Regeringen kan ändra kemikalieskatten till att omfatta e-handel från utlandet

Permalänk

Kan vi inte bara låta staten sköta allas privatekonomi? 100% skatt direkt, sen kan de dela ut varor som de känner är passande.

Kommer bli jättebra och jämställt !

Permalänk
Medlem

Men gäller denna utvecklade skatten verkligen så många här? Jag menar, de flesta här köper väl delar till en dator och sedan bygger den själv right? Om samma lag skall utvidgas så är det väl fortfarande vikten per vara som avgör om miljöskatt skall tillämpas dvs köper ni ett grafikkort så kommer ingen miljöskatt läggas på eftersom varan väger för lite. Lite värre givetvis om ni ska köpa tv eller tvättmaskin dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Låter det vara osagt om skatten är vettig eller ej, men om nu man absolut ska ha skatten är detta en väldigt vettig förändring.

Och är det så klurigt rent administrativt? Redan idag ska ju MOMS tas ut i import-landet när man handlar mellan EU-länder.

Då det redan finns fungerande rutiner för att hantera att olika länder har olika MOMS-satser borde det väl inte vara så svårt att lägga på andra lokala skatter, eller?

Det är förvisso ett problem.

Moms betalas utifrån var varan omsätts, många företag som säljer till Sverige är momsregistrerade i Sverige och betalar in skatterna till Skatteverket, då redovisar de moms i Sverige. Fast det gäller bara de som överstiger omsättningströskeln, och om det redan är skattat i annat EU-land kan de inte göra något utan att det blir ett handelshinder. Hur bra fungerar det t.ex. med skatt på privatinförsel av alkohol?

Punktskatter är inte moms däremot, så där är det enklare för t.ex. Amazon att bara porta varorna som omfattas och säga att de inte skickas till Sverige (vilket t.ex. TVs eller monitorer kanske redan inte gör) om det införs. Finns ingen vits att lägga ner arbetet, det redovisas inte som moms, alltså inte på momsdeklarationen och kräver nya rutiner, utveckling av funktioner i affärssystemen... Varorna som omfattas säljs i så låg utsträckning hit vilket som, i.a.f. om vi pratar om ändra än typ Proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur får du ihop den uträkningen? Arbetsgivaravgiften är på 33%.
25-30k före skatt är en riktig skitlön. Man får runt 28k av att jobba på ICA med lite OB.

Kollar man på Tyskland eller Schweiz så är ju normallönerna närmare 60k i månaden.
En lärare i Tyskland drar ju in runt 550k per år.

31,42 % för anställda.

En företagare betalar alltså bruttolön + 31,42 % + förmåner. För en arbetare kanske det blir straxt under 34k för att betala ut en bruttolön om 25000 kr. 34000 är en bit från 50000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För att vara lite motpol mot all negativitet här i tråden så får jag väl säga att det inte är så farligt med skatt. Nästan alla som gråter högt över att hårddisken kostar lite extra tillhör de rikaste och mest priviligierade procenten på jorden. Hur jävla självisk är man inte då när man ska spy galla över något bara det har namnet skatt i sig?

Jag säger inte emot de som ifrågasätter just kemikalieskatten utan mer de som pratar generellt om skatter.

Bara de dussintal patienter jag har varje arbetspass kostar fem till sexsiffriga belopp varje dag, på en liten vårdavdelning i en liten del av landet. För att inte tala om allt jag själv tar del av p.g.a. skatten.

Visst visst, i en perfekt värld skulle man kunna optimera och kanske dra av någon procent eller två men jag tycker fortfarande det är löjligt att det gnälls så jävla mycket från folk som redan har betydligt mer än de behöver.

Så... ”hit me with that dislike button” eller vad det nu är ungdomarna säger när de tror sig vara unika.

Missförstå mig rätt men jag är för skatter i all ära, annars hade jag inte bott i Sverige men problemet är just det du skrev, optimera. Det jag tror många hakar upp sig på är just denna konstanta "jakt" efter att hitta nya områden, saker och ting att beskatta för att täppa till ekonomin när folket är mer intresserande i transparens och hur allting fördelas. Nånstans på vägen så måste man (politiker/ansvariga) ju stanna upp och kolla om läget verkligen är korrekt och prioritera om istället för att försöka silvertejpa den ekonomiska båtens hål.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Syftet med en skatt utan öronmärkta pengar är vadå egentligen?

Det är bara ett patetiskt sätt att öka skatteintäkterna då myndigheter i hela Sverige blöder pengar pga deras ineffektivitet och värdelösa ledning. Dom behöver pengar att täppa till slukhålen av pengar på andra ställen, det har inget med att stoppa kemikalier alls. Då hade pengarna varit öronmärkta för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Traumklang:

Det är mer så att folk klagar på meningslösa skatter om man vet att regeringen inte har stake att beskatta stora internationella konserner efter det dom omsätter i våra länder.
Amazon tex, skattar i Luxemburg fast dom säljer produkter för otaliga miljarder varje år till alla möjliga länder i EU.
Deras skatt är betydligt lägre än den som Svensson Hemelektronik AB har att betala.
Skulle EU regeringar besluta att sätta stopp för sånt, skulle dom kunna sänka skatten för den vanlige arbetstagaren.
Det gäller i stort sätt alla storföretag som smyger undan skatten.

Det är det som gör folk arg. Att regeringen skiter i att beskatta stora företag men samtidigt försöka hitta på alla möjliga slags avgifter och skatter för att vränga ut det sista öret möjligt innan revolterna börjar, bara för att upprätthålla en Status Quo som inte är värt att skyddas.

Det vore intressant att se hur det gick med kemikalieskatten och hurvida den har spolat in pengar i statskassan eller inte. Just nu, har den kostat arbetstillfällen. Så vitt vet man.

Läste ett intressant förslag för flera år sedan.
Det gick ut på att ta bort alla bidrag och subventioner till företag, för att i stället sänka företagsskatterna.
När förslaget kunde man ta bort företagsbeskattningen helt!
De som skulle tjäna på detta, vore små företag, som inte har möjlighet att flytta vinsten utomlands och inte vet hur man söker alla bidrag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Men gäller denna utvecklade skatten verkligen så många här? Jag menar, de flesta här köper väl delar till en dator och sedan bygger den själv right? Om samma lag skall utvidgas så är det väl fortfarande vikten per vara som avgör om miljöskatt skall tillämpas dvs köper ni ett grafikkort så kommer ingen miljöskatt läggas på eftersom varan väger för lite. Lite värre givetvis om ni ska köpa tv eller tvättmaskin dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Det läggs ju inte kemikalieskatt på datorkomponenter, annat än möjligtvis nätverkskort.

Och jag har ännu inte träffat på någon som köpt tvättmaskin från Tyskland. Undrar lite över hur det hela skulle fungera, speciellt om man bor någonstans med trappor, bortforsling av den gamla maskinen, osv. Eller om man får för sig att ångra köpet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Syftet med en skatt utan öronmärkta pengar är vadå egentligen?

Det är bara ett patetiskt sätt att öka skatteintäkterna då myndigheter i hela Sverige blöder pengar pga deras ineffektivitet och värdelösa ledning. Dom behöver pengar att täppa till slukhålen av pengar på andra ställen, det har inget med att stoppa kemikalier alls. Då hade pengarna varit öronmärkta för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en del av en grön skatteväxling. Gissa vilka som får betala och vilka som tjänar på den slopade värnskatten. Och gissa vilket parti som drivit frågan. Det är inte MP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att skatten även tas ut för handlare utanför Sverige är ju i grunden bra. Då särbehandlas inte Svenska handlare och kan konkurera på lika vilkor. Däremot borde detta drivas i EU så hela EU har en sådan här avgift och hanteras centralt.

Eller så skrotar man kemikalieskatten, så behöver inte Sverige särbehandla Sverige.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Se det från den ljusa sidan, värnskatten avskaffas, så höginkomsttagarna kan köpa mer elektronik..

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av kotz:

Det är väldigt effektivt på sikt.
De vänjer dig och kommande generation att betala extra för saker. Och få dig att tro på det ena eller det andra.
Globaliseringen går ju ut på att få dig att tro en massa och göra som de andra säger.
Och de kommer att lyckas.

