Windows 10 guide för optimal prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Påverkar detta storleken på windows ? Det har börjat bli så förbannat jävla stort nu så min nvme-disk på 250GB knappt håller något utöver windows och andra drivrutiner.

Jag gör alltid två saker.
1. Stänger av hibernation, då sparar du motsvarande installerat RAM.
2. Stänger av swapfilen, kanske inte att rekommendera om du har under 32GB internminne.

Förlänger livslängden och minskar stutter som frigör en del minne på boot-disken. Annars kan ju Windows update ställa till det och skapa kopiösa mängder loggar, minns ej hur jag hittade dessa men någon form av översiktsbild på använt utrymme, något obskyrt program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Gillar att det sparkat igång en aktiv diskussion men tror ni dragit den åt fel håll , detta är för maximal prestanda i spel där jag totalt skiter i allt vad säkerhet heter då jag vet att de flesta säkerhetspatchar endå är försent ute och sedan ominstallerar vid varje uppdatering av OS (Dvs var 6:e månad) och även håller mig ifrån att ladda ner konstiga filer online. Detta är för att få maximal prestanda , så lågt inputlag som möjligt och ett windows som funkar i ur och skur utan peskiga uppdateringar. Jag är en poweruser och jag vet vad jag håller på med angående allt ifrån säkerhet osv.

Så jag ber er som diskuterar säkerhet i denna tråd att sluta med detta då det inte är en del av guiden utan detta är för folk som vill ha den bästa spelupplevelsen de kan få , det får man inte med maximal säkerhet. Det finns massor av trådar online som förklarar varför de stänger av funktionerna som jag nämner , Ex Gamebar/DVR , Fullscreen optimization och även varför man sätter en MAX fps för G-sync. Ni som diskuterar säkerhet kanske borde starta en egen tråd? kanske en Prestanda vs säkerhet?

@reverend benny: du är medveten om att större organisationer ofta ligger efter i säkerhetspatcher i flera veckor , ibland månader för att deras system inte funkar med X patch? Och ja jag har nästan daglig kontakt med MS techsupport för företag där de även vet om allt, man skapar virus på en nivå där det är användaren som godkänner , ev säkerhetshål i webbläsaren. Man skapar inte virus för att hacka Windows brandväggar eller dylikt utan det sker genom webbläsaren eller att folk rent generellt är korkade på nätet. Tips , googla lite på socialhacking och kolla lite youtube videos

Jag är medveten om hur patchning fungerar inom stora och små organisationer och som du säger, några gånger så ligger man efter för att man vill hinna testa och se så en uppdatering inte skapar problem.
Då och då så måste man dock frångå detta om MS flaggar för att en patch är av stor vikt och man faller inom ramen för en specifik sårbarhet.
Skillnaden inom en organisation är att man ofta har bra koll på vad en specifik patch gör, något vanliga användare hemma väldigt sällan har eller orkar bry sig om.
Nu är den enda faran inte virus vilket du som en självutnämnd poweruser borde veta.

Att folk generellt är korkade håller jag inte med om, utan det handlar ofta om lathet eller okunskap.
Ungefär som att stänga av säkerhetsmekanismer och tjäna 2FPS på det.

Som du skriver, du skiter i säkerhet och har tagit det beslutet. Men det är dumt att inte belysa riskerna för potentiella användare som funderar på att ta samma beslut som du.
Deras IT-miljö, kunskap/erfarenhet, skydd av viktiga data osv skiljer sig sannolikt från hur du har det.

Som med mkt annat så får man ställa sig frågan, är det värt risken? Och vilka risker finns med det jag gör.

Tänker att du kanske ska starta tråden "prestanda vs säkerhet" då du verkar kunna mkt inom området.
DU har ju även skapat guiden och kan då redogöra för vilka riskerna är i den tråden, tror det hade varit nyttigt för läsarna som följer denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag gör alltid två saker.
1. Stänger av hibernation, då sparar du motsvarande installerat RAM.
2. Stänger av swapfilen, kanske inte att rekommendera om du har under 32GB internminne.

Förlänger livslängden och minskar stutter som frigör en del minne på boot-disken. Annars kan ju Windows update ställa till det och skapa kopiösa mängder loggar, minns ej hur jag hittade dessa men någon form av översiktsbild på använt utrymme, något obskyrt program.

Ah, men den här har inget med hibernation eller swap-filen. Det här är sökfunktionen i Windows (och outlook etc?) och den syns inte på samma sätt som andra systemfiler

Permalänk
Medlem

@andra94: Det var du själv som drog igång säkerhetsdiskussionen genom att antyda att så länge man hade BankID och 2FA så behövde man inte oroa sig för säkerhet, vilket jag och andra kände ett behov av att kommentera. I synnerhet som många nog inte dedikerad dator som används enbart för spel och är isolerad från annat på nätverket. Dock enig med dig att säkerhetsdiskussioner överlag nog hör hemma i andra trådar.

Permalänk
Administrativ avgift

@improwise: Då misstolkar du nog där jag nämner följande om du är smart i ditt internetanvändande. och ja ingen kommer kunna sno dina uppgifter så länge du använder BANKID och 2FA. Största faran du kan råka ut för är att du hamnar i botnet eller får "hemside virus".

Ni som är så PRO säkerhet kan ju gärna diskutera hur någon kapar ens bankkonto om du kör BANKID via mobil? eller hur man kommer över hacken med 2FA via telefon i Sverige. Skapa gärna en egen tråd så är jag gärna med i diskussionen där.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Bra tråd, ska bygga ny burk imorrn och vissa av dessa grejer är klart intressanta. Bli av med bloat osv har jag hela tiden planerat så tråden kom lägligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@improwise: Då misstolkar du nog där jag nämner följande om du är smart i ditt internetanvändande. och ja ingen kommer kunna sno dina uppgifter så länge du använder BANKID och 2FA. Största faran du kan råka ut för är att du hamnar i botnet eller får "hemside virus".

Ni som är så PRO säkerhet kan ju gärna diskutera hur någon kapar ens bankkonto om du kör BANKID via mobil? eller hur man kommer över hacken med 2FA via telefon i Sverige. Skapa gärna en egen tråd så är jag gärna med i diskussionen där.

Kan du definera "smart i sitt internetanvändande"?
Och är inte du pro-säkerhet som èrfaren poweruser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Bra tråd, ska bygga ny burk imorrn och vissa av dessa grejer är klart intressanta. Bli av med bloat osv har jag hela tiden planerat så tråden kom lägligt

Skickades från m.sweclockers.com

Att bli av med bloat är alltid intressant, men tänk till vad det är man definerar som bloat.

Candycrush och diverse appar som kommer med, sure.
Förinstallerat junk från tillverkaren som det är osäkert hur det uppdateras, absolut.
Men när det gäller att stänga ner tjänster som OS;et använder sig av så läs på innan, vissa är helt ok medans andra är viktiga.

Det är ofta vi stänger ner saker i tron om att det blir bättre med mindre saker igång, men ibland är det tvärtom.
Internet och seriösa sidor är som vanligt en bra källa till info.

Och det är ingen dum ide att ha två konton generellt, ett adminkonto och ett "vanligt" med mindre rättigheter.
Detta påverkar inte prestandan något.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av reverend benny:

Kan du definera "smart i sitt internetanvändande"?
Och är inte du pro-säkerhet som èrfaren poweruser?

Inte ladda ner okända filer , jag är av tanken att vad jag än gör vill någon in och kapa min dator så kan dom göra det. Vad du än gör med din dator så länge den är ansluten mot internet är det en sårbarhet vilket är varför jag använder VPN till det mesta för att undvika inkommande anslutningar till så stor del som möjligt. Jag har alltid inte mer än 500kr på mitt primära konto och sedan pengar på ett helt annat konto som kräver extra säkerhet för att föra över pengar från, jag kan leva med det. Köper jag något online är det alltid med diverse temporära kort som man kan skapa.

Skrivet av reverend benny:

Att bli av med bloat är alltid intressant, men tänk till vad det är man definerar som bloat.

Candycrush och diverse appar som kommer med, sure.
Förinstallerat junk från tillverkaren som det är osäkert hur det uppdateras, absolut.
Men när det gäller att stänga ner tjänster som OS;et använder sig av så läs på innan, vissa är helt ok medans andra är viktiga.

Det är ofta vi stänger ner saker i tron om att det blir bättre med mindre saker igång, men ibland är det tvärtom.
Internet och seriösa sidor är som vanligt en bra källa till info.

