Intel: "Core 9000-serien snabbare än AMD i relevanta tester"

Permalänk
Medlem

Varför påminner detta mig om Nvidias agerande?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Klarspråkarn:

Flera stora sajter rekommenderar ryzen 5 3600 för att få mycket gaming för pengarna, så att säga. Vad tänker du om den processorn?

Det är mycket gaming för pengarna! Även om man köper en 3600 enbart för spel gör man absolut inte ett dåligt val.

Däremot gör man inte ett optimalt val givet dagens data i.m.h.o. Antag att en komplett spelmaskin av inte allt för extremt snitt går lös på 15k. Tar vi 1920x1080 resultaten från SweClockers 3600/3600X test ser man att i5-9600K (som kostar ~400 kr mer) ger i genomsnitt 6 % högre genomsnittlig FPS och hela 19 % högre lägsta FPS.

Så för <3 % ökning av totalpriset får man, med SweC fem spel som referens, 19 % högre lägsta FPS (nu blir det inget 2080Ti för 15k, men ett 2060S/2070 lär se liknade resultat om man kör "high/medium" i stället för "ultra").

9600K ger ju med samma referens 2 % / 6 % högre genomsnittlig / lägsta FPS jämfört med 3700X.

Värt att notera är att i7-9700K är den som ger högsta absoluta prestanda, det trots att 9900K är lite högre klockad (men nog rätt mycket p.g.a. att 9900K har HT och med 8C är HT uppenbarligen en svag nackdel i vissa av dagens spel).

9700K presterar 1 % / 3 % bättre än 9900K, vilket i sammanhanget nog få anses vara inom felmarginalen. 9900K för spel är, just nu, rätt mycket pengar i sjön.

Däremot kan en dyrare CPU betala sig. Givet hur väl den i7-5775C jag köpte när den lanserades stått sig (ingen i7-2600K, men nog god tvåa) kan det ju bli så att man i slutändan spar pengar på att köpa en lite dyrare CPU mer sällan.

Skrivet av Klarspråkarn:

På vilket sätt tänker du att designen av processorn är bättre för gaming?

Zen och X/SP-serien har en cache-policy som skalar bättre till riktigt många kärnor och som är mer effektiv när normalfallet är att man kör många, sinsemellan oberoende, arbetsuppgifter. På en server har man precis detta, man har i praktiken många enkeltrådade fall som körs parallellt.

Core-desktop har en cache-policy som skalar sämre, men är mer effektiv i de fall som använder flera CPU-kärnor till att lösa ett problem, typ ett spel. Det är ett problem i bemärkelsen att trådarna jobbar på samma datamängd och kommer därför relativt frekvent behöva synkronisera med varandra.

Tyvärr finns en del val i x86 som försämrar effektiviteten kring detta, så att core-desktop är "optimalt designad" för detta är nog att dra det för långt, men den är minst dålig
Här är en punkt där 64-bitars ARM och RISC-V har en fördel över x86, så vi får hoppas att någon av dessa tar över på skrivbordet framöver!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronnie60:

Fan måste uppgradera! Det går för slött när jag skapar presentationer och söker på nätet!

Modermodemet stödjer inte DOCSIS 3.1, bara att köpa ny propp för att väga upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Intel är rädda att tappa fler marknadsandelar.

Det är sorgligt att de ens försöker ta upp "Create presentations, write essays, watch videos, email and communicate, online research, browse the web och home budget".

Allt ovanstående kan man göra på en 10 år gammal CPU utan att knappt märka skillnad mot en dagsfärsk. Så om Intel är någon få procent snabbare så pratar vi skillnad någon enstaka millisekund. Knappast något man märker av vid "riktigt användande".

Även om AMD hade en 120 core CPU för 2 000:- där varje core hade samma prestanda som en Ryzen 3700X har idag så hade Intel ändå kunnat hävda ovanstående.

Vilseledande marknadsföring är vad det är.

För att inte tala om att detta är saker som ofta görs samtidigt på samma dator, och då kan jag garantera att trådar och kärnor spelar roll i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

och vilka 4år var de dåliga för intel?

Inkomster för Intel 2018-17-16-15 (19 1/2år)
Net Income 21,053,000,000 9,601,000,000 10,316,000,000 11,420,000,000 (8,153,000,000)
Förluster för AMD 2018-17-16-15 (19 1/2år)
Net Income 337,000,000 -33,000,000 -498,000,000 -660,000,000 (61,000,000)

Intels vinst 2018 var större än AMD:s hela omsättning 2015-2018. allt i $$$.

Tyvärr så är många användarna väldigt okunninga här, kanske p.g.a Cinebenchhysterin. Så Amd kommer att tappa vinna marknadsandelar i 3-4 av intels 100 affärsområde. Men Intel kommer att ta betydligt mera av AMD i sin GPU satsning.

Intel vill nog fortsätta med sina 4 dåliga år till. De har varit för agressiva i sin krympning...vilken tur för AMD.

Net income har väl inte speciellt stor betydelse i sammanhanget alls. Vi pratar om marknadsandelar, inte omsättning och vinst. Vet inte om intel redovisar marknadsandelar för desktop cpuer dock. Men iom att amd har tagit andelar så måste det ju komma någonstans ifrån. Bör ju inte ha dykt upp så mycket mer folk som helt plötsligt fått för sig att köpa datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ryzen 1000/2000 samt Core-serien skalar bättre med minneshastigheter tack vare deras integrerade minneskontroller. SweClockers test av 9900K visar att bara genom att gå från DDR4-2666 till DDR4-3200 kan man få ~20 FPS boost om GPU inte är flaskhals

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15673?key=a12c41926809b49846e2bf7b4c92bc9f
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15674?key=d140efa166f4542658f8e39b2d82b37f

TechReport testar, till skillnad från SweClockers, CPUer med DDR4-3200 (av någon anledning körde de dock DDR4-3600 för Ryzen 3000). Där har du ~20 FPS fördel för Intel i 1920x1080
https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Deus_Ex_Mankind_Divided_average_fps.png
https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Far_Cry_5_average_fps.png
https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Hitman_2_average_fps.png

Ryzen 3000 är en fantastisk produkt för massor av saker, men för just spel håller Intel fortfarande ledartröjan. Något som sannolikt inte kommer ändras då spel, till skillnad mot rendering, kompilering och liknande, använder CPU-kärnor på ett sätt Intels desktop Core-serien är mer optimalt designad för jämfört med Zen och Intels X/SP serie.

Med komisk precision så lyckades du missa att bifoga endast de spel där Ryzen 3000 gjorde bra från sig från techreport [1] [2].

Dessutom finns det en bra undersökning från computerbase där de testar RAM med olika inställningar på en R5 3600. I SoTR kunde de bara få en 30FPS genomsnittlig skillnad (20% ökning) från CL14 3200 XMP till ~CL14 3800, 28FPS (15%) i forza horizon 5 och 33FPS (11% skillnad) i CS:GO.

Men som går att märka så är FPS en hyfsat dålig variabel att beskriva relationer i, variabeln har ingen konstant mening, ty den kan beskriva ytterst små skillnader med extremt stora siffror, och extremt stora skillnader med ytterst små värden. Skillnaden mellan 1 och 21 FPS är ENORM (trots att det bara är 20 FPS), medan skillnaden mellan 1000 och 1020 FPS är omöjlig att notera. En skillnad i millisekunder är nog mest transparent. Samtidigt går det att notera att olika spel påverkas olika mycket av RAM. På samma sätt kan olika spel/ställen påverkas olika mycket av SMT på/av [3][4]. I de spel som påverkas av SMT så kan de utgå från kärnor snarare än trådar.

Så som jag ser det är 9700k generellt bättre än 3900X idag för spel, men jag kan inte dra några slutsatser förrän vi ser om konsolerna har någon inverkan på hur de programmerar spelmotorerna. T.ex om de lutar mer mot Ashes+AC:O eller längre från mot Far cry 5. Och om dessa ändringar kommer, så anländer de nog inte förrän 2021 som tidigast. Så om man byter CPU innan det så är 9700k ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är nog en satans tur för Intel att det inte är så.
För med tanke på vad AMD har åstadkommit med sina kaffepengar, så vill nog Intel inte ens tänka på hur det skulle se ut om AMD satt på samma plånbok.

/Lifooz

Äh, utveckling skalar inte alls bra med mer pengar eller större personalstyrka, har visat sig gång på gång genom historien. Skulle nog inte varit så stor skillnad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

Med komisk precision så lyckades du missa att bifoga endast de spel där Ryzen 3000 gjorde bra från sig från techreport [1] [2].

https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Crysis_3_average_fps.png
https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Crysis_3_99perc.png
https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Grand_Theft_Auto_V_average_fps.png
https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Grand_Theft_Auto_V_99perc.png

Dessutom finns det en bra undersökning från computerbase där de testar RAM med olika inställningar på en R5 3600. I SoTR kunde de bara få en 30FPS genomsnittlig skillnad (20% ökning) från CL14 3200 XMP till ~CL14 3800, 28FPS (15%) i forza horizon 5 och 33FPS (11% skillnad) i CS:GO.

