Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför denna rage mot Epic Games store/launcher?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av adfactory:

För mig fungerar GOG galaxy 2.0

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar det? Slipper man ha andra launchers installerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hur fungerar det? Slipper man ha andra launchers installerade?

Det är inte möjligt med DRM tyvärr utan den används mest förb att slippa ha fler launchers igång samtidigt, vilket varit ganska klart från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av adfactory:

Var är GOG?

On Topic.
Har femton spel nu under Epics Launcher, varav jag köpt en titel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Var är GOG?

On Topic.
Har femton spel nu under Epics Launcher, varav jag köpt en titel.

47 spel här, köpt ett tror jag 😁

EDIT: Såg att det inte stämmer med 47, då gratisspel jag spelat är med i listan

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna istället för att skapa en ny tråd.
Hur är EPG nu 2020?
Har lyckats hålla mig borta men nu när jag köper ny cpu får jag borderlands 3 och outer worlds på köpet, spel som faktiskt intresserar mig.

Har hållt mig undan för att Epics lösning på valves monopol var att slänga runt sina fortnite pengar och muta folk till att använda deras launcher (köpta exklusivitetet etc), kombinerat med en i jämförelse dålig mjukvara som var(är?) på gränsen till spyware
Se https://www.reddit.com/r/PhoenixPoint/comments/b0rxdq/epic_ga...

Så min fråga är enkel, bör jag ge EPG en chans eller ska jag helt enkelt sälja mina nycklar och invänta att utvecklarnas tidseklusivitet löper ut?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Har inte haft några problem överhuvudtaget, äger väl typ 4 spel från Epic. Men jag användare bara launchers för att starta spel så finns säkert saker som man kan sakna.
Har gjort ett återköp som gick smärtfritt och snabbt även om de var mer grovhugget än steams lösning.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Jag vill använda en platform så jag tar den som hag är mest investerad i. Optimala hade varit en öppnen platform man shälv kan välha där alla samarbetade

Permalänk
Moderator
Forumledare

@MaxieTheHatter: Jag har personligen inga större problem med launchern (om vi lämnar varumärket Epic/tencent utanför diskussionen).
Saknas det fortfarande funktioner jämfört med konkurrenterna? Japp, men inget som påverkar mig personligen.
Jag använder epic till att hoarda gratisspel samt någon exklusiv titel (outer wilds ❤️)

Sen använder jag iofs oftast gog 2.0 så jag ser inte launchern så ofta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Och hur många spel är inte exklusiva för steam?

0 spel är exklusiva för Steam då steam ger nycklar just för att sälja på andra plattformar och inget i ditt avtal mot steam säger att det enbart ska säljas där. Verkar som alla som har något emot steam är bara riktigt dåligt pålästa.

Själv vägrar jag ge Epic några pengar, ej heller spelutvecklare som tar emot pengar från dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

0 spel är exklusiva för Steam då steam ger nycklar just för att sälja på andra plattformar och inget i ditt avtal mot steam säger att det enbart ska säljas där. Verkar som alla som har något emot steam är bara riktigt dåligt pålästa.

Själv vägrar jag ge Epic några pengar, ej heller spelutvecklare som tar emot pengar från dem.

Så om Epic hade gett nycklar för att sälja på andra plattformar...? Nej, det funkar inte så.
Det finns mängder med spel som de facto är Steam-exklusiva.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Irregular Programming:

0 spel är exklusiva för Steam då steam ger nycklar just för att sälja på andra plattformar och inget i ditt avtal mot steam säger att det enbart ska säljas där. Verkar som alla som har något emot steam är bara riktigt dåligt pålästa.

Själv vägrar jag ge Epic några pengar, ej heller spelutvecklare som tar emot pengar från dem.

Njae, riktigt så går det väl inte till. Steamnycklar är till steam. Du kan inte köpa ett steamexklusivt spel och köra det på origin.

Plattform/DRM= steam, gog, epic, origin etc
Butik= steam, gog, epic, origin, greenmangaming, etc

Som exempel: ”The outer worlds” är exklusivt för epic men nyckeln går att köpa på tex greenman men går bara att spela via epic, ie ”epic exklusivt”

Så tänker jag iaf och därför har steam en hel del titlar som bara går att köra via steams plattform, alltså ”steam exklusivt”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Njae, riktigt så går det väl inte till. Steamnycklar är till steam. Du kan inte köpa ett steamexklusivt spel och köra det på origin.

Plattform/DRM= steam, gog, epic, origin etc
Butik= steam, gog, epic, origin, greenmangaming, etc

Som exempel: ”The outer worlds” är exklusivt för epic men nyckeln går att köpa på tex greenman men går bara att spela via epic, ie ”epic exklusivt”

Så tänker jag iaf och därför har steam en hel del titlar som bara går att köra via steams plattform, alltså ”steam exklusivt”

Stämmer, förutom att The Outer Worlds finns hos Microsoft också, så just det spelet är inte exklusivt för Epic

Permalänk
Medlem

Saknar download limit, annars helt ok. Använder den mest för unreal engine dock men har köpt ett par spel samt har massor som jag har fått gratis

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon42512:

Stämmer, förutom att The Outer Worlds finns hos Microsoft också, så just det spelet är inte exklusivt för Epic

*facepalm* just det! Gamepass... my bad, dåligt exempel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

*facepalm* just det! Gamepass... my bad, dåligt exempel

Hehe! Din poäng gick dock fram ändå

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Njae, riktigt så går det väl inte till. Steamnycklar är till steam. Du kan inte köpa ett steamexklusivt spel och köra det på origin.

Plattform/DRM= steam, gog, epic, origin etc
Butik= steam, gog, epic, origin, greenmangaming, etc

Som exempel: ”The outer worlds” är exklusivt för epic men nyckeln går att köpa på tex greenman men går bara att spela via epic, ie ”epic exklusivt”

Så tänker jag iaf och därför har steam en hel del titlar som bara går att köra via steams plattform, alltså ”steam exklusivt”

Jo, det är precis så det funkar.

Det finns ingen steam exklusivitet, Outer worlds tog pengar för att inte släppa på just steam, däremot var det fritt fram för dem att släppa på GMG, gmg hostar inga spel och säljer enbart nycklar till Steam, alt Epic, (och Origin?) och windows store.

När du skriver på ett avtal om att släppa spel på steam så får du släppa ditt spel på vilken platform som helst samtidigt, steam ger då gratis nycklar som du kan använda om du vill men du behöver inte, det är motsatsen till exklusivitet.

När du blir betald av Epic för ditt spel är så betalas du för att ditt spel enbart ska släppas på begränsat antal plattformar alternativt exklusivt till Epic. Det är exklusivitet och konkurrenshämmande. Hade Epic varit större hade det troligtvis också varit olagligt.

Permalänk
Medlem

För min del handlar det om principiell motvilja mot EGS baserat på deras tvivelaktiga agerande (upplever det allmänna agerandet som konsumentfientligt/konsumentföraktande samtidigt som de helt på egen hand utmålar sig själva som Messias för att kompensera), detta snarare än praktiska problem med deras butik eller att hantera en till butik.

Kan ta ett exempel som verkligen bekräftade min känsla: https://www.sweclockers.com/nyhet/27431-tim-sweeney-epic-game...
Det är ett så löjeväckande uttalande att jag vet inte vad. Hur korkad tror Herr Sweeney att man är egentligen?

Med detta inte sagt att Steam skulle vara felfritt på något sätt, men nu gällde frågan EGS. (Lägger med denna not enbart eftersom det alltid brukar komma någon som vänder kritik mot EGS till att man skulle ha hyllat Steam.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304