Windows 10 börjar köra Filhanteraren som separat process

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 börjar köra Filhanteraren som separat process

I och med nästa stora uppdatering för Windows 10 gör Microsoft en efterlängtad ändring i operativsystemet, då Filhanteraren som standard börjar köras som en egen process.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur aktiverar man det redan nu? Nån quickfix i register? Hade ingen aning om att det går att göra.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Hur aktiverar man det redan nu? Nån quickfix i register? Hade ingen aning om att det går att göra.

Utforskaren -> Visa -> Alternativ -> Visning -> Bocka i "Öppna mappfönstret i en separat process" -> OK.

Permalänk
Avstängd

Aldrig varit med om att en mapp slutar svara.. Är det vanligt förekommande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [ToMaHaWk]:

Utforskaren -> Visa -> Alternativ -> Visning -> Bocka i "Öppna mappfönstret i en separat process" -> OK.

Tack, har windows på engelska så vart lite letande men fick det att funka

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Aldrig varit med om att en mapp slutar svara.. Är det vanligt förekommande?

Har hänt mig ganska ofta när jag försöker mig på att läsa filer från hårddiskar som mår mindre bra. Hur vanligt det dock är beror på. Många av de datorer jag kollar på ligger i prisklass sub2000kr laptop. Och dom är seeeeeeeeeeeeeeega. Sega nog att få saker att låsa sig riktigt ofta om man råkar kolla på muspekaren på fel sätt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@M1NT: Det händer mer än du tror, särskilt i världen kallad företag med tusentals mappar med DFS tex. Eller att du sitter på slött wifi och ska nå en nätverksmapp. Räcker med att explorer krashar pga en fil / mapp / något fryser. Nu ska bara den processen frysa och inte hela explorer.exe vad jag förstått.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Aldrig varit med om att en mapp slutar svara.. Är det vanligt förekommande?

Japp, det är vanligt. Händer mig dagligen ute hos klienter, så det är extremt vanligt och lika irriteranbde som det är vanligt. Detta är en bra förändring som kommer göra mer nytta än på länge. Palla ändra om det manuellt hos alla jämt, nu får de det automagiskt så detta är en skänk från ovan. Ett tidigt påskägg kan man säga Fan vad nice!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har typ det här problemet, men med min jobbdator som har Win 7 Varje gång datorn låser sig pga inaktivitet och jag rdpar in till den så slutar hela raden längst ned med startmeny, ikoner för apparna samt traybar att svara på input och jag är tvungen att döda och starta om explorer.ex - sjukt enerverande. Har märkt att det oftast bara inträffar om man ansluter från en dator med win 10. Någon som varit med om samma?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur aktiverar man det redan nu? Nån quickfix i register? Hade ingen aning om att det går att göra.

Borde verkligen varit med i artikeln!

Skrivet av [ToMaHaWk]:

Utforskaren -> Visa -> Alternativ -> Visning -> Bocka i "Öppna mappfönstret i en separat process" -> OK.

Tack!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Trevligt att Windows får det här! 👍

I Linux när man kör med GNOME som skrivbordsmiljö så körs filhanteraren som en separat process från skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Går det fortfarande att krasha explorer.exe genom att försöka gå till en icke-existerande FTP-server? Typ ftp://deadbeef ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Tack, har windows på engelska så vart lite letande men fick det att funka

Har också Windows på Engelska. Är det den här inställningen:

File Explorer -> View -> Options -> View -> Bocka i "Launch folder windows in a separate process" -> OK

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hjälpsam

Passa på att kryssa ur, dölj filtillägg för kända filtyper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

1903 uppdateringen vågar man väll först installera i typ Augusti när de fixat alla buggar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Trevligt att Windows får det här! 👍

I Linux när man kör med GNOME som skrivbordsmiljö så körs filhanteraren som en separat process från skrivbordet.

https://wiki.gnome.org/Apps/Files?action=AttachFile&do=get&target=general.png

Härligt.

Men du som är rektor på en skola, hur fungerar det där? Kör ni ännu Windows 7 på elevernas datorer eller är det iPad som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av [ToMaHaWk]:

Utforskaren -> Visa -> Alternativ -> Visning -> Bocka i "Öppna mappfönstret i en separat process" -> OK.

Jag tackar och buggar!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har också Windows på Engelska. Är det den här inställningen:

File Explorer -> View -> Options -> View -> Bocka i "Launch folder windows in a separate process" -> OK

Yes det stämmer

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

1903 uppdateringen vågar man väll först installera i typ Augusti när de fixat alla buggar

Beror nog på vad för behov man har. Jag kastar mig med glädje över det nya. Gör mig inget om det är lite småfel och buggar. Jag har allt viktigt backupat live i molnet så även om datorn exploderar så gör det mig inget alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag lägger mig en version bakom med flit. Snoozar 6 månader med feature updates så snart är det dags för 1809

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det som händer är att Microsoft håller på att stycka upp windows i processer för att kunna bryta ut delarna som ska ligga i framtida molntjänster som appar. När du om 10år köper windows som tjänst i molnet så körs allt spritt på olika cloud-servrar men på din klient ser det ut som du kör allt i på samma skrivbord.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

startmenyn är också en egen process i 1903

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

1903 uppdateringen vågar man väll först installera i typ Augusti när de fixat alla buggar

Japp, bäst att vänta tills nästa update, så nu i April är det dags att installera October update.

Permalänk
Medlem

Men allt x-box mög är aktiverat från start...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

kör 1903 på tre av mina laptops fungerar bra , än så länge iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bra, en sak jag stör mig på idag är att när man hoppar runt i mappar väldigt snabbt så kan man krascha hela explorer om man går lite för snabbt.

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på ämnet, är det någon som har en rimlig förklaring till att Explorer alls fryser medans det väntar på ett filsystem? Varför kan man inte göra nånting annat medans man väntar på att disken spinner upp eller vad det kan vara? För den oinsatte verkar det ju bara vara en fråga om dålig design, men finns det någon vettig bakomliggande orsak?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det som händer är att Microsoft håller på att stycka upp windows i processer för att kunna bryta ut delarna som ska ligga i framtida molntjänster som appar. När du om 10år köper windows som tjänst i molnet så körs allt spritt på olika cloud-servrar men på din klient ser det ut som du kör allt i på samma skrivbord.

Fast det är nog inte därför de gör det. Windows hade med Windows NT ett mycket stabilt system som var lätt att bugga av. När MS skulle göra en konsumentversion av det OSet (med Windows 2000 och framförallt XP) så var de livrädda för att allt skulle gå långsammare än Windows 95/98, så de höll nere antalet processer och lät många saker gå i ett delat minnesutrymme för att öka hastigheten och minska behovet av mer minne. Detta fick som resultat att det blev svårt att utveckla något nytt och bugga av det i rimlig tid, vilket var skälet till att Longhorn blev en sådan katastrof utvecklingsmässigt (speciellt med kernel-resetten). Sedan dess har MS dragit sig för att göra stora förändringar utan att bara slipat på små hörnen, ett åt gången. Genom att sakta dela upp saker i olika processer igen kan man förbättra sin egen utvecklingsprocess. Det är antagligen därför de gör det.

Skrivet av kaput:

När vi ändå är inne på ämnet, är det någon som har en rimlig förklaring till att Explorer alls fryser medans det väntar på ett filsystem? Varför kan man inte göra nånting annat medans man väntar på att disken spinner upp eller vad det kan vara? För den oinsatte verkar det ju bara vara en fråga om dålig design, men finns det någon vettig bakomliggande orsak?

Det går tillbaka på att kerneln har lås (engelska mutex) för att kunna vara multitrådad utan att korrumpera data. När Windows skall läsa eller skriva på en disk, sätter den ett lås som blockerar viss data tills den operationen har slutförts. Om operationen inte kan genomföras, kommer många operationer att bara sitta och vänta till det låset släpps.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det går tillbaka på att kerneln har lås (engelska mutex) för att kunna vara multitrådad utan att korrumpera data. När Windows skall läsa eller skriva på en disk, sätter den ett lås som blockerar viss data tills den operationen har slutförts. Om operationen inte kan genomföras, kommer många operationer att bara sitta och vänta till det låset släpps.

Anade att det var nåt sånt, men hur går då det ihop med att man kan kicka igång ett nytt explorerfönster och fippla parallellt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Aldrig varit med om att en mapp slutar svara.. Är det vanligt förekommande?

Klassikern är ju om man har någon nätverksmapp eller t.ex. My Documents länkat till en nätverksplats som inte är tillgänglig. Allt slutar svara i 2-3 minuter...

Sedan om t.ex. en hårddisk spinner upp blir det en liten delay då inget svarar, även om den är mycket kortare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD