Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jaså? Hur då?

Skrivet av [SH]:

Har du ett exempel? Eller menar du de omdömen för butikerna mailar en länk till dig efter ett köp och ner om ett omdöme? Fast de omdömena får man inte ge ersättning för att få.

Nä t.ex. cpmputersalg som är en av de värsta butiker jag vet. Har gått från 4/10 till jättehögt helt plötsligt. Kollar man på omdömen kommer de från webbutik och inte registrerade användare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nä t.ex. cpmputersalg som är en av de värsta butiker jag vet. Har gått från 4/10 till jättehögt helt plötsligt. Kollar man på omdömen kommer de från webbutik och inte registrerade användare.

Så eget antagande alltså?

Förövrigt har jag handlat flera gånger på Computersalg och det har fungerat hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Så eget antagande alltså?

Förövrigt har jag handlat flera gånger på Computersalg och det har fungerat hur bra som helst.

Om de har 4/10 i betyg tror du det är eget antagande då?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nä t.ex. cpmputersalg som är en av de värsta butiker jag vet. Har gått från 4/10 till jättehögt helt plötsligt. Kollar man på omdömen kommer de från webbutik och inte registrerade användare.

Vet inte hur det var förr i tiden, men såg nu att omdömmen äldre än 1 år inte tas med i beräkningarna för snittet.

Detta ger ju butiker möjlighet att förbättra sig och samtidigt ifall de blir sämre så syns det tydligare.

Men jag tror faktiskt inte att prisjakt kommer att bli bättre. Det verkar vara styrt av ett stort mediahus och de verkar fokusera bara på "vanlig" användare som sitter på en telefon eller platta.

De som önskar ett lättanvänt GUI på en dator ratas helt då vi antingen är för få användare eller inte tillräckligt viktiga.
Som andra här så har jag också skrivit feedback, varit med i deras enkät men det det är lönlöst då det inte blir någon förändring.

Nu känner jag att bollen är hos Prisjakt att faktiskt visa att de lyssnat och göra förbättringar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Så eget antagande alltså?

Förövrigt har jag handlat flera gånger på Computersalg och det har fungerat hur bra som helst.

Har också handlat där, utan problem. Men det farliga är att "alla" butiker är OK, tills det skiter sig och man behöver support av något slag. Och det är då agnarna skiljs från vetet!

Permalänk
Skrivet av sandos:

Har också handlat där, utan problem. Men det farliga är att "alla" butiker är OK, tills det skiter sig och man behöver support av något slag. Och det är då agnarna skiljs från vetet!

Håller med.

Det är lite konstigt när man ombeds lämna omdöme på prisjakt efter att man beställer något på en sida. Vad rescenserar man? Att det gick att beställa och betala?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vet inte hur det var förr i tiden, men såg nu att omdömmen äldre än 1 år inte tas med i beräkningarna för snittet.

Detta ger ju butiker möjlighet att förbättra sig och samtidigt ifall de blir sämre så syns det tydligare.

Men jag tror faktiskt inte att prisjakt kommer att bli bättre. Det verkar vara styrt av ett stort mediahus och de verkar fokusera bara på "vanlig" användare som sitter på en telefon eller platta.

De som önskar ett lättanvänt GUI på en dator ratas helt då vi antingen är för få användare eller inte tillräckligt viktiga.
Som andra här så har jag också skrivit feedback, varit med i deras enkät men det det är lönlöst då det inte blir någon förändring.

Nu känner jag att bollen är hos Prisjakt att faktiskt visa att de lyssnat och göra förbättringar.

Att bara ta med 1 år nya omdömen tycker jag är bra. Precis som du säger kan en butik både förbättras och försämras.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Om de har 4/10 i betyg tror du det är eget antagande då?

Jag syftade såklart på att man kunde köpa sig bättre betyg. Inte på att du upplever det som en dålig butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nä t.ex. cpmputersalg som är en av de värsta butiker jag vet. Har gått från 4/10 till jättehögt helt plötsligt. Kollar man på omdömen kommer de från webbutik och inte registrerade användare.

Omdömen från "Kund i nätbutik" (gamla siten) och "Anonym användare" (nya saiten) är sådana som lämnas i samband med köp. Butiken erbjuder dig att lämna ett omdöme när du handlar och en tid senare får du ett mail där följer upp ditt omdöme och bekräftar att leveransen fungerade.

Jag personligen gillar inte dessa omdömen då folk rent allmänt är extremt svartvita, det finns en tendens att ge högsta betyg till en butik som klarar av att leverera i rätt tid oavsett. Att du sedan inte har en aning om hur de hanterar reklamationer och annat som kan strula spelar ingen roll . högsta betyg ska de ha. Och tvärtom, en seriös handlar som får ett problem och leveransen tar tre dagar extra ska ha lägsta betyg även om de vanligen levererar i tid och hanterar klagomål på ett exemplariskt sätt.
Omdömen som lämnas i samband med köp blir ofta väldigt positiva... De är dock inte köpta, bara onyanserade.

Sedan kan jag förstå Prisjakt, det är ett sätt för dem att få upp volymen av omdömen på butiker.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Ja, Prisjakt ÄR verkligen helt förstörd! Hur i helvete kan man förstöra en sådan underbar och välfungerande sida?
Är de självmordsbenägna där? Jag kan knappast tänka mig att horder av människor krävde en total ombyggnad av sidan.
Fattar inte varför man ändrar något som är framgångsrikt och älskat av folk?

Är det någon som förbereder en backup av gamla klassiska prisjakt? Som ett alternativ ifall de lägger ner den gamla?

Ännu kan man som tur är välja den klassiska prisjakt längst ner på sidan via en länk.
Man kan också använda följande länk: https://classic.prisjakt.nu

Men frågan är hur länge den kommer fungera? Och då hoppas jag att några som är intresserade och är duktiga på detta, ser till att slänga upp en backup av den gamla någonstans. Kalla sidan för PrisClass.se (Prisjakt Classic) eller vad som helst, bara vi har kvar den gamla. Så kan den nya bebisdesignen gärna få gå i graven om de så önskar, inte mig emot så länge vi har ett alternativ.

Kanske kan en FIX via GreaseMonkey fungera?

Självmorden kommer öka när klassiska prisjakt försvinner

Permalänk
Inaktiv

Avslutade mitt konto hos Prisjakt idag. Insåg att jag inte har någon användning för ett konto längre. Enda anledningen till att jag skapade ett konto från början var för att prisbevaka men sedan de tog bort möjligheten att bevaka butiker man GILLAR, så är bevakningsfunktionen helt värdelös. Enklare att bara kolla själv en gång per dag.

Helt obegripligt hur de kunde ta bort den funktionen. Är jag den enda som verkligen använde den funktionen? Jag föredrar också gamla designen men är inte hälften så upprörd som vissa för designen som jag är över avsaknaden av bevakningsfunktionen.

Skapade ett konto hos Pricerunner för att se hur deras bevakningsfunktion fungerade. Där kunde man faktiskt sortera lite, men ändå inte önskvärt. Istället för att välja vilka butiker man vill bevaka så behöver man istället välja vilka butiker man _inte_ vill bevaka. Ganska jobbigt när det är så många butiker som listas och det bara är en handfull man vill bevaka. Nåja, bättre än Prisjakt oavsett, om man orkar fylla i.

Permalänk
Medlem

Blir bara mer och mer irriterad för varje gång jag besöker sidan.
Kommer sluta med att man slutar helt. Jävla skitsida det har blivit.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Blir bara mer och mer irriterad för varje gång jag besöker sidan.
Kommer sluta med att man slutar helt. Jävla skitsida det har blivit.

Vad är problemet? https://classic.prisjakt.nu/ är lika fantastisk som den var för 10 år sen.

Permalänk
Medlem

Har säkert skrivits tidigare men

Bokmärk bara https://classic.prisjakt.nu/ Och börja alltid där i från
[https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540694]
[https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=540694]
Om du tipsar om något från prisjakt byt ut www mot classic

Fundera om man kan göra något skript som gör detta automatiskt (I Firefox då jag är en sådan peson som inte kan vara utan statisk Bookmarks alltid tillgängligt till höger)

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Vad är problemet? https://classic.prisjakt.nu/ är lika fantastisk som den var för 10 år sen.

Fast länken ditt finns inte på den nya sidan vad jag kan se

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Fast länken ditt finns inte på den nya sidan vad jag kan se

Nä uppenbarligen vill prisjakt sluta underhålla dubbla sidor så de försöker "tvinga" folk till den nya sidan. Detta kommer nog en dag, tidigare en vi vill, då de sonika raderar den gamla helt. De har redan börjat med att radera prishistorik.

Bästa sättet att få kavar gamla sidan är att vägra den nya. Föresatt att tillräckligt många gör det så dom ser det som ekonomiskt att inte avveckla den gamla.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Fast länken ditt finns inte på den nya sidan vad jag kan se

Jodå. Längst ner står det "Gå till gamla Prisjakt".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jodå. Längst ner står det "Gå till gamla Prisjakt".

Ok, hittade den nu. Dom gör tydligen allt för att gömma den

Övrigt:
Om det bara är hårdvara till datorer ni ska söka efter så finns ju https://komponentkoll.se/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Vad praktiskt att om man skriver och trycker Enter snabbt så förvinner ett eller flera tecken av det man skrivit och sökresultatet blir inte det man tänkt sig... Jag har lyckats få Nikon att bli Nik, vilket då ger främst Nike-skor istället för Nikon-prylar, för att ta ett exempel från när jag testade efter att ha märkt idiotin.

Detta kanske eventuellt varierar lite på uppkopplingen eftersom det kan vara listan som uppdateras när man skriver som spökar, men det är ju rimligt att sidan även ska fungera över annat än 100+ Mbit fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad praktiskt att om man skriver och trycker Enter snabbt så förvinner ett eller flera tecken av det man skrivit och sökresultatet blir inte det man tänkt sig... Jag har lyckats få Nikon att bli Nik, vilket då ger främst Nike-skor istället för Nikon-prylar, för att ta ett exempel från när jag testade efter att ha märkt idiotin.

Detta kanske eventuellt varierar lite på uppkopplingen eftersom det kan vara listan som uppdateras när man skriver som spökar, men det är ju rimligt att sidan även ska fungera över annat än 100+ Mbit fiber.

Ja visst är det härligt med nya features! (😂)

BTW, det är nog deras JavaScript som ger oss input-lagg... man märker ganska snabbt att det inte fungerar optimalt. 😒👎
Förmodligen en konsekvens av att input läses av tecken-för-tecken, för att kunna presentera sökresultat flashigt ("live").

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Ja visst är det härligt med nya features! (😂)

BTW, det är nog deras JavaScript som ger oss input-lagg... man märker ganska snabbt att det inte fungerar optimalt. 😒👎
Förmodligen en konsekvens av att input läses av tecken-för-tecken, för att kunna presentera sökresultat flashigt ("live").

Har för mig att Prisjakt använder AJAX (inte rengöringsmedlet då utan Asynchronous JavaScript and XML) för sådana funktioner på siten....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Ok, hittade den nu. Dom gör tydligen allt för att gömma den

Övrigt:
Om det bara är hårdvara till datorer ni ska söka efter så finns ju https://komponentkoll.se/

Jag hittade komponentkoll via sweclockers forum ganska nyligen. Tycker den är bättre än den gamla prisjakt till och med. Mycket bra tips!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att Prisjakt inte bara försämrar designen utan även funktionaliteten.

På vitvaror har de plockat bort att man kan visa/filtrera på garantitid, vilket enligt min ringa mening är en av de viktigare parametrarna just när man väljer vitvaror.

Sedan på många kategorier kan man inte längre visa/filtrera lanseringsår. Men det verkar inte gälla alla kategorier, men samtidigt har de kvar den retarderade "antal dagar på prisjakt".

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett steg mot irrelevans. Creades (Investmentbolaget som äger bl.a Inet) investerar i Pricerunner. Lär bli mer förbättringar i Pricerunner samtidigt som Prisjakt fortsätter sin egna avveckling.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2021/04/06/cre...

I Creades pressmeddelande påminns om att bolagets nuvarande vd Nicklas Storåkers förvärvade Pricerunner 2016 och att bolaget under de senaste åren investerat i teknikplattform och kundupplevelse.

"Dessa investeringar har burit tydlig frukt i form av kraftig tillväxt för såväl intäkter som kunder och användare. Under 2020 växte Pricerunner med 59 procent och omsatte 398 miljoner kronor med en rörelsemarginal om 35 procent", heter det i Creades pressmeddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Har för mig att Prisjakt använder AJAX (inte rengöringsmedlet då utan Asynchronous JavaScript and XML) för sådana funktioner på siten....

Aha, ja det kan väl inte vara omöjligt.
Hm... intressant! 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Avslutade mitt konto hos Prisjakt idag. Insåg att jag inte har någon användning för ett konto längre. Enda anledningen till att jag skapade ett konto från början var för att prisbevaka men sedan de tog bort möjligheten att bevaka butiker man GILLAR, så är bevakningsfunktionen helt värdelös. Enklare att bara kolla själv en gång per dag.

Helt obegripligt hur de kunde ta bort den funktionen. Är jag den enda som verkligen använde den funktionen? Jag föredrar också gamla designen men är inte hälften så upprörd som vissa för designen som jag är över avsaknaden av bevakningsfunktionen.

Skapade ett konto hos Pricerunner för att se hur deras bevakningsfunktion fungerade. Där kunde man faktiskt sortera lite, men ändå inte önskvärt. Istället för att välja vilka butiker man vill bevaka så behöver man istället välja vilka butiker man _inte_ vill bevaka. Ganska jobbigt när det är så många butiker som listas och det bara är en handfull man vill bevaka. Nåja, bättre än Prisjakt oavsett, om man orkar fylla i.

Jag har aldrig ens sett den funktionen. Hade vart grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

På vitvaror har de plockat bort att man kan visa/filtrera på garantitid, vilket enligt min ringa mening är en av de viktigare parametrarna just när man väljer vitvaror.

Förstår om de gett upp på det området, samma modell kan ha olika garantitid beroende på ÅF. Långa garantier (typ fem år) är alltid (kommer iaf inte på någon tillverkare som har fem år generellt) ett avtal mellan tillverkare och ÅF och omfattar dessutom vanligen långt ifrån hela utbudet utan förhandlas modell för modell. Dessutom kan en modell ha fem års garanti hos en ÅF tills denne bestämmer sig för att ett lägre utpris är viktigare än en lång garanti och så omförhandlas en viss modell och den långa garantin försvinner. Dvs modell X från tillverkare Y kan säljas hos ÅF Z med fem års garanti fram till 2020-12-31 men från 2021-01-01 har samma modell X hos ÅF Y ett lägre pris men ett års garanti...

Utöver ovanstående ändrar vissa tillverkare på sina villkor, både Bosch/Siemens och Samsung har de senaste åren gått från ett års garanti till två år på svensksålda produkter.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Förstår om de gett upp på det området, samma modell kan ha olika garantitid beroende på ÅF. Långa garantier (typ fem år) är alltid (kommer iaf inte på någon tillverkare som har fem år generellt) ett avtal mellan tillverkare och ÅF och omfattar dessutom vanligen långt ifrån hela utbudet utan förhandlas modell för modell. Dessutom kan en modell ha fem års garanti hos en ÅF tills denne bestämmer sig för att ett lägre utpris är viktigare än en lång garanti och så omförhandlas en viss modell och den långa garantin försvinner. Dvs modell X från tillverkare Y kan säljas hos ÅF Z med fem års garanti fram till 2020-12-31 men från 2021-01-01 har samma modell X hos ÅF Y ett lägre pris men ett års garanti...

Utöver ovanstående ändrar vissa tillverkare på sina villkor, både Bosch/Siemens och Samsung har de senaste åren gått från ett års garanti till två år på svensksålda produkter.

Man lär sig något nytt varje dag.
Ja det gör det ju mer förståeligt, dumt att prisjakt inte gav den förklaringen när jag frågade i stället för något standardsvar i stil med "den funktionen användes inte så vi avvecklade den"

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Upplever att de tar bort mer och mer prishistorik? För mig som handlar en hel del begagnat så är det ganska väsentligt vad en vara kostade för 10-12 år sedan, t ex för att ställa det i kontrast till prestanda/krona idag eller för att bedöma om eventuell prissättning på begagnatmarknaden är rimlig. Eller följa prisutvecklingen för nya reviderade produkter, t ex löparskor, en av många produkter där priset för varje version höjs och kvalitén försämras.