Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mordekai:

Kör du ingen transcode duger en raspberry pi 3B+. Kör du transcodes är det Intel quick sync som gäller. Alternativt köpa en GPU från nVidia som stöder 2 strömmar samtidigt, för fler strömmar med nvenc krävs ett quadro-kort. Enda fördelen med Ryzen är väl i så fall ECC, tror inte Intel har Quick sync OCH ECC i någon processor heller.

Burken är ju tänkt att virtualisera lite annat också, inget speciellt egentligen.
Transkodningar kommer behövas med min kassa upplina och nedlina (mobildata).

Hur pass viktigt är ECC egentligen?
Funderar på bygget längre upp minus chassit och ett annat moderkort med fler portar för eventuell mjukvaru-RAID

Sitter just nu på en i5-4570 som iofs funkar OK men sedan jag råkade böja stift i sockeln har den betett sig rätt märkligt med div. BSOD med hänvisning till Power Kernel ID4-ish. Dessutom är ju bygget relativt gammalt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det gäller ju software transcode, processorn har quicksync och verkar med nöd och näppe klara 4 samtidiga transcodes.

Jag skulle vilja argumentera för att han var ansluten lokalt till Wifi och att det finns en möjlighet att Direct Play/Stream användes.
Videon visar bara att saker transcodas (vilket det görs även när Direct Play är med i matchen) Vilket som tidigare nämnts sänker CPU belastning avsevärt.

Citat:

You’re more likely to be able to Direct Play or Direct Stream when you’re accessing content locally as the network speeds available are usually much greater

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Med detta sagt så får jag erkänna att jag rätt och slätt hade fel och missade att den stödjer Quick Sync och att att ett aktivt plexpass fanns i bilden.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Burken är ju tänkt att virtualisera lite annat också, inget speciellt egentligen.
Transkodningar kommer behövas med min kassa upplina och nedlina (mobildata).

Hur pass viktigt är ECC egentligen?
Funderar på bygget längre upp minus chassit och ett annat moderkort med fler portar för eventuell mjukvaru-RAID

Sitter just nu på en i5-4570 som iofs funkar OK men sedan jag råkade böja stift i sockeln har den betett sig rätt märkligt med div. BSOD med hänvisning till Power Kernel ID4-ish. Dessutom är ju bygget relativt gammalt.

Personligen hade jag lätt valt en Intel i alla fall upp till 8 cores, mer än det hade jag valt Ryzen. Quicksync är sjukt effektivt på transcode och det betyder också att den kan gå kallare när någon använder transcode vilket är trevligt. Virtuella maskiner kan ju äta hur mycket minne och cpu som helst beroende på vad de ska göra/hur många man har igång. Räkna två fysiska kärnor och 4GB per instans som någon slags minimum om du inte ska köra någon extremt lätt distro utan GUI.

Har man ett stort bibliotek på Plex kan man ju tycka att den blir trevligare om själva databasen (inte mediafilerna) ligger på en SSD. Kör du på AMD skulle jag lägga till ett billigt nVidiakort typ 1050 för att få slippa att cpun sliter ihjäl sig om du drar igång en 4k -> 1080p transcode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag skulle vilja argumentera för att han var ansluten lokalt till Wifi och att det finns en möjlighet att Direct Play/Stream användes.
Videon visar bara att saker transcodas (vilket det görs även när Direct Play är med i matchen) Vilket som tidigare nämnts sänker CPU belastning avsevärt.

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Med detta sagt så får jag erkänna att jag rätt och slätt hade fel och missade att den stödjer Quick Sync och att att ett aktivt plexpass fanns i bilden.

Det stämmer ej att material transcodas vid direktuppspelning av material. Hela poängen med transcodern är att anpassa sig efter en undermålig klient eller inställningar om denne inte klarar direktuppspelning i originalkvalitet.

Såhär ser korrekt direktuppspelning ut:

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mordekai:

Personligen hade jag lätt valt en Intel i alla fall upp till 8 cores, mer än det hade jag valt Ryzen. Quicksync är sjukt effektivt på transcode och det betyder också att den kan gå kallare när någon använder transcode vilket är trevligt. Virtuella maskiner kan ju äta hur mycket minne och cpu som helst beroende på vad de ska göra/hur många man har igång. Räkna två fysiska kärnor och 4GB per instans som någon slags minimum om du inte ska köra någon extremt lätt distro utan GUI.

Har man ett stort bibliotek på Plex kan man ju tycka att den blir trevligare om själva databasen (inte mediafilerna) ligger på en SSD. Kör du på AMD skulle jag lägga till ett billigt nVidiakort typ 1050 för att få slippa att cpun sliter ihjäl sig om du drar igång en 4k -> 1080p transcode.

Kommer virtualisera en eller två windows installationer, dessa kommer ju bara användas vid behov egentligen.
SSD kommer jag kanske återanvända från min nuvarande server alternativt om nya har stöd för M.2 så kanske det är nåt att se över.
Just nu är mitt bibliotek på ca 17 GB men iom nya burken kommer jag även indexera musikbiblioteket.

Så 7/8th Gen Intel CPU (Fortfarande dyra processorer?) som bas med ett B360 Chipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kommer virtualisera en eller två windows installationer, dessa kommer ju bara användas vid behov egentligen.
SSD kommer jag kanske återanvända från min nuvarande server alternativt om nya har stöd för M.2 så kanske det är nåt att se över.
Just nu är mitt bibliotek på ca 17 GB men iom nya burken kommer jag även indexera musikbiblioteket.

Så 7/8th Gen Intel CPU (Fortfarande dyra processorer?) som bas med ett B360 Chipset

Så länge du inte stoppar i en dedikerad GPU så ja. Eller vänta, varför inte 9th gen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mordekai:

Så länge du inte stoppar i en dedikerad GPU så ja. Eller vänta, varför inte 9th gen?

Well whatever som ger bra prestanda fungerar ju, prisskillnaden är trots allt inte så stor jämfört med en äldre generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Well whatever som ger bra prestanda fungerar ju, prisskillnaden är trots allt inte så stor jämfört med en äldre generation.

Just Quicksync blir ju både snabbare och ger högre kvalitet desto nyare CPU, i alla fall fram till och med åttonde generationen.

Permalänk
Medlem

Kom dock ihåg, om du vill ha hårdvarutranscoding via Nvidia/AMD/Intel Quicksync så krävs det att du har PlexPass... annars är det bara ett fåtal enheter som stödjer det out of the box, typ Nvidia Shield och någon obskyr Western Digital-NAS typ... jag brottades längre med att både få flera 2K-transcodes att funka men även 4K-transcodes men gav upp. 2K-transcodes funkar OK på min server (8core@3.6Ghz Xeon), men 4K är att glömma då transcodern är singeltrådad så det finns eg inga processorer som kan sköta det där bra idag, och jag vägrar betala för PlexPass som inte ger något öht värt pengarna.

Då Plex egna spelare är totalt värdelös på att spela upp saker (och utvecklarna skiter i helt uppenbara funktioner och fokuserar på en massa dravel som DVR och News....) så har jag införskaffat AppleTV 4K och kör nu mera Infuse på AppleTV-klienterna. Stödjer Plex-bibliotek och spelar 2K och 4K helt perfekt utan transcoding öht. Infuse är dock inte perfekt och saknar vissa vitala funktioner också, men allt beror lite på dina behov.

Men för transcoding så välj en så snabb (_per kärna_) processor du kan, dvs högre Hz om den ska orka med transcoding utan att dö. Speciellt när du får lite last på burken (har själv en 12 användare och har kommit upp i 7-8 transcodes på samma gång + ett par directplays och då har den svettats rejält).

Om du sedan väljer att köra hårdvara med PlexPass så skaffa ett enklare Nvidia-kort, även ett budget 1050Ti eller nåt spöar Intels jox med hästlängder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Kom dock ihåg, om du vill ha hårdvarutranscoding via Nvidia/AMD/Intel Quicksync så krävs det att du har PlexPass... annars är det bara ett fåtal enheter som stödjer det out of the box, typ Nvidia Shield och någon obskyr Western Digital-NAS typ... jag brottades längre med att både få flera 2K-transcodes att funka men även 4K-transcodes men gav upp. 2K-transcodes funkar OK på min server (8core@3.6Ghz Xeon), men 4K är att glömma då transcodern är singeltrådad så det finns eg inga processorer som kan sköta det där bra idag, och jag vägrar betala för PlexPass som inte ger något öht värt pengarna.

Då Plex egna spelare är totalt värdelös på att spela upp saker (och utvecklarna skiter i helt uppenbara funktioner och fokuserar på en massa dravel som DVR och News....) så har jag införskaffat AppleTV 4K och kör nu mera Infuse på AppleTV-klienterna. Stödjer Plex-bibliotek och spelar 2K och 4K helt perfekt utan transcoding öht. Infuse är dock inte perfekt och saknar vissa vitala funktioner också, men allt beror lite på dina behov.

Men för transcoding så välj en så snabb (_per kärna_) processor du kan, dvs högre Hz om den ska orka med transcoding utan att dö. Speciellt när du får lite last på burken (har själv en 12 användare och har kommit upp i 7-8 transcodes på samma gång + ett par directplays och då har den svettats rejält).

Om du sedan väljer att köra hårdvara med PlexPass så skaffa ett enklare Nvidia-kort, även ett budget 1050Ti eller nåt spöar Intels jox med hästlängder...

Nya Plex Media Player är helt okej, direktspelar allt jag kastar till den, likaså Shielden jag har i vardagsrummet. Många missar eller väljer att ignorera att man bör ha en reko klient om man vill undvika att döda sin server pga transcoding och skaffar en billig Chromecast eller kina-mediaspelare.

PMP på en PC eller ATV 4K / Shield är dom uppenbara valen om man vill slippa rackel med 4K.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrpijey:

Kom dock ihåg, om du vill ha hårdvarutranscoding via Nvidia/AMD/Intel Quicksync så krävs det att du har PlexPass... annars är det bara ett fåtal enheter som stödjer det out of the box, typ Nvidia Shield och någon obskyr Western Digital-NAS typ... jag brottades längre med att både få flera 2K-transcodes att funka men även 4K-transcodes men gav upp. 2K-transcodes funkar OK på min server (8core@3.6Ghz Xeon), men 4K är att glömma då transcodern är singeltrådad så det finns eg inga processorer som kan sköta det där bra idag, och jag vägrar betala för PlexPass som inte ger något öht värt pengarna.

Då Plex egna spelare är totalt värdelös på att spela upp saker (och utvecklarna skiter i helt uppenbara funktioner och fokuserar på en massa dravel som DVR och News....) så har jag införskaffat AppleTV 4K och kör nu mera Infuse på AppleTV-klienterna. Stödjer Plex-bibliotek och spelar 2K och 4K helt perfekt utan transcoding öht. Infuse är dock inte perfekt och saknar vissa vitala funktioner också, men allt beror lite på dina behov.

Men för transcoding så välj en så snabb (_per kärna_) processor du kan, dvs högre Hz om den ska orka med transcoding utan att dö. Speciellt när du får lite last på burken (har själv en 12 användare och har kommit upp i 7-8 transcodes på samma gång + ett par directplays och då har den svettats rejält).

Om du sedan väljer att köra hårdvara med PlexPass så skaffa ett enklare Nvidia-kort, även ett budget 1050Ti eller nåt spöar Intels jox med hästlängder...

Tur man har Plex Pass, ett 1050Ti gör säkert ett riktigt bra jobb men kostar extra utöver en ny 8th gen CPU men det kanske är värt det?
För min del är det som sagt max 3 spelare, i blandad kvalitet och transkodning.

Skrivet av KniFF:

Nya Plex Media Player är helt okej, direktspelar allt jag kastar till den, likaså Shielden jag har i vardagsrummet. Många missar eller väljer att ignorera att man bör ha en reko klient om man vill undvika att döda sin server pga transcoding och skaffar en billig Chromecast eller kina-mediaspelare.

PMP på en PC eller ATV 4K / Shield är dom uppenbara valen om man vill slippa rackel med 4K.

Jag gillar Plex i sig men det dumma är ju att man gärna flyttar och gör om mycket, exempelvis försvinner textningen för mig efter ett tag. Alltid i webbläsare och nästan alltid i PMP from MS Store.

Vad är det för skit de hittat på nu iom nyare versioner?
Jag har tre servrar alla med samma namn som pekar på min server, varav två fungerar inte.
Det där fula fetstilta? wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tur man har Plex Pass, ett 1050Ti gör säkert ett riktigt bra jobb men kostar extra utöver en ny 8th gen CPU men det kanske är värt det?
För min del är det som sagt max 3 spelare, i blandad kvalitet och transkodning.

Jag gillar Plex i sig men det dumma är ju att man gärna flyttar och gör om mycket, exempelvis försvinner textningen för mig efter ett tag. Alltid i webbläsare och nästan alltid i PMP from MS Store.

Vad är det för skit de hittat på nu iom nyare versioner?
Jag har tre servrar alla med samma namn som pekar på min server, varav två fungerar inte.
Det där fula fetstilta? wtf?

Undvik webbläsaren och ladda ner Plex Media Player istället, den är mer uppdaterad än appen från MS store och har nya UNO-gui't.

Givetvis skall man kunna kika på sitt material oavsett enhet.. Men man kan ju förenkla saker och ting hemmavid med att använda det bästa som finns att tillgå. Är man inte hemma eller reser runt så duger ju mobil eller webbläsare men det är ju inte optimalt hemmavid.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Om du sedan väljer att köra hårdvara med PlexPass så skaffa ett enklare Nvidia-kort, även ett budget 1050Ti eller nåt spöar Intels jox med hästlängder...

Nej eftersom nVidias konsumentkort bara stöder två samtidiga transcodes. Quicksynk slår allt när det gäller energieffektivitet. För AMD finns mig veterligen ingen hårdvaruacceleration alls. Xeon har heller ej normalt quicksynk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej eftersom nVidias konsumentkort bara stöder två samtidiga transcodes. Quicksynk slår allt när det gäller energieffektivitet. För AMD finns mig veterligen ingen hårdvaruacceleration alls. Xeon har heller ej normalt quicksynk.

Det är en ren mjukvarubegränsning, går att låsa upp konsumentkort för obegränsat antal transcodes via https://github.com/keylase/nvidia-patch

Guide: https://www.reddit.com/r/PleX/comments/ahf0l1/tutorial_on_set...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Så här är det när det gäller Plex.. Vill du köra transcoding till flera användare behöver du en relativt kraftig processor (en ryzen 1700 räcker till ganska mycket) eller en intel med quicksync och Plex Pass. Ett 1050ti eller quadro p2000 funkar också bra men ur ett energiperspektiv är såklart quicksync att föredra.

Klienter är tråkigt om du vill ha det enkelt och möjlighet til HDR. Det är chromecast ultra eller nvidia shield som gäller här (eller Apples variant). Vill du ha Atmos? Nvidia shield. Vill du ha DV? Chromecast Ultra. Du kan inte ha allt med Plex.
Vill du köra en htpc? Dsplayer med madvr för passthrough av hdr metadata.
PMP använder mpv player och har inte stöd för hdr, dock bra tonemapping men ej hdr passthrough!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Fast här handlar det inte om energieffektivitet, utan ren prestanda. Och som @KniFF över skrev, det går att låsa upp. Och jag påstod aldrig att Xeon hade Quicksync, bara att jag använde en Xeon i mitt system då det ger bäst prestanda kombinerat med min host som kör virtuella maskiner. Jag har inte PlexPass, jag använder Infuse på mina iOS-enheter och jag ber mina användare att köra directplay när det går, och köra det på vettig hårdvara (dvs dedikerad dator med Plex och inte TV:ns skräp-Android) så att man slipper transcoding så mycket som möjligt. Handlar ju också mestadels om användare i landet så det ska inte streamas över modemlina till någon afrikans by.

@KniFF, jag rekommenderar dock inte PMP på en ATV 4K, det är rätt så problematiskt med 4K-streams då servern ändå börjar transcoda just för att din MKV inte har ett format som ATV stödjer. Skillnaden just mellan Plex och Infuse är att Infuse använder en egen spelare där de kan anpassa hårdvarustödet och funktionalitet bättre, Plex däremot använder Apples egna inbyggda spelare som är oerhört begränsad och gimpad. Har varit mycket kritik kring 4K MKVs och Plex då de inte verkar vilja fixa det. Infuse däremot funkar perfekt med det. Bara ett tips iaf ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@KniFF, jag rekommenderar dock inte PMP på en ATV 4K, det är rätt så problematiskt med 4K-streams då servern ändå börjar transcoda just för att din MKV inte har ett format som ATV stödjer. Skillnaden just mellan Plex och Infuse är att Infuse använder en egen spelare där de kan anpassa hårdvarustödet och funktionalitet bättre, Plex däremot använder Apples egna inbyggda spelare som är oerhört begränsad och gimpad. Har varit mycket kritik kring 4K MKVs och Plex då de inte verkar vilja fixa det. Infuse däremot funkar perfekt med det. Bara ett tips iaf ;).

PMP är Windows-klienten, den jag syftade på. Som du säger är Infuse ett krav om man har materialet i MKV gällande ATV.

För övrigt bör man eventuellt avvakta om man tänkt satsa på Shield som Plex-klient, en ny (kanske två t om) är troligtvis på gång då den delar mycket av hårdvaran till nya revisionen av Nintendo Switch (Tegra..) som släpps snart.

https://www.xda-developers.com/nvidia-shield-tv-2019-rumors/

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Ja jösses, jag fösöker sätter mig in i det här med Plex, NAS etc nu, lite av en djungel, frustrerande men ändå kul att sätta sig in i det hela.

