Throwback Thursday – Linus Torvalds ger världen Linux-kärnan

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – Linus Torvalds ger världen Linux-kärnan

För 28 år sedan släppte en ung finsk universitetsstudent lös sitt hobbyprojekt på ett internetforum. Projektet var Linux-kärnan, som kom att bli ett av världens dominerande operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra projekt! Missade själv starten men fick Red Hat 5.0 med en datortidning och har kört Linux sedan dess(och Windows)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fortfarande ett oändligt CLI-nonsens.

Vissa saker ändrar sig aldrig.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sveklockarn: vill du utveckla vad du menar här?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Jag syftar på att man som användare hamnar i CLI regelbundet, vilket är något som i praktiken förnekas av många som försöker övertala folk att gå över till Linux. Den här underhållsfria, strömlinjeformade användarupplevelsen som de allra flesta vill ha lyser med sin frånvaro efter nästan tre decennier av utveckling.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sveklockarn: ja så är det absolut. Om man inte har specifika krav på vad datorn ska användas till klarar man sig väldigt långt med användarmiljöerna i de olika Linux-distributionerna, många av dem kan installeras på majoriteten av dagens bärbara datorer helt utan strul också. Men för oss som har specifika krav och behov blir det en hel del CLI ja. Men jämfört med när jag började använda Linux-distar och tvingades kompilera in funktioner och drivrutiner i kärnan är dagens system ljusår enklare att pyssla med

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Om man inte har specifika krav på vad datorn ska användas till

Du menar som att göra enklare systeminställningar?

Skrivet av loevet:

Men jämfört med när jag började använda Linux-distar och tvingades kompilera in funktioner och drivrutiner i kärnan är dagens system ljusår enklare att pyssla med

Det har absolut utvecklats, och det finns oerhört många användningsområden för Linux. Det är bara intressant att se hur Windows och MacOS fortfarande ligger ljusår före. Linus Tech Tips gjorde nyligen en video om gaming på Linux, den illustrerar [oavsiktligt?] varför det är otroligt långt bort med Linux som någon dominerande aktör på desktop. I sann Linux-anda förklarar de hur automagiskt, enkelt och strömlinjeformat allt är nu, och sen kommer någon liten bisats om hur man kan fixa problemen i CLI.

Mitt inlägg var egentligen menat som ett litet förebyggande avbrott i de hyllningskörer och M$-hat som alla Linux-trådar ofelbart fylls med här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande ett oändligt CLI-nonsens.

Vissa saker ändrar sig aldrig.

Man kan köra Linux utan GUI så slipper man hålla på och välja!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar som att göra enklare systeminställningar?
Det har absolut utvecklats, och det finns oerhört många användningsområden för Linux. Det är bara intressant att se hur Windows och MacOS fortfarande ligger ljusår före. Linus Tech Tips gjorde nyligen en video om gaming på Linux, den illustrerar [oavsiktligt?] varför det är otroligt långt bort med Linux som någon dominerande aktör på desktop.

Mitt inlägg var egentligen menat som ett litet förebyggande avbrott i de hyllningskörer och M$-hat som alla Linux-trådar ofelbart fylls med här.

Alltså jag är gamer och gillar Linux, men det är bara vissa spel jag spelat på Linux, Windows är gaming. Men Linux har bättre prestanda och är mycket mer stabilt så det har sina fördelar trots CLI.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Helt klart en hjälte i mina ögon! Jag har kört med Microsoft under stora delar av min uppväxt. Men när jag beslutade mig att testa lite distrubitioner för ca 7 år sedan så har jag aldrig återvänt till MS. Visst, Som nämnts tidigare så krävs det ibland lite pill i terminalen. Men det tycker jag är kul

Permalänk
Medlem

Blev glatt överraskad av en Linux-nyhet och tänkte att det bara finns en person som kunde vara författare till detta och se så rätt jag hade.
Tack.

@Sveklockarn : nappar det?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du menar som att göra enklare systeminställningar?
Det har absolut utvecklats, och det finns oerhört många användningsområden för Linux. Det är bara intressant att se hur Windows och MacOS fortfarande ligger ljusår före. Linus Tech Tips gjorde nyligen en video om gaming på Linux, den illustrerar [oavsiktligt?] varför det är otroligt långt bort med Linux som någon dominerande aktör på desktop. I sann Linux-anda förklarar de hur automagiskt, enkelt och strömlinjeformat allt är nu, och sen kommer någon liten bisats om hur man kan fixa problemen i CLI.

Mitt inlägg var egentligen menat som ett litet förebyggande avbrott i de hyllningskörer och M$-hat som alla Linux-trådar ofelbart fylls med här.

