Cpu-fläkt går i ca 1500rpm trots låg temp!

Permalänk

Cpu-fläkt går i ca 1500rpm trots låg temp!

Hej!
Satte in en ny ssd och fick lossa lite kablar (ström och sata till diskarna) för att få bättre plats,när jag sätter tillbaka kablarna lyckas jag skifta plats på två sata så att datorn startar med ett win 8 som finns på en annan disk.

Tror det är här problemet börjar, är inte säker då det gamla os fick min uppmärksamhet och stängde av och bytte till win 10.

Cpu-fläkten går i ca 1500 rpm,chassi-fläktarna ca 370 rpm.(cpu temp 25-28°C)

Har testat default och silent i bios utan förändring.

i5 4670k
asus z87-a
16gb ram
1080 gpu
antec kuhler 620 cpu-fläkt
650w Fractal psu

Nu förstår jag varför folk klagar på höga fläktljud.
Snälla HJÄLP!

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem

Satt på din 4-pinnars-fläkt i en 3-pin?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har du speedfan eller ASUS AI Suite eller något annat program på Win 8 installationen som overridar varvtalet på CPU:n kanske?

Alternativt: Hade du pillat något alls i BIOS eller med hårdvaran innan problemet inträffade?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@frong: cpu opt och cpu fan är inkopplat till mobo extra fläktkabeln är ej inkopplad.
De stora vita kablarna från psun går inte direkt till fläkten och de har jag inte rört.(om det är dessa som är 3&4 pins)

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Har du speedfan eller ASUS AI Suite eller något annat program på Win 8 installationen som overridar varvtalet på CPU:n kanske?

Alternativt: Hade du pillat något alls i BIOS eller med hårdvaran innan problemet inträffade?

Har installerat de programmen du nämner efter att problemet inträffade.
Hittar inte programmen i win8 mappen.
Inget pill med hårdvaran förutom diskarna.
Har inte ändrat nåt medvetet i bios men har kikat runt lite,men har inte klickat på spara och gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sir rektumSänkte lite på "cpu fan max.duty cycle %" i monitor/bios och cpu- fläkten gick ner till 1200 rpm inte optimalt men lite mindre stressfaktor,innan satt jag bara och väntade på att fläkten skulle krascha.
Vågar inte pilla där mer eftersom jag är osäker på vad som sker.
Men tempen på cpun har inte gått över 58°C när jag kör wow enligt aida 64 iaf.
Tack för all hjälp.
Mvh Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir rektum:

@sir rektumSänkte lite på "cpu fan max.duty cycle %" i monitor/bios och cpu- fläkten gick ner till 1200 rpm inte optimalt men lite mindre stressfaktor,innan satt jag bara och väntade på att fläkten skulle krascha.

Aha, så det funkade?
Då är det ju konstigt om det inte hjälper att sätta profilen på quiet eller liknande.
Är det 3pins eller 4 pins kontakt på fläkten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Aha, så det funkade?
Då är det ju konstigt om det inte hjälper att sätta profilen på quiet eller liknande.
Är det 3pins eller 4 pins kontakt på fläkten?

KLickade in manuel på något också,kommer inte ihåg vilken.
Hittar ingen molex till fläkten bara två småkablar till mobot.

Permalänk

Som många frågat, kika in hur sladden som sitter fast i din cpu-fläkt ser ut, ryck loss och kolla antalet stift. Är det fyra hål i änden på sladden, PWM-fläkt. den ska då sitta i en fan header på moderkortet med fyra stift. ställ sedan in en fläktkurva i bios enligt: https://www.pcgamer.com/what-fan-settings-should-i-have-on-my...
Eller kör på en förinställd profil...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Som många frågat, kika in hur sladden som sitter fast i din cpu-fläkt ser ut, ryck loss och kolla antalet stift. Är det fyra hål i änden på sladden, PWM-fläkt. den ska då sitta i en fan header på moderkortet med fyra stift. ställ sedan in en fläktkurva i bios enligt: https://www.pcgamer.com/what-fan-settings-should-i-have-on-my...
Eller kör på en förinställd profil...

Om pin kabeln är den från psun så ser jag ingen sån till fläkten,bara till mobot och diskarna.
Men det fungerar nu satte inte på manuell som jag skrev ovan utan advanced mode.
Så nu fungerar det att skifta mellan silent ,standard mm.

Permalänk
Skrivet av sir rektum:

Om pin kabeln är den från psun så ser jag ingen sån till fläkten,bara till mobot och diskarna.
Men det fungerar nu satte inte på manuell som jag skrev ovan utan advanced mode.
Så nu fungerar det att skifta mellan silent ,standard mm.

I repeat: "kika in hur sladden som sitter fast i din cpu-fläkt ser ut"

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

I repeat: "kika in hur sladden som sitter fast i din cpu-fläkt ser ut"

kabeln till cpu-fan på mobot har 3 hål men kortet har 4 stift.