Inte för miljön som jag mest var inne på, men på att betala mer skatt, ja så är det.
Snart kommer vi ha en spolräknare på våra toaletter och betala skatt för varje spolning vi gör, men skyll inte på mig om det blir så

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

mitt problem med skatten är hur den appliceras.
det är vi konsumenter som ska betala skatten, oavsett om produkten använder kemikalier eller inte.

det bättre i detta fall borde väl vara att tillverkaren betalar skatten för att få sälja varan i sverige.
när sen leverantör X märker att leverantör Y kan sälja sin vara flera hundra kronor billigare för att Y tagit bort någon kemikalie så kommer X också vilja ta bort sin kemikalie.

det är DÅ vi har en vinning på denna skatt. som den är idag är det bara ett annat ord för att fylla på statskassan

Kommer istället bli så att företagen väljer att inte sälja i Sverige överhuvudtaget tror jag.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Läste ett intressant förslag för flera år sedan.
Det gick ut på att ta bort alla bidrag och subventioner till företag, för att i stället sänka företagsskatterna.
När förslaget kunde man ta bort företagsbeskattningen helt!
De som skulle tjäna på detta, vore små företag, som inte har möjlighet att flytta vinsten utomlands och inte vet hur man söker alla bidrag.

Sänka företagsskatten till en vettig nivå, är säkert en bra grej, då det ger möjlighet speciellt för mindre företag att anställa mer personal om så behövs.
Bara att det blir säkerställt att verkligen ALLA företag betalar skatten som den är tänkt. Men i nuläget, där stora företag smyger skatten och låter dom små betala ger potential för orättvisa och tvingar mindre företag i konkurs, som annars kunnat överleva.

Att avskaffa företagsskatten helt är nog ingen bra ide, då bara arbetstagaren blir kvar att finansiera hela köret.
Vi behöver en rättvis balans inom skattepolitiken och en förenkling.
Att kontrollera tre miljarder skattelag och om dem följs på punkt och prick kostar tid, personal och därmed pengar för staten själva. Vilket är ineffektivt.

Jag känner en kvinna här i orten som äger en blomsterbutik, hon har knappt råd att betala alla räkningar, och varje år kommer det till nya bestämmelser om krav på kassasystemet och andra saker som varje gång kostar pengar för henne att åtgärda eller anpassa sig till.
Hon är långt ifrån ensam och så gott som alla butiker klagar på att det knappt går runt längre.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Innan de gör detta kanske de skulle utvärdera effekten av den vi redan har, har miljön blivit bättre på grund av den? Fast det är väl för mycket begärt...

Permalänk
Medlem

Logiskt, även om det är en i praktiken meningslös skatt så länge som den inte appliceras på åtminstone hela EU (dvs på den nivå där tillverkarna skulle börja se någon anledning att bry sig om det).

Implementationen kan nog bli lite knepig dock.

Skrivet av Yoshman:

Och är det så klurigt rent administrativt? Redan idag ska ju MOMS tas ut i import-landet när man handlar mellan EU-länder.

Då det redan finns fungerande rutiner för att hantera att olika länder har olika MOMS-satser borde det väl inte vara så svårt att lägga på andra lokala skatter, eller?

Det blir krångligare än så eftersom skatten inte ska läggas på ALLT, utan bara på vissa produkter. Jag syftar specifikt på de utländska butikernas hantering av det, t.ex. Amazon DE.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Sänka företagsskatten till en vettig nivå, är säkert en bra grej, då det ger möjlighet speciellt för mindre företag att anställa mer personal om så behövs.
Bara att det blir säkerställt att verkligen ALLA företag betalar skatten som den är tänkt. Men i nuläget, där stora företag smyger skatten och låter dom små betala ger potential för orättvisa och tvingar mindre företag i konkurs, som annars kunnat överleva.

Att avskaffa företagsskatten helt är nog ingen bra ide, då bara arbetstagaren blir kvar att finansiera hela köret.
Vi behöver en rättvis balans inom skattepolitiken och en förenkling.
Att kontrollera tre miljarder skattelag och om dem följs på punkt och prick kostar tid, personal och därmed pengar för staten själva. Vilket är ineffektivt.

