Studie: "Bättre streamingtjänster effektivast för att motverka piratkopiering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

Krävdes det verkligen en studie istället för att bara läsa kommentarsfält och forum?

Kommentatorsfält och forum är INTE en bra representation för samhället som helhet.

Permalänk

@Petterk:
Det är det som är lite av min poäng. I stället för att samsas om en tjänst som Spotify så kör varje bolag sitt eget race och kräver att konsumenten gör som de vill. Hur var det nu, är det inte marknaden som bestämmer och vem är marknaden?

Min vilja att betala 1xx kronor/månad till varje bolag för att ha begränsad tillgång till det man vill se, mot att betala 200 kronor/månad och ha tillgång till samma material på en sida är väldigt låg och misstänker att fler tänker som jag.
Det lär göra att fildelning tyvärr kommer öka.

Mitt exempel med Seaquest var just ett exempel då jag har sett hela serien, men det var först efter mycket sökande och strul. Har en film eller serie några år på nacken och inte tillhörde top10 så går det oftast inte att komma 5-6 år senare och hitta det via stream, det kan fortfarande gå att hitta på skiva utomlands. Undantag finns naturligtvis.

Vill man se eller lyssna på något som inte tillhör mainstream eller är 10+ sedan lansering är det oftast ett jäkla jobb att få tag i det materialet, ännu sämre är det om du använder en svensk strömmingstjänst.
Varför är VPN så poppis när det gäller strömmande media? Kan det ha och göra med utbud och lansering.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@Petterk:
Det är det som är lite av min poäng. I stället för att samsas om en tjänst som Spotify så kör varje bolag sitt eget race och kräver att konsumenten gör som de vill. Hur var det nu, är det inte marknaden som bestämmer och vem är marknaden?

Här har du helt fel! Det är inte du som kund som bestämmer hur någon vill sälja/distribuera sin produkt, det är de som producerat varan och/eller någon de kontrakterat att göra så. Marknaden, kunderna, kan ha önskemål hur de skall ta del av erbjudandet men de bestämmer inte.

Din ”VPN” du prata om är ingen tjänst, ingen produktägare som har rätt att sälja dig material.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Här har du helt fel! Det är inte du som kund som bestämmer hur någon vill sälja/distribuera sin produkt, det är de som producerat varan och/eller någon de kontrakterat att göra så. Marknaden, kunderna, kan ha önskemål hur de skall ta del av erbjudandet men de bestämmer inte.

Din ”VPN” du prata om är ingen tjänst, ingen produktägare som har rätt att sälja dig material.

Det är väll självklart att marknaden bestämmer, jag köper eller så köper jag inte. Tidigare erfarenheter påverkar mina framtida val, när tillräckligt många är missnöjda så kan tillverkaren/distributören ha önskemål om vad dom vill men dom bestämmer inte. Det leder förhoppningsvis till mer konkurrens, bättre tjänster ocksåvidare

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

@Petterk:
Det är det som är lite av min poäng. I stället för att samsas om en tjänst som Spotify så kör varje bolag sitt eget race och kräver att konsumenten gör som de vill. Hur var det nu, är det inte marknaden som bestämmer och vem är marknaden?

Det är precis min poäng. Det är marknaden som bestämmer. Ser vi det från mediaproducentens synvinkel är det biokedjorna, TV-kanalerna och streamingoperatörerna som är marknaden. Det är dessa aktörer som är medieproducentens marknad. Du är bara en del av deras marknad när du handlar köpfilm, på plastbit eller digitalt.

Mediaproducenterna är jätteglada över att det finns flera olika streamingoperatörer som bjuder över varandra för exklusiva rättigheter till de populära serierna. Mediaproducenterna har inget som helst intresse av att störa den marknaden genom att starta en egen alla filmer+alla serier-streamingtjänst.

I nästa steg, när du går på bio, tittar på TV, abonnerar på Netflix/HBO, är du en del av marknaden. Dock är dina möjligheter att påverka marknaden ganska små. Du kan i princip bara välja att betala eller inte, kanske få lite rabatt om du ringer och hotar att säga upp dit abonnemang. Om tillräckligt många inte betalar får säljarna ändra sina erbjudanden på något sätt (fler filmer, fler serier, lägre pris) tills köparna betalar igen. Jag tror att enda hoppet för att få en allt i ett-tjänst är att någon aktör (Netflix?) vinner och alla andra konkar, men då får vi en monopolsituation och alla problem det innebär istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

@Petterk:
Det är det som är lite av min poäng. I stället för att samsas om en tjänst som Spotify så kör varje bolag sitt eget race och kräver att konsumenten gör som de vill. Hur var det nu, är det inte marknaden som bestämmer och vem är marknaden?

Min vilja att betala 1xx kronor/månad till varje bolag för att ha begränsad tillgång till det man vill se, mot att betala 200 kronor/månad och ha tillgång till samma material på en sida är väldigt låg och misstänker att fler tänker som jag.
Det lär göra att fildelning tyvärr kommer öka.

Mitt exempel med Seaquest var just ett exempel då jag har sett hela serien, men det var först efter mycket sökande och strul. Har en film eller serie några år på nacken och inte tillhörde top10 så går det oftast inte att komma 5-6 år senare och hitta det via stream, det kan fortfarande gå att hitta på skiva utomlands. Undantag finns naturligtvis.

Vill man se eller lyssna på något som inte tillhör mainstream eller är 10+ sedan lansering är det oftast ett jäkla jobb att få tag i det materialet, ännu sämre är det om du använder en svensk strömmingstjänst.
Varför är VPN så poppis när det gäller strömmande media? Kan det ha och göra med utbud och lansering.

