Permalänk
Medlem

Ny moderkort och processor kombo?

Just nu har jag en Intel Core i5-6500 i burken, och jag har börjat märka av att den inte är speciellt kul i nyare spel.

Jag kollade runt lite på netonnet för att försöka hitta en prolle och moderkort som inte kostar allt för mycket. Jag tyckte att detta verkade vettigt:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Jag är dock allt annat än kunnig på detta område. Så jag har några frågor:

1. Är den processorn och moderkortet en bra kombo?
2. Hur stor skillnad skulle jag se med ryzen 5 i spel jämfört med min i5-6500?
3. Kommer den processorn att flaska ett 1070 grafikkort?
4. Jag har 4x 8GB DDR4 RAM på 2133 MHz i min dator just nu. Kommer dessa att kunna användas på nya moderkortet?
5. Kommer detta moderkort att få plats i ett AeroCool Battlehawk chassi? Det står på hemsidan att ATX/Micro ATX/mini ITX passar.
6. Är denna processor ens värt det i 2019 för spel? Finns det någon bättre för runt samma prisslapp?
7. Hur mycket bättre är R5 2600x än vanliga 2600?
8. Finns det någonting annat jag borde veta när jag byter moderkort och processor?

//Qmobss

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Just nu har jag en Intel Core i5-6500 i burken, och jag har börjat märka av att den inte är speciellt kul i nyare spel.

Jag kollade runt lite på netonnet för att försöka hitta en prolle och moderkort som inte kostar allt för mycket. Jag tyckte att detta verkade vettigt:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Jag är dock allt annat än kunnig på detta område. Så jag har några frågor:

1. Är den processorn och moderkortet en bra kombo?

Helt OK.

Citat:

2. Hur stor skillnad skulle jag se med ryzen 5 i spel jämfört med min i5-6500?

Beror helt på vilket spel du har. I princip kommer Ryzen-processorn att vara snabbare om du använder fler än fyra trådar aktivt, något man kanske oftast gör om man skall streama vad man håller på med. Annars tror jag inte att det är någon stor skillnad.

Skulle föreslå att du tar en titt på hur belastad processorn är och hur många trådar den kör när du spelar dina spel.

Citat:

3. Kommer den processorn att flaska ett 1070 grafikkort?[

Beror helt på vilka inställningar du kör. I 4K med allt på High eller Ultra? Knappast. I låg upplösning när man försöker få en väldigt hög framerate, möjligen. Igen, ta en titt på hur belastad processorn är när du spelar de spel du gillar. Jag är inte alls säker på att processorn är problemet.

Citat:

4. Jag har 4x 8GB DDR4 RAM på 2133 MHz i min dator just nu. Kommer dessa att kunna användas på nya moderkortet?

Ja. Ryzen tycker dock om snabbare minne, men de kommer att fungera.

Citat:

5. Kommer detta moderkort att få plats i ett AeroCool Battlehawk chassi? Det står på hemsidan att ATX/Micro ATX/mini ITX passar.

Känner inte till just det chassit, men det är ett ATX-moderkort, så det skall passa.

Citat:

6. Är denna processor ens värt det i 2019 för spel? Finns det någon bättre för runt samma prisslapp?

Jo det var ju det då... Jag skulle rekommendera att du väntar. AMD har Ryzen 3000-serien på gång, deras första Zen 2-baserade processorer på TSMCs 7nm-process. Lansering lär vara den 7e juli. Det är antagligen värt att vänta på.

Citat:

7. Hur mycket bättre är R5 2600x än vanliga 2600?

Det är i princip en fabriksöverklockning. Högre TDP och lite högre klockfrekvenser.

Citat:

8. Finns det någonting annat jag borde veta när jag byter moderkort och processor?

//Qmobss

Säkert massor. Hur hade du tänkt göra med den gamla Windows-installationen?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat: Tack så mycket Jo, vänta är inget problem, det kommer ta ett bra tag att få ihop pengar ändå. Windows installationen hade jag inte tänkt på, jag trodde den fanns kvar på hårddisken?

På i alla spel så ligger min processor på 100%.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Då tror jag att du skall vänta på Ryzen 3000-släppet och välja en processor och moderkort då.

Om man bara flyttar över en Windows-installation till en ny dator, är det inte alls säkert att den kommer att fungera. Enkelt uttryckt måste installationen ha diverse drivrutiner installerade för att den ens skall kunna starta.

Det absolut säkraste sättet är att ta backup på alla filer du vill ha kvar och sedan installera Windows på nytt. Det finns ett annat sätt, nämligen att använda ett verktyg från Microsoft som heter Sysprep för att göra installationen generell igen. Jag har gjort det när jag har flyttat en installation och det har fungerat bra, men det är egentligen inget MS stöder i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT