Mac llcx diskettläsare

Permalänk

Mac llcx diskettläsare

Hej, har legat på den här ett tag nu och har nyligen haft möjlighet att skapa bootdisketter till den efter som hdd är död(scsi). Även om det kanske inte går att installera så är ju att få den och boota ett steg framåt och då kan man köpa nån SD till scsi-adapter. Har ju ett problem bara, när jag stoppar i disketten brukar jag kunna få "happymac"-symbolen men sen när den förösker läsa disketten så knackar den hemskt mycken och spottar sedan ut den igen. Ska föröka ladda upp ett filmklipp på den(nåt bra sätt att göra det?). Tack för all hjälp i förväg

Permalänk
Medlem

Hur har du skapat disketten? Om inte macen känner igen den som en korrekt bootdisk kommer den "tugga" ett tag och sedan spotta ut den, precis som din verkar göra.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

Haft liknande problem med mina Macintosh, då var det att öppna upp den och tvätta av läshuvudet på diskettläsaren med lite isopropanol på en Q-tip. Sedan går det inte att generera bootdiskar genom en modern dator, endast med en gammal Mac, så kolla så att det är en fungerande disk!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Jo, skulle defintivt börja i rengöringsändan, floppydrives blir ofelbart skitiga invändigt med tiden. Plocka isär, blås rent med tryckluft, och rengör sådant som inte kan blåsas rent med isopropanol eller för all del vanlig T-doja. Smörj upp eventuell mekanik efteråt med sparsamma mängder smörjfett. Nylon är kompatibelt med i princip alla typer, så du kan nog våga ta vad du har i garaget typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Rätt säker på att disketterna funkar eftersom jag får happymac -symbolen. Sen har jag redan tagit isär och rengjort diskettläsaren. Jag provade också att smörja in läshuvudets "spiralkugg" men jag har inte fått nåt bättre resultat. Det är jobbigt också att apple använde "egna" delar, t.ex en diskettläsaren och det kan göra det lite jobbigt att få tag på grejerna. Ifall ni undrar så är det den 1.4mb dubbelsidiga diskettläsaren i min så den ska kunna läsa disketterna.