Det som förvånar mig allra mest är dock att såpass många fortfarande verkar hålla på att ladda ner filmer etc nu när det finns så många olika smidiga streaming tjänster, det är ju trots allt år 2019. I och för sig förstår jag att det kan vara kul/praktiskt att rippa sin gamla DVD samling etc och lägga den på Plex, jag köper det.

För det första, varför ska man ha ett helt jäkla NAS för, jag backupar det jag behöver backupa till molnet utan att ligga sömnlös på nätterna i skruvade konspirationsteorier om att Trump eller Putin ska titta på mina bilder ("be my guest" liksom, titta om du vill).

Däremot förstår jag att ett NAS kan vara bra/nödvändigt om man har ett löjligt stor mediabibliotek med filmer etc. Men tillbaka till min tidigare kommentar, det är 2019 nu tror jag, måste man fortsätta ladda ner från obskyra sajter eller rippar ni bluerayskivor och annat som galningar? För att det ska vara värt det hela så måste ju mediabiblioteket vara riktigt, riktigt bra.

Sedan förstår jag visst att folk som jobbar professionellt med media, film, foto etc, klart som sjutton att de behöver NAS, där är det ingen tvekan även om väl dessa också kompletterar med någon sorts molntjänst för backup.

Det här att man ska kunna se på sitt media från alla enheter och från överallt, ja, det är ju kul men oftast tycker jag ändå det räcker ganska bra att kunna se på bilder etc på min 27 tums ips skärm.

Funderar lite på att trycka in Plex Server på en gammal bärbar + en rejäl UBS disk kopplad till och gömma den bakom TV möbeln, se om/hur det fungerar. Gjort vissa tester på min vanliga speldator och visst funkar det. Gjorde dock en lite smärtsam upptäckt att Ethernet kapaciteten på min LG OLED65C7V TV enbart är 100mbit/sek. Så jäkla snålt av LG att snåla såpass mycket på nätverkskomponenterna på såpass dyra TV apparater. Ska man behöva köpa en USB 3.0 to RJ45 Gigabit Ethernet Adapter? I och för sig bör det väl vara sällan att man behöver mera 100mbit i bandbredd, då får det vara riktigt högupplöst material, när jag testade Plex kunde jag spela alla filmer från 4ksamples förutom denna (då fick jag lite hack/buffring):
https://4ksamples.com/4k-uhd-fireworks-sample/

Dessutom om man ska dela ut sin Plex måste man ju nästan ha den igång 24x7, vem vill dela filer annars hur mycket bandbredd krävs, man måste väl minst ha 100mbit upp för att det ska fungera?

Jag antar att det är så att det finns en hel del sjukt bra mediabibliotek där ute, annars får jag inte riktigt att så många ändå håller på med Plex.

Ja, jag är lite confused och frustrerad, frågan är om jag ens behöver detta. Ja, just det, sedan hörde jag att Plex kan vara döden för SSD diskar pga bisarra mängder med småfiler så man kanske ska välja disk med omsorg, inte lägga Plex server på den SSD man är mest rädd om.

Finns det någon dummies tråd här på Sweclockers för mig, jag behöver läsa på........

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det stämmer ej att material transcodas vid direktuppspelning av material. Hela poängen med transcodern är att anpassa sig efter en undermålig klient eller inställningar om denne inte klarar direktuppspelning i originalkvalitet.

Såhär ser korrekt direktuppspelning ut:

https://i.imgur.com/iKRapBB.png

Du måste göra skillnad på direct play och direct stream

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@makatech

Jag använder mig inte av tjänsterna som Spotify och Netflix längre.
Utnyttjandet jag får för pengarna omvandlat hur jag använder dem lönar sig i längden att sakteliga fylla på sitt musik- och film-bibliotek i form av CD och Blu-ray.

Självklart rippar jag dem för att få tillgång på alla mina enheter. Och där kommer Plex in i bilden på NAS och dator.

Är uppe i över 600GB köpt material och fortsätter jag som jag gör skulle det kosta mycket pengar att tillhandahålla det i molnet och lätt tillgängligt. Alltså inte enbart i backup-utförande.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja jösses, jag fösöker sätter mig in i det här med Plex, NAS etc nu, lite av en djungel, frustrerande men ändå kul att sätta sig in i det hela.

Det som förvånar mig allra mest är dock att såpass många fortfarande verkar hålla på att ladda ner filmer etc nu när det finns så många olika smidiga streaming tjänster, det är ju trots allt år 2019. I och för sig förstår jag att det kan vara kul/praktiskt att rippa sin gamla DVD samling etc och lägga den på Plex, jag köper det.

För det första, varför ska man ha ett helt jäkla NAS för, jag backupar det jag behöver backupa till molnet utan att ligga sömnlös på nätterna i skruvade konspirationsteorier om att Trump eller Putin ska titta på mina bilder ("be my guest" liksom, titta om du vill).

Däremot förstår jag att ett NAS kan vara bra/nödvändigt om man har ett löjligt stor mediabibliotek med filmer etc. Men tillbaka till min tidigare kommentar, det är 2019 nu tror jag, måste man fortsätta ladda ner från obskyra sajter eller rippar ni bluerayskivor och annat som galningar? För att det ska vara värt det hela så måste ju mediabiblioteket vara riktigt, riktigt bra.

Sedan förstår jag visst att folk som jobbar professionellt med media, film, foto etc, klart som sjutton att det behöver NAS, där är det ingen tvekan även om väl dessa också kompletterar med någon sorts molntjänst för backup.

Det här att man ska kunna se på sitt media från alla enheter och från överallt, ja, det är ju kul men oftast tycker jag ändå det räcker ganska bra att kunna se på bilder etc på min 27 tums ips skärm.

Funderar lite på att trycka in Plex Server på en gammal bärbar + en rejäl UBS disk kopplad till och gömma den bakom TV möbeln, se om/hur det fungerar. Gjort vissa tester på min vanliga speldator och visst funkar det. Gjorde dock en lite smärtsam upptäckt att Ethernet kapaciteten på min LG OLED65C7V TV enbart är 100mbit/sek. Så jäkla snålt av LG att snåla såpass mycket på nätverkskomponenterna på såpass dyra TV apparater. Ska man behöva köpa en USB 3.0 to RJ45 Gigabit Ethernet Adapter? I och för sig bör det väl vara sällan att man behöver mera 100mbit i bandbredd, då får det vara riktigt högupplöst material, när jag testade Plex kunde jag spela alla filmer från 4ksamples förutom denna (då fick jag lite hack/buffring):
https://4ksamples.com/4k-uhd-fireworks-sample/

Dessutom om man ska dela ut sin Plex måste man ju nästan ha den igång 24x7, vem vill dela filer annars hur mycket bandbredd krävs, man måste väl minst ha 100mbit upp för att det ska fungera?

Jag antar att det är så att det finns en hel del sjukt bra mediabibliotek där ute, annars får jag inte riktigt att så många ändå håller på med Plex.

Ja, jag är lite confused och frustrerad, frågan är om jag ens behöver detta. Ja, just det, sedan hörde jag att Plex kan vara döden för SSD diskar pga bisarra mängder med småfiler så man kanske ska välja disk med omsorg, inte lägga Plex server på den SSD man är mest rädd om.

Finns det någon dummies tråd här på Sweclockers för mig, jag behöver läsa på........

För en del folk, som för mig bland annat, är det kul att sätta upp saker och få dem att fungera på ett snyggt och bra sätt. Det främjar även prylgalningen så att man kan bättre motivera att köpa mer disk, något RAID-kort eller uppgradera ens internet
Sen när man väl har det på plats så kan man ju trycka in en del media. Varför inte liksom, nu när man kan!

Du kan lägga Plex i molnet också. Antingen via stor molnleverantör där du sätter upp egen infrastruktur för Plex eller så kör du en seedbox a lá https://www.seedit4.me/ där du får VPN, 3TB, 1Gbit och Plex för ~200:- / mån.
Jag funderade på det ett tag men sedan växte mitt bibliotek.
Kör min Plex på unRaid där jag har olika containers och VM's för olika syften (lek, labb osv). Så nu har jag målat in mig i ett hörn för de närmsta åren

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag använder mig inte av tjänsterna som Spotify och Netflix längre.
Utnyttjandet jag får för pengarna omvandlat hur jag använder dem lönar sig i längden att sakteliga fylla på sitt musik- och film-bibliotek i form av CD och Blu-ray.

Hmmm, really?? Ja, Netflix kan man väl klara sig utan om man nu inte gillar deras material eller produktioner. Men Spotify, att inte abonnera på någon musiktjänst alls i dagens läge? Blir lite väl mycket martyrstuk för min del, nej tack om det nu inte är så att ni faktiskt tillsammans har riktigt, riktigt bra mediabibliotek, då kan jag förstå det men inte annars. Eller köper ni all musik ni lyssnar på?

En dum fråga men det går att köpa filmer online som man enkelt kan spara rakt ner i sitt Plex mediabibliotek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

För en del folk, som för mig bland annat, är det kul att sätta upp saker och få dem att fungera på ett snyggt och bra sätt. Det främjar även prylgalningen så att man kan bättre motivera att köpa mer disk, något RAID-kort eller uppgradera ens internet
Sen när man väl har det på plats så kan man ju trycka in en del media. Varför inte liksom, nu när man kan!

