Sapphire: "AMD lanserar Radeon Navi den 7 juli – går upp mot Geforce RTX 2070"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

RT är idagsläget bara en ploj generellt och kostar mer än det smakar. Samma gäller DLSS.

Ändrar inte faktumet att jag hellre har det än inte har det. Erbjuder man inte motsvarande funktionalitet borde priset reflektera detta. Säga vad man vill om RT och DLSS, men det är ännu på sina barnsben i spelbranchen.

Skrivet av VideoyGTX:

Ny teknik kostar pengar, cpu ocg grafikkort är inte "ny" teknik 2019 även om prestandan är bättre på kommande generationer. 1967 köpte man vitlök på apotek, nu kan man köpa det på supermarket. Som sagt, saker och ting ändras, men jag kommer aldrig betala 100% mer i pris på 2.5 år för 30% bättre prestanda (1080ti vs 2080ti).

1080ti gick inte att köpa för 2.5 år sedan, men när partner korten kom för två år sedan kostade de i runda slängar 8500kr. Idag får du ett 2080ti för runt 12000kr, inga 100% prisökning direkt... Men jag förstår principen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

RT är idagsläget bara en ploj generellt och kostar mer än det smakar. Samma gäller DLSS.

Här osar det cherrypicking. Inte för att försvara AMD men Nvidia har gjort exakt samma sak med RTX-serien som du klankar ned på AMD för. Ville bara påpeka ironin i ditt uttalande.

Orsaken till detta är inte så komplicerad egentligen. Dyra minnen och en krets som ursprungligen inte ens är till för samma marknad som RTX2000-serien är orsaken till priset. Radeon VII är snarare ett kort som enkom existerar för att vara först på 7nm. Det är inte till för massförsäljning eller ens gå upp emot Nvidia.

Tycker det är lite ironiskt att du nämner just orsaken till varför Radeon VII kostar som det gör i din jämförelse med Ryzen. Dyra minnen + stor krets = Big $$$ att producera. Därav priset. AMD går antagligen med förlust för att få iväg kortet.

Tyvärr är det så. Navi och Vega är två serier som ryktats ha varit fiaskon hos AMD.

Nej det gör det inte. Eftersom RTX serien existerar så kommer 1080Ti inte existera i nytt skick och vara hyfsat värdelöst på den begagnade marknaden. Exempel är ju att kolla på vad GTX 900-serien föll när GTX 1000-serien kom. Vi snackar mer än halverat värde inom någon månad.

En sak är dock säker. Hade inte betalat 6K för den datorn. Oberoende så kan du inte sitta och ta upp ditt egna exempel som norm eftersom chansen för att den som köpte den hade noll kunskap om värdet på datorn är skyhög. En dator med en 9900K och GTX 1080 TI (som du ursprungligen menade) kommer inte att gå för 8K om fem år. Iallafall inte på en marknad som har högre kompetens än den genomsnittliga blocketannonsen.

Jag menar en dator som man köper idag med ett 9900k och ett 2080 inte ett 1080ti för det är snart 3 år gammalt. Tror du inte att gpun kommer att kosta 2k efter 5år och cpun 2k det blir 4k lågt räknat sen alltannat psu mobo ram ssd case osv osv. Jag vill tro att man kan få 8k efter 5 år på ett bra bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

RT är idagsläget bara en ploj generellt och kostar mer än det smakar. Samma gäller DLSS.

Här osar det cherrypicking. Inte för att försvara AMD men Nvidia har gjort exakt samma sak med RTX-serien som du klankar ned på AMD för. Ville bara påpeka ironin i ditt uttalande.

Orsaken till detta är inte så komplicerad egentligen. Dyra minnen och en krets som ursprungligen inte ens är till för samma marknad som RTX2000-serien är orsaken till priset. Radeon VII är snarare ett kort som enkom existerar för att vara först på 7nm. Det är inte till för massförsäljning eller ens gå upp emot Nvidia.

