Nvidia Geforce 436.02 med pixelskalning och låglatensläge

Permalänk
Medlem

Hade inga latensproblem innan denna drivrutin. Körde LatencyMon precis innan installation. Ca 10min körning
Efter DDU och install av nya drivisar spikar nvlddmkm.sys och dxgkrnl.sys direkt.
Tack för den "låga" latensen NVIDIA

Glömde bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Integerskalning"? Skojar de eller har jag missat något? Världens absolut simplaste skalning, på nybörjarnivå, som inte kräver någon prestanda alls, är nu en "feature"? Som dessutom kräver Turing!?!??? Skrattretande gråtframkallande pinsamt. Jag tror jag dör.

Poängen är ju att ingen gör detta tidigare. . . ingen.

Om man har en skärm , tex en 1440p , och kör ett spel i 720p så borde man få en knivskarp bild då varje pixel i 720p ritas me 2 pixlar på 1440p skärmen. Men det är fan ingen skärm som klarar av att bara rita grafik utan att skala om det om det nu råkar vara en annan upplösning än native. Så resultatet blir en suddig bild, trots att det borde se knivskarpt ut med ett spel 720p på en 1440p skärm.

så ja, det är ganska tragiskt att man måste ha Turing för att skala 1:2 utan sudd. men det är inte nvidia jag skulle klaga på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindstroem:

Underbart! Längtar tills hardware unboxed testar Nvidia sharpening mot radeon image sharpening

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det är detta du är ute efter men ser så ut:

https://www.youtube.com/watch?v=_V-4Zn_3-Po

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vet inte om det är detta du är ute efter men ser så ut:

https://www.youtube.com/watch?v=_V-4Zn_3-Po

Hej!
Nästan Det var denna som jag önskar att de uppdaterar med den nya Sharpening filtret som de infört med denna uppdatering. Som jag tolkar det är detta ett nytt filter som de utvecklat som ska vara bättre och stjäla mindre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är nog något fel där, jag såg knappt någon skillnad i prestanda när jag aktiverade det.

Hur är upplevelsen av det nya Sharpening filtret? Har du ork och lust, prova gärna köra typ 20% GPU scaling och kör med filtret i nått spel och berätta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Om intel klarar av att implementera detta för sina iGPUs så lär väl Nvidia inte ha några problem att få ett 10 år gammalt 480 att stödja integer scaling.

Skrivet av lindstroem:

Dvs spela old-school-pixel spel eller menar du att Integer Scaling även gör magi på nya spel??

Annars för att driva upp 1440p till 4k så behöver man väl annars förlita sig på vanlig GPU Scaling + Sharpening filter/DLSS?

Skrivet av sKRUVARN:

Alltså detta är väl bara vanlig nearest-neighbor skalning eller? dvs en av de absolut enklaste typer av skalning. Dels så ser den inte speciellt bra ut vid uppskalning jämfört ut med många andra skalningstekniker på rätt mycket typer av bilder, och dels så krävs det en 2x,3x,4x osv uppskalning för att ge ett bra resultat. Det lämpar sig bäst för sprite/pixelart-baserade spel. De flesta emulatorer osv har ju redan stöd för denna typ av skalning i mjukvara.

Skrivet av perost:

Ja, det är bara nearest-neighbor med heltalskoefficient. Men trots att det är den enklaste typen av skalning så har många skärmar inte stöd för sån skalning, utan kör alltid någon interpolering oavsett upplösning. Det gör att det kan bli suddigt om man t.ex. vill köra 1080p på sin 4K-skärm, även fast skärmen borde kunna skala det perfekt. Det hade förstås varit bättre om alla skärmar bara kunde skala ordentligt, men det här löser i alla fall problemet för de som har skärmar som inte gör det (vilket nog är en stor majoritet).

Ska skärmen ha en framebuffer tänker du?

Skrivet av sniglom:

Känns lite fånigt att det ska behövas Turing för att använda nearest neighbor-skalning, den minst krävande typen av skalning. Nåväl, man får väl hoppas att spelutvecklare löser det i mjukvara istället.

Skrivet av sKRUVARN:

Fast "skala ordentligt" blir ju lite av en definitionsfråga och en smaksak, denna typ av skalning lämpar sig inte för allt. Det är i "pixelgrafik" som det oftast är önskvärt för, och där är det imo lite av ett ickeproblem då de oftast kan drivas i hög upplösning och skalas med nearest-neighbor via mjukvara.

Men visst många skärmar (speciellt PC-monitorer) får ofta en väldigt suddig bild när de skalar själva (bicubic eller liknande), men det finns skalningstekniker som ger en betydligt behagliare uppskalad bild än nearest-neighbor. För "vanliga" spel hade nog många föredragit en skarpare variant av sync eller spline, som dessutom inte begränsar en att rendera i en heltalsdelbar upplsöning.

Alltså detta är en bra grej, att man har valmöjligheten, och det finns scenarion där detta absolut önskvärt, men för folk som generellt vill rendera spelet i en lägre upplösning än skärmens, så finns det betydligt bättre lösningar. Se vad jag svarade på, att rendera i 1080p och skala upp till 2160p på 65" med nearest-neighbor är väl inget speciellt fantastiskt, det är en pixelfest.

Ska skärmen ha en framebuffer tänker du?

Skrivet av Yatagarasu:

Detta är precid vad ja hakade upp mig på också... Ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna ha detta på t.ex. Maxwell och framåt - Annat än för Nvidia att sälja mer av sina sketna RTX-kort eller överprisade 1600-serie kort.

Inte sant

Skrivet av backfeed:

"Integerskalning"? Skojar de eller har jag missat något? Världens absolut simplaste skalning, på nybörjarnivå, som inte kräver någon prestanda alls, är nu en "feature"? Som dessutom kräver Turing!?!??? Skrattretande gråtframkallande pinsamt. Jag tror jag dör.

Du har missat något.

Skrivet av backfeed:

Ja, alltså, de skulle kunna implementera det för alla Nvidiakort som någonsin har funnits. Det är världens simplaste skitgrej.

Nä.

Heltalsstöd hos GPU blev introducerat med DX11, så det är nytillkommet i den bemärkelsen. Tidigare emulerade Dolphin gamecubens GPU (som exklusivt arbetar med heltal) genom avrundning, vilket resulterade i många små fel.

Så att det skulle vara självklart är inte sant.

"This is mainly because modern GPU's are optimized to perform FP16 or FP32 type workloads, so integer workloads will either have to be emulated (using FP16) or done in a side pipeline."

Procoverande att folk ska håna saker de inte förstår.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist–Shannon_sampling_theore...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Poängen är ju att ingen gör detta tidigare. . . ingen.

Om man har en skärm , tex en 1440p , och kör ett spel i 720p så borde man få en knivskarp bild då varje pixel i 720p ritas me 2 pixlar på 1440p skärmen. Men det är fan ingen skärm som klarar av att bara rita grafik utan att skala om det om det nu råkar vara en annan upplösning än native. Så resultatet blir en suddig bild, trots att det borde se knivskarpt ut med ett spel 720p på en 1440p skärm.

så ja, det är ganska tragiskt att man måste ha Turing för att skala 1:2 utan sudd. men det är inte nvidia jag skulle klaga på.

1280 * 2 = 2560

720 * 2 = 1440

2560 * 1440 = 2 * 2 * 1280 * 720 - > 1 pixel blir 4 pixlar vid uppskalning.

Permalänk
Medlem

@terra33: Tack för att du tog dig tiden å förklara Uppskattat!

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

nån som testat i apex? låter som spridda skurar

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Ok sorry om jag är dum som inte fattar men så om jag sätter på Ultra läget i det där nya Low latency grejjen i t.ex Apex så får jag skönare flow i samband med snabba rörelser typ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst sidospår raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

nån som testat i apex? låter som spridda skurar

Har kört en massa Apex med den på ett 2080, fungerar bra... men lite konstiga quirks. När jag och de jag spelar med installerade drivrutinen fick vi allihopa exact samma grafikbuggar i Apex. Vissa specifika modeller blinkade som discokulor. Detta var bara de som har 20-serie kort, de med 10-serie kort fick inga problem.

Jag provade dock precis att blåsa ut drivrutinerna med DDU och installera om, nu fungerar det precis som det ska konstigt nog. Vet inte om jag ska skylla det här på Nvidias dåliga uppdateringssystem eller vad.

Framerates är iaf avsevärt mycket bättre i Apex Legends med nya drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Nån som testat det nya filtret med PUBG ? Jag hoppas ju på en Reshade 2.0

Nya Sharpen är knivskarp i PUBG. Men var försiktig med rattarna, speciellt om du spelar in eller streamar. OBS drar till med en extra sharpen om man skalerar, vilket de flesta gör. Då blir det potatismos med havssalt i.

Får du till rätta knycken med 120% skalering in game, medium AA eller High så ser 1728 på en 1080p skärm otroligt skarpt ut i PUBG utan att man får de där fula skimmers.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nya Sharpen är knivskarp i PUBG. Men var försiktig med rattarna, speciellt om du spelar in eller streamar. OBS drar till med en extra sharpen om man skalerar, vilket de flesta gör. Då blir det potatismos med havssalt i.

Får du till rätta knycken med 120% skalering in game, medium AA eller High så ser 1728 på en 1080p skärm otroligt skarpt ut i PUBG utan att man får de där fula skimmers.

Kan du förklara närmre, för en som lirar pubg? Men är lite teknisk noob när det gäller sånt här:)
120% i renderscale ingame fattar jag, men sen tappade jag där, vad reglerar jag i experience, när man trycker alt/f3, dom reglagen för sharpening?
Eller är 1728 en speciel uppl som man fixar i nvidia settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terra33:

1280 * 2 = 2560

720 * 2 = 1440

2560 * 1440 = 2 * 2 * 1280 * 720 - > 1 pixel blir 4 pixlar vid uppskalning.

Använde tidigare en Macbook Pro Retina där Apple implementerade detta i OS X för att kunna hantera den höga upplösningen. Fungerade magiskt bra och det är på tiden att det börjar komma på PC! I OS X löste de problemet med ikoner och typsnitt genom att allt sånt uppdaterades till att bli 4 ggr större eller mer så att det var enkelt att skala och det fortfarande såg extremt skarpt ut:
Anandtech om skalning på MBP Retina

Eftersom Apple kunde göra det med både en Intel CPU/GPU och en gammal Nvidia GPU (MBP-R hade två grafikkort) så borde Microsoft kunna lösa detta i Windows 10 med mjukvara... men kul att Nvidia gör det iaf!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan du förklara närmre, för en som lirar pubg? Men är lite teknisk noob när det gäller sånt här:)
120% i renderscale ingame fattar jag, men sen tappade jag där, vad reglerar jag i experience, när man trycker alt/f3, dom reglagen för sharpening?
Eller är 1728 en speciel uppl som man fixar i nvidia settings?

Förlåt, jag blev lite väl nerdig där.

120% renderscale är korrekt. Den kan ersätta traditionell AA. Men utan AA får jag massa "shimmers".
Alt+F3 default drar upp overlay till Filters. Du lägger till ett filter som heter Sharpen. I sharpen finns det två reglage. En som suddar bort grains, och en som ökar skarpheten. Skarpheten startar på 50 tror jag det var. Prova 60-70 och pilla lite på denoise (ta bort grain).

1728x1080 är en upplösning som man måste göra en egen upplösning i Nvidia kontrollpanel. När du väl tillverkat den så dyker den upp i PUBG där du kan köra den i fullskärm. Ren 1080p vill alltid vara skarpast oavsett, men FPS shooters är väldigt populärt med 1728x1080 nuförtiden på grund av att man drar ut sidorna så att allt blir bredare. Fram till nu har det varit ganska suddigt på många displayer, tack vare att man kör i en non-native upplösning. Sedan Windows insider drivaren till Nvidia i Maj så har det blivit märkbart bättre.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NutCracker: ursäkta lång ledtid, din kommentar drunknade bland andra svar från igår, såg det först nu! Det stämmer att låglatensläget är kompatibelt med DirectX 9-11, har uppdaterat nyheten med korrekt information. Tack!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Sorcery!

Aldrig varit med om en drivrutin som gör så mycket för ett spel (Apex). Vansinnigt mycket mer fps med denna drivrutin.

Sitter på ett 980ti.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Tack för info! Ska testas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Säker på att du inte använder "detail" filtret istället för "sharpening", det gamla finns fortfarande kvar också i listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, det är jag. Skall pröva sen igen för jag kollade inte alltför mycket på FPSen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av terra33:

Heltalsstöd hos GPU blev introducerat med DX11, så det är nytillkommet i den bemärkelsen.

DX11 har funnits sedan slutet av 2009. Alla Nvidiakort som någonsin har funnits inkluderas därför inte, men de som kommit de senaste 10 åren. Har för mig att ännu äldre gpu:er körde med heltal, så det skulle gå fint med dem också.

Skrivet av terra33:

"This is mainly because modern GPU's are optimized to perform FP16 or FP32 type workloads, so integer workloads will either have to be emulated (using FP16) or done in a side pipeline."

Så varför inte bara göra det i en "side pipeline"? Det är ju en ytterst icke-intensiv arbetslast.

Förtydligande av min ståndpunkt: Det jag framför allt stör mig på är Nvidias enligt min mening pinsamt löjliga artificiella försök att få folk att uppgradera till Turing.

För övrigt tycker jag det är hjärndött att alla bildskärmar inte har inbyggt stöd för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Om man har en skärm , tex en 1440p , och kör ett spel i 720p så borde man få en knivskarp bild då varje pixel i 720p ritas me 2 pixlar på 1440p skärmen. Men det är fan ingen skärm som klarar av att bara rita grafik utan att skala om det om det nu råkar vara en annan upplösning än native. Så resultatet blir en suddig bild, trots att det borde se knivskarpt ut med ett spel 720p på en 1440p skärm.

Precis. Jag vill minnas att jag haft en skärm någon gång som faktiskt hade stöd för det, och enligt min mening borde ALLA skärmar ha det. Måste rimligen vara extremt simpelt att implementera i hårdvara (alternativt firmware). Men om efterfrågan är låg och det innebär en extra kostnad så är det väl ingen skärmchipsettillverkare som bryr sig, förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Så detta skoj är endast för Turingkort? Eller vad de kallas.

Verkar så..

Nvidia har redan glömt Pascal..

Blir Gpu från det röda laget vid nästa köp..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat dessa i Apex Legends (lite nyfiken även på GTX-kort) och kan se någon prestandaökning?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av terra33:

1280 * 2 = 2560

720 * 2 = 1440

2560 * 1440 = 2 * 2 * 1280 * 720 - > 1 pixel blir 4 pixlar vid uppskalning.

ööh,, jo 1x1 blir ju 2x2 pixlar naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det ser ut som att low latency har ersatt "maximum pre-rendered frames".
Tippar att ON motsvarar 1 som var max man tidigare kunde sätta, medan ultra är 0, som man för längesedan kunde välja men togs bort.
Säkert lite extra optimeringar i tillägg.

Ja man kan undra varför inställningen plockades bort från början.
Och nu går det inte längre att välja 4-5 om man vill ha finare post processning så bildkvaliten och AA behandlas lite mer.
Nämns för övrigt nästan ingenting om dem här andra förbättrande funktionerna någonstans hur dem samspelar.
Verkar som 4-5 bara kan göras i spelfilerna efter den här förändringen.

Så troligtvis är det väl mest bara gränsnittet i cpl som påverkas.

Permalänk
Medlem

Ush och fyfan på en gång vad illa PUBG såg ut i 720p på en 27" 1440p skärm med Integers. Hade inte förväntat mig annat, men var tvungen att testa. Det var riktig blyat. Men skoj att spela PUBG i 750 fps.

Hur skulle bärbara med Turing funka med Integers? Kan tänka mig att det gör en del nytta där för de med 4K.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Hade inga latensproblem innan denna drivrutin. Körde LatencyMon precis innan installation. Ca 10min körning
Efter DDU och install av nya drivisar spikar nvlddmkm.sys och dxgkrnl.sys direkt.
Tack för den "låga" latensen NVIDIA

Glömde bild

Prova att installera kb4505903. Det hjälpte mig.

Edit: Det gjorde det inte alls tydligen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Så detta skoj är endast för Turingkort? Eller vad de kallas.

Verkar så..

Nvidia har redan glömt Pascal..

Blir Gpu från det röda laget vid nästa köp..

Vänta, så du frågar eftersom du är osäker men du har redan bestämt dig för att skippa Nvidia nästa gång?

Vart är logiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ush och fyfan på en gång vad illa PUBG såg ut i 720p på en 27" 1440p skärm med Integers. Hade inte förväntat mig annat, men var tvungen att testa. Det var riktig blyat. Men skoj att spela PUBG i 750 fps.

Hur skulle bärbara med Turing funka med Integers? Kan tänka mig att det gör en del nytta där för de med 4K.

Heh, från 108 PPI till 54 PPI lär ju ha sett suveränt ut! 😉

Tror definitivt att 1080p på 4K skärmar med Integer/Point interpolation kan bli intressant att testa runt med, lär bara vänta på att Nvidia får tummen ur och släpper stödet för äldre kort, om det nu överhuvudtaget kommer att hända dvs. Denna teknik är även intressant för att köra 4K på 8K skärmar, VR-glasögon med extremt högupplösta paneler för att motverka screen door bland annat (typ 4K/8K på 16K/32K paneler), bärbara datorer som du nämner där man kanske kan förlänga batteritiden genom att köra 540p/720p på 1080p/1440p/4K paneler och sedan begränsa FPS:en med RivaTuner osvosvosv.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD