Hur fick ni tag på er lägenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Inte i Stockholm stad, nej. Men i Stockholm kommun. En förstagångsköpare kan inte förvänta sig att köpa i Stockholm stad. Inom kommunen får du i alla fall tunnelbana. Bostäder i samma område jag köpte i då, ligger nu ute för 1,5-1,7. Så det verkar inte vara så blodiga utgångspriset.

Nu är i.o.f.s. Stockholms stad vad kommunen kallar hela kommunen

Tätorten Stockholm sträcker sig dessutom utanför kommunen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@MrMadMax: Problemet att resonemanget med "... jag kan lova att du får tillbaka det när du väl säljer." är rätt galet tänkt. Att tänka att du garanterat kommer gå plus på din bostadsrätt är att leva i en drömvärld.

Ja, hitintills har de som köpt lägenheter tjänat stora summor pengar på sina lägenheter men de som köper idag MÅSTE vara mer restriktiva i sina drömmar om att tjäna storkovan. Läget är helt annorlunda idag än vad det var för bara 5-10 år sedan.

Jag känner tyvärr flertalet som gått minus på sina köp där de varit tvungna att sälja snabbt vid separationer och skilsmässor. Den värsta smällen fick ett par som köpte nyproducerat radhus ta när de var tvungna att sälja den och gick närmare 300.000 kr back på deras sex månader i huset. Det är inga småpengar.

Jag vet inte om det kommer komma en krasch på marknaden, det har spekulerats länge om att det är en bubbla och att det någon gång kommer att vara tvunget att spricka. Detta har inte hänt ännu men stackars de människor som sitter där med mångmiljonlån och lägenheter/hus som är värda mindre än deras lån ligger på om det skulle ske. Och än värre för dem som köpte innan de hårdare kraven fanns. Känner flertalet som stressköpte innan amorteringskrav och handpenningskraven skärptes och nästan har fullbelånat sig och utöver det lever tajt i förhållande till sin lön i hoppet om att sälja för mer pengar senare.

Vagga inte in någon i en falsk trygghet. Ja historiskt sett har det generellt sett varit ett bra köp att köpa bostad. Har det alltid varit så, nej.

Sticker räntan upp till 5% så är det många som inte har råd längre...

Det går att skjuta vilket resonemang som helst i sank om man väljer en specifik situation.

Historiskt sätt har det ALLTID lönats att investera i eget boende över tid, även om det varit lägre priser, lågkonjunktur och bubblor på vägen. Skall mycket till om det inte fortsätter att vara så över tid (läs krig, katastrof, etc) och då har vi nog tillräckligt med andra problem för att detta ens skall vara relevant.

Däremot håller jag definitivt med om att många verkar ha belånat sig lite väl mycket (i alla fall om man skall tro statistik och uttalanden). Lite på nyfiken på resonemanget om just 5% och att många inte har råd, var kan jag läsa mera om det?

Permalänk
Medlem

@Sp0de: Skjuter räntorna i taket går i.o.f.s. fastighetsägare i konkurs också, då kommer flerfamiljshusen ut på exekutiv auktion eller säljs av konkursförvaltare... Inget är problemfritt vid större ekonomiska problem. Att äga något med hög avgift kan säkert vara en ekonomiskt belastning både kortsiktigt och över tid däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Det går att skjuta vilket resonemang som helst i sank om man väljer en specifik situation.

Historiskt sätt har det ALLTID lönats att investera i eget boende över tid, även om det varit lägre priser, lågkonjunktur och bubblor på vägen. Skall mycket till om det inte fortsätter att vara så över tid (läs krig, katastrof, etc) och då har vi nog tillräckligt med andra problem för att detta ens skall vara relevant.

Däremot håller jag definitivt med om att många verkar ha belånat sig lite väl mycket (i alla fall om man skall tro statistik och uttalanden). Lite på nyfiken på resonemanget om just 5% och att många inte har råd, var kan jag läsa mera om det?

Att säga alltid stämmer inte. Vi har haft krascher förut, finanskrisen på 90-talet förstörde många människors ekonomier... Och enligt personer mer kunniga än mig så är en liknande krasch inte alls omöjlig och den uppgång vi haft är ohållbar i det långa loppet.

Angående räntenivåerna så måste man ha levt under en sten eller verkligen undvikt nyheter av alla det slag under de senaste åren för att ha missat alla artiklar och nyhetsreportage om de låga räntorna och hur ränteökningarna skulle påverka befolkningen.

