandet. Att ta bort konkurrensen gör att de kan ha ett ännu mindre sortiment och kränga sin skit till ännu högre priser, vilket knappast gynnar någon, utom möjligen aktieägarna då.

Äntligen någon i tråden som fattar, skönt att höra, för dom flesta har inte alls tänkt efter vad sådana här beslut innebär för oss vanliga konsumenter. Man påstår att det är positivt att allt blir mer globalt ändå försöker S med Magdalena Andersson i spetsen göra allt för att stoppa den globala handeln för oss vanlig Svensson. Rimmar inte väl med deras positiva världsbild av en mer öppen värld. Det är bara stor företagen som gynnas av dom här besluten. Istället för att ha marginaler på säg 150% så kan dom nu återigen öka dom till 500% utan problem.

Och om vi är med i EU så är det väl bra att vi åtminstone har en liknande posthantering som övriga länder i EU så vi konkurrerar på samma villkor, men nej Sverige ska alltid försöka särskilja sig själva, allt för att öka skattetrycket ytterligare, se bara på kemikalieskatten, som nu regeringen vill utvidga för att gälla utländska aktörer också..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenjo666:

Att lämna EU skulle vara det bästa vi gjort på länge med tanke på att EU styr vilka vi får handla och köpa ifrån, om vi lämnar EU så bestämmer vi SJÄLVA vilka vi handlar med och har handelsavtal med vilket många inte förstår, lämnar vi EU och sluter ett handelsavtal med Kina så i det avtal som med de flesta handelsavtal ingår avtal om tull/import kostnader vilket vi ej skulle märka av då de flesta av dessa avgifter som införs styrs utav EU / Regering,

Lämnar vi EU så går vi från att vara en del av en ekonomisk union med 513 miljoner (447 miljoner om Storbritannien lämnar) till att bara vara 10 miljoner. Gissa vad vårt förhandlingsläge blir då? Gissa hur "bra" handelsavtal vi kommer att kunna ingå...

Skrivet av muSashi:

Vem vet, nu när Storbritannien lämnar så kanske det startar en dominoeffekt av fler länder som följer efter. Och kanske vill skapa ett nytt handelsavtal utan ett EU med sin överstatlighet inblandat.
Bästa egentligen är väl att vänta och se hur det går med Brexit.

Resten av EU har blivit mer EU-positiva sedan hela Brexit-köret, partier som tidigare velat lämna EU har inte längre det kravet. Det finns inga riksdagspartier som vill att Sverige lämnar EU. Dominoeffekten har uteblivit.

Vänta och se? Läs rapporteringen om vad som redan händer i Storbritannien, företagen som flyttar till EU, pundet som faller, osv. Läs på om Operation Yellowhammer, Kingfisher, och Black Swan, dvs den brittiska regeringens beräkningar för hur Brexit kommer påverka landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Lämnar vi EU så går vi från att vara en del av en ekonomisk union med 513 miljoner (447 miljoner om Storbritannien lämnar) till att bara vara 10 miljoner. Gissa vad vårt förhandlingsläge blir då? Gissa hur "bra" handelsavtal vi kommer att kunna ingå...

Behöver inte gissa för det är ingen som vet, men om vi utgår från hur det var innan vi gick med EU och alla länder som står utanför, så är min övertygelse att vi löser det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Givetvis ska postnord följa lagen. Ocker är olagligt. Tullverket borde göra det möjligt att på ett rimligt smidigt sätt själv moms- och tullklarera sina varor så att speditörer inte kan sko sig och ta ut ockerafgifter.

Men hur kan bland de lägsta avgifterna i branschen vara ocker? Det är som att kalla en ränta på 2 % ocker. Även om du själv gör importdeklarationen så måste de agera tullager, bokföra allt och får inte släppa varan fören Tullverket godkänt och frigjort försändelsen vilket meddelas till dig om du importdeklarerar själv och du måste vidarebefordra till Postnord – vilket inte kommer gå genom något elektroniskt system som kan göra det per automatik. Att du skulle kunna importdeklarera elektroniskt direkt hos Tullverket skulle inte vara mycket till hjälp, Postnord skulle fortfarande behöva lagerhålla och agera tullager/tillfällig lagring vilket de fortfarande bör ta betalt för.

