Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bigfoot. En välljudande bekantskap.

Permalänk

Bigfoot. En välljudande bekantskap.

Att bara lyssna på skriv och läsljudet från denna krabat som jag fick i samband med ett annat köp är en njutning. Det tar för övrigt en rackarns tid innan den stora plattan slutar snurra när man stänger av. Detta är första varianten som släpptes men med två skivor. Hade inte en sådan här på min tid men kul att äntligen fått tag på en. Det var visst lite åmande om prestandan på den tiden men jag tycker det inte är allt för pjåkigt. Hade tyvärr ingen lika gammal att testa med så jag tog den äldsta jag hade som jämförelse.

Här bredvid en 3.5 tummare.

Siffror i klartext längst ner.

Seagate:

Model (SS): ST310212A
Average/Max seek time : 9.59 ms / 14.30 ms
Random seek time : 8.64 ms
Track-to-track seek : 6.00 ms
Random access time : 18.12 ms
Linear verify speed : 20450 KB/s
Min/Max verify speed : 16959 KB/s / 23100 KB/s
Buffered read speed : 12150 KB/s
Hard Drive speed index : 391.28

Quantum Bigfoot:

QUANTUM BIGFOOT2550A
Average/Max seek time : 17.06 ms / 26.39 ms
Random seek time : 16.87 ms
Track-to-track seek : 5.22 ms
Random access time : 27.37 ms
Linear verify speed : 4771 KB/s
Min/Max verify speed : 2973 KB/s / 5653 KB/s
Buffered read speed : 11072 KB/s
Hard Drive speed index : 60.43

Permalänk
Medlem

Har en 2.5GB Quantum Bigfoot vilken är tillverkad 1995, och kan bara hålla med om att skriv och läsljudet på dessa diskar är njutbart, och sist jag provade den för ~3år sedan så spann den så glatt.

Här är den tillsammans med en Maxtor från slutet av 1990-talet vilken inte är speciellt tyst av sig den heller, men i en retro dator så anser jag att man ska höra diskarna när de jobbar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Quantum bigfoot måste väl vara den sista hårddiskserien i 5,25" format?

Minns att mina kompisars personalköpsdatorer från Compaq hade dessa. Långt ifrån snabba och hållbarheten var lite tveksam också.

Konstigt nog är det alla udda och halvt avskydda produkter som man minns bäst...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Quantum bigfoot måste väl vara den sista hårddiskserien i 5,25" format?

Minns att mina kompisars personalköpsdatorer från Compaq hade dessa. Långt ifrån snabba och hållbarheten var lite tveksam också.

Konstigt nog är det alla udda och halvt avskydda produkter som man minns bäst...

Ja, Quantum gick över till 3.5" så småningom de också, men de var fasiken inte mycket tystare...
Det är inte så konstigt egentligen att man minns udda och halvt avskydda produkter, då om något är just det så etsar sig det fast i minnet till skillnad mot produkter som är liknande allting annat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzader:

Ja, Quantum gick över till 3.5" så småningom de också, men de var fasiken inte mycket tystare...
Det är inte så konstigt egentligen att man minns udda och halvt avskydda produkter, då om något är just det så etsar sig det fast i minnet till skillnad mot produkter som är liknande allting annat.

Quantum Fireball fanns parallellt med Bigfoot och de var 3,5".

Fanns även en serie scsi-diskar som hette Quantum Atlas.

Ilsknaste ljudet på 3,5" diskar måste dock varit Seagate som stod för. Hade en 1gb disk som lät riktigt illa ända sen den var ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Quantum Fireball fanns parallellt med Bigfoot och de var 3,5".

Fanns även en serie scsi-diskar som hette Quantum Atlas.

Du har helt rätt, hade fullständigt glömt bort det (trots att jag har ägt en Quantum Fireball).
Troligtvis var enda anledningen till att Quantum fortsatte med Bigfoot serien (sista serien var Quantum Bigfoot TS) var för att de var billigare att tillverka än 3.5" diskar, vilket resulterade i lägre pris ut, och de användes ofta i lågpris märkes datorer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ooooh, Quantum Bigfoot.
Mitt första komponentköp på postorder, ringde in en beställning efter att ha läst en härlig annons i någon datortidning.

Permalänk
Medlem

Har kvar min i min gamla Aptiva, dock urkopplad.
En skön kommentar från min tråd om min Aptiva:

@quattro-2.6:

"Ah, bigfoot.. Quantum.. Satans skit.
Det var allt förutom tyst, fint när det snurra upp och bordet började vibrera i takt..
Var tvungen att ha den Aptivan i källaren för att kunna sova om någon var tvungen att använda den.. Men man hörde hårddisken i rummet ovanför ändå."

Permalänk
Medlem

Jaa, tänka sig att det finns folk som faktiskt gillar de där gamla asen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzader:

Du har helt rätt, hade fullständigt glömt bort det (trots att jag har ägt en Quantum Fireball).
Troligtvis var enda anledningen till att Quantum fortsatte med Bigfoot serien (sista serien var Quantum Bigfoot TS) var för att de var billigare att tillverka än 3.5" diskar, vilket resulterade i lägre pris ut, och de användes ofta i lågpris märkes datorer.

Fritt ur minnet så togs bigfoot-serien fram just för att vara billiga. Prestandan var inte direkt imponerande och de var just billiga i förhållande till kapaciteten.

3,5" diskar fanns ju redan då de var i storleksordningen 20-40mb. Frågan är om det ens fanns några andra "moderna" 5,25" diskar eller om de dog ut på mfm/esdi-tiden. Kan just nu inte komma på några andra än just Quantum Bigfoot.

Har ett gäng gamla 5,25" diskar liggande, men det är just mfm och esdi-diskar. Största är iofs på 314mb men den är ett riktigt monster, fullhöjds 5,25" och fullständigt brutal på alla sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Fritt ur minnet så togs bigfoot-serien fram just för att vara billiga. Prestandan var inte direkt imponerande och de var just billiga i förhållande till kapaciteten.

3,5" diskar fanns ju redan då de var i storleksordningen 20-40mb. Frågan är om det ens fanns några andra "moderna" 5,25" diskar eller om de dog ut på mfm/esdi-tiden. Kan just nu inte komma på några andra än just Quantum Bigfoot.

Har ett gäng gamla 5,25" diskar liggande, men det är just mfm och esdi-diskar. Största är iofs på 314mb men den är ett riktigt monster, fullhöjds 5,25" och fullständigt brutal på alla sätt.

När första serien av Bigfoot släpptes så var den enda disken i 5.25" storlek, och precis som du skriver så var det pris gemfört med kapacitet som blev dess genomslags kraft, Bigfoot TS fanns i upp till 19.2 GB och var när den släpptes den disk som hade störst kapacitet på konsument marknaden.

Bigfoot TS blev dock delvis dödsstöten Bigfoot serien eftersom den med sin ökade kapacitet blev mycket dyrare att producera, vilket resulterade i ett högre pris, hårdnande konkurens spelade visserlig in också.

Hittade faktigst denna artikel från 2015.
Seagate: 5.25-inch hard disk drives could return to datacentres
Segate förnekade det dock några dagar senare.
Seagate denies intention to re-introduce 5.25-inch HDDs
Men det är ju inte första gången en tillverkare förnekar något, för att sedan ändå släppa det

Men pga. de rent fysiska nackdelarna med en 5.25" disk, så tror jag att den inte kommer att återkomma.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.