Freezer

Bland annat lite av samma anledning jag menar Netflix är dåliga på film.

Titta på hur många 80 och 90-talsfilmer Netflix har t.ex. Netflix har 36 filmer från 80-talet och 71 filmer från 90-talet. Amazon Prime har 124 filmer från 80-talet och 221 filmer från 90-talet. Netflix vill inte betala för rättigheterna helt enkelt. Netflix har några av de filmerna jag såg när jag växte upp, men jag kanske vill se de filmerna jag missat. Många filmer hade inte bred distribution när de kom, men är ändå bra filmer. Många av dessa har kommit ut på DVD eller Blu-ray på senare år, många finns också på hyr/köp-tjänster som Google Play, det är bara att det tar emot att betala lika mycket att hyra som man kan köpa filmen för och att allt fortfarande inte hittar ut till tjänsterna. Eller ännu värre, att man tvingas köra VPN och skapa skenkonton för att köpa nedladdningar i staterna och dylikt. Fysisk media får man i.a.f. privatimportera...

Marknaden? Distributörerna är oligopol. I stora marknader finns det förvisso många stora bolag, men här i Sverige har det varit en handfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det är väll självklart att marknaden bestämmer, jag köper eller så köper jag inte. Tidigare erfarenheter påverkar mina framtida val, när tillräckligt många är missnöjda så kan tillverkaren/distributören ha önskemål om vad dom vill men dom bestämmer inte. Det leder förhoppningsvis till mer konkurrens, bättre tjänster ocksåvidare

Det är skillnad på att bestämma och önska. Om inte leverantören vill erbjuda en tjänst på ett visst sätt, så finns det inget du kan göra för att tvinga den att göra det. Visst kan du och andra kunder påverka och välja att inte köpa varan men bestämmer gör du inte. Skall du få tag på varan utanför de sätt som tillverkaren/distributören bestämt så görs det på, antagligen, olaglig väg.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Fast nu är det på väg i fel riktning då alla ska ha sin egen tjänst och man får fortfarande dåligt utbud om man betalar för alla. Snart betalar man för 8 tjänster på över 1000kr i månaden.

Tror piratkopiering kommer växa framöver om fler och fler startar egna tjänster och alla ska ha sitt exklusiva material.

Ja, det är så jäkla störande med alla abonnemang, blir lätt mycket dyrt sammanlagt per år ändå är känslan att man saknar en himla massa.

Viaplay/Viasat Sport är nog den tjänsten jag är mest nöjd med hittills som sportnörd, dock skulle jag nog inte abonnerat om det inte vore för att jag fick paketet för 199kr/månad via ett Com Hem erbjudande, ordinarie pris är helt enkelt för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Det är skillnad på att bestämma och önska. Om inte leverantören vill erbjuda en tjänst på ett visst sätt, så finns det inget du kan göra för att tvinga den att göra det. Visst kan du och andra kunder påverka och välja att inte köpa varan men bestämmer gör du inte. Skall du få tag på varan utanför de sätt som tillverkaren/distributören bestämt så görs det på, antagligen, olaglig väg.

1. Dom har lagstiftning att efterleva
2. Det är upp till dom att vända sig till en kundkrets (delvis marknaden styr)
3. Du blandar ihop piratkopiering med privatkopiering vilket antagligen är vad dom flesta ägnar sig åt och som vi redan betalar för. Utöver det hindrar dom våran lagliga rätt att privatkopiera
4. Det många har lyft upp är att det ibland inte går att få tag i material på laglig väg samt att dom digitala tjänsterna är undermåliga (drm, avsaknad av hd ljud, 4k, krav på online uppkoppling, fragmenterat du behöver många tjänster vilket gör det smidigare och billigare att köpa det fysiskt om man är ute efter det). Se nr 2 och 3

Summering, köpviljan finns, tekniken finns, jag förstår inte debatten dom får anpassa sig till 2000 talet eller så får lagstiftningen anpassas

Permalänk
Skrivet av Ronja_Hood:

Här har du helt fel! Det är inte du som kund som bestämmer hur någon vill sälja/distribuera sin produkt, det är de som producerat varan och/eller någon de kontrakterat att göra så. Marknaden, kunderna, kan ha önskemål hur de skall ta del av erbjudandet men de bestämmer inte.

Din ”VPN” du prata om är ingen tjänst, ingen produktägare som har rätt att sälja dig material.

Mja du missuppfattar vad jag avser med marknaden. Företagen säljer och vi köper, samlingsplatsen på det kallas marknaden. Lika lite som vi kan bestämma över hur en vara ska säljas, lika lite kan ett företag styra över hur vi spenderar våra pengar. Detta förutser att båda parter har lika stor betydelse. Inom just medieindustrin har detta övergått till företagets fördel med monopol. I alla andra yrken motarbetas monopol.
Ta bara tiden med LP, CD och MP3. LP:n kostade mycket att framställa och skivindustrin angav att marknaden (vi konsumenter) var villig att betala det pris de ville ha. När CDn kom var den billigare att tillverka och när konsumenterna klagade på det höga priset, så var det inte längre marknaden som styrde priset utan skivindustrin. När MP3 blev populär motarbetade skivindustrin det i början trots att marknaden vill ha det.

VPN används för att 'lura' systemet till att tro att du är i ett annat land och därigenom få ett större utbud. Var skrev jag att VPN är en tjänst? Eller så har jag missuppfattat vad du avsåg med din mening.