Detta gäller bara för privatimport där mottagaren står för kostnaden. Säljaren kan skicka så att säljaren står för kostnaden och när de gör detta kan den som tar emot försändelsen i Sverige ha fått förhandsinformation och allt, och kan därför göra det mycket snabbare och med mindre manuell hantering. Säljaren kan göra detta för mindre än de 60 kr (som Postnord tar av privatpersoner) om de sluter avtal med en speditör. Säljarna har dock vant sig med att köparna antingen smugglar försändelsen och skiter i att deklarera eller att de har vant sig vid att deras kunder främst är i länder som USA och Australien där gränsen är 800 USD respektive 1000 AUD för tull och där de i många fall slipper sales tax/moms.

Kommer komma nya regler i EU som gör att utländska säljare kan registrera sig för moms och på så sätt skicka alla lågvärdesförsändelser också. Tröskelnivån kommer ju tas bort i hela EU om några år, och då försvinner vitsen med att skriva ner värdet.

Permalänk
Medlem

Detta är bra!

Kina bedriver ett långsiktigt "handelskrig" mot hela världen, *MISSTÄNKER* jag. På med foliehatten nu!

De bjöds in i klubben "fria marknadeden" i hopp om att kapitalismen skulle förändra deras kultur och tankegångar. De fick subventioner som uppmuntran. Massor av välvilja? Att deras regering skulle tappa lite mer grepp om sina medborgare, men det var inte det som hände.

I stället för enskilda aktörer så agerar hela landet som en enda aktör. Undervärderar sin egen valutas för att sakta ta över den största delen produktionen i världen. Prisdumpar stål och säljer det via bulvaner för att stänga ner stålverk i runt om i världen. Samma sak med många varor.

Deras regering planerar inte 4 år framåt tills nästa val, de tittar 50-100 år framåt i tiden.

Sen ökar de värdet på sin valuta och vi står utan produktionsmöjligheter och möjligheter att stå på benen ekonomiskt. Det enda vi har att slåss med är kunkap i så fall. Och hur är vår skoldisciplin jämfört med deras?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Nej. En klar majoritet av allt skit som köps från t.ex. Wish hittar aldrig hit ens. För hör och häpna så har faktiskt företag kvalitetskrav på det mesta.

Vilket ännu en gång är rent struntprat.

Med andra ord. Innan Sverige gick ens med i EU.

Problemet du gör är detta. Du skyller något på EU som skedde innan man ens gick med i EU. Vilket borde peka på att det inte var EU som var orsaken till detta. Sedan att du bygger din trovärdighet på "Jag är egenföretagare och därför vet jag detta.." är inte riktigt heller givande.

Det där bevisar dock inte det du vill påstå. Bara att Magdalena Andersson "krävt" att Tullverket ska skaffa en handlingsplan. En handlingsplan som i sin tur bygger på ett beslut från 1992. Med andra ord är det väsentliga här att detta infördes redan 1992.. Samma år som Magdalena Andersson avlade sin ekonomexamen. Alltså långt innan hon var tilltänkt någon högre position inom partiet.

Vadå struntprat?? Du klistar ju till och med själv in text som bekräftar vad jag sade...hur tänker du!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Behöver inte gissa för det är ingen som vet, men om vi utgår från hur det var innan vi gick med EU och alla länder som står utanför, så är min övertygelse att vi löser det.

De tror även de i Storbritannien som stödjer Brexit, räcker att läsa på vad som USA vill ha av landet för ett avtal för att förstå att det inte kommer bli så rosenrött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vadå struntprat?? Du klistar ju till och med själv in text som bekräftar vad jag sade...hur tänker du!?

Skickades från m.sweclockers.com

EU har inget med detta att göra eftersom EU inte har något med denna subvention att göra. Vilket även påpekats åt dig mer än en gång. Att sedan EU bestämt sig för att gå emot den globala postunionen kommer inte att ändra på detta. Så ja. Det är rent struntprat att beskylla EU för subventionens existens.

Skrivet av muSashi:

Behöver inte gissa för det är ingen som vet, men om vi utgår från hur det var innan vi gick med EU och alla länder som står utanför, så är min övertygelse att vi löser det.

"Vi löser det". Japp. Fråga bara Storbritannien vad som hände när de tänkte just så. Blev mest kaos. Sedan är Sveriges export beroende av EU till en större grad än vad Storbritannien är men trots det så beräknas Storbritanniens export bli kraftigt lidande.

För tro inte en sekund att Sverige sitter i något bra förhandlingsläge gentemot EU. Fråga bara Norge hur de tvingats ingå inte allt för fördelaktiga handelsavtal med EU och då har de ett bättre förhandlingsläge än vad Sverige skulle få om man gick ur EU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |