G2A lovar betala utvecklare tio gånger vad de förlorat på nyckelförsäljning

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten: Fast Volvo påstår väl inte heller att de lider någon ekonomisk skada av att folk köper bilar med stulna kreditkort och säljer vidare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

@Hattifnatten: Fast Volvo påstår väl inte heller att de lider någon ekonomisk skada av att folk köper bilar med stulna kreditkort och säljer vidare?

Försök i alla fall förstå min jämförelse. Skapa väderkvarn funkar inte.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten: Jag förstår den. Men om vi ska använda ett internationellt bolag på ena sidan och en liten spelutvecklare på andra sidan jämförelsen blir den väldigt intetsägande.
För långt ifrån alla programvaror som säljs på G2A är från små utvecklare med små resurser.
Microsoft, EA, Activision/Blizzard, Adobe, Rockstar, Steam, Sony, ESET, McAfee (Intel?)... Listan är lång på bolag med ekonomiska muskler, vilka också borde vara de bolag som skulle lida störst ekonomisk skada.
Min poäng är inte att G2A m.fl. gör rätt. Min poäng är att om utvecklarna är så säkra på att fel begås så bör det finnas bevis för detta, som borde kunna användas i domstol. Precis som musik/filmbolagen gjort.
Det var inte meningen att ironisera ditt inlägg, men jag inser att det är så det ser ut. Ber om ursäkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

@Hattifnatten: Jag förstår den. Men om vi ska använda ett internationellt bolag på ena sidan och en liten spelutvecklare på andra sidan jämförelsen blir den väldigt intetsägande.
För långt ifrån alla programvaror som säljs på G2A är från små utvecklare med små resurser.
Microsoft, EA, Activision/Blizzard, Adobe, Rockstar, Steam, Sony, ESET, McAfee (Intel?)... Listan är lång på bolag med ekonomiska muskler, vilka också borde vara de bolag som skulle lida störst ekonomisk skada.
Min poäng är inte att G2A m.fl. gör rätt. Min poäng är att om utvecklarna är så säkra på att fel begås så bör det finnas bevis för detta, som borde kunna användas i domstol. Precis som musik/filmbolagen gjort.
Det var inte meningen att ironisera ditt inlägg, men jag inser att det är så det ser ut. Ber om ursäkt.

Man kan ju också undra om något är "rätt" bara för att man har lagen på sin sida?

Vissa saker är ju rent moraliskt förkastliga, men trots det så finns det inte någon risk att man skulle kunna bli dömd för det eftersom det är lagligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Skitsnack som att alla eller en klar majoritet nycklar som säljs hos G2A är stulna och att dom själva skulle ligga bakom det.

Hittade den inbitna G2A kunden som känner sig träffad varje gång någon nämner hur G2A verkligen är.

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Bara köpt ett spel på G2A... och det blev tillbakadraget efter 4 månader. När jag kontaktade supporten fick jag svaret (efter mycket om och men) att jag var tvungen att polisanmäla det för att få pengarna tillbaka. Inte en chans man slösar polisens tid för sånt trams, men det vet dom ju också att folk inte gör.

Så det är inte bara ur utvecklarnas perspektiv som detta är ett totalt skit företag. Håll er borta.

Har köpt ett tiotal spel där de senaste åren. Inget av dem har blivit tillbakadraget eller dylikt i 8/10 fall så har det å andra sidan varit spel med några år på nacken, som inte riktigt har prissänkts för att reflektera det. Hursomhelst så har jag aldrig haft problem, och alltid fått nyckeön inom 5 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Hittade den inbitna G2A kunden som känner sig träffad varje gång någon nämner hur G2A verkligen är.

Du får lägga i åtanke att det kan vara ekonomiska anledningar bakom att använda g2a. Många äldre spel är över hundringen billigare. Kan jag betala mindre så gör jag det. Jag är verkligen ett monster.

Skämt åsido så kan vi ta av oss foliehatten och börja leta bevis för dessa påståenden istället. G2A är en marknadsplats. Samma sak so. G2A gör skulle lika gärna kunna ske i ett forum nånstans med bulkköpta steamspel på rea.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@fadelol

Starta en butik som säljer grå-hårdvara alltså hårdvara som är köpt med tveksamma metoder men så länge du får kvitto så är det väl helt ok? Man bryr sig inte om hur personen som skaffat hårdvaran har betalat för den så länge det finns ett kvitto.