En snabb googling hittar hur många artiklar som helst, bland annat en från DN vilket sammanfattar det hela rätt bra med vad många sagt, att var femte hushåll inte skulle klara av en räntenivå som ligger på det normala. Det är skrämmande. När man tittar belåningsgraden / skuldkvoten så är det högt. Och lägg därtill att det sitter många vanliga svenssons utan några höginkomstjobb som "passade på att köpa" och det hela blir en krutburk som kan explodera rätt duktigt.

Permalänk

Vi hade flyt. Stod i kö i den lokala hyreskön i Nynäshamn och fick ett förstahandskontrakt på typ 5 års kötid. Sen lyckades vi göra ett direktbyte med en annan familj i Älvsjö. Vips – förstahandskontrakt i Stockholms kommun med bibehållen kötid hos bostadsförmedlingen

Hyran gick visserligen upp med 3000 kr i månaden, men jag sparar 40 timmar i månaden i pendlingstid, en hel arbetsvecka liksom. Värt varenda krona att få vara med min sambo och nykomling istället för att sitta på pendeln

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

Köpte en tvåa för 375.000kr år 2010 i Västerås (20 år gammal). Sålde den år 2015 för 870.000kr. Bodde i studentlägenhet fram tills för något halvår sedan, då jag använde vinsten som kontantinsats för en etta i centrala Uppsala. Säljer eventuellt den i sommar då jag ändå åker på utlandsstudier under hösten, och är orolig för hur bostadsmarknaden kommer att utvecklas.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men det stoppar inte folk från att göra det. Det är bara att kolla lägenheter på blocket.
Visst, man kan få mellanskillnaden tillbaka om man anmäler förfarandet efter man bott där, men personen som hyr ut kan ju bara kräva en del av hyran kontant så är man rökt.

Lol, ni kan inte läsa hyresgästföreningens helt påhittade proppaganda-tolkning av hyresreglerna som att de har något med verkligheten att göra.

Till att börja med, 10-15% för möbler må vara en siffra som "finns", men hyresnämnden själva säger att det bara är vad som tidigare har accepterats och att varje fall bedöms individuellt och inget de är bundna till.

Till det nästa kommer det viktigaste, att Hyresgästföreningen rakt av ljuger om vad du får ta i hyra. Du är absolut inte bunden av din egen hyra, tror ni att marknaden skulle se ut såhär då? Det du inte får göra är att ta ut en "oskälig" hyra. Skälighet bedöms utifrån liknande bostäders praktiska bruksvärde. Dvs, lika lägenheter ska kosta ungefär lika. Lika bedöms utifrån så många olika faktorer att det i praktiken blir omöjligt att sätta en siffra, utan det handlar istället om ett pris-spann man bör ligga i. Problemet är att en faktor som påverkar bruksvärde är läge. Om folk generellt sett är villiga att betala 16000 för en tvåa på Södermalm så är det inte oskäligt att ta 16000. Du kan bara inte ta 16000 för en likadan lägenhet i Mörby.

Utöver allt det här tillkommer ytterligare avgifter för tjänster du tillhandahåller som du kan lägga på. Tex om du har internet och TV du betalar för. Schablonsummor för el och vatten, osv. Du behöver inte ge hyresgästen någon insyn i dina egna utgifter för dem sakerna.

http://www.hyresnamnden.se/Skalig-hyra/Bruksvarde/
http://www.hyresnamnden.se/Skalig-hyra/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laffe: Det är allmänt känt att hyresrätter som hyrs ut i andra hand inte får ha dubbel hyra. Och du som tar ut såna belopp får också räkna med att åka på en smäll vilket många har gjort när det tas upp i efterhand i hyresnämnden.

Bostadsrätter gäller inte samma regler för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Att säga alltid stämmer inte. Vi har haft krascher förut, finanskrisen på 90-talet förstörde många människors ekonomier... Och enligt personer mer kunniga än mig så är en liknande krasch inte alls omöjlig och den uppgång vi haft är ohållbar i det långa loppet.

Angående räntenivåerna så måste man ha levt under en sten eller verkligen undvikt nyheter av alla det slag under de senaste åren för att ha missat alla artiklar och nyhetsreportage om de låga räntorna och hur ränteökningarna skulle påverka befolkningen.

