Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

The Verge har skrivit en del om Pi 400 releasen:

https://www.theverge.com/2020/11/2/21542278/raspberry-pi-400-...

Ser ut som en kul pryl! Undrar bara hur varm den blir under belastad användning.

Kolla videon ovan cirka 50 grader.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på när Pi 400 kommer till Sverige?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Kolla videon ovan cirka 50 grader.

Skrev inlägget precis innan jag började kolla på videon. '

Måste säga att tempen såg lovande ut. Antar att värmen siprar ut genom gallret på undersidan men undrar hur varm tangentbordsytan blir. Lär väl komma fler tester.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blev ändå lite besviken på 400an för den kunde haft en fullstor hdmi kontakt eller 2
Att det helt klart hade gått att få rum med annat roligt i tangentborsdslådan gör ju att man önskar en del annat också typ en nvme men just microhdmikontakterna är ju så udda och i 400an så totalt onödiga för det finns plats för normal hdmi.
Det hade också varit fräckt med ett spår i överkant på tangentbordet så man kunde ha ställt en surfplatta där och kunnat trixa till en frankensteinlapptop för jag tor att det skulle kunna gå att göra en del roliga mjukvaror som flätar ihop det på sätt som vi inte har kunnat fantisera om fullt ut.
Nåja det var ju en första version av nått nytt och ganska udda men microhdmikontkaten borde de få pisk för

https://raspberrypi.dk/produkt/raspberry-pi-400/?goal=0_5ba43...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ett problem med ubuntu 64 är att usb boot inte fungerar än. Gjorde inte i somras i alla fall. Kolla det ifall du tänkt boota från en ssd t ex.

Testade nyligen min gamla liggande Raspberry Pi 4 igen och såg att det precis dykt upp en officiell Ubuntu 64bit release för Raspberry pi - trevligt

Jag kör desktop och den var ganska seg även på ett snabbt sd-kort, men efter att jag gått igenom denna guide så bootar jag från en snabb ssd via usb3 - det fungerar och ubuntu rullar på ganska bra

(obs: använd adblock och ublock för att läsa guiden på toms hardware - fruktansvärt annars)

Veracrypt var lite krångligt att installera grafiskt i 64bit, men gick till slut bra och har nu testat att montera några krypterade diskar och delat ut dem smidigt i nätverket med Samba

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

(obs: använd adblock och ublock för att läsa guiden på toms hardware - fruktansvärt annars)

mm fungerar så bra

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Aj då, nedrans
Det här är ju offtopic, men jag använder "vanliga" Adblock till Chrome och uBlock origin på en Windows 10 dator.
Testade att läsa utan dessa tillägg på en Mac med Safari, men det var jobbigt eftersom det är en massa olidligt seg reklam som hela tiden uppdaterar sig.
Det går säkert att hitta en bra guide någon annanstans också, det är ingen unik information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag blev ändå lite besviken på 400an för den kunde haft en fullstor hdmi kontakt eller 2
Att det helt klart hade gått att få rum med annat roligt i tangentborsdslådan gör ju att man önskar en del annat också typ en nvme men just microhdmikontakterna är ju så udda och i 400an så totalt onödiga för det finns plats för normal hdmi.
Det hade också varit fräckt med ett spår i överkant på tangentbordet så man kunde ha ställt en surfplatta där och kunnat trixa till en frankensteinlapptop för jag tor att det skulle kunna gå att göra en del roliga mjukvaror som flätar ihop det på sätt som vi inte har kunnat fantisera om fullt ut.
Nåja det var ju en första version av nått nytt och ganska udda men microhdmikontkaten borde de få pisk för

https://raspberrypi.dk/produkt/raspberry-pi-400/?goal=0_5ba43...

Vad de verkligen missade för min del var ju video output via USB-C. Skaffade en skärm med USB hubb och USB-PD. Så otroligt skönt att bara behöva koppla in en kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chibariku:

Vad de verkligen missade för min del var ju video output via USB-C. Skaffade en skärm med USB hubb och USB-PD. Så otroligt skönt att bara behöva koppla in en kabel.

Det skulle göra den dyrare utan att tillföra nått tekniskt medan en normal hdmi är billigare och underlättar. Det är ju ändå en billig pryl det handlar om och att kunna få stöd för bättre lagring borde vara nästa sak som prioriteras för sd kort är inte bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Funkar för mig med ublock, dock kör jag nano defender uppepå ublock som ska ta sig förbi sidor som "hittar adblockers".
EDIT: Provade med endast ublock och det funkade då med.