Jag känner en kvinna här i orten som äger en blomsterbutik, hon har knappt råd att betala alla räkningar, och varje år kommer det till nya bestämmelser om krav på kassasystemet och andra saker som varje gång kostar pengar för henne att åtgärda eller anpassa sig till.
Hon är långt ifrån ensam och så gott som alla butiker klagar på att det knappt går runt längre.

Hur tänker du? Vad har detta med företagsskatter att göra? Det han talar om är t.ex. skatten på företags vinster, vinster går till utdelning och dylikt och företag som inte gör vinst blir inte påverkade av hur stor bolagsskatten är och företagets utgifter betalas med oskattade pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det blir krångligare än så eftersom skatten inte ska läggas på ALLT, utan bara på vissa produkter. Jag syftar specifikt på de utländska butikernas hantering av det, t.ex. Amazon DE.

Och de produkterna är detaljerade i ett regelverk inom EU skapat 1987, inte särskilt krångligare alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Mitt största problem är just att skatten opropotionellt straffar produkter utan flammskyddade plaster (laptops med aluminium typ macbooks), även plaster med mycket glasfiber brukar avstå flamskyddsmedel för att förstärkningen i sig själv fungerar som ett form av flammskydd (gäller även PCBer som moderkort).

Om det ändå är pga brandskyddad plast ska man rimligtvis skatta på den totala vikten sådan i produkten, allt annat är oacceptabelt i mitt tycke.

Sedan kan man också fråga sig vars pengarna går, jag betvivlar starkt att de faktiskt kommer läggas på avfallshantering och negativ PR av plastprodukter (speciellt då alla produkter påverkas).

Visst är det så...En hittepå-skatt för att lugga befolkningen på stålar. Så ser jag det. Ska man förbättra miljö och klimat, då måste sunt förnuft åter råda.
Människan kommer alltid konsumera. För 30-40 år sen strävade samhället efter kvalitetsprodukter. Hållbarhet och livslängd. Men vi var inte så miljömedvetna...Vi hade rimliga bostadspriset i detta land. Svensson la ca 15% av sin inkomst på boendet. Då fanns det stålar över till att konsumera mindre men av hög kvalitet. Men vi var inte så miljömedvetna...Vi fraktade inte runt tonvis med reklam dagligen året runt och hade energislukande reklamskyltar överallt. Men vi var inte så miljömedvetna...
Idag läggs mellan 40-60% av inkomsten bara på boende. Då finns inte utrymme att konsumera kvalitetsprodukter som vi gjorde tidigare. Men vi är miljömedvetna...Och vad produceras idag, slit-och-släng-produkter till höger och vänster utan hållbarhet och livslängd. Men vi är miljömedvetna...Med ett sunt förnuft kommer miljö och klimattänk per automatik. Så enkelt är det.

Tack för ord

Permalänk
Medlem

@Trunk: du verkar gilla att anta saker om vad vi har råd? ironiskt att du pratar om vård när skatter höjs medans välfärden går konstant neråt. Förr eller senare måste du ifrågasätta kostnaderna, är de rimliga? och förskingras pengar?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Traumklang:

Sänka företagsskatten till en vettig nivå, är säkert en bra grej, då det ger möjlighet speciellt för mindre företag att anställa mer personal om så behövs.
Bara att det blir säkerställt att verkligen ALLA företag betalar skatten som den är tänkt. Men i nuläget, där stora företag smyger skatten och låter dom små betala ger potential för orättvisa och tvingar mindre företag i konkurs, som annars kunnat överleva.

Att avskaffa företagsskatten helt är nog ingen bra ide, då bara arbetstagaren blir kvar att finansiera hela köret.
Vi behöver en rättvis balans inom skattepolitiken och en förenkling.
Att kontrollera tre miljarder skattelag och om dem följs på punkt och prick kostar tid, personal och därmed pengar för staten själva. Vilket är ineffektivt.

Jag känner en kvinna här i orten som äger en blomsterbutik, hon har knappt råd att betala alla räkningar, och varje år kommer det till nya bestämmelser om krav på kassasystemet och andra saker som varje gång kostar pengar för henne att åtgärda eller anpassa sig till.
Hon är långt ifrån ensam och så gott som alla butiker klagar på att det knappt går runt längre.