Skrivet av Ronja_Hood:

Det är skillnad på att bestämma och önska. Om inte leverantören vill erbjuda en tjänst på ett visst sätt, så finns det inget du kan göra för att tvinga den att göra det. Visst kan du och andra kunder påverka och välja att inte köpa varan men bestämmer gör du inte. Skall du få tag på varan utanför de sätt som tillverkaren/distributören bestämt så görs det på, antagligen, olaglig väg.

Om inte medieföretagen hade så stor makt genom påtryckningar etc, så hade de varit tvungna att lyssna på sina kunder. Precis som vilket vanligt företag som helst samt att det hade funnits konkurrens. Idag har medieföretagen monopol med de styrandes goda minne och godkännande.

Sen en liten fundering, det är inte så att du tillhör medieindustrin eller har intressen i densamma. Du är väldigt aggressiv mot alla som ifrågasätter denna industri.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag har följt denna tråd från de inledande "No Shit, Sherlock"-inläggen till det vanliga gnället om för dyrt, för dålig kvalite, för dåligt filmutbud, för många olika tjänster. Jag måste fråga, är det någon av er som på riktigt tror att medieproducenterna inte förstår att bra och lättillgängliga streamingtjänster skulle minska piratkopieringen?
Är det någon av er som tror att de inte vet att konsumenterna skulle strömma till en tjänst där allt fanns?
Är det någon av er som tror att de inte låtit sina ekonomer räkna på detta?

Det hela handlar om att mediaproducenternas uppdrag är att tjäna pengar åt aktieägarna. Det är det enda som gäller. Att minska piratkopieringen är inte ett mål i sig utan handlar bara om att de skall tjäna mer pengar. De lever gott på dagens distributionsmodell med i tur och ordning biosläpp, köpfilm, TV-kanaler och till sist streamingtjänser. I varje steg finns det olika aktörer som bjuder över varandra för att få guldkornen som lockar besökare/köpare/tittare(reklamspottar)/abonnenter till just deras biografer/kanaler/tjänster.

Jag är övertygad om att Hollywood förstår att en tjänst med alla serier och alla filmer skulle mer eller mindre stoppa piratkopieringen av film och serier på samma sätt Spotify gjort med kopieringen av musik. Hade de bedömt att en sådan tjänst skulle dra in mer pengar än de får i dagsläget skulle vi redan ha haft den. Visst skulle den minska kopieringen, men det är inte det som är målet. Deras jobb är att dra in pengar och de bedömer att det pris de skulle kunna sätta på en alla serier och alla filmer-tjänst inte skulle kompensera för inkomstbortfallet från bio/köpfilm/TV/streamingtjänster. (Disney har i alla räknat och de kom fram till att de kommer tjäna mer på en egen streamingtjänst än de gör på att sälja rättigheterna till andra aktörer.)

När ni i andra trådar så envist hävdar att piratkopieringen inte kostar något, då måste ni väl förstå att mediaproducenterna inte har några ekonomiska incitament att ändra på dagen distributionsmodell? Sorry Metroid, marknaden är redan ikapp verkligheten.

Varför svarar du mig kollektivt med vad andra har sagt här?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Mja du missuppfattar vad jag avser med marknaden. Företagen säljer och vi köper, samlingsplatsen på det kallas marknaden. Lika lite som vi kan bestämma över hur en vara ska säljas, lika lite kan ett företag styra över hur vi spenderar våra pengar. Detta förutser att båda parter har lika stor betydelse. Inom just medieindustrin har detta övergått till företagets fördel med monopol. I alla andra yrken motarbetas monopol.
Ta bara tiden med LP, CD och MP3. LP:n kostade mycket att framställa och skivindustrin angav att marknaden (vi konsumenter) var villig att betala det pris de ville ha. När CDn kom var den billigare att tillverka och när konsumenterna klagade på det höga priset, så var det inte längre marknaden som styrde priset utan skivindustrin. När MP3 blev populär motarbetade skivindustrin det i början trots att marknaden vill ha det.

VPN används för att 'lura' systemet till att tro att du är i ett annat land och därigenom få ett större utbud. Var skrev jag att VPN är en tjänst? Eller så har jag missuppfattat vad du avsåg med din mening.

Om inte medieföretagen hade så stor makt genom påtryckningar etc, så hade de varit tvungna att lyssna på sina kunder. Precis som vilket vanligt företag som helst samt att det hade funnits konkurrens. Idag har medieföretagen monopol med de styrandes goda minne och godkännande.

Sen en liten fundering, det är inte så att du tillhör medieindustrin eller har intressen i densamma. Du är väldigt aggressiv mot alla som ifrågasätter denna industri.

Freezer

Mediaföretagen har inte monopol, det är när det finns en aktör som styr. Det finns mängder med aktörer inom den branchen. Det står vem som helst fritt att se på filmer som erbjuds på det sättet personen önskar. Finns det inga får personen välja att inte konsumera film eller ändra sina kriterier. Det är inte en rättighet att få tal del av material när DU vill på det sätt DU önskar.

Jag har ingen koppling till mediaindustrin överhuvudtaget men tycker den dubbelmoral och skeva marknadsargument som förs i denna, och liknande, debatter är affärsmässigt och moraliskt förkastliga.

Det är samma argument om och om igen: ”jag kan inte få det jag vill ha när jag vill ha det för några företag är dumma mot mig. Det ger mig rätten att bete mig på ett sätt i denna marknad som jag inte skulle göra i någon annan.”

