Permalänk
Medlem

Retro: Moderkort. Ljud felkoder. SIS

Jag har en del trasiga datorer hemma och ber om fler för att försöka gå lite roliga/udda retrobyggen.

Har fått hem ett ESC 661FX-M7 ver 1:2A moderkort (hela datorn men kopplat bort minnen diskar mm) som inte startar.

Någon som minns vad Långt PIP, Långt Inget, och det i all oändlighet.
Hjärnan säger minne eller cpu. Men minns inte hur det var med SIS moderkorten. Har ingen lust att leta reda på en annan cpu i onödan. Nu ligger den med CMOS reset på samt utan batteri.

Någon som mins ESC SIS ljuden. Hittade det inte i manualen.

Då det ska gå att få tag på Windows 9x drivrutiner, Samt 98SE enligt bios update logen.
Men har inga höga förhoppningar.

Har två voddo2 kort som jag behöver ett äldre PCI chipp till. Minnesfel.

Alla råd mottages.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn:
Kortet har BIOS chip från AWARD, och pip koderna är olika beroende på BIOS chip tillverkare, inte moderkorts tillverkare.

Om pipet alternerar i ljud frekvens är det CPU, om det är samma ljud frekvens hela tiden är det RAM.

Computer POST and beep codes

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:
OK. Samma hela tiden så ram låter det som.
Jag har testat med en annan ramsticka men med samma resultat. Kan ju vara fel på det minnet också. Har en massa liggande så får nog bli en sådan test. Får nog kolla ledningsbanorna också. Inte för att jag kan mäta men går ju att titta åtminstone.

Jag tackar väldigt mycket för informationen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.