Server Python hosting + MySQL

Permalänk
Avstängd

Server Python hosting + MySQL

Hallo!

Leter efter lösning helt enkelt, är helt ny i världen vad gäller webhosting eller lokalt för den delen. Vad rekommenderas om man ska köra mycket backend?

99,999999% uptime vore att föredra. Kom gärna med förslag eller frågor på mer ni behöver veta för att kunna komma med förslag.

Permalänk
Medlem

AWS, Azure, GCP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

AWS, Azure, GCP

Någon personlig favorit? Vad skiljer dessa åt?

Permalänk
Medlem

@Xcm: Ska du bara komma igång och leka lite är det ju absolut enklast att dra igång lokalt på din dator. För windows har jag ingen aning hur du gör det enkelt, kör du linux är ju en LXD-container väldigt enkelt att komma igång med.

Ska du ha något online med mycket hög upptid är det någon av dom jag skrev som gäller, personligen hade jag köpt någon billig VPS och lekt på.

Permalänk
Medlem

Hetzner cloud vps, 3€ i månaden billigast
Hur bra som helst

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

@Xcm: Ska du bara komma igång och leka lite är det ju absolut enklast att dra igång lokalt på din dator. För windows har jag ingen aning hur du gör det enkelt, kör du linux är ju en LXD-container väldigt enkelt att komma igång med.

Ska du ha något online med mycket hög upptid är det någon av dom jag skrev som gäller, personligen hade jag köpt någon billig VPS och lekt på.

Skrivet av FakeNinja:

Hetzner cloud vps, 3€ i månaden billigast
Hur bra som helst

Ska koppla upp mig via API och sedan komma åt GUI't från telefonen. Det får inte krasha, det vore väldigt illa så att säga.

Hetzner alltså? Ska kika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Ska koppla upp mig via API och sedan komma åt GUI't från telefonen. Det får inte krasha, det vore väldigt illa så att säga.
Hetzner alltså? Ska kika!

99,999999% uptime är en nertid på 0.3 SEKUNDER per ÅR! Det är inget du får för 30:- i månaden. Kan nog påstå att INGEN klarar av att leverera det.
https://uptime.is/eight-nines

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

99,999999% uptime är en nertid på 0.3 SEKUNDER per ÅR! Det är inget du får för 30:- i månaden. Kan nog påstå att INGEN klarar av att leverera det.
https://uptime.is/eight-nines

Det vore att föredra, men jag vet att det är omöjligt ish. Jag behöver något som inte är lika ostabilt som t.ex Comhem helt enkelt

Borde finnas något som inte krashar i 10-15 min en gång i månaden etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Det vore att föredra, men jag vet att det är omöjligt ish. Jag behöver något som inte är lika ostabilt som t.ex Comhem helt enkelt

Borde finnas något som inte krashar i 10-15 min en gång i månaden etc?

Jag försade (skrev) mig lite. Sure, en 30:- VPS kan mycket väl ha lyckan med sig att vara 100% tillgänglig. Men de garanterar inte det.
Om man har höga upptidskrav och inte vill bygga egen (otroligt dyr) infrastruktur så kan man använda AWS, GC och Azure. Dessa leverantörer har verktyg att säkerställa upptid genom att ha autoskalning, lastbalansering samt ha möjlighet att sätta upp dessa dels i olika länder samt i olika "availability zones" vilket gör att om en zon går ner så tar en annan vid.