Om du använder VPN som du nämner så är det i princip en tjänst du betalar för, för att få tillgång till material i ett land som distributören, och du, inte har rätt till. Läser du flertalet inlägg på forumet så ser du också att VPN ses som en form av tjänst där man inte blir upptäckt när man konsumerar media på olika sidor....

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Skrivet av lappen81:

1. Dom har lagstiftning att efterleva
2. Det är upp till dom att vända sig till en kundkrets (delvis marknaden styr)
3. Du blandar ihop piratkopiering med privatkopiering vilket antagligen är vad dom flesta ägnar sig åt och som vi redan betalar för. Utöver det hindrar dom våran lagliga rätt att privatkopiera
4. Det många har lyft upp är att det ibland inte går att få tag i material på laglig väg samt att dom digitala tjänsterna är undermåliga (drm, avsaknad av hd ljud, 4k, krav på online uppkoppling, fragmenterat du behöver många tjänster vilket gör det smidigare och billigare att köpa det fysiskt om man är ute efter det). Se nr 2 och 3

Summering, köpviljan finns, tekniken finns, jag förstår inte debatten dom får anpassa sig till 2000 talet eller så får lagstiftningen anpassas

Men hallå, hur tänkte du nu? Om du vill köpa en sak men ingen vill sälja den till dig, skall du då ändra lagstiftningen så att någon tvingas att sälja den varan till dig?

1) Vilken lagstiftning styr vad medieföretagen säljer till dig?

2) Om det är upp till dem att vända sig till en kundkrets, är det inte upp till dem att välja att inte sälja till den kundkretsen?

3) Det är inte privatkopiering när du kopierar polarens illegala kopia. Jag skulle tro att det är ytterst få som faktiskt ägnar sig åt den sortens kopiering som " kassettskatten" var tänkt att betala för.

4) Vad vill du egentligen säga med punkt 4? Som köpare kan du inte bestämma vad någon skall sälja till dig. Du kan välja att köpa eller inte köpa. Du kan påpeka bristerna och hoppas att leverantören fixar hd-ljud och 4k, men om de inte vill ändra på sitt erbjudande kan inte göra något åt det, annat än att inte köpa.

Vill du lagstifta fram ett bättre utbud, 4k och hd-ljud? Vad hände med marknaden?

Permalänk
Skrivet av Varg:

Varför svarar du mig kollektivt med vad andra har sagt här?

Jag valde ditt inlägg för att det var det första i "No Shit, Sherlock"-kategorin och var ett bra exempel på den jargon som brukar genomsyra dessa trådar och "Hollywood" skall framställas som senila gubbar som inte vet vad kunderna vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Men hallå, hur tänkte du nu? Om du vill köpa en sak men ingen vill sälja den till dig, skall du då ändra lagstiftningen så att någon tvingas att sälja den varan till dig?

1) Vilken lagstiftning styr vad medieföretagen säljer till dig?

2) Om det är upp till dem att vända sig till en kundkrets, är det inte upp till dem att välja att inte sälja till den kundkretsen?

3) Det är inte privatkopiering när du kopierar polarens illegala kopia. Jag skulle tro att det är ytterst få som faktiskt ägnar sig åt den sortens kopiering som " kassettskatten" var tänkt att betala för.

4) Vad vill du egentligen säga med punkt 4? Som köpare kan du inte bestämma vad någon skall sälja till dig. Du kan välja att köpa eller inte köpa. Du kan påpeka bristerna och hoppas att leverantören fixar hd-ljud och 4k, men om de inte vill ändra på sitt erbjudande kan inte göra något åt det, annat än att inte köpa.

Vill du lagstifta fram ett bättre utbud, 4k och hd-ljud? Vad hände med marknaden?

👏👏👏👏👏👏

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Mja du missuppfattar vad jag avser med marknaden. Företagen säljer och vi köper, samlingsplatsen på det kallas marknaden. Lika lite som vi kan bestämma över hur en vara ska säljas, lika lite kan ett företag styra över hur vi spenderar våra pengar. Detta förutser att båda parter har lika stor betydelse. Inom just medieindustrin har detta övergått till företagets fördel med monopol. I alla andra yrken motarbetas monopol.
Ta bara tiden med LP, CD och MP3. LP:n kostade mycket att framställa och skivindustrin angav att marknaden (vi konsumenter) var villig att betala det pris de ville ha. När CDn kom var den billigare att tillverka och när konsumenterna klagade på det höga priset, så var det inte längre marknaden som styrde priset utan skivindustrin.

Om folk köpte CD till det pris som musikbolagen ville sälja dem för så fungerade väl marknaden? Att CDn var billigare att tillverka är spelar ingen roll. Om ingen köpt hade de varit tvungna att sänka priset.

Skrivet av Freezer64Pro:

Om inte medieföretagen hade så stor makt genom påtryckningar etc, så hade de varit tvungna att lyssna på sina kunder. Precis som vilket vanligt företag som helst samt att det hade funnits konkurrens. Idag har medieföretagen monopol med de styrandes goda minne och godkännande.

Ta av dig foliehatten! De säljer en vara till ett pris som kunderna är villiga att betala. Det har inget med makt och påtryckningar att göra. Du kan tycka att priset är för högt, men det är uppenbart att det finns folk som betalar vad en biobiljett kostar osv. Att döma av hur mycket folk gnäller på att det finns för många aktörer så är det knappast en monopolsituation, snarast det omvända. Att det är konkurrens är inte en garanti för att det blir billigt. Alla säljare ser ju till att ta ut så mycket de bara kan och så länge folk betalar finns det ingen anledning att sänka priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag valde ditt inlägg för att det var det första i "No Shit, Sherlock"-kategorin och var ett bra exempel på den jargon som brukar genomsyra dessa trådar och "Hollywood" skall framställas som senila gubbar som inte vet vad kunderna vill ha.

Spännande.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Men hallå, hur tänkte du nu? Om du vill köpa en sak men ingen vill sälja den till dig, skall du då ändra lagstiftningen så att någon tvingas att sälja den varan till dig?

1) Vilken lagstiftning styr vad medieföretagen säljer till dig?

2) Om det är upp till dem att vända sig till en kundkrets, är det inte upp till dem att välja att inte sälja till den kundkretsen?

3) Det är inte privatkopiering när du kopierar polarens illegala kopia. Jag skulle tro att det är ytterst få som faktiskt ägnar sig åt den sortens kopiering som " kassettskatten" var tänkt att betala för.

4) Vad vill du egentligen säga med punkt 4? Som köpare kan du inte bestämma vad någon skall sälja till dig. Du kan välja att köpa eller inte köpa. Du kan påpeka bristerna och hoppas att leverantören fixar hd-ljud och 4k, men om de inte vill ändra på sitt erbjudande kan inte göra något åt det, annat än att inte köpa.

Vill du lagstifta fram ett bättre utbud, 4k och hd-ljud? Vad hände med marknaden?

Sluta svamla det har jag aldrig påstått

1) googla eller tänk efter själv, det är väll underförstått
2) Dom får göra vad dom vill det är väll knappast mitt problem
3) Bara för att du kopierar polarens illegala kopia betyder det inte att alla gör det, vad du tror är väll upp till dig. Jag tror att dom flesta inte orkar eller klarar av att piratkopiera. Det finns en privatkopieringsavgift som vi alla betalar vilket borde styrka det påståendet, håller du inte med får du kontakta politiker och copyswede och ta dina ståndpunkter med dom.
4) Ja du sammanfattar det jag skriver, marknaden styr jag väljer var jag lägger mina pengar vilket var hela grunden till mina tidigare svar ingenting annat.

Det har jag aldrig påstått jag motsätter mig att privatkopierings möjligheterna fortsätter att begränsas i olika former, vad fiskar du efter egentligen?

Permalänk
Skrivet av lappen81:

1) googla eller tänk efter själv, det är väll underförstått

Du har lite lustig argumentationsteknik. Du skrev "Dom har lagstiftning att efterleva" och när jag frågar vilken lagstiftning du åsyftar och hur den relaterar till det resonemang du försöker föra så är det mitt jobb att leta fram dessa lagar. Jag vet ju inte ens av vilken anledning du tog upp att det fanns lagstiftning.

Skrivet av lappen81:

2) Dom får göra vad dom vill det är väll knappast mitt problem

Som punkt 2 skrev du "Det är upp till dom att vända sig till en kundkrets (delvis marknaden styr)". Det uppfattade jag som att du tyckte att det var "dom"s plikt att sälja till den kundkretsen och att låta kundkretsen önskemål styra utbud och prissättning. Var det fel?

Skrivet av lappen81:

3) Bara för att du kopierar polarens illegala kopia betyder det inte att alla gör det, vad du tror är väll upp till dig. Jag tror att dom flesta inte orkar eller klarar av att piratkopiera. Det finns en privatkopieringsavgift som vi alla betalar vilket borde styrka det påståendet, håller du inte med får du kontakta politiker och copyswede och ta dina ståndpunkter med dom.

Konstigt, alla andra pratar om att privatkopieringsavgiften är föråldrad och har tjänat ut eftersom folk inte "privatkopierar" längre. Hur ofta har du spelat in polarens LP-skivor på kassett?

Skrivet av lappen81:

4) Ja du sammanfattar det jag skriver, marknaden styr jag väljer var jag lägger mina pengar vilket var hela grunden till mina tidigare svar ingenting annat.

Bra, då är vi överens om hur marknaden fungerar. Vad hade det med punkt 2 och 3 att göra?

Skrivet av lappen81:

Det har jag aldrig påstått, vad fiskar du efter?

Jo, men du skrev:

Skrivet av lappen81:

Summering, köpviljan finns, tekniken finns, jag förstår inte debatten dom får anpassa sig till 2000 talet eller så får lagstiftningen anpassas

Detta läser jag som: Eftersom du vill ha en tjänst/vara och bandbredden finns så är det bara för säljaren att leverera och gör hen inte det så skall lagen ändras. Var det inte det du ville säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Du har lite lustig argumentationsteknik. Du skrev "Dom har lagstiftning att efterleva" och när jag frågar vilken lagstiftning du åsyftar och hur den relaterar till det resonemang du försöker föra så är det mitt jobb att leta fram dessa lagar. Jag vet ju inte ens av vilken anledning du tog upp att det fanns lagstiftning.

Jag upplevde det inte som att du var ute efter något egentligt svar. Vilket kanske var fel uppfattat därav blev svaret kort och syrligt

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Som punkt 2 skrev du "Det är upp till dom att vända sig till en kundkrets (delvis marknaden styr)". Det uppfattade jag som att du tyckte att det var "dom"s plikt att sälja till den kundkretsen och att låta kundkretsen önskemål styra utbud och prissättning. Var det fel?

Ja det är fel uppfattat, rätt uppfattning är den du sammanfattade i ditt svar till mig så vi är överrens här.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Konstigt, alla andra pratar om att privatkopieringsavgiften är föråldrad och har tjänat ut eftersom folk inte "privatkopierar" längre. Hur ofta har du spelat in polarens LP-skivor på kassett?

Hur ofta har du piratkopierat polarens LP-skivor på kassett? https://www.copyswede.se/2018/07/vad-ar-privatkopiering-5-fra...
"Privatkopiering är till exempel när du gör kopior av musikfiler på din dator eller smartphone, sparar favorit-program i din tv-box, gör offline-listor, sparar ned poddar i mobilen, gör en kopia av en film och sparar i din ipad, mailar en e-bok till en vän eller sparar ned texter till din dator. "

Citat:

Bra, då är vi överens om hur marknaden fungerar. Vad hade det med punkt 2 och 3 att göra?

Bra att vi är överrens

Citat:

Detta läser jag som: Eftersom du vill ha en tjänst/vara och bandbredden finns så är det bara för säljaren att leverera och gör hen inte det så skall lagen ändras. Var det inte det du ville säga?

Nej, jag anser att DRM är förlegat och det går stick i stäv med privatkopieringsavgiften / det begränsar mina möjligheter att använda det media jag har köpt hur jag själv vill (enligt lagen). Många tjänster kräver online uppkoppling "ofta undermåliga jämtemot fysiskt media" men även här kan det finnas DRM i form av krav på uppkoppling

Permalänk
Medlem

@lappen81: Känns som ni pratar om olika saker. Copyswede ljuger för övrigt när de beskriver vad som är privatkopiering, exemplarframställning för privat bruk är det bara när man gör intrång i ensamrätten enligt 2 kap, 12 § URL. Köper du en låt på iTunes har du redan förvärvat rätt att flytta låten (och således betalat) från datorn till telefonen. Offline-spellistor i Spotify är en funktion du har rätt att göra enligt avtalet med Spotify/musikskaparna. O.s.v.

Kopieringsskydd på strömmade tjänster gör att du inte får spela in innehållet, men det är inte riktigt problemet kopieringsskydd skapar. I förlängningen kommer en nedladdad köpfilm sluta fungera eftersom kopieringsskyddet och den proprietära lösningen för att spela upp filmen kommer sluta underhållas/stängas ner, och om det kräver internetanslutning kan man ju inte ens köra en maskin med den gamla "spelaren" när det händer. För att inte drabbas av det krävs det att du innan tjänsten stänger ner olovligen rippar din katalog med film, men verktygen för att göra detta är ju olagliga och kommer därför inte alltid vara lättillgängliga även om warez-grupper ofta har metoder för att rippa från sådana tjänster.

Sen finns det lagar som påverkar filmdistribution, något som ges ut på ett fysiskt format i ett EU-land får också säljas av handlare i alla EU-länder, medan något som bara ges ut i region 1/A kräver tillstånd från den som äger distributionsrättigheterna här för att kommersiellt importera. Privatimport är fritt fram. Något liknande privatimport finns ju inte på strömmande- och nedladdningstjänster eftersom det faktiskt inte handlar om någon vara längre, även om det internt i EU ibland kallas digitala varor. EUs DSM-strategi öppnar inte heller riktigt upp för att allt innehåll som får distribueras i EU kommer till Sverige heller. Det verkar ha sträckt sig till att om du registrerar dig på en svensk tjänst får du fortfarande tillgång till innehållet om du åker över till Tyskland på semester, men betyder ju inte att du kan registrera dig på en tysk tjänst och få tyskt innehåll utan att bo i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När det gäller UV kommer visst innehåll försvinna då de tjänster som de samarbetat med inte har allt innehåll. Visst det finns värre exempel, även om de flesta är inom musikdelen innan de övergav kopieringsskydd.

Prenumerationstjänster och reklambaserade tjänster skulle jag säga ersätter hyrvideo och TV (filmkanaler och dylikt). Eftersom tjänster som Lovefilm stängde ner långt innan det fanns alternativ så har dessa tjänster aldrig haft någon riktig konkurrens med tjänster som har över 10000 film-titlar, så folk nöjer sig med ett mindre utbud.

Nedladdning/köp från iTunes och Google Play av film är nog relativt ovanligt. Hyrdelen gör sig säkert lite bättre sett till användning, men det är nog inget som har någon god ekonomi. Ingen tjänar ju några pengar på utbudet om ingen köper/hyr grejerna.

Folk samlar på spel på Steam och andra tjänster, så jag menar att det datamässigt är jämförbart. Särskilt eftersom spelande är mycket mer populärt än att vara filmentusiast. En tjänst hade utan problem kunna hantera 5-15 filmtitlar i månaden för nedladdning och vara någorlunda jämförbar med speldistribution när det gäller att köpa trafik och servrar/CDN-tjänster. Det är inte som att det hade blivit för dyrt. En 1,5 timmars film (UHD) hade tagit en timme att ladda ner (i snitt) om man ska ha ett system med Steams prestanda. Många skulle ha uppkoppling stark nog för att börja titta direkt direkt, utan att vänta på att hela filmen ska laddas ner i förväg. För att tjänsten ska kunna bära sig, och locka till sig innehållet behöver de däremot som sagt även en strömningstjänst för de som inte vill samla på sig filmer och nöjer sig med högkomprimerat innehåll.

Är alternativen folk använder bara prenumerationstjänster och biografen så kommer biograferna behöva ta en mycket större roll igen. Prenumerationstjänsterna rör sig inte mot att bli vettiga filmtjänster i dagsläget. 1500 filmtitlar på Netflix kommer ju inte ge filmskapare (som inte producerar exklusivt) några pengar att leva på.

Prenumerationstjänsterna kommer överlag vara de största då det ger mest underhållning för pengarna och åtminstone i den amerikanska statistiken (den enda jag sett så det är den jag kommer referera till) så drar de in mer än alla andra digitala och fysiska uthyrningar och försäljningar tillsammans.

Du har dock fel angående köp av film digitalt. Det är 17% större omsättningsmässigt än digital hyrfilm, och det växer mer än dubbelt så snabbt. Det är fortfarande klart mindre än försäljningen av fysisk media, men då det sistnämnda har en accelererande minskning så kommer detta troligen inte vara fallet i många år till.

Skillnaden mellan spel och film handlar inte om vad tjänsterna klarar av, utan det är användarens tålamod som det handlar om. När du i princip måste ladda ner varenda gång du ska se en film (och globalt är det ytterst få som kan strömma sådana filer) så tycker många att det blir mer omständligt. Skulle det vara fallet varje gång man ska spela hade det varit väldigt mycket mindre populärt med digitala spel. Nu är vi visserligen redan på grundnivån i en rätt impopulär zon när vi pratar streaming/nedladdning av UHD BD-kvalitet så det specifika problemet kanske inte är relevant.

Vad gäller filmskapande så är redan nu biograferna det primära målet, trots att det finns mycket pengar i hemmamarknaden. Jag håller med om att det totalt sett kommer bli mer förskjutet åt det hållet procentuellt sett när folk mer och mer slutar köpa film, men jag tror inte det kommer ändra så mycket på hur film skapas. Netflix har givit ett hem åt filmer som de stora filmbolagen inte velat köpa in så hittills har vi snarare fått mer film som fått global distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@lappen81: Känns som ni pratar om olika saker. Copyswede ljuger för övrigt när de beskriver vad som är privatkopiering, exemplarframställning för privat bruk är det bara när man gör intrång i ensamrätten enligt 2 kap, 12 § URL. Köper du en låt på iTunes har du redan förvärvat rätt att flytta låten (och således betalat) från datorn till telefonen. Offline-spellistor i Spotify är en funktion du har rätt att göra enligt avtalet med Spotify/musikskaparna. O.s.v.

Kopieringsskydd på strömmade tjänster gör att du inte får spela in innehållet, men det är inte riktigt problemet kopieringsskydd skapar. I förlängningen kommer en nedladdad köpfilm sluta fungera eftersom kopieringsskyddet och den proprietära lösningen för att spela upp filmen kommer sluta underhållas/stängas ner, och om det kräver internetanslutning kan man ju inte ens köra en maskin med den gamla "spelaren" när det händer. För att inte drabbas av det krävs det att du innan tjänsten stänger ner olovligen rippar din katalog med film, men verktygen för att göra detta är ju olagliga och kommer därför inte alltid vara lättillgängliga även om warez-grupper ofta har metoder för att rippa från sådana tjänster.

Sen finns det lagar som påverkar filmdistribution, något som ges ut på ett fysiskt format i ett EU-land får också säljas av handlare i alla EU-länder, medan något som bara ges ut i region 1/A kräver tillstånd från den som äger distributionsrättigheterna här för att kommersiellt importera. Privatimport är fritt fram. Något liknande privatimport finns ju inte på strömmande- och nedladdningstjänster eftersom det faktiskt inte handlar om någon vara längre, även om det internt i EU ibland kallas digitala varor. EUs DSM-strategi öppnar inte heller riktigt upp för att allt innehåll som får distribueras i EU kommer till Sverige heller. Det verkar ha sträckt sig till att om du registrerar dig på en svensk tjänst får du fortfarande tillgång till innehållet om du åker över till Tyskland på semester, men betyder ju inte att du kan registrera dig på en tysk tjänst och få tyskt innehåll utan att bo i Tyskland.

För det fysiska mediat lägg till att det finns en hel kedja av DRM som ska passa ihop, sitter man på en dyr hemmabio och behöver byta ut varenda liten del bara för att man har uppgraderat kopieringsskyddet är det mindre roligt. Vill man digitalisera så är det en gråzon pg av DRM (jag kör plex media server, vilket inte är så roligt privatkopieringsmässigt)

För TV är ju målet CI+ , både TV och mottagare ska ha en CI+ modul som matchas mot varandra så det får inte vara för lätt att titta på TV.

För spel har inte Steam någon DRM mer än att man knyter licensen mot ett konto, man kan logga in offline och spela men utvecklarna kan ställa krav på online läge. Det hände mig på ett gammalt spel från tidigt 90-tal när jag satt utan internet, tappade suget totalt och frågade om jag fick överlåta kontot till en kompis. Svaret från Steam var skicka ett brev/på papper till våra advokater i USA. Gissar att dom inte är sugna på det och att det i framtiden kräver prövning i rätten https://brodies.com/binformed/legal-updates/european-court-co...

Smarta hem kräver ibland av någon anledning internetuppkoppling, dör internet så kan du inte tända lampan även om du är hemma

Chromecast kräver online läge för att fungera, råkar internet gå ner, nej tyvärr låten, filmen som ligger på din enhet kan inte castas

Snart ser vi väl online-läge på e-boks läsare där man får checka ut 7dagars licenser på böcker man har köpt innan man åker ut på landet, gäller att planera.

Så sjukt tråkigt med DRM och uppkopplingskrav, jag är totalt för en privatkopieringsavgift och att man ska betala för sig men då måste vi ju få nyttja den och det ska inte vara svårare för en betalande konsument att nyttja tjänster än vad en DRM fri nedladdning någonannanstans är, känner bara att jag vill sälja bort allting och sluta konsumera, eller helt enkelt köpa fysiska böcker istället

Permalänk

@lappen81: Det var bra att du redigerade och förtydligade att dina inlägg handlade om DRM. När jag läste dem så utgick jag från att det var ytterligare ett "Hollywood ger oss inte en tjänst med alla filmer och alla serier"-inlägg och i det sammanhanget framstod lagändringar som ett lite väl djärvt grepp för att få till en streamingtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

För det fysiska mediat lägg till att det finns en hel kedja av DRM som ska passa ihop, sitter man på en dyr hemmabio och behöver byta ut varenda liten del bara för att man har uppgraderat kopieringsskyddet är det mindre roligt. Vill man digitalisera så är det en gråzon pg av DRM (jag kör plex media server, vilket inte är så roligt privatkopieringsmässigt) *

Det är ett större problem för strömmad media, där kräver det vissa grafikkort/processorer (ibland vissa moderkort) och att kedjan fungerar till receivern och TVn. Att inga drivrutiner och OS-uppdateringar fuckar upp något som rör SGX eller grafikdrivrutiner. Vilket betyder att man för UHD har två eller tre boxar att välja mellan, dator är för mycket strul. För UHD-BD är det i.a.f. bara att köpa en av många UHD-BD-spelare.

Permalänk
Medlem

@lappen81: DRM i spel är lagligt att knäcka och således att patcha bort, samt distribuera patch/crack. Vi hamnar bara i en omöjlig situation vid onlinespel. Datorprogram kan o andra sidan inte privatkopieras, där har man bara rätt att göra säkerhetskopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilka filmer är det du ser på då du är orolig över att de skulle vara dubbade? De i stort sett enda filmerna som dubbas på bio är barn och animerade filmer, och ett flertal animerade filmer visas även på orginalspråk om de anses vara dra tillräckligt mycket vuxna, dock för det senare så gäller det ju att bo i någon storstadsregion, så det hjälper inte dig.

Sen till priset och möjligheten att se den hemma direkt, Inte en chans att det sker. Å ena sidan så skulle det innebära att filmbolaget får in mer pengar per såld "biljett", men å andra sidan så skulle en grupp människor bara behöva köpa en "biljett". Det skulle även göra privatkopiering av filmer så mycket enklare.

När du skriver "orolig för" så låter det som en osäkerhet, vilket det inte är. I princip alla animerade filmer har svenskt tal i vår biograf. Spider-Man: Into the Spider-verse och How to Train Your Dragon 3 är ett par nyliga exempel.

Permalänk
Medlem

Finns ju fler anledningar varför man skulle piratkopiera,
jag ska beskriva ett exempel när jag faktiskt försökte göra rätt för mig.

En ny säsong av en serie som jag tittade på hade premiär, jag kollade vilken streamingtjänst som hade det, ingen av dem leverade den till Sverige, men den fanns som pay-to-view för ett överenskomligt pris!

Perfekt tänkte jag! så jag tog fram mitt bankkort och knappa in. Fick till svar att automatiskt att jag bor i fel region för att titta på det. Så jag kontaktade den aktören som hade vissningsrätten via mail och frågade dem om de, och jag fick till svar bara att det finns ingen möjlighet att titta på det från Sverige och får vänta på att det eventuellt skulle gå i framtiden.

Så då fanns det ingen annan möjlighet just då, jag kunde inte ens betala för det även om jag ville.

Permalänk
Medlem

@Kvistarn: Eh, och det berättigar därmed? Om ett företag inte erbjuder en vara i en region, land eller vad det må vara så är det helt upp till dem att göra så. Alla bilmodeller i världen säljs inte i Sverige. Gäller flertalet olika varor i världen som du inte kan få i Sverige även om du ringer upp tillverkaren.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

@Kvistarn: Eh, och det berättigar därmed? Om ett företag inte erbjuder en vara i en region, land eller vad det må vara så är det helt upp till dem att göra så. Alla bilmodeller i världen säljs inte i Sverige. Gäller flertalet olika varor i världen som du inte kan få i Sverige även om du ringer upp tillverkaren.

Bilar kan man importera privat. I dagsläget har vi inte ens en gemensam marknad i EU för "digitala varor", vi har tjänster som är låsta till folk boende i vissa länder. I dagsläget gäller bara att en svensk t.ex. får använda svenska tjänster när vi reser i EU, inte att en svensk får använda en tysk tjänst (utan att bo i Tyskland) eller en tysk får använda en svensk tjänst. Andra varor och tjänster i EU är del av den inre marknaden. Oligopolens regionaliserade marknad måste brytas upp med lagstiftning och vi är inte där än. Låser ju inte upp hela världen, men vore en god bit på väg för att göra mer innehåll tillgängligt här.

I framtiden kommer det bli förbjudet för filmbolag och tv-bolag att förbjuda dig att använda en polsk strömningstjänst eller vad du nu är ute efter, du kommer bara kunna licensiera material för distribution i EU (som minst) om du är en videotjänst. Vid fysisk distribution räknas EU som en marknad, ger någon ut en film i Spanien på Blu-ray får en handlare i Sverige sälja denna utan tillstånd från distributören/ägaren. Bara för videohandlaren i Sverige att köpa från grossist eller handeln och sälja vidare här. Import och försäljning av en film enbart utgiven utanför EU kan en ägare säga nej till. Där har vi privatimport som är tillåten som vi får köra istället.