Spel som ger användbar kunskap och är roliga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Backpacker 1 var/är grymt!

Köpte precis Backpacker 3 och dess två expansioner i sina oöppnade originalförpackningar på en loppis för 20 kronor, tänkte det skulle vara kul med lite nostalgi om jag lyckades få dem att köra på en modern dator. Väl hemma kom jag på att jag inte har någon maskin med optisk läsare längre.

Permalänk

Geografi-spel med kartor. Klicka på rätt berg/stad/delstat osv.
Jag tycker det är ett roligt casual-spel där jag kan tävla med mig själv att få först 100% rätt, och sedan så fort som möjligt.

https://online.seterra.com/en

Permalänk
Medlem

Assassins creed serien har man lärt sig ett och ett annat ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Witcher 3, du lär dig vad olika monster är svaga för och lite sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

My Summer Car +1. 😁

Seriöst dock, vill faktiskt också ha spel där man lär sig något. Även om man inte praktiskt kommer använda det direkt i verkligheten.

Själv är jag väldigt svag för pusselspel, dock är det väl något som man inte direkt lär sig av, men kanske man lär sig undermedvetet att logiskt lösa problem?

Infra är en rätt kul walkingsimulator med pussel inom olika industrier och infrastrukturer. Dock lär man sig inte något av det då det speglar inte verkligheten helt och hållet, och pusslerna kan vara rätt lama titt som tätt, men rätt kul ändå.

The Witness är ett rent pusselspel, men med en speciell twist på pusslerna som låter en se världen på ett annat sätt. Helt klart min favorit i kategorin.

Infinifactory är ett annat pusselspel som jag har haft riktigt kul med där man har till uppgift att producera ett föremål från en 3D-projicerad ritning till grund, med olika verktyg som svets, rullband, rotationsband, sensorer, osv. Simpelt men komplicerat.

Exapunks är ett pusselspel där man lär sig programmera för att lösa problem. Språket är väldigt simpelt och liknar assembler, men finns inte i verkligheten. Dock kan det väl ge en viss känsla för problemlösning och är riktigt kul.

I övrigt, flygsimulatorer och ubåtssimulatorer är riktigt bra spel om man vill lära sig navigation.

Ursäkta att det spåra ur det här, inser nu nog att det här kanske inte är vad trådskaparen söker efter, men det finns väl inte så mycket att välja på annars?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Kommer ärligt talat bara på Backpacker och denna pärla som man spelade i yngre dagar

Visa signatur

Grubblare