Du kan lägga Plex i molnet också. Antingen via stor molnleverantör där du sätter upp egen infrastruktur för Plex eller så kör du en seedbox a lá https://www.seedit4.me/ där du får VPN, 3TB, 1Gbit och Plex för ~200:- / mån.
Jag funderade på det ett tag men sedan växte mitt bibliotek.
Kör min Plex på unRaid där jag har olika containers och VM's för olika syften (lek, labb osv). Så nu har jag målat in mig i ett hörn för de närmsta åren

Kul, mycket cool men relativt dyr lösning med https://www.seedit4.me/

Permalänk
Medlem

Sedan det här med NAS och snurrdiskar, förstår att det är bra för backup samt mediabibliotek sett till ekonomi, hållbarhet etc men för tex VMs vill man väl ha snabbare SSD diskar annars blir det lite martyrstuk för mig igen? Offra massa skön prestanda bara för att det är så kul att ha ett eget NAS på snurrdiskar? Men det kanske också är en ekonomisk och praktisk fråga?

Permalänk
Medlem

HW transcode fungerar för Ryzen APU's också så inget krav att köra just en Intel iGPU för det. Handlar det endast om två streams så är det nog bättre att köra CPU transcoding dock för kvaliten. Vid många streams är ett Quadro, eller patchat Geforce rekommenderat. Nyare AMD kort fungerar förmodligen också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja jösses, jag fösöker sätter mig in i det här med Plex, NAS etc nu, lite av en djungel, frustrerande men ändå kul att sätta sig in i det hela.

Det som förvånar mig allra mest är dock att såpass många fortfarande verkar hålla på att ladda ner filmer etc nu när det finns så många olika smidiga streaming tjänster, det är ju trots allt år 2019. I och för sig förstår jag att det kan vara kul/praktiskt att rippa sin gamla DVD samling etc och lägga den på Plex, jag köper det.

För det första, varför ska man ha ett helt jäkla NAS för, jag backupar det jag behöver backupa till molnet utan att ligga sömnlös på nätterna i skruvade konspirationsteorier om att Trump eller Putin ska titta på mina bilder ("be my guest" liksom, titta om du vill).

Däremot förstår jag att ett NAS kan vara bra/nödvändigt om man har ett löjligt stor mediabibliotek med filmer etc. Men tillbaka till min tidigare kommentar, det är 2019 nu tror jag, måste man fortsätta ladda ner från obskyra sajter eller rippar ni bluerayskivor och annat som galningar? För att det ska vara värt det hela så måste ju mediabiblioteket vara riktigt, riktigt bra.

Sedan förstår jag visst att folk som jobbar professionellt med media, film, foto etc, klart som sjutton att de behöver NAS, där är det ingen tvekan även om väl dessa också kompletterar med någon sorts molntjänst för backup.

Det här att man ska kunna se på sitt media från alla enheter och från överallt, ja, det är ju kul men oftast tycker jag ändå det räcker ganska bra att kunna se på bilder etc på min 27 tums ips skärm.

Funderar lite på att trycka in Plex Server på en gammal bärbar + en rejäl UBS disk kopplad till och gömma den bakom TV möbeln, se om/hur det fungerar. Gjort vissa tester på min vanliga speldator och visst funkar det. Gjorde dock en lite smärtsam upptäckt att Ethernet kapaciteten på min LG OLED65C7V TV enbart är 100mbit/sek. Så jäkla snålt av LG att snåla såpass mycket på nätverkskomponenterna på såpass dyra TV apparater. Ska man behöva köpa en USB 3.0 to RJ45 Gigabit Ethernet Adapter? I och för sig bör det väl vara sällan att man behöver mera 100mbit i bandbredd, då får det vara riktigt högupplöst material, när jag testade Plex kunde jag spela alla filmer från 4ksamples förutom denna (då fick jag lite hack/buffring):
https://4ksamples.com/4k-uhd-fireworks-sample/

Dessutom om man ska dela ut sin Plex måste man ju nästan ha den igång 24x7, vem vill dela filer annars hur mycket bandbredd krävs, man måste väl minst ha 100mbit upp för att det ska fungera?

Jag antar att det är så att det finns en hel del sjukt bra mediabibliotek där ute, annars får jag inte riktigt att så många ändå håller på med Plex.

Ja, jag är lite confused och frustrerad, frågan är om jag ens behöver detta. Ja, just det, sedan hörde jag att Plex kan vara döden för SSD diskar pga bisarra mängder med småfiler så man kanske ska välja disk med omsorg, inte lägga Plex server på den SSD man är mest rädd om.

Finns det någon dummies tråd här på Sweclockers för mig, jag behöver läsa på........

Hela det där ämnet är off-topic känner jag, men jag vill ändå svara på din frågeställning.

Jag har en NAS som jag också kör PMS på. För min del handlar det om främst tre orsaker till detta.

  1. För dyrt med samtliga streaming-tjänster. Om man ska ha allt, så är det Netflix, HBO, C More, Viaplay etc.

  2. För dåligt utbud på streaming-tjänsterna, och en del är bara tillgängligt under en begränsad tid.

  3. Ibland för dålig kvalitet när det kommer till video och ljud.

Musiken prenumererar jag på såklart, från Spotify

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

För dyrt med samtliga streaming-tjänster. Om man ska ha allt, så är det Netflix, HBO, C More, Viaplay etc.

Ok, ett modernt bra NAS, el för 24/7, kanske med en annan dedikerad enhet/dator som kör Plex server (långt ifrån alla som kör Plex Server programvaran på sitt NAS), samt att jag antar att man minst behöver 100mbit upp för att kunna dela ut kostar ju dock en slant också?

Som sagt i min värld handlar det väldigt mycket om hur bra de här mediabiblioteken som ni delar mellan er (hysch hysch) egentligen är, om det är värt det eller ej. Plex är dock imponerande enkelt och smidigt att sätt upp, visst kan man ha lite nytta av det för sin privata samling av media också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, ett modernt bra NAS, el för 24/7, kanske med en annan dedikerad enhet/dator som kör Plex server (långt ifrån alla som kör Plex Server programvaran på sitt NAS), samt att jag antar att man minst behöver 100mbit upp för att kunna dela ut kostar ju dock en slant också?

Som sagt i min värld handlar det väldigt mycket om hur bra de här mediabiblioteken som ni delar mellan er (hysch hysch) egentligen är, om det är värt det eller ej. Plex är dock imponerande enkelt och smidigt att sätt upp, visst kan man ha lite nytta av det för sin privata samling av media också.

Väldigt svårt att generellt säga vad som är värt eller ej för olika personer.
Jag tycker det är värt att ha det hemma själv för jag kan även göra mer än att bara spela upp film och musik.

Jag räknade lite på det och kom fram till att min server kostar mig ~5500kr / år
Det är utan internet och utan inköp av film och musik. Säg att jag köper film och musik för kanske 4000 om året.
Internet ligger inte med i min beräkning för jag hade ändå skaffat samma hastighet (250/100) utan någon hemmaserver.
Det blir då en årskostnad på 9500:-

Vill jag istället köra på HBO, Neflix, Spotify och ViaPlay så är det en kostnad på 5350:- / år.
Lite under vad själva servern kostar.

Tycker jag det är värt 4000:- / år för att även ha en labbmiljö, docker med olika tjänster och fjärrtillgång till inte bara mediablblioteket?
Japp, det tycker jag.
Tycker någon annan det? Högst oklart

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Väldigt svårt att generellt säga vad som är värt eller ej för olika personer.
Jag tycker det är värt att ha det hemma själv för jag kan även göra mer än att bara spela upp film och musik.

Jag räknade lite på det och kom fram till att min server kostar mig ~5500kr / år
Det är utan internet och utan inköp av film och musik. Säg att jag köper film och musik för kanske 4000 om året.
Internet ligger inte med i min beräkning för jag hade ändå skaffat samma hastighet (250/100) utan någon hemmaserver.
Det blir då en årskostnad på 9500:-

Vill jag istället köra på HBO, Neflix, Spotify och ViaPlay så är det en kostnad på 5350:- / år.
Lite under vad själva servern kostar.

Tycker jag det är värt 4000:- / år för att även ha en labbmiljö, docker med olika tjänster och fjärrtillgång till inte bara mediablblioteket?
Japp, det tycker jag.
Tycker någon annan det? Högst oklart

Bra svar, jag köper ditt resonemang även om vi alla är olika, jag får se vad jag testar och hittar på själv.

Viaplay är ju lite "special" dock för mig och här hjälper inte Plex ett dyft, om man nu ser till sportutbudet, att kunna se NHL, Indycar och F1 live är ju ett måste (för mig) och något som är omöjligt annars om man inte letar upp väldigt suspekta sajter. Viaplay sport är svindyrt men superbra. (Nu får jag snart pisk av en admin för OT)