Men som går att märka så är FPS en hyfsat dålig variabel att beskriva relationer i, variabeln har ingen konstant mening, ty den kan beskriva ytterst små skillnader med extremt stora siffror, och extremt stora skillnader med ytterst små värden. Skillnaden mellan 1 och 21 FPS är ENORM (trots att det bara är 20 FPS), medan skillnaden mellan 1000 och 1020 FPS är omöjlig att notera. En skillnad i millisekunder är nog mest transparent. Samtidigt går det att notera att olika spel påverkas olika mycket av RAM. På samma sätt kan olika spel/ställen påverkas olika mycket av SMT på/av [3][4]. I de spel som påverkas av SMT så kan de utgå från kärnor snarare än trådar.

Så som jag ser det är 9700k generellt bättre än 3900X idag för spel, men jag kan inte dra några slutsatser förrän vi ser om konsolerna har någon inverkan på hur de programmerar spelmotorerna. T.ex om de lutar mer mot Ashes+AC:O eller längre från mot Far cry 5. Och om dessa ändringar kommer, så anländer de nog inte förrän 2021 som tidigast. Så om man byter CPU innan det så är 9700k ett bra val.

?

Påståendet jag svarade på handlade om att det överhuvudtaget inte fanns några titlar där fördelen för Intel var ~20 FPS i något annat än 1280x720. Mitt svar borde väl då enbart innehålla just det som är relevant för att påvisa varför man kan göra en invändning mot detta?

Eller säger då att mina inlägg är inte är tillräckligt långa som det är?

Vad du visar är att i många fall är primära flaskhalsen något annat än CPU, vilket då självklart medför minimal skillnad mellan de flesta CPU-modeller.

edit: @sAAb har påpekat en sak som man absolut kan ta i beaktande när man jämför FPS-siffror: vill man prioritera resultat som undviker dippar kan man välja att använda harmoniska medelvärdet för FPS.

D.v.s. man tar harmoniska medelvärdet av alla lägsta FPS och genomsnittliga FPS över en serie titlar och jämför det. Ett system som ligger högt i normalfallet men har rejäla dippar kommer få ett lägre harmonisk medelvärde jämfört med ett som vare sig har topparna eller dipparna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@frankof: Och då kan man fråga sig om det är en intressant skillnad eller inte? Gissa vad som händer om du sitter och skriver i word/ordbehandlar. Det är datorn som väntar på dig för du är så jäkla långsam så då kvittar det om den en processorn är 2% snabbare eller inte. Samma är det vid spel i vissa lägen. Majoriteten som påtalar att Intel visst är så mycket bättre till spel är inte professionella spelare som lever på det utan det är ärligt talat skit samma om det har 160 eller 145 fps i ett spel. Visst, det är skillnad men det är en skillnad som du inte märker. Så det där tjafset om att det är så viktiga procent/fps är bara löjligt.

Jag påstår inte att det är jätteviktigt, utan att det är skillnad, och 720 test är ett sätt att sätta siffror på skillnaden, att det sedan bara är av akademiskt intresse är en annan sak.
Det som "stör" mig är att folk i många fall inte fattar vad ett 720 test påvisar utan vill har CPU test där grafikkortet sätter begränsningen, det är meningslöst på riktigt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag påstår inte att det är jätteviktigt, utan att det är skillnad, och 720 test är ett sätt att sätta siffror på skillnaden, att det sedan bara är av akademiskt intresse är en annan sak.
Det som "stör" mig är att folk i många fall inte fattar vad ett 720 test påvisar utan vill har CPU test där grafikkortet sätter begränsningen, det är meningslöst på riktigt.

Meningslöst?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Med komisk precision så lyckades du missa att bifoga endast de spel där Ryzen 3000 gjorde bra från sig från techreport [1] [2].

https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Crysis_3_average_fps.png
https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Crysis_3_99perc.png
https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Grand_Theft_Auto_V_average_fps.png
https://cdn.techreport.com/wp-content/uploads/2019/07/Grand_Theft_Auto_V_99perc.png

Dessutom finns det en bra undersökning från computerbase där de testar RAM med olika inställningar på en R5 3600. I SoTR kunde de bara få en 30FPS genomsnittlig skillnad (20% ökning) från CL14 3200 XMP till ~CL14 3800, 28FPS (15%) i forza horizon 5 och 33FPS (11% skillnad) i CS:GO.

Men som går att märka så är FPS en hyfsat dålig variabel att beskriva relationer i, variabeln har ingen konstant mening, ty den kan beskriva ytterst små skillnader med extremt stora siffror, och extremt stora skillnader med ytterst små värden. Skillnaden mellan 1 och 21 FPS är ENORM (trots att det bara är 20 FPS), medan skillnaden mellan 1000 och 1020 FPS är omöjlig att notera. En skillnad i millisekunder är nog mest transparent. Samtidigt går det att notera att olika spel påverkas olika mycket av RAM. På samma sätt kan olika spel/ställen påverkas olika mycket av SMT på/av [3][4]. I de spel som påverkas av SMT så kan de utgå från kärnor snarare än trådar.

Så som jag ser det är 9700k generellt bättre än 3900X idag för spel, men jag kan inte dra några slutsatser förrän vi ser om konsolerna har någon inverkan på hur de programmerar spelmotorerna. T.ex om de lutar mer mot Ashes+AC:O eller längre från mot Far cry 5. Och om dessa ändringar kommer, så anländer de nog inte förrän 2021 som tidigast. Så om man byter CPU innan det så är 9700k ett bra val.

Kostar 5000kr mer för samma prestanda...
Hur man kan rekomendera mig att byta cpu när det kräver nytt moderkort och en dyr processor för samma prestanda kanske man skulle läsa på och vara mer insatt i cpu prestanda i typ användningen.

3600 Ryzen nästa

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

En snabb googling? Fanns en hel tråd om det på ett betydligt större forum än Sweclockers gällande AMDs Turbo Frekvenser. Kanske en enstaka procent fick hela sin AllCore frekvens i 4.4. Fanns det inte en här på Sweclockers också?

Glöm inte bort att inte alla kärnor på Ryzen klarar av samma frekvenser.
https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-3000-turbo-boo...

Pratar överklockning gällande intel där dock, något de flesta nog gör, och det är såpass enkelt. AMDs går knappt klocka.

I Crysis 3 ligger 3700x 18 fps bakom 9700K
I Assassins Creed ligger 3700x 14 (till över 20!) fps bakom 9700K
I Metro Exodus ligger 3700x 12 fps bakom 9700K
I Far Cry 5 ligger 3700x runt 20-30 fps bakom 9700K
I Witcher 3 ligger 3700x 40-60 fps bakom 9700K - Lite grovt va?

Baserat på DigitalFoundrys 'Ryzen 7 3700X vs Core i7 9700K' video i 1080p
Litar dessutom betydligt mer på DigitalFoundry än Sweclockers.

Och som sagt runt 60% av spelarbasen på PC använder 1080p som standard.

Nu sitter du bara och hittar på. Allcore har AMD aldrig pratat om utan det handlar om singlecore. Vilket iof. behövs framhävas bättre från AMDs sida MEN det betyder inte att de rakt ut ljuger. Detta pga. att de aldrig lovat de klockfrekvenserna på alla kärnor. Du litar på DF mer än Sweclockers? Varför då? För att de pratar för din åsikt? Faktum är att DF sticker ut något enormt med sina resultat som inte överensstämmer med andra sidor som Anandtech, Sweclockers eller Gamers Nexus. Med andra ord.. chansen är ganska hög att det snarare är något underligt i deras tester. But sure. Cherrypicka du..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

?

Påståendet jag svarade på handlade om att det överhuvudtaget inte fanns några titlar där fördelen för Intel var ~20 FPS i något annat än 1280x720. Mitt svar borde väl då enbart innehålla just det som är relevant för att påvisa varför man kan göra en invändning mot detta?

Eller säger då att mina inlägg är inte är tillräckligt långa som det är?

Vad du visar är att i många fall är primära flaskhalsen något annat än CPU, vilket då självklart medför minimal skillnad mellan de flesta CPU-modeller.

edit: @sAAb har påpekat en sak som man absolut kan ta i beaktande när man jämför FPS-siffror: vill man prioritera resultat som undviker dippar kan man välja att använda harmoniska medelvärdet för FPS.

D.v.s. man tar harmoniska medelvärdet av alla lägsta FPS och genomsnittliga FPS över en serie titlar och jämför det. Ett system som ligger högt i normalfallet men har rejäla dippar kommer få ett lägre harmonisk medelvärde jämfört med ett som vare sig har topparna eller dipparna.

Glömde att följa serien inlägg, så det såg ut lite som du påstod att så alltid är fallet (därför tyckte jag det såg lite komiskt ut "om vi bara tar bort alla fall där det inte stämmer, så stämmer det" ), det var feltolkat från mitt håll. Sorry.

Vad jag ville säga är att: Ibland är de riktigt nära, ibland är intel mycket snabbare (exakt varför går inte att säga på rak arm). Jag kan dock säga att GTA 5 inte verkar vara GPU begränsad (minimala skillnader mellan 720p och 1440p med ett 1080ti... 2080ti bör fixa det). Och just den biten i Crysis 3 är extremt CPU begränsad i vissa fall (massive grass), även om den är GPU begränsad också. Prestandan är som prestandan är. Hade det varit 2x1080ti hade båda skjutit i höjden. Men ändå hade skillnaderna mellan 3900X och 9900k nog varit minimala. I andra testscener i det spelet hade nog 9900k varit bättre, från vad jag sett. Ändå kan skillnaderna i högre upplösningar vara mycket större än de i lägre upplösningar.

Här går det att se hur lite det skiljer 3900X och 9900k från varandra.

Extremtester: Jämför t.ex Titan V med 8700k i 720p mot 2x 1080ti och 1800x i 1680x1050. Här är skillnaderna mycket mindre än vad de är för techreports 1080p tester.

Det finns många sätt att ge värden som baserar sig på mänsklig perception, harmoniska värden kanske funkar, har inte kollat så mycket på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu sitter du bara och hittar på. Allcore har AMD aldrig pratat om utan det handlar om singlecore. Vilket iof. behövs framhävas bättre från AMDs sida MEN det betyder inte att de rakt ut ljuger. Detta pga. att de aldrig lovat de klockfrekvenserna på alla kärnor. Du litar på DF mer än Sweclockers? Varför då? För att de pratar för din åsikt? Faktum är att DF sticker ut något enormt med sina resultat som inte överensstämmer med andra sidor som Anandtech, Sweclockers eller Gamers Nexus. Med andra ord.. chansen är ganska hög att det snarare är något underligt i deras tester. But sure. Cherrypicka du..

Det är ju problem även med boost på singlecore.

Att dom lagt till en liten text i efterhand gör det inte mindre fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

Det finns många sätt att ge värden som baserar sig på mänsklig perception, harmoniska värden kanske funkar, har inte kollat så mycket på det.

Vi lever i YouTube-åldern, det som inte kan konsumeras på under 3 s kommer inte konsumeras. Inte på ett sätt som någon bryr sig om i alla fall

För att kunna göra jämförelser i diskussioner i forum måste allt destilleras ner till en enda siffra per system som kan jämföras. Redan när det blir två (t.ex. lägsta FPS och genomsnittlig FPS) börjar rätt många prata bredvid varandra och stora missförstånd uppstår.

Man får därför fundera på hur man bäst aggregerar data. Inget sätt att aggregera kommer passa eller ens accepteras av alla. Harmoniskt medelvärde är lämpligt för de som vill ha ett mått på vilket system som i någon bemärkelse ligger på den "högsta stabila nivån", detta genom att väga alla dippar extra tungt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

japp

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi lever i YouTube-åldern, det som inte kan konsumeras på under 3 s kommer inte konsumeras. Inte på ett sätt som någon bryr sig om i alla fall

För att kunna göra jämförelser i diskussioner i forum måste allt destilleras ner till en enda siffra per system som kan jämföras. Redan när det blir två (t.ex. lägsta FPS och genomsnittlig FPS) börjar rätt många prata bredvid varandra och stora missförstånd uppstår.

Man får därför fundera på hur man bäst aggregerar data. Inget sätt att aggregera kommer passa eller ens accepteras av alla. Harmoniskt medelvärde är lämpligt för de som vill ha ett mått på vilket system som i någon bemärkelse ligger på den "högsta stabila nivån", detta genom att väga alla dippar extra tungt.

Jag håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju problem även med boost på singlecore.
https://www.youtube.com/watch?v=l-G1Ukrg-Wk

Att dom lagt till en liten text i efterhand gör det inte mindre fel.

Vilket stämmer. AMDs siffror stämmer under bästa förutsättningar MEN JUST NU har processorerna problem med diverse bios och annat som ger problem. Vilket fallen där folk nått sagda klockfrekvens med specifika moderkort pekar på. Det är helt enkelt en shitshow som beror lika mycket på moderkortstillverkarna som AMD. Vilket är synd med tanke på att Zen 2 verkar vara riktigt bra processorer i övrigt. Sedan är det egentligen inte fel.. processorerna klarar av klockfrekvenserna som finns på lådan. Problemet är att omogen bioskod och oklara inställningar ställer till det. Något även Intel lidit av genom åren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast både 60fps och 720p argumenten hörde vi i mängder av vid bägge tidigare ryzen lanseringar, Och var ser vi nu? Ja första och andra generation både flaskar och klarar inte hålla 60fps hela vägen upp till 2160p i vissa titlar.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17855?key=2c369ed3d1d448ea554e7e9f435699a6

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-amd-ry...

I DF testet är 9700k runt 30% snabbare i 1440p än 2700X, och det är inte ovanligt at 1% och 5% hamnar under 60fps. Även 3000-serien är rejält mycket bättre för spel.

Nu säger jag inte att 3000-serien är dåliga för spel (för det är dom inte, dom är rejält mycket bättre än två tidigare generationer), men man bör imo inte bortse från prestandaskillnader i "orealistiska" tester idag, för det är inte så orealistiskt att den skillnaden kan bli relavant imorgon.

Jag menade för de personer som sitter med 1920x1080 skärm på 60hz och som har grafikkort i mellanklassen och lägre (en majoritet av alla gamers förmodligen). De har begränsade resurser för att köpa komponenter och kommer alltid köpa grafikkort i nivå med 960, 1600, rx480 etc. Skärmen uppgraderas först när den går sönder. Då blir 160 vs 130 fps tämligen ointressant, eller? Grafikkort+skärm är rimligtvis det som begränsar, väl? Om man sänker inställningar med målet att komma upp i 60fps i 1920x1080 borde det väl inte vara något direkt bekymmer på något spel i princip?

Sen visst, jag personligen har stabil ekonomi, stort intresse och är intresserad av att det fungerar över lång tid. Jag kan därför tänka mig att lägga hyfsat mycket pengar på bra moderkort och cpu för att det är så bökigt att byta och för att det ska hålla några år med uppdatering av grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket stämmer. AMDs siffror stämmer under bästa förutsättningar MEN JUST NU har processorerna problem med diverse bios och annat som ger problem. Vilket fallen där folk nått sagda klockfrekvens med specifika moderkort pekar på. Det är helt enkelt en shitshow som beror lika mycket på moderkortstillverkarna som AMD. Vilket är synd med tanke på att Zen 2 verkar vara riktigt bra processorer i övrigt. Sedan är det egentligen inte fel.. processorerna klarar av klockfrekvenserna som finns på lådan. Problemet är att omogen bioskod och oklara inställningar ställer till det. Något även Intel lidit av genom åren.

https://www.guru3d.com/news-story/ryzen-3000-amd-deliberately...

Citat:

It has been a bit of a discussion as to why motherboard differs in Boost frequencies with Ryzen 3000 on different motherboards. Now it is said by shamino (Asus employee) that AMD has limited the boost behavior in newer AGESA versions.
The motivation for this step would be that AMD apparently wants to ensure a longer life. As it says at least in the contribution of "shamino1978" in forums (via reddit.com).

Njaa.. jag skulle säga att det beror på AMD.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är mycket gaming för pengarna! Även om man köper en 3600 enbart för spel gör man absolut inte ett dåligt val.

Däremot gör man inte ett optimalt val givet dagens data i.m.h.o. Antag att en komplett spelmaskin av inte allt för extremt snitt går lös på 15k. Tar vi 1920x1080 resultaten från SweClockers 3600/3600X test ser man att i5-9600K (som kostar ~400 kr mer) ger i genomsnitt 6 % högre genomsnittlig FPS och hela 19 % högre lägsta FPS.

Så för <3 % ökning av totalpriset får man, med SweC fem spel som referens, 19 % högre lägsta FPS (nu blir det inget 2080Ti för 15k, men ett 2060S/2070 lär se liknade resultat om man kör "high/medium" i stället för "ultra").