Var för enklare systeminställningar menar du att CLI måste till för? Inte för att låta som att jag tar ton, men det känns som du utgår ifrån något äldre Linux distro eller tidig version.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sveklockarn: nja jag skulle säga att moderna användarmiljöer ger en i princip alla nödvändiga inställningar i GUI-nivå, men mer specifika inställningar kan behöva CLI-intervention. Gaming på Linux är, trots enorma framsteg på senare år, fortfarande oerhört meckigt och jag skulle inte få för mig att bygga min primära spelrigg runt en Linuxdist. Och bildredigering är fortsatt ett sorgebarn. Folk kan hävda att The GIMP uppfyller alla behov, men ... nej, bara nej

Men jag gillar öppenheten och möjligheten att konfigurera och ändra allt efter minsta lilla preferens. Jag hade nog kört en Linux-dist som mitt primära jobbsystem om jag kunnat välja fritt, men det är tyvärr allt för många Windows- eller Mac OS-program jag behöver som inte finns tillgängligt på Linux tyvärr. Tidigare nämnda bildredigeringen är ett sådant problemområde. Under studietiden använde jag faktiskt olika Linux-distar som mitt primära system och bootade bara upp Windows när jag skulle spela. Men när jag började jobba blev den mer tidskrävande egenskapen hos Linux-distar lite för mycket tyvärr. Men jag är alltid sugen på att hoppa tillbaks och köra Linux primärt igen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Men Linux har bättre prestanda och är mycket mer stabilt så det har sina fördelar trots CLI.

Jag påstår att detta med Windows stora overhead i jämförelse med Linux är en gammal myt som inte stämmer längre. Mer stabilt? Min gamla i7-6700K (med Windows 10 från början) jag sålde nyligen hade en genomsnittlig upptid på ca 91 timmar, så för desktopanvändning lär det nog inte spela någon roll.

Permalänk
Medlem

Försökte gå över till Linux för några år sen och det va rätt så kul. Men efter ett tag tröttnade jag på begränsningar och buggar som jag inte orkade reda ut. Windows kunde allt jag behövde. Det gjorde inte Linux. Sen vet jag att det är jävligt bra för specifika ändamål. Men inte för gaming eller musikproduktion med vissa (alla?) etablerade program och ljudkort.

Vet inte. Men styrkan i kommersiella operativsystem är att alla mannatimmar och resurser styrs mot konkreta mål. Linux har med åren gått åt 200 olika håll och saker känns jävligt bloated och ofärdigt om man ska ha ett komplett grafiskt operativsystem med alla bells and whistles. Jag gillade KDE men gud vad segt och buggigt det va. Annars va det jävligt roligt att anpassa och få till snyggt.
Xfce funkade bäst över lag men kändes lite som att gå tillbaka till winXP rent visuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Och bildredigering är fortsatt ett sorgebarn. Folk kan hävda att The GIMP uppfyller alla behov, men ... nej, bara nej

Ja, tänk dig känslan du får när någon säger "GIMP borde duga för alla"...

Jag var ett enormt Linux-fan en gång i forntiden men numera känner jag att jag inte har tid att använda det till vardags. Jag brukar göra lite försök då och då, senast körde jag t.ex. Raspbian för att skicka en kompositvideosignal som MPEG2-ström över trådlöst nätverk till en surfplatta. Även om det var relativt enkelt att få igång så dök det upp en massa andra smärre problem, t.ex. hackig video (trots att kompression skedde på dedikerad hårdvara i USB-grunka), så i slutänden kopplade jag bara in USB-grunkan på en Windows-laptop och tittade på videon med Teamviewer...

Ingen elegantare lösning men tog ungefär 5 minuter att sätta upp och fungerade felfritt på första försöket. Jag kanske bara har tappat tålamodet i allmänhet, men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag sitter bara och myser när jag läser om folk som tycker det är för mycket CLI och det är buggigt och segt. Anledningen är att jag är nöjd över att användarbasen är liten på Linux bland users. Skulle lika många använda Linux som använder Windows lär det börjas med virus och annat till Linux. Så ja Linux suger!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sveklockarn: både Windows och Linux har utvecklats enormt mycket under de senaste femton åren. Med Windows Server 2003 strukturerade Microsoft om kärnan så att den blev mindre monolitisk än den som användes i Windows XP dessförinnan, och Windows 8 och 10 har ytterligare moderniserats och strukturerats om för att bli mer stabila och effektiva.

På samma sätt har Linux-kärnan blivit mindre monolitisk med åren, och kan läsa in funktioner och drivrutiner under drift på userland-nivå. Så instabilitet och sämre prestanda är inte ett argument mot Windows längre, men Linux har fortfarande fördelarna i öppenhet, flexibilitet och ett enormt utbud av högkvalitativ kostnadsfri mjukvara. Skulle säga att båda plattformarna har förbättrats något enormt, till allas fördel

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag påstår att detta med Windows stora overhead i jämförelse med Linux är en gammal myt som inte stämmer längre. Mer stabilt? Min gamla i7-6700K (med Windows 10 från början) jag sålde nyligen hade en genomsnittlig upptid på ca 91 timmar, så för desktopanvändning lär det nog inte spela någon roll.

Jag pratar inte om desktop, jag pratar om fördelar, min Linux-box med 4790K hade upptid på flera månader. Startade bara om för att byta kärna ibland.