Tycker det är lite ironiskt att du nämner just orsaken till varför Radeon VII kostar som det gör i din jämförelse med Ryzen. Dyra minnen + stor krets = Big $$$ att producera. Därav priset. AMD går antagligen med förlust för att få iväg kortet.

Tyvärr är det så. Navi och Vega är två serier som ryktats ha varit fiaskon hos AMD.

Nej det gör det inte. Eftersom RTX serien existerar så kommer 1080Ti inte existera i nytt skick och vara hyfsat värdelöst på den begagnade marknaden. Exempel är ju att kolla på vad GTX 900-serien föll när GTX 1000-serien kom. Vi snackar mer än halverat värde inom någon månad.

En sak är dock säker. Hade inte betalat 6K för den datorn. Oberoende så kan du inte sitta och ta upp ditt egna exempel som norm eftersom chansen för att den som köpte den hade noll kunskap om värdet på datorn är skyhög. En dator med en 9900K och GTX 1080 TI (som du ursprungligen menade) kommer inte att gå för 8K om fem år. Iallafall inte på en marknad som har högre kompetens än den genomsnittliga blocketannonsen.

Gpun såld för 2år sedan 1500kr det är en sak man uppgraderar ofta. Cpun 1500kr mobo cpu kylare 500kr ram snabba inte 1600mhz 1000kr case ssd psu hdd 1500kr . 6000kr det är vad delarna går för i dagens marknad förutom gpun. Tradera finns snabbsökning på avslutade aktioner och du får se. Sen efter 5år pratar jag om 2080 inte 1080ti som är 3år gammalt plus 9900k lätt 8k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kozmos:

Jaha vad ska man nu ha för grafikkort, är verkligen i behov av nytt men alla släpp har varit fruktansvärt tråkiga.

Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse; 3090 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tror man ska ta det med en nypa salt infot fr Sapphire.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Detta låter som ett stort skämt, bygger på gamla GCN och inget RT stöd. Därtill liknande pris som nVidias kort med RT.
Blir det så illa finns inte mycket mer att säga än; lycka till AMD. Ännu ett förbannat stolpskott !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Har inte alla förstått att AdoredTV är en AMD fanboy-kanal för flera år sedan? För mig räckte det att se en enda video från honom för att inse att det är en mytoman som rabblar upp mängder av faktafel. Det blir liksom facepalm varje gång någon använder han som källa.

Hela den där texten låter exakt som något en fanboy skulle skriva. Att med logiska felslut och gärna något ad hominem-angrepp förkasta någon eller dess information totalt. Precis likt en fanboy. Världen är inte svartvit.

Bara en notis.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Hela den där texten låter exakt som något en fanboy skulle skriva. Att med logiska felslut och gärna något ad hominem-angrepp förkasta någon eller dess information totalt. Precis likt en fanboy. Världen är inte svartvit.

Bara en notis.

Det finns någonting som kallas trovärdighet, någonting som både du och AdoredTV saknar. Om man ljuger eller presenterar faktafel i mängder så tappar man generellt sett trovärdighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Gpun såld för 2år sedan 1500kr det är en sak man uppgraderar ofta. Cpun 1500kr mobo cpu kylare 500kr ram snabba inte 1600mhz 1000kr case ssd psu hdd 1500kr . 6000kr det är vad delarna går för i dagens marknad förutom gpun. Tradera finns snabbsökning på avslutade aktioner och du får se. Sen efter 5år pratar jag om 2080 inte 1080ti som är 3år gammalt plus 9900k lätt 8k.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju säga att du fick en bra deal. Hade personligen inte betalat ens 5K för en dator med ett 290X i sig och en 4790K. Dessutom att du pratar om 2080 är lite underligt med tanke på att du bygger hela din diskussion på värdet av 1080Ti...

Skrivet av NorthLight:

Detta låter som ett stort skämt, bygger på gamla GCN och inget RT stöd. Därtill liknande pris som nVidias kort med RT.
Blir det så illa finns inte mycket mer att säga än; lycka till AMD. Ännu ett förbannat stolpskott !

Är det verkligen ett skämt? AMD kan inte spotta ur sig en sprillans ny arkitektur bara så där. Inte ens Nvidia kan det.. kolla bara på Turing som påstås varit under utveckling i över fem år hos Nvidia. Och då pratar vi om ett företag som mer eller mindre har en monopolliknande ställning på marknaden. Så AMD har inte mycket till val än att försöka nå taket med GCN medan man utvecklar dess uppföljare. Vilket enligt rykten är på gång.

Skrivet av heatm:

Hela den där texten låter exakt som något en fanboy skulle skriva. Att med logiska felslut och gärna något ad hominem-angrepp förkasta någon eller dess information totalt. Precis likt en fanboy. Världen är inte svartvit.

Bara en notis.

Även om det var magstarkt att kalla personen ifråga för fanboy så kan man inte förneka att AdoredTV inte är trovärdiga enbart baserad på trackrecord. Sitter man och spottar ur sig tiotals påståenden årligen som visar sig vara fel så borde man (enligt källkritikens kriterium) vara hyperskeptisk till allt som kommer från den kanalen. Får se om AdoredTVs påståenden om att Ryzen ska komma i 5 GHz på 16 kärnor stämmer men jag är högst skeptisk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Även om det var magstarkt att kalla personen ifråga för fanboy så kan man inte förneka att AdoredTV inte är trovärdiga enbart baserad på trackrecord. Sitter man och spottar ur sig tiotals påståenden årligen som visar sig vara fel så borde man (enligt källkritikens kriterium) vara hyperskeptisk till allt som kommer från den kanalen. Får se om AdoredTVs påståenden om att Ryzen ska komma i 5 GHz på 16 kärnor stämmer men jag är högst skeptisk.

Man ska alltid vara skeptisk till allt man inte sett klara bevis på. Detta inkluderar rykten, speciellt om de är månader i förväg. Har inga problem med det alls. Att vara skeptisk är grunden till den vetenskapliga metoden. Såg dock ingen grund i skepticism i inlägget jag svarade på.

Ha en trevlig dag!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ändrar inte faktumet att jag hellre har det än inte har det. Erbjuder man inte motsvarande funktionalitet borde priset reflektera detta. Säga vad man vill om RT och DLSS, men det är ännu på sina barnsben i spelbranchen.

1080ti gick inte att köpa för 2.5 år sedan, men när partner korten kom för två år sedan kostade de i runda slängar 8500kr. Idag får du ett 2080ti för runt 12000kr, inga 100% prisökning direkt... Men jag förstår principen.

Ändrar inte faktum att en 2080 idag kostar som ett 1080ti för två år sedan och de presterar samma. Kostade ett 1080 för två år sedan som ett 980ti kostade vid lanseringen? Nej det gjorde det inte. Ett 1070 presterade som ett 980ti men kostade nästan halva priset av vad ett 980ti kostade vid lansering. Om pris och prestanda skulle skala som de gjort i förregående generationer skulle ett 2070 prestera som ett 1080ti idag och kosta ungefär 4000 kr, 2080 skulle prestera bättre än ett 1080ti och kosta 5500 kr och ett 2080ti skulle prestera bäst och kosta 8500 kr.

Dvs. konsumenten betalar mer för mindre prestandaökning och ens någon. Hur kul är det att betala 8000 kr för ett kort som presterar lika bra som ett 2 år gammal toppkort? Säga vad man vill, men man fick mer för pengarna för 2 år sedan när man skulle bygga dator. Ska man ha ett toppkort idag måste man betala nästan det dubbla av vad man gjorde 2017 gällande gpu. Och skillnaden i prestanda var större mellan 980ti och 1080ti, än 1080ti och 2080ti.

Detta gäller inte endast datorkomponenter utan även vattenkylningsgrejer, priserna har ökat enormt se senaste åren och kvaliten är sämre (host host EK). Denna trend kan ses i andra områden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det finns någonting som kallas trovärdighet, någonting som både du och AdoredTV saknar. Om man ljuger eller presenterar faktafel i mängder så tappar man generellt sett trovärdighet.

while (Nonsenssvar)
{
system("pause")
}
_________
Men nog har du rätt till din fullt subjektiva åsikt, även om dess presentation skulle kunna förbättras. /min subjektiva åsikt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Har hört att det kräver en del pill i Wattman för att få det att gå "optimalt". Men helt klart rätt oslagbar prestanda/krona. Annars https://www.inet.se/produkt/5406612/asus-radeon-rx-570-4gb-ar... är ett kap!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av magma86:

Har hört att det kräver en del pill i Wattman för att få det att gå "optimalt". Men helt klart rätt oslagbar prestanda/krona. Annars https://www.inet.se/produkt/5406612/asus-radeon-rx-570-4gb-ar... är ett kap!

Går även fint utan pill, om än inte optimalt.
Jag är lat och kör mitt Vega 64 energisparläge, tappar någon procent prestanda och rejält med effektförbrukning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Går även fint utan pill, om än inte optimalt.
Jag är lat och kör mitt Vega 64 energisparläge, tappar någon procent prestanda och rejält med effektförbrukning.

Ja, är man en fena på Wattman så kan man tydligen få ut en hel del från vega
Är också rätt lat, har inte rört volt eller dylikt. Kör du referens vega 64?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Kan ju säga att du fick en bra deal. Hade personligen inte betalat ens 5K för en dator med ett 290X i sig och en 4790K. Dessutom att du pratar om 2080 är lite underligt med tanke på att du bygger hela din diskussion på värdet av 1080Ti...

Är det verkligen ett skämt? AMD kan inte spotta ur sig en sprillans ny arkitektur bara så där. Inte ens Nvidia kan det.. kolla bara på Turing som påstås varit under utveckling i över fem år hos Nvidia. Och då pratar vi om ett företag som mer eller mindre har en monopolliknande ställning på marknaden. Så AMD har inte mycket till val än att försöka nå taket med GCN medan man utvecklar dess uppföljare. Vilket enligt rykten är på gång.

Även om det var magstarkt att kalla personen ifråga för fanboy så kan man inte förneka att AdoredTV inte är trovärdiga enbart baserad på trackrecord. Sitter man och spottar ur sig tiotals påståenden årligen som visar sig vara fel så borde man (enligt källkritikens kriterium) vara hyperskeptisk till allt som kommer från den kanalen. Får se om AdoredTVs påståenden om att Ryzen ska komma i 5 GHz på 16 kärnor stämmer men jag är högst skeptisk.

Tror inte att jag har skrivit någonstans att jag menade 1080ti. Det jag har skrivit är bygge med 2080 och 9900k. Att efter 5 år skulle man få 8k lätt. Och min gpu såldes för 2år sen för 1500kr. Resten av mina kvalitets delar kan du som sagt titta på tradera vad dom går för idag. Tror du inte att delarna kan säljas för 3-4k så har di fel då ramminnena är snabba för att vara ddr3 och går för över 1k cpun 1.5k plus allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Ändrar inte faktum att en 2080 idag kostar som ett 1080ti för två år sedan och de presterar samma. Kostade ett 1080 för två år sedan som ett 980ti kostade vid lanseringen? Nej det gjorde det inte. Ett 1070 presterade som ett 980ti men kostade nästan halva priset av vad ett 980ti kostade vid lansering. Om pris och prestanda skulle skala som de gjort i förregående generationer skulle ett 2070 prestera som ett 1080ti idag och kosta ungefär 4000 kr, 2080 skulle prestera bättre än ett 1080ti och kosta 5500 kr och ett 2080ti skulle prestera bäst och kosta 8500 kr.

Dvs. konsumenten betalar mer för mindre prestandaökning och ens någon. Hur kul är det att betala 8000 kr för ett kort som presterar lika bra som ett 2 år gammal toppkort? Säga vad man vill, men man fick mer för pengarna för 2 år sedan när man skulle bygga dator. Ska man ha ett toppkort idag måste man betala nästan det dubbla av vad man gjorde 2017 gällande gpu. Och skillnaden i prestanda var större mellan 980ti och 1080ti, än 1080ti och 2080ti.

Detta gäller inte endast datorkomponenter utan även vattenkylningsgrejer, priserna har ökat enormt se senaste åren och kvaliten är sämre (host host EK). Denna trend kan ses i andra områden också.

Här kan jag hålla med dig och jag har skrivit ovan att ett 2080 bör kosta runt 6500kr men när man äger marknaden så tar man betalt därefter. Och eftersom amd inte kan komma i närheten eller ha bra priser på sina kort som är sämre så glöm prissättningar som kommer att gynna oss konsumenter. Det kommer att ta många år innan gpu priserna faller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av magma86:

Ja, är man en fena på Wattman så kan man tydligen få ut en hel del från vega
Är också rätt lat, har inte rört volt eller dylikt. Kör du referens vega 64?

Japp referens, dock den silverfärgade varianten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_:
Det finns de som säljer 6700k för nästan 4000 kr också samt x79 moderkort för 3000 kr på tradera och ebay. Tyvärr, svårt att säga vad din dator kommer vara värd om 5 år, vi vet inte ens vilka framtida komponenter som kommer lanseras och hur prissättningen kommer att vara då.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

@_F1GHT3R_:
Det finns de som säljer 6700k för nästan 4000 kr också samt x79 moderkort för 3000 kr på tradera och ebay. Tyvärr, svårt att säga vad din dator kommer vara värd om 5 år, vi vet inte ens vilka framtida komponenter som kommer lanseras och hur prissättningen kommer att vara då.

Nej framtiden vet man ingenting om det är sant men om man tar de senaste 5 åren så håller sig priserna väldigt höga på allt speciellt intel cpuer.
Och eftersom jag inte tror att AMD kommer att slå 9900K så kommer det att ta tid innan bättre cper kommer och priserna kommer att hållas höga.
På de senaste 5 åren det som har tappat i värde är gpuerna men inget annat vill jag påstå alltså det som köptes för 5 år sedan då tekniken har gått fram.
Men ett 2080 kanske kan hålla i 5 år och fortfarande vara bra då beroendes på vad som kommer medans mitt gamla 290x höll inte längre än 3 år, dock så funkade det att spela med men fick inte ut de fpsen jag ville ha.
Jo angående priser på tradera så får man kolla på avslutade auktioner och se vad saker har sålts för hur många som budat och när för att få en bild.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD kommer att ta det pris de kan.
Presterar kortet sämre än Nvidias motsvarighet kommer de kosta mindre, presterar de bättre kommer de kosta mer.

Krävs ingen rakeforskning för att komma fram till detta.

Din tes visar alltså att en hel del fanboys uppenbarligen inte sysslar med raketforskning...

Permalänk
Medlem

@Triton242: Det enda hans tes visar är möjligen att han ska hålla sig till raketforskning för riktigt så enkelt är det inte i verkliga livet. Ibland vill man t.ex ta marknadsandelar och då prissätter man på ett helt annat sätt. Och det är möjligt att "raketforskare" inte klarar av att räkna ut det men då kan vi andra hjälpa honom med det

Permalänk
Medlem

@Triton242:
Har man lagt allt ifrån 4000 kr till 10000 kr på en cpu så klart man är lite fanboy, det är helt naturligt . Jag personligen tror och litar på intels produkter. Kollar man på diverse benchmarks i spel så kan man se att på 1440p hänger en överklockad 2600k med i svängarna, ja även en 980x/xeon. När det gäller AMD, tja, vad jag sett så presterade ryzen 7 ungefär som 2600k i spel. Det känns ju rätt skönt att man kan sitta med ett x antal år gammal cpu och lira de senaste spelen utan att bottlenecka ett kraftigt grafikkort allt för mycket. Denna överlägsna känslan är anledningen till att folk köper intel, inkl. mig. Det känns så skönt och mäktigt att min 6700k hänger med i svängarna med t.ex. 9900k även på 1080p. Jag tycker rent ut sagt lite synd om de som köpte första generationens ryzen istället för en 7700k eller en begagnad 4790k/6700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Lär finnas många här på Swec som lurar sig själva genom att tro att Nvidias priser är helt hutlösa, och att AMD ska sälja samma prestanda för 2000kr mindre.

Kan förstås ha att göra med att redan innan Vega fanns på marknaden så började det ryktas och senare påtalas från AMD att deras nästa arkitektur kommer gå upp emot nVIDIAs 2xxx serie för under 3000kr, så det kanske inte är så galet då att folk fått för sig att AMDs nästa arkitektur (Navi) ska kosta betydligt mindre än nVIDIAs grafikkort..

nVIDIA därefter har undermålig prestanda-per-krona(dollar) gentemot AMDs serier.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tror inte att jag har skrivit någonstans att jag menade 1080ti. Det jag har skrivit är bygge med 2080 och 9900k. Att efter 5 år skulle man få 8k lätt. Och min gpu såldes för 2år sen för 1500kr. Resten av mina kvalitets delar kan du som sagt titta på tradera vad dom går för idag. Tror du inte att delarna kan säljas för 3-4k så har di fel då ramminnena är snabba för att vara ddr3 och går för över 1k cpun 1.5k plus allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi säger så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Har hört att det kräver en del pill i Wattman för att få det att gå "optimalt". Men helt klart rätt oslagbar prestanda/krona. Annars https://www.inet.se/produkt/5406612/asus-radeon-rx-570-4gb-ar... är ett kap!

Man kommer rätt långt med bara att trycka på "Auto undervolt". Om man vill göra lite mer kan man dra upp klockfrekvensen på minnet till 945MHz (vad Vega 64 har) och pilla med spänningen manuellt. Tyvärr går det inte att justera minnets klockfrekvens när man är i auto undervolt, vilket annars hade varit den optimala latmans-överklockningen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Triton242: Det enda hans tes visar är möjligen att han ska hålla sig till raketforskning för riktigt så enkelt är det inte i verkliga livet. Ibland vill man t.ex ta marknadsandelar och då prissätter man på ett helt annat sätt. Och det är möjligt att "raketforskare" inte klarar av att räkna ut det men då kan vi andra hjälpa honom med det

Nu blev jag lite nyfiken. Kan du förklara det där närmare? Prissättning påverkar som regel direkt eventuella marknadsandelar och det är väl i det närmaste vad han skriver?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av VideoyGTX:

@Triton242:
---Text---
Jag tycker rent ut sagt lite synd om de som köpte första generationens ryzen istället för en 7700k eller en begagnad 4790k/6700K.

Tack det är snällt av dig, men det behövs inte, vi är så nöjda så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Ryzen verkar vettig om man lirar på 1440p samtidigt som man streamar. Spelar man endast pekade samtliga benchmarks på 7700k vilken var den snabbast cpun för spel när den lanserades. Ryzen 7 2700x ser dock lovande ut i vissa spel, på 1440p presterar den bättre än 6950x. Åter igen, det är normal att vara lite fanboy, vore konstigt om man inte hade en viss kärlek till de komponenter man valde.

Permalänk
Medlem

@Falistar: Precis. Han verkar tro att de inte vill ta några marknadsandelar. De har gjort det genom prissättningen på CPU sidan. Fast av någon anledning så skulle de inte vilja göra det på GPU-sidan om de har en bra produkt. Verkar konstigt att de skulle låta bli att försöka göra det. Men vad vet jag. Kanske är jag fel sort "raketforskare".