Jag tänkte uppgradera min rpi2 till en rpi4, vad ska man ha för skal på denna för att det inte ska gå varmt? Jag ska köra Pi-Hole, Unifi controller, och sen ha den för att leka lite med.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag blev ändå lite besviken på 400an för den kunde haft en fullstor hdmi kontakt eller 2
Att det helt klart hade gått att få rum med annat roligt i tangentborsdslådan gör ju att man önskar en del annat också typ en nvme men just microhdmikontakterna är ju så udda och i 400an så totalt onödiga för det finns plats för normal hdmi.
Det hade också varit fräckt med ett spår i överkant på tangentbordet så man kunde ha ställt en surfplatta där och kunnat trixa till en frankensteinlapptop för jag tor att det skulle kunna gå att göra en del roliga mjukvaror som flätar ihop det på sätt som vi inte har kunnat fantisera om fullt ut.
Nåja det var ju en första version av nått nytt och ganska udda men microhdmikontkaten borde de få pisk för

https://raspberrypi.dk/produkt/raspberry-pi-400/?goal=0_5ba43...

Jag skulle vilja att Raspberry Pi 400 i senare variant officiellt släpps med inbyggt batteri. Så det går att ladda upp den och köra utan strömadapter ett tag bara, typ en timme eller två. Också bra då strömmen bryts ibland tillfälligt, så det går att hålla igång den eller stänga av den säkert så inte microSD kortet blir korrupt och skadas. Ett inbyggt lithiumbatteri i denna typ av tangentbordsdator skulle vara kanon, sådana batterier som finns i bärbara datorer. Jag har en liknande PocketChip som har ett batteri. CHIP enkortsdatorn, och där fanns redan den lösningen då med inbyggt batteri

Permalänk
Medlem

Nya Pi 4-chassit Argon One M2 har plats för M2 SSD, den kopplas via USB3 och borde därmed kunna bootas ifrån.
Chassit har också 2 fullstora HDMI-uttag.

På G bla hos: https://www.electrokit.com/produkt/argon-one-m2-inbyggnadslad...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatteN:

Nya Pi 4-chassit Argon One M2 har plats för M2 SSD, den kopplas via USB3 och borde därmed kunna bootas ifrån.
Chassit har också 2 fullstora HDMI-uttag.
https://i.postimg.cc/zDHrNyRQ/Argon-One-M2.jpg
På G bla hos: https://www.electrokit.com/produkt/argon-one-m2-inbyggnadslad...

Kanske får bli ett sånt bygge när det kommer officiellt stöd för att köra från usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag tänkte köpa en raspberry pi compute module 4, någon som vet var de finns i lager? både moderkortet och enheten

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske får bli ett sånt bygge när det kommer officiellt stöd för att köra från usb.

Jag kör från USB-ansluten SSD på 2 st Pi 4, sedan ett tag tillbaka, funkar utan problem.
Kommer att slänga i en av mina Pi 4 i Argon One M2-lådan jag beställde i kväll.
Toms hardware testar lådan:
https://www.tomshardware.com/reviews/argon-one-m-2-case-raspb...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör från USB-ansluten SSD på 2 st Pi 4, sedan ett tag tillbaka, funkar utan problem.
Kommer att slänga i en av mina Pi 4 i Argon One M2-lådan jag beställde i kväll.
Toms hardware testar lådan:
https://www.tomshardware.com/reviews/argon-one-m-2-case-raspb...

Jo jag vet att det går via beta men jag orkar inte installera om än för jag tänkte gör om allt när 64 bit funkar fullt ut, webbläsarna är ju inte riktigt på plats ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske får bli ett sånt bygge när det kommer officiellt stöd för att köra från usb.

Är det inte ganska officiellt redan ?

Det är ju från Raspberry pi:s egna meny man väljer "boot from usb"

Eller väntar du på en ny Raspberry pi med M.2 port ? - det vore nått

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pulver:

Är det inte ganska officiellt redan ?