Förstår inte vad du syftar mot, att baklucke försäljning ej förekommer idag eller vad?
Försöker belysa G2A och Kinguin som ett problem, vilket ej kommer försvinna så länge det finns en efterfrågan på billiga spel, vilket i sin tur ger oss en negativ sprial i form av mer integritets kränkande metoder som gäller för även oss som inte använder oss av G2A eller Kinguin, ergo alla blir straffade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakimcarlsen:

Har köpt ett tiotal spel där de senaste åren. Inget av dem har blivit tillbakadraget eller dylikt i 8/10 fall så har det å andra sidan varit spel med några år på nacken, som inte riktigt har prissänkts för att reflektera det. Hursomhelst så har jag aldrig haft problem, och alltid fått nyckeön inom 5 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

  • Folk blir bättre chaufförer av att vara onyktra, tills det händer.

  • Man kommer aldrig bli träffad av blixten ute på ett tomt fält. Tills det händer.

  • Varför skulle jag teckna en försäkring? Mitt lägenhetshus står ju hur stabilt som helst.

  • Personförsäkring? Varför? Jag mår ju bra och kan ta hand om mig själv utan problem!

  • A-kassa? Jag har fast anställning.

Jag är ledsen, men din anekdotiska upplevelse kan inte användas som ett övergripande argument för att styrka eller dementera om G2A har rent mjöl i påsen.

Skrivet av joakimcarlsen:

Du får lägga i åtanke att det kan vara ekonomiska anledningar bakom att använda g2a. Många äldre spel är över hundringen billigare. Kan jag betala mindre så gör jag det. Jag är verkligen ett monster.

Skämt åsido så kan vi ta av oss foliehatten och börja leta bevis för dessa påståenden istället. G2A är en marknadsplats. Samma sak so. G2A gör skulle lika gärna kunna ske i ett forum nånstans med bulkköpta steamspel på rea.

Skickades från m.sweclockers.com

Bevisen ligger i utvecklarnas egna siffror och vittnesmål.

Samma saker händer på andra ställen också, men bedragare försvinner rätt snabbt när det uppdagas. Hos G2A får de fortsätta efter eget bevåg.

Permalänk
Medlem

Jag menar flera förtag som helt enkelt går under på detta, unknown worlds var nära för några år sedan.
https://unknownworlds.com/blog/beware-shady-key-resellers-and...

Detta för en ren häleriverksamhet

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakimcarlsen:

Har köpt ett tiotal spel där de senaste åren. Inget av dem har blivit tillbakadraget eller dylikt i 8/10 fall så har det å andra sidan varit spel med några år på nacken, som inte riktigt har prissänkts för att reflektera det. Hursomhelst så har jag aldrig haft problem, och alltid fått nyckeön inom 5 minuter.

Jag säger inte att alla köp på sidan går åt skogen, det kan säkert fungera. Allt jag säger är att när något går fel... så får man ingen hjälp överhuvudtaget. G2A bryr sig inte det minsta om sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så det är bara skitsnack från spelutvecklarna som tycker det är bättre att man laddar ner ett spel på piratebay än att du köper en nyckel från G2A?

Ja, det låter ju onekligen som skitsnack

Permalänk
Avstängd

Nästan alltid köpt nycklar från tredjeparts-sajter såsom G2A, Kinguin, Gamivo etc genom Allkeyshop som fungerar lite som Prisjakt för denna sortens sajter. Köper en del på Steam-reor etc med. Kan man spara in pengar så gör man gärna det och använder dem till hårdvara eller annat. Aldrig haft problem med köpta nycklar med att dem blivit tillbakadragna eller något heller.

Kanske är svinigt men man har inte oändligt med pengar att spendera. Vissa kanske argumenterar att man lika bättre kan piratkopiera spelen istället men jag är lite för bekväm av mig och slipper gärna att cracka spel och får framtida uppdateringar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja, det låter ju onekligen som skitsnack

På vilket sätt då?
Antingen får dom 0kr från piratkopierade spel, eller så får dom 0kr från G2A.
Vad skulle du själv helst välja, att någon snor din bil och använder den själv (ostraffat), eller att någon köper din bil, säger att deras kreditkort blev stulet så de får tillbaks pengarna och sedan ostraffat säljer din bil utan att du får varken pengar eller bilen tillbaks?