En snabb googling hittar hur många artiklar som helst, bland annat en från DN vilket sammanfattar det hela rätt bra med vad många sagt, att var femte hushåll inte skulle klara av en räntenivå som ligger på det normala. Det är skrämmande. När man tittar belåningsgraden / skuldkvoten så är det högt. Och lägg därtill att det sitter många vanliga svenssons utan några höginkomstjobb som "passade på att köpa" och det hela blir en krutburk som kan explodera rätt duktigt.

Absolut har det funnits krascher och kommer att upprepas igen. Priserna har gått ner och sedan upp igen. Ifall man levt över sin betalförmåga och inte fixar att betala lånet har ingenting att göra med att inte värdet skulle öka över tid.

Ah jag förstår, tänkte du hade en specifik kalkyl rörande 5%, belåningsgrad, lån vs årsinkomst, strykande av andra onödiga utgifter samt det svåra att estimera hur mycket jobb som kan försvinna. Du spekulerade mera allmänt så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Sp0de: Skjuter räntorna i taket går i.o.f.s. fastighetsägare i konkurs också, då kommer flerfamiljshusen ut på exekutiv auktion eller säljs av konkursförvaltare... Inget är problemfritt vid större ekonomiska problem. Att äga något med hög avgift kan säkert vara en ekonomiskt belastning både kortsiktigt och över tid däremot.

Håller med, men värdet stiger över tid. Att man sedan inte har råd med sina lån på grund av andra omständigheter är inte vad jag menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sebbepojken:

Inte i Stockholm stad, nej. Men i Stockholm kommun. En förstagångsköpare kan inte förvänta sig att köpa i Stockholm stad. Inom kommunen får du i alla fall tunnelbana. Bostäder i samma område jag köpte i då, ligger nu ute för 1,5-1,7. Så det verkar inte vara så blodiga utgångspriset.

Det går utmärkt att bo i Stockholms kommun (eller Stockholms stad som det ibland kallas) utan att ha nära till tunnelbana. Jag vet, för det gör jag.

Man kan även ha nära till tunnelbana utan att bo i Stockholms kommun/stad.

Min lägenhet som jag köpte (förstagångsköpare) ligger i Stockholms kommun. Dock inte nära tunnelbana. Sen kostade den inte särskilt mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Absolut har det funnits krascher och kommer att upprepas igen. Priserna har gått ner och sedan upp igen. Ifall man levt över sin betalförmåga och inte fixar att betala lånet har ingenting att göra med att inte värdet skulle öka över tid.

Ah jag förstår, tänkte du hade en specifik kalkyl rörande 5%, belåningsgrad, lån vs årsinkomst, strykande av andra onödiga utgifter samt det svåra att estimera hur mycket jobb som kan försvinna. Du spekulerade mera allmänt så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Allt jag skrev är fakta som skrivits och pratats om i åratal under denna bubbla.

Riksbanken skriver även att kreditdata över stocken av bolånetagare visar att hushåll med bolån hade en genomsnittlig skuldkvot på 338 procent i september 2017, vilket är en ökning med 36 procentenheter sedan 2011. Samma data visar också att 31 procent av hushållen med bolån har en skuldkvot som överstiger 400 procent, och 13 procent har en skuldkvot överstigande 600 procent. Detta är taget ut första artikeln som dyker upp på Google när man googlar skuldkvot Sverige. Så där har du konkreta siffror.

Det har inte sjunkit sen 2017.

Jag spekulerar ingenting utan refererar till en uppsjö artiklar och nyhetsreportage som behandlat ämnet. Och där kontentan är att många inte klarar av normala räntor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det går utmärkt att bo i Stockholms kommun (eller Stockholms stad som det ibland kallas) utan att ha nära till tunnelbana. Jag vet, för det gör jag.

Man kan även ha nära till tunnelbana utan att bo i Stockholms kommun/stad.

Min lägenhet som jag köpte (förstagångsköpare) ligger i Stockholms kommun. Dock inte nära tunnelbana. Sen kostade den inte särskilt mycket heller.

Danderyd, Sundbyberg och Solna är väl enda andra kommunerna tunnelbanan går till?

Permalänk
Medlem

Förr-förra lägenheten skulle renoveras (Totalt inklusive stambyte) då det skulle göras på alla hus i området. I samband med det, så fick alla tillfälligt flytta ut och något par i huset valde att helt flytta då hyran blev för hög. Lite smidigt munläder så fick vi bara byta lägenhet när renoveringen var klar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Danderyd, Sundbyberg och Solna är väl enda andra kommunerna tunnelbanan går till?

Går ju ut hela vägen till Norsborg som ligger i Botkyrka kommun t.ex. Men jag har inte en hel lista.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Fair enough att du inte kommer undan med med dubbla hyran. Jag mixar tolkningarna lite för hårt av två olika hyresförhållanden. Men media och hyregästföreningen gillar att framställa reglerna och verkligheten som andra och mer självklara än de är. Nu har det visserligen varit en rörelse från hyresnämndens sida mot att vara hårdare mot andrahandshyror, men samtidigt prövas sån försvinnande liten del av marknaden. Tror dock inte att det håller sig i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

var i Stockholm får du en 2:a för 1,5 miljoner? Tensta/Rinkeby?

edit:

det finns hela 2st. lägenheter till salu just nu för ~1,5 miljoner i Stockholm kommun.. Tensta/Rinkeby och hässelbystrand. Inte det bästa av områden =/

Är man bostadslös och fattig kan man inte vara petig. Inget som säger att du måste bo kvar där hela ditt liv... men du kan få en bostad för de pengarna i Stockholm kommun, precis som han säger. Sen kan du fortsätta spara och tjäna om du vill till en bättre sen. Du måste inte köpa perfekta boendet det första du gör...

Om folk tror att det saknas bostäder "för det finns inte exakt var jag vill bo"... tänk lite... är det kanske för där alla vill bo går priserna upp som F när alla kriga om dem? Som ung med begränsad ekonomi får man tänka lite mindre på "var man vill bo" och kanske mer på, vad får jag för pengarna...

Du kan ju ta 5-10Mille för en Stockholm-innerstad bostad och knapp ha råd till "down payment" för ett hus i större städer i världen dyrare ställen.. så allt är relativt.

Permalänk
Medlem

@Flygman: stod i 1 år när en privat hyresvärd ringde mig och erbjöd mig kontrakt,bor i gbg:)

Har lägenhet men står fortfarande i kön om man vill byta senare,tror jag har 1300 dagar i kön så det blir väl om 3 år eller nått om man inte har köpt innan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Allt jag skrev är fakta som skrivits och pratats om i åratal under denna bubbla.

Riksbanken skriver även att kreditdata över stocken av bolånetagare visar att hushåll med bolån hade en genomsnittlig skuldkvot på 338 procent i september 2017, vilket är en ökning med 36 procentenheter sedan 2011. Samma data visar också att 31 procent av hushållen med bolån har en skuldkvot som överstiger 400 procent, och 13 procent har en skuldkvot överstigande 600 procent. Detta är taget ut första artikeln som dyker upp på Google när man googlar skuldkvot Sverige. Så där har du konkreta siffror.

Det har inte sjunkit sen 2017.

Jag spekulerar ingenting utan refererar till en uppsjö artiklar och nyhetsreportage som behandlat ämnet. Och där kontentan är att många inte klarar av normala räntor.

Absolut, allt detta har jag redan läst mej till. Frågan rörde sig mera specifikt den 5% du nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Absolut, allt detta har jag redan läst mej till. Frågan rörde sig mera specifikt den 5% du nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Orkar du verkligen inte googla något själv? Informationen finns i en uppsjö artiklar om hur 20% av befolkningen inte klarar av höjda kostnader för boende.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pqKm6/sma-marginaler-...

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/manga-hushall-klarar-inte-...

Detta är två av många artiklat i ämnet. Många fler finns från alla de olika tidningarna och ekonomiinriktade sajterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Går ju ut hela vägen till Norsborg som ligger i Botkyrka kommun t.ex. Men jag har inte en hel lista.

Ah, tänkte inte på att röda går dit eller att Hallunda, Alby och Fittja tillhör Botkyrka. Borde vara Sundbyberg, Solna, Danderyd, Huddinge och Botkyrka tunnelbanan sträcker sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är man bostadslös och fattig kan man inte vara petig. Inget som säger att du måste bo kvar där hela ditt liv... men du kan få en bostad för de pengarna i Stockholm kommun, precis som han säger. Sen kan du fortsätta spara och tjäna om du vill till en bättre sen. Du måste inte köpa perfekta boendet det första du gör...

Om folk tror att det saknas bostäder "för det finns inte exakt var jag vill bo"... tänk lite... är det kanske för där alla vill bo går priserna upp som F när alla kriga om dem? Som ung med begränsad ekonomi får man tänka lite mindre på "var man vill bo" och kanske mer på, vad får jag för pengarna...

Du kan ju ta 5-10Mille för en Stockholm-innerstad bostad och knapp ha råd till "down payment" för ett hus i större städer i världen dyrare ställen.. så allt är relativt.

Nej det förstår väl jag också... mitt inlägg var menat så att det knappt finns några lägenheter för dessa priser i Stockholms kommun över huvudtaget.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Orkar du verkligen inte googla något själv? Informationen finns i en uppsjö artiklar om hur 20% av befolkningen inte klarar av höjda kostnader för boende.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pqKm6/sma-marginaler-...

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/manga-hushall-klarar-inte-...

Detta är två av många artiklat i ämnet. Många fler finns från alla de olika tidningarna och ekonomiinriktade sajterna.

Suck, sluta anta saker, du har ingen aning om vad jag vet eller inte vet.
Framställer du saker som fakta bör du ha underlag för detta. Frågan kvarstår om specifikt de 5% som du skriver om och hur du/någon annan kom fram till den samt hur många det då berör.
Frågan rör INTE allt det du länkat och som vem som helst kan läsa sej till på en uppsjö av sidor precis som du själv skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Suck, sluta anta saker, du har ingen aning om vad jag vet eller inte vet.
Framställer du saker som fakta bör du ha underlag för detta. Frågan kvarstår om specifikt de 5% som du skriver om och hur du/någon annan kom fram till den samt hur många det då berör.
Frågan rör INTE allt det du länkat och som vem som helst kan läsa sej till på en uppsjö av sidor precis som du själv skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad snackar du om egentligen? När ekonomerna och de som är kunniga i ämnet pratar om detta nämns det som fakta att runt 20% av befolkningen med bolån inte klarar av en ränta på 5% och uppåt. Vad är det som är oklart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Vad snackar du om egentligen? När ekonomerna och de som är kunniga i ämnet pratar om detta nämns det som fakta att runt 20% av befolkningen med bolån inte klarar av en ränta på 5% och uppåt. Vad är det som är oklart?

Fast alla sådana där undersökningar handlar ju om att de frågar folk "vad klarar ni?". När det väl står mellan kronofogden eller paraplydrinkar på krogen 3 gånger i månaden så lär de hitta pengarna att betala för. Faktum är att bankerna räknat på högre räntor i flera år så pengarna finns, de bara går till andra saker i dagsläget.

Det farliga är snarare vad som händer med ekonomin och arbetslösheten när dessa 20% (och fler därtill) drar ned på konsumtionen för att betala sin ränta istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en bättre affär att äga sitt boende av två orsaker.

1. De pengar du amorterar får du tillbaka när du säljer. Generellt får du tillbaka allt du lägger på förbättringar av lägenheten i form av högre pris vid försäljning, medan hyresrätten mer är ett svart pengaslukande hål.
2. Oavsett hur bostadsmarknaden går äter inflationen upp ditt bolån med cirka 2% per år, medan priset på bostaden antagligen ökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

"Stockholms Stad" är namnet på kommunen. Och ja, du kanske kan köpa en billig tvåa i tensta / rinkeby idag som nämnt ovan.
Men du får inte en tvåa i något trevligare område inom stockholm stad, dvs kommunen, för 1,5 mille! Inte senast jag kollade iallafall.

Jag tycker inte heller en förstagångsköpare kan förvänta sig en bostadsrätt innanför tullarna. Kanske inte ens i kommunen om man nu inte vill bo i just husby, tensta etc

Jag lägger ingen värdering i det, utan konstaterar bara fakta! Själv köpte jag min första lägenhet för 1,375 miljoner men det var en etta på 37kvm i Tullinge, botkyrka kommun. Dvs ingen tunnelbana, utan pendeltåg! Den sålde jag för 1,65 miljoner våren 2017. Och Tullinge tenderar att vara bra mycket billigare än stockholms stad.

Fair enough Som inflyttad upplevs ju kommun som något större än stad, som det fungerar i många andra delar av landet

Då får du kolla dina priser igen, för jag kollade så sent som idag. Jag bodde i ett lugnt bostadsområde i Stockholms stad/kommun med enbart bostadsrätter som dessutom låg intill ett ännu lugnare villaområde. Nära till tunnelbana och buss (till pendel) samt parker, grönområden, motionsspår och grundskolor inom 10-15 minuters gångavstånd. Väldigt grönt och lugnt och lite "betong". Du kanske tycker det är en tråkig miljö att bo i, men jag tyckte att det var väldigt mysigt. Och där finns det nu tvåor att köpa som ligger ute för 1,5 - 1,7 miljoner. Eftersom det är en första lägenhet vi talar om kan man ju för all del börja prata om ettor istället, och då kommer man rätt långt på de nämnda 150 000 kronorna.

Permalänk
Medlem

Första lägenheten fick jag genom att gå in till Bostadsbolagets lokala kontor och fråga. Hade tur att handläggaren som arbetade där precis lagt på luren till en person som tackat nej till en lägenhet. Efter uppträtt trevlig så fick jag lägenheten, så slapp "han gå igenom den hög av papper med andra sökande för att hitta en ny" som han lite fint uttryckte sig. Officiellt var det ett strikt kösystem, men korrupt och vilda western som det brukar vara.

Andra lägenheten fick jag genom att ringa direkt till Poseidon, fick tala med en trevlig dam som sade att de hade en lägenhet, men att de måste annonsera ut den först på Boplats enligt regelverket. Jag hade bara några dagar i kötid vid tillfället. Allt jag behövde göra var att lägga en intresseanmälan på den så skulle hon se till att jag blir den som får den. Var ett stort antal helt ovetande stackare som slösade sin tid och sökte den förgäves i falsk förhoppning. Officiellt var det ett strikt kösystem, men korrupt och vilda western som det brukar vara.

Ovenstående var 10 år sedan nu och kommunala bostadsbolag på Boplats har ju som sagt styrt upp nu så att de faktiskt följer kötiden lite mer strikt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast alla sådana där undersökningar handlar ju om att de frågar folk "vad klarar ni?". När det väl står mellan kronofogden eller paraplydrinkar på krogen 3 grånger i månaden så lär de hitta pengarna att betala för. Faktum är att bankerna räknat på högre räntor i flera år så pengarna finns det, de bara går till andra saker i dagsläget.

Det farliga är snarare vad som händer med ekonomin och arbetslösheten när dessa 20% (och fler därtill) drar ned på konsumtionen för att betala sin ränta istället.

Tyvärr så är det inte riktigt så enkelt. Det finns ramar för hur mycket pengar man bör ha för att klara sitt leverne och när bostadskostnaderna ökar markant så finns det personer som hamnar under så kallade existensminimum. Bankerna har under åratal lånat ut långt mer än vanliga Svenssons klarar av att betala innan tyglarna stramade åt.

Ett kompispar som exempel köpte hus för 3.6 milj kr utan en krona i handpenning och med en medelsvensson lön samt en undersköterskelön. De är typexemplet på de man vet inte kommer klara sitt uppehälle om marknaden kraschar i form av högre räntor. Bankerna kastade pengar på folk utan säkerhet.

Du kanske har en väldigt stabil ekonomi men tyvärr har inte många det och med skuldsättning LÅNGT över det normala så kommer många sitta i skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Tyvärr så är det inte riktigt så enkelt. Det finns ramar för hur mycket pengar man bör ha för att klara sitt leverne och när bostadskostnaderna ökar markant så finns det personer som hamnar under så kallade existensminimum. Bankerna har under åratal lånat ut långt mer än vanliga Svenssons klarar av att betala innan tyglarna stramade åt.

Ett kompispar som exempel köpte hus för 3.6 milj kr utan en krona i handpenning och med en medelsvensson lön samt en undersköterskelön. De är typexemplet på de man vet inte kommer klara sitt uppehälle om marknaden kraschar i form av högre räntor. Bankerna kastade pengar på folk utan säkerhet.

Du kanske har en väldigt stabil ekonomi men tyvärr har inte många det och med skuldsättning LÅNGT över det normala så kommer många sitta i skiten.

Existensminimum är mer än du får från socialtjänsten, så du kan leva under existensminimum fint.

I storstadsregionerna får folk låna mer sett till deras inkomster än i mindre/medelstora kommuner utanför dessa områden. Så det finns alltid folk som får problem, men det är ju vad Kronofogden finns till för.