NT Kernel & System (ntoskrnl.exe) tar lång tid på sig

Permalänk
Inaktiv

NT Kernel & System (ntoskrnl.exe) tar lång tid på sig

Har felsökt med Latencymon eftersom ljuded ibland sprakar till i mina lurar och får framespikes i spel. Min fråga är väl egentligen vad NT Kernel egentligen är och vad ska jag börja söka efter för att åtgärda problemet? Har uppdaterat allt via Device manager förutom GPU som är uppdaterad via AMDs egna hemsida. Datorn har haft detta problem sen ny så kanske jag missat någon installation redan från första start? Har formaterat med BIOS erase x antal gånger och det har inte hjälpt.

Datorn presterar bra i Timespy och userbenchmark och är stabil i Prime95 och Furmarks GPU burner.

Hade varit sjukt tacksam ifall någon tog sig tid att svara, just nu sitter jag med en ny speldator som inte duger till annat än youtube.

CPU: i7 8700
GPU: Vega 56 GPU
Mobo: ROG STRIX B360-I Gaming
PSU: 650w Corsair
RAM: 2x8gb lpx @2666mhz
SSD: 256gb SK Hynix

Permalänk
Medlem

Först - har du hårdkört RAM-minnet med olika testprogram - många konstiga problem kan ha sin rot i att RAM-minnet inte är 100%, samma sak att testa att diskarna går bra och inte stallar i korta tider. kopplat in och ur BT, Wlan och se om det blir skillnad - ja bit för bit.

---

NT-kerneln *är* själva OS:t - ungefär som linux-kernel i linux.

NT var byggt som microkernel en gång i tiden där den delen som drog OS skulle vara så lite som möjligt och att alla aktiviteter skulle kallas in vid behov som externa drivrutiner och göras via transaktioner i en ring med lägre rättigheter än själva OS:t i sig.

(*.sys filer där drivrutinerna som 'ide.sys' för att tex. läsa en hårddisk var en lös modul och inte en del av kärnan - inte roligt när den saknas - har hänt för mig efter uppgraderingar och det är lite av läge att man nyss sågat av grenen man sitter på...)

Denna filosofi fick problem ganska snabbt - prestandaproblem närmare bestämt då att hantera grafik via transaktioner gav ingen alert grafisk miljö och helt oacceptabla fördröjningar för spelutvecklarna. Problemet med alla som förordnade microkernel-arkitektur som var på så poppis vid den tiden var att transaktioner kostade tid och resurser - mycket resurser, mer än fördelarna visade det sig.

(vid den här tiden var det full krig mellan Linus och Tannenbaum på filosofiskt nivå angående microkernel-arkitektur (som var mer eller mindre en akademisk ideprodukt) eller större och mer monolitisk kärna där allt 'viktigt' fanns i kernel-ring i linux och resten kunde läggas som moduler i antingen kernel-ring eller ring med lägre rättigheter - man kan säga att Linus pragmatiska inställning vann och alla moderna OS är byggda på det sättet mer eller mindre - för att man var tvungen helt enkelt...)

Med andra ord MS tvingades att släppa in grafikdrivrutiner med flera att köras i kernel-ring också (tror det var i och med windows NT4) och det blev en hel del hallåa om det där många inom främst akademiska kretsar ansåg att man 'förrådde' iden med mickrokernelarkitekturen - men det var också då directX-rutinerna började rullas ut.

Linus och Linux-världen insåg detta tidigt och man körde istället med modulsystem där man vid kompilering kunde bestämma om drivrutinerna för olika HW-saker skulle bli inkompilerad i kärnan redan från början eller kunna läggas in och plockas ur kärnan dynamiskt under drift.

Både linux och windows är idag hybridsystem med båda filosofierna implementerade och tex. windows USB-drivrutiner går via transaktionshantering vilket inte alls ger någon bra prestanda om det tex skall hantera enskilda tecken per transaktion och väldigt många transaktioner konstant på rad hela tiden med tidskrav mellan paketen via en USB-enhet och orsaken varför USB inte har varit valet när man skall hantera saker med realtidskrav utan istället använt 1394-gränssnittet (Firewire)

---

När du har den här typen av strul och det står ntkernel.exe som tidstjuv så finns alla drivrutiner för tex grafikkort och annat med i den svängen inkapslat och du kanske måste använda paket som 'windows internals' (utvecklarprogram och verktygs-svit och inte alls nybörjarvänligt) för att se vilka underprogram som är påskarvad som utökning på ntkernel.exe och strular i ditt fall - det kan vara många HW-drivrutiner och det behöver inte vara grafikkort utan skitsaker som tangentbordsdrivrutiner, ljudkorts-drivis, leddrives för LED i moderkort mm. som gamerdatorer har numera och andra tillbehör med hårdvaru-anknytning som BT, Wlan etc.

Permalänk
Inaktiv

@xxargs: Ojdå det var mycket information. Bra, tack!

Jag har testat köra med high definition audio, wifi, bluetooth och wlan avslaget i BIOS i kombination med avinstallerade grafikdrivrutiner på AMD och kört displayport rakt till moderkort, allt detta med samma resultat.

Minnena är ok enligt Asus egen lista för moderkortet och jag har testat dom i olika latenser och hastigheter. Är stabil i spel och Prime95 blend och large FFT.

Ja den felsökning du föreslår är nog en bit över min kunskap gällande datorer är jag rädd, är det ok att testa annan SSD eller andra minnen eller kommer jag se samma problem ändå?