Permalänk
Medlem

Låg WiFi Hastighet

Hej!

Har en Mate 20 X med senaste android 9.1. Undrar varför jag får låg hastighet på mitt WiFi hemma.

Står vid routern och får ca 80/80 på 250/100 lina. Kör på 5 GHz. Får 235/100 trådat med datorn.

Samma på speedtest och bredbandskollen även med vpn på och av.

Mvh
Dizzö

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö:

Du får berätta vilkem router uppkoppling du har också.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på dina andra trådlösa enheter? Det kan skilja en hel del beroende på vilka wifi-kretsar du har i dina olika enheter.

Permalänk
Medlem

Är det bara telefonen som är långsam, eller Wifi långsamt över huvudtaget? Om det är Wifi som är segt, kolla om det finns någon annan router på samma eller närliggande kanal. För 2.4 GHz-bandet kan man välja kanal fritt, och varje kanal överlappar med de bredvid.

Ett trick kan vara att se till att routerns region är inställd på Sverige, och välja kanal 13. Den kanalen går inte att använda i USA, så den är avstängd per default på nästan alla routrar och är därför i princip oanvänd i Sverige.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av toslut95:

Hur ser det ut på dina andra trådlösa enheter? Det kan skilja en hel del beroende på vilka wifi-kretsar du har i dina olika enheter.

Provade med min gamla S6 samma hastighet där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Dizzö:

Du får berätta vilkem router uppkoppling du har också.

Vill du ha namnet på routern?
ASUS RT56U

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Är det bara telefonen som är långsam, eller Wifi långsamt över huvudtaget? Om det är Wifi som är segt, kolla om det finns någon annan router på samma eller närliggande kanal. För 2.4 GHz-bandet kan man välja kanal fritt, och varje kanal överlappar med de bredvid.

Ett trick kan vara att se till att routerns region är inställd på Sverige, och välja kanal 13. Den kanalen går inte att använda i USA, så den är avstängd per default på nästan alla routrar och är därför i princip oanvänd i Sverige.

WiFi som är långsamt bara.
Hur kollar jag om andra routrar har samma kanal?
Jag kör 5 GHz för att få bättre hastighet för trodde det är snabbare än 2.4 GHz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vill du ha namnet på routern?
ASUS RT56U

Skickades från m.sweclockers.com

Den har bara IEEE 802.11n (Wifi 4), Du kan inte förvänta dig mer i praktiken. Vill du ha snabbare får du skaffa en med IEEE 802.11ac (Wifi 5) eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vill du ha namnet på routern?
ASUS RT56U

Det är routern som är trött.
Slänger du in custom Firmware kommer du upp mot ~120 Mbit/s på den (Haft en likadan själv).
Annars blir det till att uppgradera routern om du vill ha bättre hastigheter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl snarare accesspunkten som är trött eller dåliga radioförhållanden om det är dålig hastighet med wifi men bra via kabel.
Däremot så lär det ju inte bli nån större skillnad i praktiken att öka till mer än 80 Mbit bandbredd på en telefon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är routern som är trött.
Slänger du in custom Firmware kommer du upp mot ~120 Mbit/s på den (Haft en likadan själv).
Annars blir det till att uppgradera routern om du vill ha bättre hastigheter.

Aaah okej.
Ngn firmware som du rekommenderar då?
Lätt att byta firmware?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vill du ha namnet på routern?
ASUS RT56U

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har samma router och blev med trött på segt WiFi. Jag köpte en accesspunkt och stängde av WiFi i routern istället.
Resultatet är fantastiskt, nu har jag imponerande 5Ghz täckning i hela lägenheten.

Jag använder en UniFi AP AC Lite. Man får med en PoE adapter, så den är dödslätt att placera vart man vill.
Jag kör fortfarande med standard firmware i routern.

Notera att den även finns hos Clas Ohlsson till samma pris som andra återförsäljare, men de står inte med på Prisjakt. NetOnNet är billigast och har gratis frakt.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har samma router och blev med trött på segt WiFi. Jag köpte en accesspunkt och stängde av WiFi i routern istället.
Resultatet är fantastiskt, nu har jag imponerande 5Ghz täckning i hela lägenheten.

Jag använder en UniFi AP AC Lite. Man får med en PoE adapter, så den är dödslätt att placera vart man vill.
Jag kör fortfarande med standard firmware i routern.

Notera att den även finns hos Clas Ohlsson till samma pris som andra återförsäljare, men de står inte med på Prisjakt. NetOnNet är billigast och har gratis frakt.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Tack men inte täckningen det är fel på utan hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö:

Ja. Hastigheten blev också tusenfaldigt bättre.
Mitt råd är att testa, är du inte nöjd kan du lämna tillbaka den. Bara packa upp grejerna på bordet temporärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tack men inte täckningen det är fel på utan hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Med IEEE 802.11n som är snabbaste routern har så är det inte egentligen fel på hastigheten heller, 80 Mbit eller drygt det är rätt vanligt att man får på Wifi med bara n standard.
Du behöver som redan påpekats IEEE 802.11AC för att få rejälare prestanda, men man kan ju förstås testa med andra kanaler som kanske ger bättre resultat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300