Permalänk
Avstängd

Är det någon som jämfört Oculus GO vs Oculus Quest vad beträffar" barnförbjudet material"? Finns ju i typ 1900p och sedan 2300p men 2300p tenderar att hacka i Oculus Go. Fungerar det flytande i Oculus Quest och med bättre upplösning?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Stor nyhet på OC6: Quest kommer kunna spela PC-spel med nåt som kallas Oculus Link (USB-C till datorn).

Dessutom kommer hand tracking till våren (använder bara kamerorna).

https://www.engadget.com/2019/09/25/oculus-link-quest-rift-VR...

https://www.oculus.com/blog/introducing-hand-tracking-on-ocul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Stor nyhet på OC6: Quest kommer kunna spela PC-spel med nåt som kallas Oculus Link (USB-C till datorn).

Dessutom kommer hand tracking till våren (använder bara kamerorna).

https://www.engadget.com/2019/09/25/oculus-link-quest-rift-VR...

https://www.oculus.com/blog/introducing-hand-tracking-on-ocul...

Helt plötsligt blev det VÄLDIGT intressant ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det någon som jämfört Oculus GO vs Oculus Quest vad beträffar" barnförbjudet material"? Finns ju i typ 1900p och sedan 2300p men 2300p tenderar att hacka i Oculus Go. Fungerar det flytande i Oculus Quest och med bättre upplösning?

Hahaha, vad faen, snackar du om porr i VR?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Stor nyhet på OC6: Quest kommer kunna spela PC-spel med nåt som kallas Oculus Link (USB-C till datorn).

Dessutom kommer hand tracking till våren (använder bara kamerorna).

https://www.engadget.com/2019/09/25/oculus-link-quest-rift-VR...

https://www.oculus.com/blog/introducing-hand-tracking-on-ocul...

Förresten, undrar hur lång kabel man kan ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Förresten, undrar hur lång kabel man kan ha?

Det stod att det skulle fungera med nästan alla kablar, borde innebära att kvaliteten inte behöver vara maxad och att en bra kabel kan vara längre. Eller så betyder det att den måste vara Facebook-brand

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det stod att det skulle fungera med nästan alla kablar, borde innebära att kvaliteten inte behöver vara maxad och att en bra kabel kan vara längre. Eller så betyder det att den måste vara Facebook-brand

Låter bra ju... för har några meter från datorn där jag kan stå fritt... mycket därför jag dragit mig för att köpa en vanlig oculus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Förresten, undrar hur lång kabel man kan ha?

Den officiella, högkvalitativa kabeln skulle i alla fall vara 5 meter lång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

Stor nyhet på OC6: Quest kommer kunna spela PC-spel med nåt som kallas Oculus Link (USB-C till datorn).

Dessutom kommer hand tracking till våren (använder bara kamerorna).

https://www.engadget.com/2019/09/25/oculus-link-quest-rift-VR...

https://www.oculus.com/blog/introducing-hand-tracking-on-ocul...

Känns som Oculus går från klarhet till klarhet, även om det nu känns som om Rift S-köparna blivit smått blåsta. Andra specifikationer men Quest ger mycket mer för pengarna nu.

Ser verkligen fram emot när detta är klart och släppts. Lagom till Boneworks är klart kanske. Ser dock att Oculus möjliggör officiell trådlös streaming eller bara anslutning med. Funktionalitet som bör finnas, speciellt om de nu accepterar Quest trådad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som Oculus går från klarhet till klarhet, även om det nu känns som om Rift S-köparna blivit smått blåsta. Andra specifikationer men Quest ger mycket mer för pengarna nu.
Skickades från m.sweclockers.com

Rift S har väl ändå klart bättre paneler, samt bättre komfort när den sitter på huvudet? Om man ändå behöver en kabel i Quest för att (officiellt) köra PC-spel, vad exakt gör Questen bättre? Jag undrar, eftersom jag står i valet och kvalet...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Rift S har väl ändå klart bättre paneler, samt bättre komfort när den sitter på huvudet? Om man ändå behöver en kabel i Quest för att (officiellt) köra PC-spel, vad exakt gör Questen bättre? Jag undrar, eftersom jag står i valet och kvalet...

2 faktorer spelar roll
1.Har du en hyffsad spel dator, ja= köp rift S, nej= köp quest
2.Har du behov av att flytta mycket t.ex. hotell, kompisar eller kommer du ha den mest hemma. Hemma= Rift S Portabilitet= Quest

Punkt 1 är viktigast

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Rift S har väl ändå klart bättre paneler, samt bättre komfort när den sitter på huvudet? Om man ändå behöver en kabel i Quest för att (officiellt) köra PC-spel, vad exakt gör Questen bättre? Jag undrar, eftersom jag står i valet och kvalet...

Därav andra specifikationer, främsta fördelen för Rift S är högre bildfrekvens i mitt tycke. Max 72Hz per öga på Quest.

Att Quest är fristående och trådlös är en enorm fördel, möjligheten med VR utan kabel är rätt stort. Men ska man bara köra trådat är nog Rift S bättre valet, även om den gärna fått krympa lite i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Rift S har väl ändå klart bättre paneler, samt bättre komfort när den sitter på huvudet? Om man ändå behöver en kabel i Quest för att (officiellt) köra PC-spel, vad exakt gör Questen bättre? Jag undrar, eftersom jag står i valet och kvalet...

Rift S är troligen bekvämare (har ej testat själv), dels på grund av halo-designen men också för att den är lättare. 8Hz högre uppdateringsfrekvens (tvivlar på att det märks) och en till kamera som kan spåra bättre ovanför/bakom huvudet (men Quest fungerar bra för detta med). LCD vs OLED har olika för/nackdelar, subpixelstrukturen är tätare på Rift S men svärtan är bättre på Quest.

Men, Rift S saknar mekanisk IPD-justering så det gäller att du har ögonen på rätt avstånd. Och trådlös VR, även om grafiken är mindre sofistikerad, är mycket skönare och friktionsfriare.

Nu när Quest får PC-stöd skulle jag säga att Quest är en no-brainer. Det finns tredjeparts-tillbehör som gör den bekvämare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Hahaha, vad faen, snackar du om porr i VR?!

Vad vet du om saken?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

2 faktorer spelar roll
1.Har du en hyffsad spel dator, ja= köp rift S, nej= köp quest
2.Har du behov av att flytta mycket t.ex. hotell, kompisar eller kommer du ha den mest hemma. Hemma= Rift S Portabilitet= Quest

Punkt 1 är viktigast

Om nu punkt 1 är viktigast är kanske inte ens Rift S det bästa alternativet. Finns en hög med andra headset till PC all välja mellan med specifikationer som kan vara mer tilltalande än Oculus Rift S. Valve Index, Samsung Odyssey+, HTC Cosmos eller Vive, Pimax 5K+ är några alternativa headset som alla har sina styrkor och svagheter.

Själv tycker jag att Questen är rätt bekväm att ha på sig och om man nu snart kan börja använda det som både datorheadset och fristående portabelt headset känns det som ett grymt bra headset att börja med. Bara det att du snabbt och enkelt kan lägga dig i sängen och kolla på film utan att störa andra är rätt najs.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad vet du om saken?

För att du skrev "barnförbjudet material" kanske?
Blir ganska dyr porrsurf, om man köper vr för just det, hehehe
Tur man har sambo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Därav andra specifikationer, främsta fördelen för Rift S är högre bildfrekvens i mitt tycke. Max 72Hz per öga på Quest.

Att Quest är fristående och trådlös är en enorm fördel, möjligheten med VR utan kabel är rätt stort. Men ska man bara köra trådat är nog Rift S bättre valet, även om den gärna fått krympa lite i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Just detta, att den både kan vara sladdfri, och att man kan koppla till datorn för mer kräm... är ritktigt sugen på en quest nu ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den officiella, högkvalitativa kabeln skulle i alla fall vara 5 meter lång.

Ok, det hade nog räckt här hemma, då kanske det tom funkar på 7 och 10m tom..?

Permalänk
Medlem

Oh, fick meddalande om att de släppt Vader Immortal episod2 nu. Blir nog att spela igenom det till helgen.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Fan vad tråkigt, köpte en Quest igår och allt är ju frid och fröjd men jag var ju helt inställd på att spelen/apparna som finns till GO skulle finnas till Questen också?

Finns en uppdatering om detta: https://support.oculus.com/343060616597701/

Jag ser fram emot att få Virtual Desktop gratis, har Go-versionen.

Permalänk
Medlem

Carmack nämnde precis att Oculus Quest i teorin kan köra i 90Hz via Oculus Link, men dom får inte för att den är licensierad för 72Hz av FCC. Ska bli intressant att se om det kommer något fulhack för att komma runt det.

Permalänk
Medlem

Ni som streamar till surfplatta så man kan se när nån annan spelar i quest, hur smidigt är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ni som streamar till surfplatta så man kan se när nån annan spelar i quest, hur smidigt är det?

Första gången man gör det från Oculus-appen på plattan/telefonen behöver man godkänna det i headsetet, men senare är det bara att klicka på "strömma från headset"-knappen, välja om man vill ha strömmen det till plattan/telefonen eller till en chromecast i närheten (beta) och klicka start.

Hur smidigt är det? Tja, en 7:a kanske?

Inte full pott då man måste ha både bluetooth och positionering påslaget i telefonen för att det skall fungera. Upplever också att man i många fall till en början behöver aktivera strömning när headset är i huvudmenyn och inte inne i applikationer. När väl det är gjort en gång fungerar det bra att stoppa/starta strömning när folk kör upplevelser även om man startar om Oculus-appen på plattan/telefon.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Rift S är troligen bekvämare (har ej testat själv), dels på grund av halo-designen men också för att den är lättare. 8Hz högre uppdateringsfrekvens (tvivlar på att det märks) och en till kamera som kan spåra bättre ovanför/bakom huvudet (men Quest fungerar bra för detta med). LCD vs OLED har olika för/nackdelar, subpixelstrukturen är tätare på Rift S men svärtan är bättre på Quest.

Men, Rift S saknar mekanisk IPD-justering så det gäller att du har ögonen på rätt avstånd. Och trådlös VR, även om grafiken är mindre sofistikerad, är mycket skönare och friktionsfriare.

Nu när Quest får PC-stöd skulle jag säga att Quest är en no-brainer. Det finns tredjeparts-tillbehör som gör den bekvämare.

Problemet är väl att en usb-kabel inte riktigt räcker när det gäller bandbredd så det krävs en del komprimering och optimeringar som försämrar kvaliteten. Ars verkade inte tycka det var något större problem i alla fall även om kvaliteten var lite bättre på Rift än Quest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

2 faktorer spelar roll
1.Har du en hyffsad spel dator, ja= köp rift S, nej= köp quest
2.Har du behov av att flytta mycket t.ex. hotell, kompisar eller kommer du ha den mest hemma. Hemma= Rift S Portabilitet= Quest

Punkt 1 är viktigast

Viktigaste punkten enligt mig är justerbar IPD. Därefter kan man börja prata om speldator osv. Möjligheten att använda den överhuvudtaget borde hamna först.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@snajk: Kanalen Tested har också videos med deras "hands on experience" av funktioner som presenterades under Oculus-eventet.

Klicka för mer information
Visa mer

Länkar till Tested youtube videos:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

En billig komfortmod jag kan rekommendera: ta ett pannband (typ detta: https://www.runningshop.se/nike-swoosh-headband-n-nn-07-101-o... och trä det över headsetet så att ena delen av pannbandet är under top strapen och andra delen är över. Pannbandet ska vara längst fram på sidostrapsen. När man tar på sig headsetet så hjälper pannbandet till att lyfta av fronten från ansiktet så att det känns mer som att det svävar framför en.

Permalänk
Medlem

UI-prototyp med hand tracking:

Permalänk
Medlem

Så har Build 9 från Oculus kommit.

https://forums.oculusvr.com/community/discussion/80983/quest-...

Intressantast är nog (?)

  • Passthrough+

  • Möjlighet att stänga av tracking för filmkollande i mörker

  • Massor av spel portade från Oculus Go

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

En billig komfortmod jag kan rekommendera: ta ett pannband (typ detta: https://www.runningshop.se/nike-swoosh-headband-n-nn-07-101-o... och trä det över headsetet så att ena delen av pannbandet är under top strapen och andra delen är över. Pannbandet ska vara längst fram på sidostrapsen. När man tar på sig headsetet så hjälper pannbandet till att lyfta av fronten från ansiktet så att det känns mer som att det svävar framför en.

Just nu har jag: motvikt, pannband och silikonöverdrag.
Ska jag bara rekommendera en så är det pannbandet, det är billigt och gör stor skillnad för hur framtung den känns.

Silikonöverdraget är lent mot huden och lätt att torka av svett från, så inte så tokigt heller. Jag beställde den här, man behöver inte ta av facial interfacet för att trä på den och den triggar inte proximity sensorn. På gott och ont har den en näsflärp som gör det svårare att se ut genom näshålet, samtidigt minimalt med ljusinsläpp: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07WPHB3BT/ref=ppx_yo_mob_b_tra...

Körde precis 60 minuter Beat Saber och slutade för att jag hade fått nog snarare än av obehag, normalt brukar jag få nog efter 30 minuter för att det känns varmt och stickigt mot huden.

Inväntar fortfarande VRCovers 17mm foam back strap pad.