Personligen så ser jag ju då hellre att ingen tjänar pengar på den vara som blivit "stulen".
Känns rimligt att spelutvecklare kan känna samma sak.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

På vilket sätt då?
Antingen får dom 0kr från piratkopierade spel, eller så får dom 0kr från G2A.
Vad skulle du själv helst välja, att någon snor din bil och använder den själv (ostraffat), eller att någon köper din bil, säger att deras kreditkort blev stulet så de får tillbaks pengarna och sedan ostraffat säljer din bil utan att du får varken pengar eller bilen tillbaks?

Personligen så ser jag ju då hellre att ingen tjänar pengar på den vara som blivit "stulen".
Känns rimligt att spelutvecklare kan känna samma sak.

Ville dom straffa illegala säljare som använder sig av stulna kreditkort eller återbetalning så samarbetar man med marknadsplatsen och polis. Men det är ju inte det deras intresse är direkt, det måste väl ändå alla förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ville dom straffa illegala säljare som använder sig av stulna kreditkort eller återbetalning så samarbetar man med marknadsplatsen och polis. Men det är ju inte det deras intresse är direkt, det måste väl ändå alla förstå.

Jag tror inte att det är så enkelt. Så länge inte en person använder samma stulna kreditkort för att köpa massvis av kopior av samma spel, så blir det svårare att tracka. Så länge personen inte köper spelet direkt från utgivaren (utan via exempelvis Steam, eller Game etc) så har utgivaren ingen direkt tillgång till den informationen. Kan en utvecklare ens få information på antal kopior sålda på Steam exempelvis där kreditkortet sedan anmäls stulet?

Min poäng här att det kan handla om tiotals eller hundratals olika kreditkort använt av samma person, och ett gäng olika personer kan göra samma sak. Det blir väldigt många anmälningar som måste göras, där polis sedan måste ta ställning till om det handlar om organiserad brottslighet där en enskild person eller en grupp tvättar pengar genom att köpa spel som de sedan säljer vidare, eller om varje enskilt kreditkort anmält stulet/använts utav okänd person, kanske bara använts av en person. Vem vet? Kan vara sonen som använt kortet utan lov, eller hans polare som tagit en bild på kortet som låg framme, föräldrarna vet att dom själva inte köpt något därifrån och kontaktar sedan sin bank och ber dom att dra tillbaks pengarna. Det är ett väldigt stort projekt, och dom har omöjligt råd att försöka driva rättsmål mot varenda person, speciellt när dom inte har direkt tillgång till den information som krävs för att veta om det är en unge som använt kortet utan lov, eller om det ligger organiserad brottslighet bakom varje enskild charge-back.

Ansvaret att anmäla och lämna ut relevant information ligger hos de som säljer nyckeln, inte utgivarna (så länge de själva inte säljer nyckeln på sin egen hemsida/klient/etc). I detta fall är det G2A som mycket väl är medveten om vad som sker, men majoriteten av de pengar de tjänar är ju just från dom som säljer väldigt mycket nycklar. Risken är ju rätt stor att de som säljer tusentals nycklar per år kanske inte har fått tag på dom på helt rätt sätt. G2A borde ta sitt ansvar och själva ifrågasätta hur en person kan sälja 100+ nycklar till ett pris under det lägsta det sålts för någonsin, och sedan begära att polis kollar upp saken.

Ett annat problem är att det finns folk från hela världen som säljer. Det är svårt för en utgivare i Tyskland att väcka åttal mot en person som kanske sitter i kina.

Sen är det ju just det du säger som detta handlar om. Utvecklare/utgivare försöker få G2A (marknadsplatsen) att samarbeta för att få bort den illegala spridningen av deras spel genom stulna kort/chargebacks. G2A vill ju självklart inte skjuta sig själva i foten och försöker ge sken om att dom samarbetar och att problemet inte finns istället. Alternativet för G2A, att faktiskt samarbeta, skulle ju bara betyda att dom förlorar väldigt mycket pengar för lite "good will" bland allmänheten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ville dom straffa illegala säljare som använder sig av stulna kreditkort eller återbetalning så samarbetar man med marknadsplatsen och polis. Men det är ju inte det deras intresse är direkt, det måste väl ändå alla förstå.

Om G2a ville bedriva en seriös affär skulle de själva göra sig av med alla tjuvar, tillsammans med myndigheter och kreditkortsföretagen om så behövs.
Istället försöker de skifta fokus, och försöker få det till att offren, spelutvecklarna, ska rensa upp deras "butik" från all skit.

Vad har en seröis aktör (spelutvecklare) att vinna på en sådan deal?
Samarbeta med hälaren som kränger det du blivit bestulen på, och om orimliga villkor uppfylls får du några korvören tillbaka. Helt befängt.

Det här är en dimridå av en aktör som tjänar merparten(?) av sina pengar på att tveksamma affärer genomförs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Sen är det ju just det du säger som detta handlar om. Utvecklare/utgivare försöker få G2A (marknadsplatsen) att samarbeta för att få bort den illegala spridningen av deras spel genom stulna kort/chargebacks. G2A vill ju självklart inte skjuta sig själva i foten och försöker ge sken om att dom samarbetar och att problemet inte finns istället. Alternativet för G2A, att faktiskt samarbeta, skulle ju bara betyda att dom förlorar väldigt mycket pengar för lite "good will" bland allmänheten.

Jag var helt med dig fram till detta. Mig veterligen så är det bara Microsoft som samarbetat med G2A och stoppa stulna nycklar.
Så det är faktiskt helt tvärt om mot vad du säger, det har varit deras intresse från början.

Skrivet av henkiii:

Om G2a ville bedriva en seriös affär skulle de själva göra sig av med alla tjuvar, tillsammans med myndigheter och kreditkortsföretagen om så behövs.
Istället försöker de skifta fokus, och försöker få det till att offren, spelutvecklarna, ska rensa upp deras "butik" från all skit.

Vad har en seröis aktör (spelutvecklare) att vinna på en sådan deal?
Samarbeta med hälaren som kränger det du blivit bestulen på, och om orimliga villkor uppfylls får du några korvören tillbaka. Helt befängt.

Det här är en dimridå av en aktör som tjänar merparten(?) av sina pengar på att tveksamma affärer genomförs.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ska man annars få bukt med problemet tycker du?
I din värld skulle man inte få lov att sälja vidare i andra hand alls.

Problemet är att utvecklare som Tinybuild är enormt oseriösa och inte hade något bevis på vilka nycklar om är olagliga eller lagliga.

Det är som att få din bil stulen, se att den ligger på Blocket, gå bananas på twitter om hur allt som säljs på blocket är stulet.
Sen när Blocket kontaktar dig om information som kan knyta bilen till dig så är allt du ger dom "men det är ju min bil!".
Vilken otroligt bra situation du sätter Blocket i.

Permalänk
Medlem

G2A, liksom sina samarbetspartners (de är ju inte ensamma) har ju säkert täckt upp för sig så dem inte ska kunna beskyllas för något rent juridiskt i efterhand. Därav den tiofaldiga ersättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ville dom straffa illegala säljare som använder sig av stulna kreditkort eller återbetalning så samarbetar man med marknadsplatsen och polis. Men det är ju inte det deras intresse är direkt, det måste väl ändå alla förstå.

Skrivet av Mimematis:

Jag var helt med dig fram till detta. Mig veterligen så är det bara Microsoft som samarbetat med G2A och stoppa stulna nycklar.
Så det är faktiskt helt tvärt om mot vad du säger, det har varit deras intresse från början.

Hur ska man annars få bukt med problemet tycker du?
I din värld skulle man inte få lov att sälja vidare i andra hand alls.

Problemet är att utvecklare som Tinybuild är enormt oseriösa och inte hade något bevis på vilka nycklar om är olagliga eller lagliga.

Det är som att få din bil stulen, se att den ligger på Blocket, gå bananas på twitter om hur allt som säljs på blocket är stulet.
Sen när Blocket kontaktar dig om information som kan knyta bilen till dig så är allt du ger dom "men det är ju min bil!".
Vilken otroligt bra situation du sätter Blocket i.

Om du tror polisen utreder bedrägerier som dessa så tror du fel. Alla som fått sina kort stulna har självklart anmält det till polisen, men i majoriteten av fallen kommer inget hända. Många av de bedrägligt skaffade nycklarna kommer ju säljas bulk till säljarna, så det kommer aldrig gå att peka finger på vem som eventuellt stulit nycklarna till att börja med.