9600K ger ju med samma referens 2 % / 6 % högre genomsnittlig / lägsta FPS jämfört med 3700X.

Värt att notera är att i7-9700K är den som ger högsta absoluta prestanda, det trots att 9900K är lite högre klockad (men nog rätt mycket p.g.a. att 9900K har HT och med 8C är HT uppenbarligen en svag nackdel i vissa av dagens spel).

9700K presterar 1 % / 3 % bättre än 9900K, vilket i sammanhanget nog få anses vara inom felmarginalen. 9900K för spel är, just nu, rätt mycket pengar i sjön.

Däremot kan en dyrare CPU betala sig. Givet hur väl den i7-5775C jag köpte när den lanserades stått sig (ingen i7-2600K, men nog god tvåa) kan det ju bli så att man i slutändan spar pengar på att köpa en lite dyrare CPU mer sällan.

Zen och X/SP-serien har en cache-policy som skalar bättre till riktigt många kärnor och som är mer effektiv när normalfallet är att man kör många, sinsemellan oberoende, arbetsuppgifter. På en server har man precis detta, man har i praktiken många enkeltrådade fall som körs parallellt.

Core-desktop har en cache-policy som skalar sämre, men är mer effektiv i de fall som använder flera CPU-kärnor till att lösa ett problem, typ ett spel. Det är ett problem i bemärkelsen att trådarna jobbar på samma datamängd och kommer därför relativt frekvent behöva synkronisera med varandra.

Tyvärr finns en del val i x86 som försämrar effektiviteten kring detta, så att core-desktop är "optimalt designad" för detta är nog att dra det för långt, men den är minst dålig
Här är en punkt där 64-bitars ARM och RISC-V har en fördel över x86, så vi får hoppas att någon av dessa tar över på skrivbordet framöver!

Tack för svaret! Lättförståeligt för en lekman som mig

Ang r5-3600 vs 9600k. Om man är ute efter riktig budgetgaming, alltså snarare totalkostnad 5-10000kr och att lättare kunna uppgradera senare borde väl ändå ryzen kunna vara mer prisvärt, eller? Så länge som moderkortet uppdateras med stöd för nyare processorer, förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Och kunderna är ovetandes om prestanda gällande ändamålet.

AMD är runt 20-40 fps bakom intel i flera spel. I 1080->1440p.

Många apar 4K tester som relevanta när en liten minoritet sitter på dem. (1.6% enligt Steam där 64% sitter på 1080p och 4.5% sitter på 1440p)

AMD är helt enkelt ointressant för de mer seriösa gamers. Jag själv skulle aldrig köpa AMD sålänge de inte kan konkurrera ordentligt. Glöm inte bort att Ryzen 3 dessutom lider av stutter bl.a. (DigitalFoundry som källa, mfl) pga dålig scheduler och framförallt när olika dies används istället för flera kärnor på samma.

"mer seriösa gamers" ca 9 / 10 stora/kända strömma're som satt på DH i somras hade AMD (2 serien då 3 inte fanns) och dom tjänar enorma summor och ligger ofta i "toppklass" av spelare därav folk följer dom.

Men det finns alltid folk som tror att hårdvara är allt och betalar hutlösa summor för några procent extra.
Enligt Intel själva är dom 2 - 6% snabbare i AAA spel och kostar betydligt mera, för extremt få är det värt de extra pengarna.

Köp vad du vill, men du pratar som en stor fanboy som försöker rättfärdiga dina dyra leksaker.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdoringFan:

Majoriteten av gamers sitter på 1080p, en minoritet på 1440p och en ännu minoritet på 4K.

Ser man till just detta forum så verkar 1920*1080 vara omsprunget av 2560*1440 under förra året.
Och 3440*1440 verkar vara dubbelt så utbrett som 4k!

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1533783-omrostning-vil...

Jaja, dessa undersökningar har i grunden problem med urvalet. Men det är så pass många som deltagit att det iaf blir lite intressant och säkert inte helt felt.

Så ser man till sweclockers forummedlemmar så verkar 2560*1440 vara "the hotspot" just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi lever i YouTube-åldern, det som inte kan konsumeras på under 3 s kommer inte konsumeras. Inte på ett sätt som någon bryr sig om i alla fall

För att kunna göra jämförelser i diskussioner i forum måste allt destilleras ner till en enda siffra per system som kan jämföras. Redan när det blir två (t.ex. lägsta FPS och genomsnittlig FPS) börjar rätt många prata bredvid varandra och stora missförstånd uppstår.

Man får därför fundera på hur man bäst aggregerar data. Inget sätt att aggregera kommer passa eller ens accepteras av alla. Harmoniskt medelvärde är lämpligt för de som vill ha ett mått på vilket system som i någon bemärkelse ligger på den "högsta stabila nivån", detta genom att väga alla dippar extra tungt.

Förmodligen finns en stor, tyst skara som läser dina (och andras) genomtänkta och välformulerade inlägg och som drar slutsatser i lugn och ro även med flera variabler. Det är nog snarare så att internetforums struktur främjar känslomässiga argument mer än de logiska,genomtänkta.

Jag gillar för övrigt tanken på harmoniskt medelvärde. Ska läsa på lite mer om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Förmodligen finns en stor, tyst skara som läser dina (och andras) genomtänkta och välformulerade inlägg och som drar slutsatser i lugn och ro även med flera variabler. Det är nog snarare så att internetforums struktur främjar känslomässiga argument mer än de logiska,genomtänkta.

Jag gillar för övrigt tanken på harmoniskt medelvärde. Ska läsa på lite mer om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Oja, vi existerar

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag aldrig hade kunnat märka den minimala skillnaden i enkeltrådat som finns mellan 9900k och 3900x så är valet självklart när 3900x piskar intels cpu i flertrådat. Varför inte ha den kraften när förlusten är försummbar?

Det som talar emot Amd idag är de svinhöga priserna på nya moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Konsolerna har varit AMDbaserade i rätt många år nu.

Så är det ju, men ska bli än mer intressant med PS5 och Xbox Two (???) då det faktiskt kommer sitta en Ryzen 3000 (om än självklart modifierad) under huven på bägge två, snarare än nåt specialartjotahejjti i form av Jaguar som sitter i PS4 och XB1, som för övrigt är extremt slö och presterar i nivå med en Intel Atom

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

för varje generation konsoler som använder AMD så kommer vi få spel som använder fler och fler kärnor. förr eller senare så kommer dom att optimera multithreading så pass att fler kärnor är att föredra framför klock.

Det är exakt det som aldrig kommer att hända, eftersom predictions i dataspel är helt bortkastad tid och framförallt energi. Förhoppningsvis får vi se mer komplexa spelvärldar tack vare multicore, men behovet av snabb enkeltråd kommer alltid att existera. 270 kvinnor kan inte gå ihop och föda ett barn efter en dags graviditet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är exakt det som aldrig kommer att hända, eftersom predictions i dataspel är helt bortkastad tid och framförallt energi. Förhoppningsvis får vi se mer komplexa spelvärldar tack vare multicore, men behovet av snabb enkeltråd kommer alltid att existera. 270 kvinnor kan inte gå ihop och föda ett barn efter en dags graviditet.

Det finns typer av spel som skulle kunna multitrådas i klart högre grad än vad som görs idag. Och lite är det ju så att man gör det som hårdvaran tillåter, har ändå hänt en hel del vad gäller multitrådad användning i spel de senaste åren (troligtvis mycket på grund av den svaga flertrådade CPU:n i konsolerna). Sen har du helt klart delvis rätt, speciellt som spelmotorer ser ut idag (men "som aldrig kommer hända" är att sticka ut hakan lite för mycket tycker jag).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ser man till just detta forum så verkar 1920*1080 vara omsprunget av 2560*1440 under förra året.
Och 3440*1440 verkar vara dubbelt så utbrett som 4k!

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1533783-omrostning-vil...

Jaja, dessa undersökningar har i grunden problem med urvalet. Men det är så pass många som deltagit att det iaf blir lite intressant och säkert inte helt felt.

Så ser man till sweclockers forummedlemmar så verkar 2560*1440 vara "the hotspot" just nu.

Sweclockers sägs ju vara ett Entusiastforum, så en bråkdel av PC gamers.

Glöm inte bort att Sweclockers är dessutom en väldigt liten del av världen. Knappt en promille.

Enligt Steams HW Survey så ligger 1080p på över 64%. Och hela 12% sitter på 1366x768.

1920 x 1080 63.95%
2560 x 1080 1.00%
2560 x 1440 4.57%
3440 x 1440 0.56%
3840 x 2160 1.61%

1080p är och förbli standard sålänge man får bäst FPS där, och det är betydligt billigare att driva i 144.

1080Ti klarar ju inte av >100 i 1440p i majoriteten spel.