Det är ju från Raspberry pi:s egna meny man väljer "boot from usb"

Eller väntar du på en ny Raspberry pi med M.2 port ? - det vore nått

Det kanske har klivit ur betastadiet men jag väntar framförallt på ordning på 64 bit webbläsarna innan jag vill göra om nått.
Nån port för lagring eller integrerad lagring som på compute hade verkligen varit trevligt även om det skulle öka priset lite för även ett sd kort är ju inte gratis och det är egentligen inte tekniskt lämpat för uppgiften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Raspberry Pi 400 finns på Elektrokit med US layout, men jag väntar till Svensk layout på tangentbordet
Elektrokit: Raspberry Pi 400 US layout

Permalänk
Medlem

på tal om SoC med M2 port SiFive har en på kommande

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nick-li:

på tal om SoC med M2 port SiFive har en på kommande

Den är ju "jättestor" 17 cm, jag hoppas det kommer en uppdaterad UDOO BOLT V8 nu när det släppts nytt från AMD, den är ju en riktig x86 pc med en Ryzen embedded V1605B 4C/8T apu och än så länge är det ju en fördel med x86 och den är bara 12 cm och att den är en "vanlig pc" gör den svårslagen när det kommer till mjukvarustöd.
https://shop.udoo.org/udoo-bolt-v8.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

på tal om SoC med M2 port SiFive har en på kommande

m-itxbrädor med allt integrerat har det funnits en uppsjö av sedan "urminnes tider", tämligen ointressant i sammanhanget, alldeles för stora och strömkrävande.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter ett passivt kylt chassi med bra wifi signal. Pajen(4) ska visa IPTV i 720p/1080p. Jag kör en Android TV ROM på pajen på grund av bättre appar för ändamålet.

Jag har sneglat lite på det här.

Någon som har erfarenhet av det chassit? Kollade lite på flirc oxå, men där verkar wifin bli lidande.

text är svårt
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frisell:

Jag är på jakt efter ett passivt kylt chassi med bra wifi signal. Pajen(4) ska visa IPTV i 720p/1080p. Jag kör en Android TV ROM på pajen på grund av bättre appar för ändamålet.

Jag har sneglat lite på det här.

Någon som har erfarenhet av det chassit? Kollade lite på flirc oxå, men där verkar wifin bli lidande.

Det där är en kylfläns och inte en låda .... Argon gör de bästa lådorna och nu med m.2 möjligheten är de ju ännu bättre än innan. Titta några poster upp så ser du den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är en kylfläns och inte en låda .... Argon gör de bästa lådorna och nu med m.2 möjligheten är de ju ännu bättre än innan. Titta några poster upp så ser du den.

Tja, det beror väl på hur man ser det antar jag. I mitt fall fungerar konstruktionen iallafall.

Tack för tipset om Argon. Ska kolla runt lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag är på jakt efter ett passivt kylt chassi med bra wifi signal. Pajen(4) ska visa IPTV i 720p/1080p. Jag kör en Android TV ROM på pajen på grund av bättre appar för ändamålet.

Jag har sneglat lite på det här.

Någon som har erfarenhet av det chassit? Kollade lite på flirc oxå, men där verkar wifin bli lidande.

Jag har ett par liknande

och ett par Argon One och tycker nog att signalen blir bättre med Argon.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frisell:

Tja, det beror väl på hur man ser det antar jag. I mitt fall fungerar konstruktionen iallafall.

Tack för tipset om Argon. Ska kolla runt lite!

Jo de fungerar för att ge ett visst skydd och ökad kylning men så mycket LÅDA är det inte, Argonlåorna verkar helt klart bäst och kyler mycket bra utan att man behöver aktivera fläkten, jag har både Argon och Flirc lådor och nu när Argon har gjort en ny låda med både M.2 plats och även fixar fullstora hdmi kontakter så ger den lådan en knock out mot alla andra åtminstone om man bara ser till egenskaperna och "lådfaktorn" däremot är den ju inte billigast och den passar ju inte heller för alla tex om man vill montera andra tillbehör än M.2 lagring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får se om Elektrokit skickar min Argon One M2 i morrn, jag har en WD Blue 3D NAND SSD M.2 500GB liggande som jag klonat min ordinarie SSD till, så det är förhoppningsvis bara att plocka ihop och trycka på start.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fick inte nåt chassi innan förra sändningen var slut, nu har dom fått in närmare 100 st till, så snart...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Min Pi 4 8GB är igång i ett Argon One M2-chassi med Raspberry pi OS installerat på en 500GB WD Blue M2 SSD, funkar utmärkt. Körs helt utan sdkort. Inget behov av att ominstallera, bara att använda Raspberry pi OS inbyggda program för att klona sd-kortet till SSD.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.