Microsoft har inte något samarbete med G2A om licenser, G2A säljer t.ex. OEM-nycklar, och dessa licenser är inte giltiga om de säljs utan systembuilder-förpackningen eller om de separeras från den licensierade maskinen. De säljer också MSDN och Dreamspark-nycklar som inte ger någon rätt att t.ex. köra Windows på en maskin utan underliggande licens till att börja med, och bara gäller den som hade konto för MSDN eller Dreamspark för den delen. Att de lämnade en lista med stulna nycklar som gällde några spel 2016 är inte samma sak som att de har ett samarbete.

Det finns med andra ord ingen möjlighet att samarbeta med G2A om att stoppa bedrägerier eller koder som inte får säljas vidare. De åtgärder G2A har tagit är inte något som stoppar handeln med nycklar av tveksamt ursprung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Mig veterligen finns det inte så många ärenden gällande just stulna betalkort. Utan det är mestadels produktnycklar ämnade för andra marknader.

Skickades från m.sweclockers.com

Internet = Global Marknadsplats, men endel vill inte inse detta faktum
Hatar verkligen företag som har *you can not buy this product in your region*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du tror polisen utreder bedrägerier som dessa så tror du fel. Alla som fått sina kort stulna har självklart anmält det till polisen, men i majoriteten av fallen kommer inget hända. Många av de bedrägligt skaffade nycklarna kommer ju säljas bulk till säljarna, så det kommer aldrig gå att peka finger på vem som eventuellt stulit nycklarna till att börja med.

Microsoft har inte något samarbete med G2A om licenser, G2A säljer t.ex. OEM-nycklar, och dessa licenser är inte giltiga om de säljs utan systembuilder-förpackningen eller om de separeras från den licensierade maskinen. De säljer också MSDN och Dreamspark-nycklar som inte ger någon rätt att t.ex. köra Windows på en maskin utan underliggande licens till att börja med, och bara gäller den som hade konto för MSDN eller Dreamspark för den delen. Att de lämnade en lista med stulna nycklar som gällde några spel 2016 är inte samma sak som att de har ett samarbete.

Det finns med andra ord ingen möjlighet att samarbeta med G2A om att stoppa bedrägerier eller koder som inte får säljas vidare. De åtgärder G2A har tagit är inte något som stoppar handeln med nycklar av tveksamt ursprung.

Varför skulle det bara gå genom polisen, förstår inte varför du hakar upp dig på detta.
G2A har ju sagt och bevisat att dom är villiga att stänga av stulna nycklar så länge dom kan få information om vilka nycklar det handlar om. Så rent skitsnack att det inte går.
Sen vad skulle du vilja kalla det om inte ett samarbete, fritt fram om vi nu ska märka ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Internet = Global Marknadsplats, men endel vill inte inse detta faktum
Hatar verkligen företag som har *you can not buy this product in your region*

Ofta olika rättighetsinnehavare i olika regioner, så vad du än vill tycka så innebär inte internet en global marknadsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Jag var helt med dig fram till detta. Mig veterligen så är det bara Microsoft som samarbetat med G2A och stoppa stulna nycklar.
Så det är faktiskt helt tvärt om mot vad du säger, det har varit deras intresse från början

Läste du svaren på Twitter från Mike Rose på Tinybuild? Enligt dom så har dom varit i kontakt med G2A, trots att G2A säger att dom inte har det. Det är ju inte så att ingen ens har försökt samarbetat.
Problemet är att utvecklare i princip vore tvungen att åtala G2A för att tvinga dom att ge ut relevant information, för att sedan utreda alla större säljare och på så vis komma åt pengatvätten.
G2A kommer inte själva ge ut den informationen, det skulle döda i princip hela deras verksamhet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Varför skulle det bara gå genom polisen, förstår inte varför du hakar upp dig på detta.

Banksekretess gör att bedragare inte går att spåra utan att myndigheter utreder det hela.

Stoppas de inte från att sälja, eller bara stängs av efter klagomål så kommer de ju ostraffat kunna fortsätta.

Skrivet av Mimematis:

G2A har ju sagt och bevisat att dom är villiga att stänga av stulna nycklar så länge dom kan få information om vilka nycklar det handlar om. Så rent skitsnack att det inte går.

Fallet med Microsoft 2016 handlade om koder (550 st) som delvis redan var sålda. Det handlar inte om något fortlöpande samarbete. Visst kan de samarbeta om att ta ner enskilda säljare, men säljarna behöver inte vara de som begick bedrägeriet. G2A har inte slutat sälja ogiltiga Windows-nycklar efter allt detta.

Skrivet av Mimematis:

Sen vad skulle du vilja kalla det om inte ett samarbete, fritt fram om vi nu ska märka ord.

Går inte att följa denna mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Läste du svaren på Twitter från Mike Rose på Tinybuild? Enligt dom så har dom varit i kontakt med G2A, trots att G2A säger att dom inte har det. Det är ju inte så att ingen ens har försökt samarbetat.
Problemet är att utvecklare i princip vore tvungen att åtala G2A för att tvinga dom att ge ut relevant information, för att sedan utreda alla större säljare och på så vis komma åt pengatvätten.
G2A kommer inte själva ge ut den informationen, det skulle döda i princip hela deras verksamhet.

Jag skimmade genom det igår ja och som jag uppfattat det är var den kontakten ägnad åt att han ville ha bort ett spel eller alla spel helt från plattformen. Inte bevis på nycklar som var stulna och som han ville ha bort från deras plattform.

Skrivet av Petterk:

Banksekretess gör att bedragare inte går att spåra utan att myndigheter utreder det hela.

Fallet med Microsoft 2016 handlade om koder (550 st) som delvis redan var sålda. Det handlar inte om något fortlöpande samarbete. Visst kan de samarbeta om att ta ner enskilda säljare, men säljarna behöver inte vara de som begick bedrägeriet. G2A har inte slutat sälja ogiltiga Windows-nycklar efter allt detta.

Går inte att följa denna mening.

Ja man behöver myndigheter för det men man kan väl göra det minsta för att få bort stulna nycklar iaf? (samarbeta)
Bra att vi släppt att märka ord men huruvida G2A får lov att sälja speciella Microsoft Windows nycklar låter jag vara osagt.
Är inte särskilt påläst och marknaden är väl ändå rätt så översvämmad med gamla licenser som uppgraderats till Win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Varför skulle det bara gå genom polisen, förstår inte varför du hakar upp dig på detta.
G2A har ju sagt och bevisat att dom är villiga att stänga av stulna nycklar så länge dom kan få information om vilka nycklar det handlar om. Så rent skitsnack att det inte går.
Sen vad skulle du vilja kalla det om inte ett samarbete, fritt fram om vi nu ska märka ord.

Det är en catch-22. Utgivare kan omöjligt veta vilka keys som säljs på G2A som är stulna, utan att först få relevant information om säljarna från G2A och därefter utreda hur Person A har fått tag på 200 nycklar till ett spel, Person B har sålt 50 nycklar av ett annat, Person C har sålt 2529 nycklar av ett tredje spel etc.
Tinybuild exempelvis kan omöjligt veta vem som sålt nycklar till deras spel, och exakt hur många, om inte G2A lämnar ut detta.
Nu verkar ju G2A lämnat ut info om ett av Tinybuilds spel, där man kan se att en person sålt över 100 keys till det spelet, för långt under den lägsta kostnaden som spelet någonsin har sålts för. Där är det ju väldigt uppenbart att det inte står rätt till, något som G2A själva måste vara fullt medveten om.
Sen har G2A ingen makt över att stänga av Steam nycklar exempelvis. G2A måste lämna över en lista på nycklar som stulits till Steam så att de i sin tur kan avaktivera dom. Sedan borde ju rimligtvis inte G2A behålla pengarna, utan betala tillbaks dom till de som köpt spelen, alternativt till utvecklarna.

Hela poängen är att G2A skiter i vart ifrån nycklarna kommer, blundar för storsäljare som uppenbart säljer nycklar som är stulna och gör vad dom kan för att det ska vara så krångligt och tidskrävande som möjligt att få bort dessa säljare från siten.
Skulle en person som sålt 10,000 nycklar bli bannad så behåller G2A pengarna och användaren skapar bara ett nytt konto och börjar om igen tills dom blir bannad igen. Så länge G2A inte gör en ordentlig rensning så kommer dom ha gott om säljare att tjäna pengar på.
Skulle dom ändra ståndpunkt och faktiskt aktivt motarbeta försäljningen av stulna nycklar så skulle storsäljarna fly fältet och börja sälja på Kinguin eller andra sidor, medans G2A går i graven.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Det är en catch-22. Utgivare kan omöjligt veta vilka keys som säljs på G2A som är stulna, utan att först få relevant information om säljarna från G2A och därefter utreda hur Person A har fått tag på 200 nycklar till ett spel, Person B har sålt 50 nycklar av ett annat, Person C har sålt 2529 nycklar av ett tredje spel etc.
Tinybuild exempelvis kan omöjligt veta vem som sålt nycklar till deras spel, och exakt hur många, om inte G2A lämnar ut detta.
Nu verkar ju G2A lämnat ut info om ett av Tinybuilds spel, där man kan se att en person sålt över 100 keys till det spelet, för långt under den lägsta kostnaden som spelet någonsin har sålts för. Där är det ju väldigt uppenbart att det inte står rätt till, något som G2A själva måste vara fullt medveten om.
Sen har G2A ingen makt över att stänga av Steam nycklar exempelvis. G2A måste lämna över en lista på nycklar som stulits till Steam så att de i sin tur kan avaktivera dom. Sedan borde ju rimligtvis inte G2A behålla pengarna, utan betala tillbaks dom till de som köpt spelen, alternativt till utvecklarna.

Hela poängen är att G2A skiter i vart ifrån nycklarna kommer, blundar för storsäljare som uppenbart säljer nycklar som är stulna och gör vad dom kan för att det ska vara så krångligt och tidskrävande som möjligt att få bort dessa säljare från siten.
Skulle en person som sålt 10,000 nycklar bli bannad så behåller G2A pengarna och användaren skapar bara ett nytt konto och börjar om igen tills dom blir bannad igen. Så länge G2A inte gör en ordentlig rensning så kommer dom ha gott om säljare att tjäna pengar på.
Skulle dom ändra ståndpunkt och faktiskt aktivt motarbeta försäljningen av stulna nycklar så skulle storsäljarna fly fältet och börja sälja på Kinguin eller andra sidor, medans G2A går i graven.

Fast nu finns det ju inget bevis att dom 100 nycklarna faktiskt är stulna.
Du kan ju inte anklaga din granne för att vara kriminell bara för du ser att han köpt en Ferrari.

Jag tycker det är väldigt simpelt. Affären och alla marknadsplatser använde sig av en databas för att sätta stop på stulna nycklar.

Affären ser att dom har fått en återbetalning på order nummer 199.
Dom kollar vilka nycklar som var knutna till order 199, skriver sedan in dessa i en "Stolen key database".
G2A och alla andra plattformar som är med i samarbetet söker av databasen mot deras egen.
Ifall dom hittar en eller flera användare/säljare så varnar eller stänger man av dom helt.
G2A kontaktar sedan affären med den information man har på säljarna. (G2A har ex ID kort, adresser och betalinformation)
Affären går vidare till myndigheter.

Är jag helt ute och cyklar eller skulle detta inte lösa omloppet av stulna nycklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ja man behöver myndigheter för det men man kan väl göra det minsta för att få bort stulna nycklar iaf? (samarbeta)
Bra att vi släppt att märka ord men huruvida G2A får lov att sälja speciella Microsoft Windows nycklar låter jag vara osagt.
Är inte särskilt påläst och marknaden är väl ändå rätt så översvämmad med gamla licenser som uppgraderats till Win 10?

Nej, jag syftade på nycklar till Windows 10, just G2A säljer inga för W7 eller W8.1.

Sen nej, det fungerar inte riktigt att komma i efterhand med listor, det enda det kan åstadkomma är att stänga av säljare som förmodligen inte har en aning om var nycklarna kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, jag syftade på nycklar till Windows 10, just G2A säljer inga för W7 eller W8.1.

Sen nej, det fungerar inte riktigt att komma i efterhand med listor, det enda det kan åstadkomma är att stänga av säljare som förmodligen inte har en aning om var nycklarna kommer ifrån.

Du missförstod mig innan, nycklar är till Windows 10 men kommer från gamla XP, Vista, Win7 licenser som Microsoft tillät att man fick uppgradera till Windows 10 gratis som man sedan säljer vidare. Fast det är bara något jag hört, som sagt inte påläst övh om det är så det ligger till eller ifall man bryter mot nationella lagar etc.

Fast det är ju enda sättet att få bort oseriösa säljare.
Man kan ju inte tillåta att folk säljer stulna varor på sin plattform, det är så Ebay och Blocket fungerar redan idag.