AMD "Navi" är helt nya grafikarkitekturen RDNA – släpps med Radeon RX 5000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Spännande med RDNA!

Frågan är om man gjorde fel i att köpa Vega 56 för 3000 kronor då... 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av reeseth:

Gjorde detsamma! 3090:- Ångrar mig inte och tror inte jag kommer göra det heller. Jag tror det Kommer ta ett tag innan de kommer ned i pris. Men vi får väl se 🙈

Och även jag! Vi får hålla tummarna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

AMD var inte konkurrenskraftiga med GCN. Att frångå "one size fits all" var nog enda sättet att få dem med i matchen igen. Och alla gillar väl om AMD är med i matchen?

Är väl double precision som får stryka på foten iaf.

Visst gillar jag AMD. Köper aldrig Nvida på grund av deras svineri. För mig var det värt att offra några FPS för betydligt bättre compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har inte gjort någon marknadsundersökning. Hur stort tror du kundunderlaget är som håller på med bild och film på ett eller annat sätt? Det är då rätt jäkla många. Knappast en exakt siffra, men... Tänk hur mycket bara youtube har vuxit. Fundera också på hur mycket produktionskvaliten vuxit. Det är en enorm skillnad på bara 10 år.
Sen kan vi titta på Apple. IPad Pro har blivit en rätt stor succé och tillsammans med Apple Pencil är det en platta vars främsta syfte är content creation. Microsoft har hakat på med Surface. HP, Dell och Lenovo är också med i den matchen.
Vad som tidigare var Wacoms egna lilla nischmarknad har fått seriös konkurrens. Bland annat från ovanstående och även från Kinesiska tillverkare som gett sig in i matchen och gjort bra produkter.
Och det här är absolut inte allt. 3D och CAD program har anpassats efter en bredare marknad. OpenCL och CUDA (och Metal) används i allt bredare utsträckning - även till mer alldagliga saker.
Alltså, när nVidia släppte 6-serien kunde de upprörda skriken bara höras på vissa nischade forum. Resten av världen brydde sig inte. Nu gör den det, även om den kanske inte alltid vet att den bryr sig.

På den tiden gjorde nVidia ett jävligt smart drag. Det var helt rätt för den marknaden, även om jag själv var riktigt förbannad. Om AMD nu försöker göra samma sak kan det dock gå rätt illa. Jag hoppas de är smartare än så, men kort och gott... Compute-prestanda påverkar väldigt många.

Ja, nVidia har förlorar en del kunder på att vara för generella. De har också vunnit sjukt mycket på att vara just det, och med CUDA. Mycket mer vunnet än förlorat.

Att de förlorat Amazon, Google och Tesla handlar mycket om att de inte varit tillräckligt snabba på hårdvara för ML. Alltså, en nischad sak. En sak de insett och jobbat rätt bra på att åtgärda.

Den breda marknaden är fortfarande långt ifrån att efterfråga Tensor-cores, och kommer kanske aldrig vara det. RT-corea har ju liksom varit svårsålt för den breda massan. Det går liksom inte att jämföra detta mot hur det ser ut med mer generell compute.

Skickades från m.sweclockers.com

Okay jag är inte ett dugg bevandrad i videovärlden så jag har inte en susning om hårdvarukraven där.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Och även jag! Vi får hålla tummarna

Gjorde också detsamma när rx 480 var på gång. Köpte ett R9 390 snorbilligt och det visade sig vara rätt beslut 😂.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För det tredje, när man bedömmer något som är i kvadrat så kan små felbedömningar göra rätt stor skillnad. Låt säga att den är 250mm², ser man så stor skillnad?

You are good! 255 mm2 är senaste estimatet.

Så det går åt rätt håll. När hände det senast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

You are good! 255 mm2 är senaste estimatet.

Så det går åt rätt håll. När hände det senast?

Skickades från m.sweclockers.com

Senast det hände var med Ryzen. ;P Men på GPU-sidan är det väl 290X eller 4870.
Men ryktet säger också 2560 shaders, vilket är riktigt lovande om vi ska se till effektivitet per shader, transistor och watt. Ska man räkna med samma skalning som mellan Vega och Vega VII (extra transistorer i åtanke) så borde en Navi på 14nm ligga på 390mm. Gissar då på 9,6 Miljarder transistorer.
Min matte säger att det är effektivare per transistor än nVidias 2000-serie och 1600-serie, men mindre effektiv än 1000-serien. Då ökar ju transistoreffektiviteten lite med högre frekvens från 7nm också. Till det hör att nVidias senaste har funktioner Navi inte har. Men för att vara ett smakprov på nya arkitekturen så är det lovande.
Om inte priset blir helgalet blir det ett Navi för mig. Som går till flickvännen när nya serien kommer.