Och det är ingen dum ide att ha två konton generellt, ett adminkonto och ett "vanligt" med mindre rättigheter.
Detta påverkar inte prestandan något.

Bloat = alla funktioner i Windows som kan påverka mitt spelande - somsagt du kan hoppa över att stänga av windows update men jag kommer endå alltid rekommendera dig att installera drivrutiner manuellt för att få dom senaste och säkraste.

pfft då vet du varken A från O om du säger något sådant , alla virus jag känner till tar kommando av det inbyggda windows 10 administrationskontot så det är bshit att göra så. Du är aldrig säker vad du än gör i dagens samhälle är det någon som vill göra något på dig så kan dom. Ex skulle vem som helst kunna ta ditt personnummer och beställa vad som helst i princip, vi i Sverige har dissat säkerheten för att det är enkelt. Somsagt nu avslutar vi denna diskussion och vill du ta den vidare så får du skapa en annan tråd

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift

@Zemlan: Härligt , hoppas det går framåt för dig. Glöm inte o ladda ner alla senaste drivrutiner och installera manuellt för maximal prestanda bara Vill du ha mer säkerhet så hoppa över windows update stegen men stäng av servicen från att köra i början och släng på Policynarna som jag nämnt och sedan starta om datorn sedan på igen för att slippa få att eventuella appar installerar om sig.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

3) Navigera till C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Display\nvgames.dll

Har ingen "Display" mapp bara en "Installer2" och NvTelemetry mapp.

men löste det ändå genom att packa upp och modifiera filen innan drivrutinen var installerad istället.

kan vara värt att notera att det tydligen kan variera om det öht finns någon "Display" mapp.

kör just nu 436.15 DCH drivare som jag

1. packade upp drivrutinen med winrar,
2. sökte reda på nvgames.dll i mappen jag packade upp drivaren till
3. editerade hexvärdet med cff explorer, programmet du länkade går nog lika bra men hade redan cff explorer installerat.
4. körde setupfilen för att installera den modifierade drivrutinen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift

@Rouge of Darkness: Du installerar drivrutinen som vanligt, jag själv kör samma drivrutiner och jag hade mappen. Du får se till att öppna övermappen först.

Men härligt att du löste det endå

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Rouge of Darkness: Du installerar drivrutinen som vanligt, jag själv kör samma drivrutiner och jag hade mappen. Du får se till att öppna övermappen först.

https://i.imgur.com/iy8rUgN.png

Men härligt att du löste det endå

nope detta är allt som fanns där även efter ominstallationen av drivrutinen körde express install så sökvägar osv ska vara default.

löste det ju dock genom att modifiera filen innan installation av drivaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift

@Rouge of Darkness: Intressant att vi får 2 helt olika mappar är det 1903?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Rouge of Darkness: Intressant att vi får 2 helt olika mappar är det 1903?

jo är lite märkligt hittar dock inte var den lagt display mappen istället...

ett annat problem som du kanske kan hjälpa mig med.

körde windows scriptet du hade länkat men de fuckade ju upp totalt hur gör jag så att man slipper ha typ 2000 ikoner i notifications fältet? de fyller i stort sett hela taskbaren så vill ha tebaka byrålådan så att säga te dom...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo är lite märkligt hittar dock inte var den lagt display mappen istället...

ett annat problem som du kanske kan hjälpa mig med.

körde windows scriptet du hade länkat men de fuckade ju upp totalt hur gör jag så att man slipper ha typ 2000 ikoner i notifications fältet? de fyller i stort sett hela taskbaren så vill ha tebaka byrålådan så att säga te dom...

I scriptet har du Default preset , sätt # före alla disable under #UI och sedan ta bort # före enable så får du tillbaka allt Läs igenom textfilen och kolla igenom vilka funktioner du inte vill ha exempelvis små ikoner osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

I scriptet har du Default preset , sätt # före alla disable under #UI och sedan ta bort # före enable så får du tillbaka allt Läs igenom textfilen och kolla igenom vilka funktioner du inte vill ha exempelvis små ikoner osv.

https://i.imgur.com/YSGmb52.png

testat 3 ggr nu flytta # tecknen gör ingen skillnad...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift

@Rouge of Darkness: Du måste köra scriptet igen vänta ska bara komma ihåg exakt vilken funktion du nu nämner hmmmmm

edit: fel av mig det är explorerUI tweaks som du tänker på, för det är nere i taskbaren du har massor av ikoner right? tror det är EnableNavPaneExpand som du tänker på

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Rouge of Darkness: Du måste köra scriptet igen

var det jag menade att ja gjort 3 ggr nu + omstart mellan varje.

även de saker jag vet vad de ska ändra gör ingen skillnad om man flyttar på tecknen.

t.ex. "SetTaskbarCombineAlways" vilket borde slå ihop flikarna på taskbaren när den är aktiverad men den ändrar ändå till att varje fönster ska vara sin egen flik varje gång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift

@Rouge of Darkness: testa min version https://orebrokommun-my.sharepoint.com/:u:/r/personal/markus_...

som jag nämnde ovan glömde bort att det var nere i taskbaren du menade

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

har inga möjligheter att logga in där tyvärr...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift

@Rouge of Darkness: laddar upp den på min google drive istället , återkommer

https://drive.google.com/open?id=1qMI_KQcP-ns-BR3RagSVMVzGOlp...

Visa gärna med bild hur du vill ha det vore det super , jag är lite trött och kanske missförstår dig. Jag tror det du menar är att i taskbaren så får du varje flik som ett eget "program"?. Alla taskbar inställningar kan du även ändra i taskbar settings

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Rouge of Darkness: laddar upp den på min google drive istället , återkommer

https://drive.google.com/open?id=1qMI_KQcP-ns-BR3RagSVMVzGOlp...

Visa gärna med bild hur du vill ha det vore det super , jag är lite trött och kanske missförstår dig. Jag tror det du menar är att i taskbaren så får du varje flik som ett eget "program"?. Alla taskbar inställningar kan du även ändra i taskbar settings

nope ingen skillnad.

är denne lådan ja menar.

hela lådan saknas så alla ikonerna ligger direkt på taskbaren å tar upp typ hela taskbaren...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en säkrare, stabilare och snabbare variant av Windows 10 (den engelska versionen), där telemetry, spionprogram och annan skit från Microsoft, har tagits bort helt eller helt enkelt inaktiverats. Jag installerade den varianten i går (formatering > ren installation) och blev förvånad över hur snabbt det gick.

Startade datorn med USB-minnet, skippade licensnyckeln (har hårdvarunyckel), angav bland annat tidszon, installerade Windows, datorn startades om när den hade installerat allt och sen var allt klar (valde minimum-varianten)! Jag var då i Windows och kunde börja installera grafikkortsdrivrutinerna, Discord, Firefox och Steam. Ska bara ha Windows 10 som ett spel- och fotoredigerings-system (Linux-användare sedan i våras).

Snabb information om denna variant av Windows 10:

  • Windows Update är helt borttagen.

  • Bloatware så som Internet Edge, Windows Media Player, Cortana och annan skit (appar som Xbox medräknade), har tagits bort helt.

  • All/i stort sett all telemetry och annan tracking som skickar data till Microsoft (som skickas trots avstängda funktioner via integritetsprogram så som W10Privacy), är helt borttagna eller inaktiverade.

  • Standardanvändaren är ingen admin, utan en helt vanlig användare (av säkerhetsskäl). Vid någon åtgärd som förändrar systemet (till exempel en installation), kräver Windows adminlösenordet ("malte" som standard). Tänk er Linux's metod, fast i Windows-miljön.

Läs deras FAQ för mer information. Läs mer om varför jag hatar Microsofts variant av Windows 10 nu för tiden.

Det är rekommenderat att ni installerar den här varianten av Windows 10 genom någon virtuell miljö (till exempel, genom VirtualBox), innan ni blåser hela datorn och gör en ren installation av systemet. Mycket är borttaget från främst kontrollpanelen (vill ej bli admin, så det kan lika gärna vara för att jag är en vanlig användare). Ljudikonen nere vid klockan syns inte heller. Den kanske visas när jag väl har startat om datorn till Windows nästa gång... när det nu blir.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Administrativ avgift

@Rouge of Darkness: Hmm låter som en bug i ditt konto, gör ett nytt konto på datorn och kör mitt script. Jag har kvar boxen

@Airikr härligt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Du låter precis som jag var för ganska många år sen, dvs. en "tweaker" som gjorde alltid en massa saker i Windows för att optimera prestanda på en nästintill ritual-lik process där man behövde köra allt i en viss ordning dessutom eller så var det bara att börja om från början typ får att nå dedär max prestanda potentialen typ och skippade windows update osv (dumt för de flesta men är man tweaker och ska ha dendär 0.01% whatever fördelen så visst). Började för mig där kring Windows ME tiden (då de flesta hängde kvar med Windows 2000 eller hoppade sen till XP). Själv körde jag ME då men tweakat och formaterade om kanske 1 gång i månaden typ och då fungerade det bra och fick faktiskt bäst prestanda utav det operativsystemet. Höll på ännu med Windows 7 men sen släppte det totalt liksom. Förtillfället kör jag med en Windows 10 jag inte kört en clean install på en enda gång, är konstigt hur jag gick från en fullständig tweaker till nån slapp Windows användare bara sådär mittiallt.

Kanske inte bidrar något i tråden men ville kommentera då man känner igen dendär Tweaker-mentaliteten.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Administrativ avgift

@RPGWiZaRD: Haha , fast i detta fall är det inte bara för att utan det är faktiskt ett stort problem med windows fullscreen optimization. De andra småsakerna tar ingen tid alls

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Rouge of Darkness: Hmm låter som en bug i ditt konto, gör ett nytt konto på datorn och kör mitt script. Jag har kvar boxen

@edgren härligt

Löste den nu på morgonen problemet var ShowTrayIcon (som jag misstänkte var problemet) gick igenom psm1 filen på morgonen och kollade på vad den funktionen gjorde

Skriptet i defaultinställningarna (ShowTrayIcon) skapar ett D-word kallat NoAutoTrayNotify i HKCU:\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer och sätter den till 1

# Show all tray icons Function ShowTrayIcons { Write-Output "Showing all tray icons..." If (!(Test-Path "HKCU:\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer")) { New-Item -Path "HKCU:\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer" | Out-Null } Set-ItemProperty -Path "HKCU:\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer" -Name "NoAutoTrayNotify" -Type DWord -Value 1 }

och av någon anledning funkar inte HideTrayIcons funktionen i scriptet som den ska så den kvarstår som 1 och scriptet lyckas inte modifiera den till 0.

# Hide tray icons as needed Function HideTrayIcons { Write-Output "Hiding tray icons..." Remove-ItemProperty -Path "HKCU:\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer" -Name "NoAutoTrayNotify" -ErrorAction SilentlyContinue }

men letade mig fram till registernyckeln och ändrade den manuellt till 0 och körde en reboot och nu är min låda tillbaks igen.

tror scriptet ska ta bort hela registernyckeln men att sätta den till 0 funkade iaf också scriptet borde lika gärna kunna se ut såhär skulle jag tro.

# Hide all tray icons Function HideTrayIcons { Write-Output "Hiding all tray icons..." Set-ItemProperty -Path "HKCU:\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer" -Name "NoAutoTrayNotify" -Type DWord -Value 0 }

(är ingen expert på automagiserade registerscript så lämnar ingen garant på att detta fungerar som jag tänkt mig men tanken är att det iaf ska ersätta nyckeln fast satt till 0)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Administrativ avgift

@Rouge of Darkness: Okej bra jobbat , ja lite konstigt att scriptet inte ändrade om registernyckeln den gör det för mig när jag kör scriptet iallafall.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Zidichy: Funkar även utan lokalt konto, men ja det är ett bra program om man inte vill krångla

jupp simpel installation, sen ett klick så slipper man all from av telemetry från ms i win10

Skrivet av Daemon:

Vad är anledningen till att använda 1.6? Verkar väl finnas upp mot version ~3.4.

version 3.x är inte längre freeware utan man måste köpa programmet för att få tillgång till alla funktioner.
version 1.6 / 1.7 var dom sista versionerna jag använde för att blockera allt som har med MS telemetry och göra.
har fungerat klockrent sen jag installerade dom vid feb 2018

Det är inte alltid bra och uppdatera den programvara man har installerad i sitt windows.
Vissa program bör stanna på en viss version och ej uppdateras.
CCleaner är ett bra exempel, har version 5.4.6411, går ej högre

Skrivet av Baxtex:

Nyare versioner har ett nytt interface och funktioner man behöver betala för att få all blockning om jag inte minns fel.

Yes stämmer.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]