Behöver inte finanseras, ta bort bidragen till företagen och använd pengarna till att ta bort företagsskatterna, kostar inte statskassan ett öre.
Enkelt blir det också, inget bidragsfusk och mindre eller ingen skattesmitning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@REWplayFF: Senaste undersökningen låg medianvärdet på 21 %, 2004 låg vi på 24,4 %. Andelen vi lägger på boende totalt sett ökar alltså inte. Andelen har sakta minskat sedan i.a.f. 90-talet (med undantag av ett par krisår i början av 00-talet) eftersom räntorna sänkts bland annat, hyresrätter ligger kvar på en relativt hög nivå däremot.

Permalänk

Men skatten för de rika kan man sänka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@REWplayFF: Senaste undersökningen låg medianvärdet på 21 %, 2004 låg vi på 24,4 %. Andelen vi lägger på boende totalt sett ökar alltså inte. Andelen har sakta minskat sedan i.a.f. 90-talet (med undantag av ett par krisår i början av 00-talet) eftersom räntorna sänkts bland annat, hyresrätter ligger kvar på en relativt hög nivå däremot.

Nu kommer vi lite utanför ämnet. Men snabbt. Ett medianvärde och genomsnitt är två helt olika saker. Att undersökningen använder sig av ett medianvärde är för mig väldigt märkligt.

Gjorde en snabbgåggling. Ska korrigera/rätta/förtydliga mig själv. Siffran för låginkomsttagare är 44%, Genomsnittet är 26,1%. "Boendekostnaden för de fattigaste hushållen i Sverige har dessutom ökat med 20 procent under perioden 2007 till 2017 i Sverige". Pengar vi skulle kunna lägga på förbättra miljön och folkhälsan istället. Men vem vill leva i ett sånt samhälle?

Permalänk
Medlem

Haha som ett eget litet handelskrig. Vi inför specialtullar på vissa varor.
Tryck ner folket så mycket det går så dom är totalt beroende av bidrag och tvingas rösta vänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Haha som ett eget litet handelskrig. Vi inför specialtullar på vissa varor.
Tryck ner folket så mycket det går så dom är totalt beroende av bidrag och tvingas rösta vänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du hamnar i ett bidragsberoende av att betala kemikalieskatten, då är du illa ute.

Förvrigt så är det som sagt en del av en grön skatteväxling som var ett av kraven från C för att stödja en S-MP regering. Varför nu dessa skulle vilja få väljarna att rösta på vänstern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Din kropp har ju faktiskt mer blod än vad den behöver, en blodigel suger bara en bråkdel. Det är i praktiken ingen risk för blodbrist. Får du en blodigel på dig så ska du helt enkelt inte tänka på den, mer än kanske hur glad den blir över en smaskig måltid. Sluta klaga så länge din kropp har så mycket blod den behöver.

Jag tänkte inte på det. Vi kan ju faktiskt förlora runt 2 liter blod innan risk för livet. Oklart under hur lång tid vi klarar den blodbristen, men hur svårt är det att käka järntillskott så iglarna kan få sitt?

Permalänk
Medlem

Jag är mot alla små löjliga skatter där det finns ett klart syfte med den men samtidigt utan öronmärkning och offentlig uppföljning. Kemikalieskatten är precis den sortens skatt, som dessutom är kontraproduktiv när vi fraktar in varor från andra länder istället för att utnyttja lokala lager.

Kommer inte ihåg vilket land det var längre, men där fick varje skattebetalare en årlig redovisning för alla inbetalade skattepengar. Det såg ut ungefär som ett kvitto från matbutiken med tydliga poster och belopp. Vore inte det något att ha här? Om någon vet vilket land det är vill jag gärna bli påmind om vilket också.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Detta är bara en av alla skatter vi kommer få se så är inte förvånad.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Är det en liten löjlig skatt eller en skatt som kommer sänka den svenska handeln? Kommer den ha en påverkan eller kommer den inte ha en påverkan? Kan de som gnäller på den bestämma sig?

Och framför allt, har någon av er importerat en tvättmaskin från att slippa skatten? Jag är som sagt väldigt intresserad av hur det hela gick till.