Men Windows 10 är mycket mer stabilt än Windows 7, var flera år sedan jag hade en blåskärm.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Härligt! Tycker att linux på desktop fortsätter att växa, och bara inom spel (en av de traditionella anledningarna till att folk som gärna byter ändå är kvar på windows) har utvecklingen gått som en raket de senaste 5-10 åren med native-stöd, ProtonDb, DXVK, Lutris och andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande ett oändligt CLI-nonsens.

Vissa saker ändrar sig aldrig.

Det är i terminalen som ens hem finns. Där trygghet och mys frodas. Jag vill inte leva i en värld där det inte finns en terminal. Fy, gud. Vilket helvete.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

@serverfel: KDE5 är nu väldigt snabbt och tar inte mycket resuser av datorn längre, så skulle du testa nu så skulle du märka att segheten är helt borta. KDE5 tar mindre minne och cpu än gnome3 t.e.x

Permalänk
Medlem

XFCE är trevligt!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag sitter bara och myser när jag läser om folk som tycker det är för mycket CLI och det är buggigt och segt. Anledningen är jag är nöjd över att användarbasen är liten på Linux bland users. Skulle lika många använda Linux som använder Windows lär det börjas med virus och annat till Linux. Så ja Linux suger!

Yes, 110%! Det bästa med Linux är just att det inte är Windows och inte försöker vara särskilt attraktivt för de rötägg som utgör majoriteten av Windows användarbas. Att det klagas på hur svåranvänt och buggigt Linux är och hur man måste använda CLI för att göra saker, kompilera själv, program X finns inte och så vidare är bara bekräftelse på att allt är precis som det ska. Linux på desktop ska vara ett projekt att få att fungera hjälpligt, annars tar det inte lång tid innan användarbasen förpestas av folk som inte förstår kommandoradens storhet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det är i terminalen som ens hem finns. Där trygghet och mys frodas. Jag vill inte leva i en värld där det inte finns en terminal. Fy, gud. Vilket helvete.

Ja utan terminalen känner man ju sig handikappad!

Själv började jag med Linux nån gång 1993-1994 efter jag gett upp på Netbsd. Var en Slackware med kernel 1.1.nånting. Huvuddatorn körde msdos5 + win3.0 så Linux fick bo på en 386:a med 4MB minne som blev uppgraderat till 6MB efter ett tag. Väldigt långsam maskin, 2MB satt på moderkortet och 4MB på ISA-bussen, som NFS-fileserver orkade den bara 20-30 KByte per sekund. Men det var ju bl.a. nätverks-saker jag ville lajja med och msdos var inget vidare på det.

Tog sådär en 8-10 timmar att kompilera kerneln, den var inte så stor då, så tog inte så lång tid att konfigurera den. Nu är det tvärtom, tar säkert 8 timmar att konfa om man ska gå igenom allt o bara några minuter att kompilera.

Distron tog man hem på mer än 50 st 1.44 MB disketter... gissa hur många läsfel man fick när man skulle installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

@serverfel: KDE5 är nu väldigt snabbt och tar inte mycket resuser av datorn längre, så skulle du testa nu så skulle du märka att segheten är helt borta. KDE5 tar mindre minne och cpu än gnome3 t.e.x

Kul att höra! Ja de va väl illa tvungna att göra något. Som jag förstod det så tappade gränsnittet oerhört många användare, som sen gick över till annat.

När du nu ändå nämner det så va gnome ett annat exempel på totalt haveri när det gick över till 3. Ubuntu körde väl 2:an. Och det fungerade ju skitbra! Sen så skulle de göra ett ”modernt” gränsnitt som verkade vara gjort för touch. Riktigt riktigt dåligt. Precis som ubuntus unity. Att det höll så länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Vad bra.

Kan Linux-communityn då sluta vara datorvärldens veganer och försöka pracka på folk något de inte frågat efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Distron tog man hem på mer än 50 st 1.44 MB disketter... gissa hur många läsfel man fick när man skulle installera?

Skräckljudet när man var inne på de tre sista disketterna och hörde att läshuvudet började göra flera passager på någon del av disketten. o_0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@LemonIllusion: Vad bra.

Kan Linux-communityn då sluta vara datorvärldens veganer och försöka pracka på folk något de inte frågat efter?

Tyvärr ett nödvändigt ont med strategin. Man måste ju rekrytera vettigt folk till sekten på något vis. :/ Det är en svår balansgång att samtidigt göra reklam mot och för något beroende på om man är rötägg eller inte, särskilt då folk i allmänhet inte gärna stämplar sig själva som rötägg.

stafvel
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

@Sveklockarn: Varför denna pissiga attityd från din sida? Du klagar på "Linux-community", men samtidigt inleder du själv ett provokativt inlägg såsom "Fortfarande ett oändligt CLI-nonsens."

Vi förstår att du inte gillar Linux eller CLI, men kan du förstå att det faktiskt finns folk som anser CLI vara överlägset GUI? I slutändan handlar det om vanesak.

Personligen använder jag Slackware i mitt jobb, och 99% av allt arbete sker i terminalen, och jag diggar det rejält.

Även hemma använder jag Slackware som gaming-dator och fungerar väldigt bra för de spel jag spelar via Steam som har börjat ge stöd för Windows-spel via Proton-protokollet.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2